Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-688/16-2/MS2
z 29 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2016 r. (data wpływu 13 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznanego przez Spółkę rabatu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie skutków podatkowych przyznanego przez Spółkę rabatu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku CIT oraz podatnikiem podatku VAT w Polsce. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej planuje m.in. oferować wysokiej jakości produkty mające na celu przyniesienie jej klientom szeroko rozumianych korzyści zdrowotnych. W tym celu, Wnioskodawca zamierza budować rozpoznawalność swojej marki (jak i oferowanych pod nią towarów) przede wszystkim w oparciu o Towar A, który będzie dominującym towarem w ofercie Wnioskodawcy i tzw. „znakiem rozpoznawczym”. Towar A będzie oferowany klientom w szerokiej gamie rodzajów, wariantów kolorystycznych, rozmiarów itp. Sprzedaż Towaru A opodatkowana będzie obniżoną stawką VAT w wysokości 8%. Spółka pragnie zaznaczyć, że możliwość stosowania obniżonej stawki podatku VAT dla Towaru A nie jest przedmiotem zapytania, jest to jedynie element opisu rozpatrywanego zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca będzie sprzedawać swoje towary przede wszystkim na rzecz osób fizycznych (nieprowadzących działalności opodatkowanej). Głównym kanałem sprzedaży będzie sprzedaż bezpośrednia, tj. sprzedaż towarów podczas prezentacji, na których przedstawiane będą zalety poszczególnych towarów oferowanych potencjalnym klientom. Każda z zaproszonych na daną prezentację osób będzie miała możliwość skorzystania z oferty Spółki przedstawianej na danym spotkaniu (w zależności od spotkania, oferta może się różnić). Uczestnicy spotkania, którzy wyrażą zainteresowanie ofertą Spółki, będą mieli możliwość zawarcia umowy na zakup wybranych przez siebie towarów (umowy będą podpisywane na zakończenie danego spotkania). Pomiędzy Spółką a jej klientami nie będą istnieć powiązania, o których mowa w art. 32 Ustawy o VAT. Specyfika opisanej powyżej sprzedaży bezpośredniej charakteryzuje się tym, że w celu osiągnięcia zakładanych poziomów sprzedaży, Wnioskodawca musi skłonić potencjalnych klientów do uczestnictwa w prezentacji. Dlatego też, klienci uczestniczący w spotkaniach mają możliwość nabycia towarów po cenach istotnie niższych niż ceny katalogowe, korzystając z różnego rodzaju ofert promocyjnych, które są dostępne wyłącznie na tych spotkaniach. W szczególności, Spółka planuje podczas spotkań promować towary, wchodzące dopiero na rynek, które oferowane będą w bardzo atrakcyjnych cenach (w stosunku do ceny katalogowej), m.in. w celu: (i) jak najszybszego wprowadzenia ich na rynek, (ii) osiągnięcia określonego poziomu zainteresowania klientów tymi towarami oraz (iii) rozpowszechnienia dobrej opinii o tych towarach.

W związku z powyższym, Spółka planuje wdrożyć model sprzedaży premiowej, w ramach którego dzięki podjęciu decyzji o zakupie Towaru A na warunkach przedstawionych podczas spotkania, klient uzyska rabat, co przełoży się na możliwość zakupu na tym samym spotkaniu towaru B (dalej: „Towar B”) po znacznie obniżonej cenie. Nabycie towarów na warunkach sprzedaży premiowej będzie dobrowolne. Klient będzie mógł zrezygnować z oferty zakupu w ramach sprzedaży premiowej i dokonać nabycia towarów (A i B) po cenach katalogowych. Ponadto, w celu zapewnienia dodatkowej zachęty dla klienta, oferta sprzedaży premiowej może zostać rozszerzona o kolejne towary. Przykładowo, gdy klient zdecyduje się na nabycie zarówno Towaru A, jak i Towaru B na warunkach przedstawionych na spotkaniu, wówczas uzyska on kolejny rabat, dzięki któremu będzie mógł nabyć towar C (dalej: „Towar C”) po symbolicznej cenie (może to być np. 1 zł brutto). Towar A, Towar B i Towar C mogą się zmieniać w czasie w zależności od aktualnej oferty Wnioskodawcy. Sprzedaż Towaru B oraz Towaru C może być opodatkowana podstawową lub obniżoną stawką podatku VAT. Wspomniane powyżej rabaty nie mogą być wykorzystane w żaden inny sposób niż opisany powyżej. W szczególności klient dokonujący zakupu towarów A i B w ramach sprzedaży premiowej nie może przenieść uzyskanego rabatu dotyczącego towaru B na towar A czy też wykorzystać uzyskany rabat w ramach zakupu towaru C. Rabat nie może być również przekazany osobie trzeciej i może zostać wykorzystany wyłącznie przez klienta dokonującego zakupu w ramach sprzedaży premiowej. Zasady sprzedaży premiowej zostaną zawarte w przygotowanym przez Wnioskodawcę regulaminie, który będzie dostępny dla klientów Spółki uczestniczących w spotkaniach z przedstawicielami Wnioskodawcy. Towary A, B i C mogą zostać przez Spółkę nabyte lub wytworzone w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy zgodnie z przepisami Ustawy o CIT przychodem z tytułu sprzedaży Towarów A, B i C w ramach sprzedaży premiowej będzie kwota faktycznie należna od nabywcy, pomniejszona o należy podatek VAT?
  2. Czy zgodnie z przepisami Ustawy o CIT Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie lub wytworzenie Towarów A, B i C, które będą przedmiotem sprzedaży premiowej?
  3. Czy po stronie klienta nabywającego towary Spółki w ramach sprzedaży premiowej powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia opodatkowanego podatkiem PIT, i czy dokonując sprzedaży Towarów A, B i C w ramach sprzedaży premiowej Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a Ustawy o PIT?
  4. Czy w przypadku sprzedaży Towarów A, B i C w ramach sprzedaży premiowej, podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie kwota faktycznie zapłacona za te towary przez klientów, tj. cena uwzględniająca przyznane im rabaty, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT?
  5. Czy Spółka będzie mieć prawo do odliczenia kwoty podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup lub wytworzenie Towarów A, B i C, które będą następnie przedmiotem sprzedaży premiowej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 3. W zakresie pytań Nr 1, 2, 4 i 5 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy.


Zdaniem Wnioskodawcy, po stronie klienta nabywającego towary Spółki w ramach sprzedaży premiowej nie powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia opodatkowanego podatkiem PIT, a Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzania informacji, o której mowa w art. 42a Ustawy o PIT;

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a oraz 52c, jak również dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Pojęcie dochodu związane jest z pojęciem przychodów, za które w myśl art. 11 ust. l Ustawy o PIT, uznaje się m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż wprawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT) są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.


Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w otwartym katalogu tzw. przychodów z innych źródeł, zawartym w treści art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT są m.in. dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.


Sformułowanie przywołanego katalogu, jako katalogu otwartego oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić zatem w każdym przypadku, kiedy u podatnika podatku PIT wystąpią realne korzyści majątkowe.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w ramach planowanych modeli sprzedaży premiowej Wnioskodawca będzie udzielać klientom rabatów na zakup poszczególnych towarów (Towary B i C). Celem rabatów, nie jest generowanie zysków dla klientów Wnioskodawcy, lecz zwiększenie wolumenu sprzedawanych towarów (A, B i C). Zasadniczym założeniem planowanych modeli sprzedaży premiowej jest zachęta do zakupu towarów oferowanych na spotkaniu, poprzez przyznanie klientowi możliwości zakupu Towaru B lub Towaru C po znacznie obniżonej cenie, w przypadku jeśli dokona zakupu Towaru A. Klient nie będzie mógł wykorzystać rabatu w żaden inny sposób, w szczególności nie dojdzie do wypłaty żadnych świadczeń dla klientów. W praktyce zatem w określonych okolicznościach, klient ma możliwość skorzystania z oferty promocyjnej, nie uzyskuje żadnego świadczenia ze strony Spółki, nie może przenieść uprawnienia do skorzystania z oferty promocyjnej na inne towary lub na inną osobę. W ocenie Wnioskodawcy oznacza to, że po stronie klienta nie dochodzi do żadnego przysporzenia ani też do zmniejszenia pasywów konkretnego klienta.

Dodatkowo, należy zaznaczyć, że w opisanym stanie faktycznym nie zachodzą przesłanki zastosowania regulacji art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT. Zgodnie, bowiem z treścią przywołanej regulacji, nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł korzysta ze zwolnienia z opodatkowania PIT (pod pewnymi warunkami). Opisana regulacja dotyczy, bowiem nagród, podczas, gdy planowane modele sprzedaży premiowej zakładają, że klient spełniający warunki nie otrzyma żadnej nagrody, lecz jedynie będzie uprawniony do zakupu kolejnych towarów (Towar B lub C) po promocyjnej cenie. W konsekwencji, w ocenie Spółki nie można w takim przypadku uznać, że możliwość zakupu określonych towarów po preferencyjnych cenach generuje przychód podatkowy po stronie tych osób, w szczególności w przypadku, gdy jednym z warunków skorzystania z uprawnienia jest dokonanie zakupu Towaru A, a więc poniesienie wydatku po stronie klienta.

Stosownie do art. 42a Ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, (...), są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (...).

Uwzględniając powyższe oraz fakt, że udział w sprzedaży premiowej i uzyskanie rabatu na zakup Towarów B i C jest dostępny dla nieograniczonego grona klientów, a warunki udzielania rabatów są określone w regulaminie i są jednakowe dla wszystkich klientów, zdaniem Spółki należy uznać, że po stronie klientów nie powstanie w takim przypadku przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT. W konsekwencji, Spółka nie będzie obowiązana do sporządzania informacji, o której mowa w art. 42a Ustawy o PIT, tj. PIT-8C. Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 18 sierpnia 2015 r., sygn. Nr ILPB1/4511-1-718/15-2/AG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 27 lipca 2015 r., sygn. Nr IBPB-2-1/4511-83/15/MK oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 10 października 2014 r., sygn. Nr IPPB4/415-591/14-2/AM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisami art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli przepisy art. 24 – 25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Z treści zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika zasada powszechności przedmiotowej opodatkowania podatkiem dochodowym wszystkich dochodów.

Przychodami w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Spośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, ustawodawca wymienił tzw. „inne źródła”. Zgodnie z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne jeszcze przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej nagrody.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r., poz. 380, z późn. zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej planuje m.in. oferować wysokiej jakości produkty mające na celu przyniesienie jej klientom szeroko rozumianych korzyści zdrowotnych. W tym celu, Wnioskodawca zamierza budować rozpoznawalność swojej marki przede wszystkim w oparciu o Towar A, który będzie dominującym towarem w ofercie Wnioskodawcy i tzw. „znakiem rozpoznawczym”. Wnioskodawca będzie sprzedawać swoje towary przede wszystkim na rzecz osób fizycznych (nieprowadzących działalności opodatkowanej). Głównym kanałem sprzedaży będzie sprzedaż bezpośrednia tj. sprzedaż towarów podczas prezentacji, na których przedstawiane będą zalety poszczególnych towarów oferowanych potencjalnym klientom. Każda z zaproszonych na daną prezentację osób będzie miała możliwość skorzystania z oferty Spółki przedstawianej na danym spotkaniu. Uczestnicy spotkania, którzy wyrażą zainteresowanie ofertą Spółki, będą mieli możliwość zawarcia umowy na zakup wybranych przez siebie towarów. Specyfika opisanej powyżej sprzedaży bezpośredniej charakteryzuje się tym, że w celu osiągnięcia zakładanych poziomów sprzedaży, Wnioskodawca musi skłonić potencjalnych klientów do uczestnictwa w prezentacji. Dlatego też, klienci uczestniczący w spotkaniach mają możliwość nabycia towarów po cenach istotnie niższych niż ceny katalogowe, korzystając z różnego rodzaju ofert promocyjnych, które są dostępne wyłącznie na tych spotkaniach. W szczególności, Spółka planuje podczas spotkań promować towary, wchodzące dopiero na rynek, które oferowane będą w bardzo atrakcyjnych cenach. W związku z powyższym, Spółka planuje wdrożyć model sprzedaży premiowej, w ramach którego dzięki podjęciu decyzji o zakupie Towaru A na warunkach przedstawionych podczas spotkania, klient uzyska rabat, co przełoży się na możliwość zakupu na tym samym spotkaniu towaru B po znacznie obniżonej cenie. Nabycie towarów na warunkach sprzedaży premiowej będzie dobrowolne. Klient będzie mógł zrezygnować z oferty zakupu w ramach sprzedaży premiowej i dokonać nabycia towarów po cenach katalogowych. Wspomniane powyżej rabaty nie mogą być wykorzystane w żaden inny sposób niż opisany powyżej. W szczególności klient dokonujący zakupu towarów A i B w ramach sprzedaży premiowej nie może przenieść uzyskanego rabatu dotyczącego towaru B na towar A czy też wykorzystać uzyskany rabat w ramach zakupu towaru C. Rabat nie może być również przekazany osobie trzeciej i może zostać wykorzystany wyłącznie przez klienta dokonującego zakupu w ramach sprzedaży premiowej. Zasady sprzedaży premiowej zostaną zawarte w przygotowanym przez Wnioskodawcę regulaminie, który będzie dostępny dla klientów Spółki uczestniczących w spotkaniach z przedstawicielami Wnioskodawcy. Towary A, B i C mogą zostać przez Spółkę nabyte lub wytworzone w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Odnosząc się do udzielanego rabatu, stwierdzić należy, co następuje. „Rabat”, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza: „zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust” (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów.


„Ceną” – zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r., poz. 385) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.


Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym także tych wydanych jako rabat. Przy czym w przypadku rabatu nie zawsze występuje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rabat jest neutralny podatkowo w sytuacji, gdy krąg uprawnionych do zakupów z rabatem jest potencjalnie nieograniczony.


Ze zdarzenia przyszłego wynika, że klient może uzyskać rabat przy zakupie towarów.


Uwzględniając powyższe, w sytuacji przedstawionej we wniosku w ramach programu rabatowego nie dochodzi do wydania nagrody związanej ze sprzedażą premiową, ale do zakupu towaru z rabatem. Przy tym, opis zdarzenia przyszłego zawarty we wniosku sugeruje, że krąg uprawnionych do zakupów z rabatem będzie potencjalnie nieograniczony.

W konsekwencji, przyznane przez Wnioskodawcę Klientom świadczenie w postaci rabatu, nie będzie miało indywidualnego charakteru. Przyznanie rabatu będzie w takiej sytuacji czynnością obojętną podatkowo. Nie powstanie przychód z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C o wysokości przychodu, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego organu. Wydane rozstrzygnięcia dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonych stanach faktycznych lub zdarzeniach przyszłych i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj