Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-1/4514-355/16-1/MD
z 17 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 maja 2016 r. (data wpływu do Organu – 30 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwajest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2016 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, w przeważającym zakresie naprawy i konserwacji metalowych wyrobów gotowych. Wspólnicy Wnioskodawcy wybrali opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej, zgodnie z art. 23 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Obecnie Wnioskodawca planuje sprzedaż przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Na podstawie zawartej w przyszłości umowy, Wnioskodawca z tytułu sprzedaży przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części otrzyma wynagrodzenie w ustalonej kwocie.

N. Sp. z o.o. z siedzibą w S. zamierza kupić od Wnioskodawcy przedsiębiorstwo pod nazwą Z. s.c. N. Sp. z o.o. z siedzibą w S. jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa będącą przedmiotem sprzedaży stanowią następujące składniki niematerialne i materialne przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej:

  • możliwość wykorzystywania do prowadzenia działalności gospodarczej nieruchomości, na której to posadowiony jest budynek, która to dotychczas wykorzystywana była na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej przez sprzedających,
  • wyposażenie przedmiotowej nieruchomości tworzącej całość organizacyjną stacji wraz z wyposażeniem,
  • opisane procedury postępowania oraz certyfikaty,
  • logo, czyli autorskie prawa majątkowe do znaku słowno-graficznego „Z.”,
  • know-how w zakresie wykonywanej działalności wraz z całą dotychczasową bazą klientów,
  • dokumentację księgową przedsiębiorstwa obejmującą okres co najmniej 5 lat poprzedzających jego sprzedaż.

Strony zgodnie postanowiły, że na podstawie art. 552 Kodeksu cywilnego, umowa sprzedaży przedsiębiorstwa nie obejmuje środków pieniężnych znajdujących się w kasie i na rachunkach bankowych przedsiębiorstwa, jako wyłączonych ze sprzedaży. W skład przedsiębiorstwa wchodzą natomiast wszystkie opisane procedury dotyczące serwisów sprzętu p.poż., certyfikaty producentów sprzętu p.poż., pozwolenia i uznania poszczególnych Administracji Morskich Flagi oraz Towarzystw Kwalifikacyjnych i zezwolenia uzyskane przez sprzedających. W skład przedsiębiorstwa wejdą również wszystkie certyfikaty, pozwolenia i zezwolenia, uzyskane przez sprzedających po dniu zawarcia umowy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy uzyskany przez Wnioskodawcę przychód z tytułu sprzedaży przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego winien zostać opodatkowany podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Wnioskodawca wskazał, iż w oparciu o przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a), nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, w zakresie w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, z powyższego wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ze względu na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług ma zastosowanie w zakresie, w jakim czynności cywilnoprawne opodatkowane są podatkiem od towarów i usług. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wyłącza opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl zaś przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że nie ma tu zastosowania zwolnienie od opodatkowania, a wyłączenie z opodatkowania. W związku z powyższym nie ma konieczności korekty podatku naliczonego w związku z wykonywaniem czynności zwolnionych i opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą do braku obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług będzie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedaż przedsiębiorstwa na mocy art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie także podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług, Organem właściwym do rozstrzygnięcia sprawy jest Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 223) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Z treści cyt. przepisów jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają wyłącznie czynności cywilnoprawne i to jedynie te czynności, które zostały wymienione wprost w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega zatem czynność cywilnoprawna, jaką jest umowa sprzedaży, nie zaś przychód z niej uzyskany.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje sprzedaż przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Na podstawie zawartej w przyszłości umowy, Wnioskodawca z tytułu sprzedaży przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części otrzyma wynagrodzenie w ustalonej kwocie.

Zatem w związku ze sprzedażą przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, na Wnioskodawcy (sprzedającym) nie będzie ciążył z tego tytułu obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych. Z powołanego wyżej art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jasno wynika, że w przypadku umowy sprzedaży obowiązek podatkowy ciąży na kupującym. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany z tytułu dokonania opisanych we wniosku czynności do zapłacenia we właściwym urzędzie skarbowym podatku od czynności cywilnoprawnych.

Tym samym, skoro z tytułu wskazanej we wniosku czynności obowiązek podatkowy ciąży na kupującym, a Wnioskodawca – spółka cywilna – jest stroną sprzedającą umowy, to zbędna jest analiza możliwości zastosowania wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 2 pkt 4 cyt. ustawy, zgodnie z którym nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    1. umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    2. umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe – aczkolwiek z innych powodów niż wskazane przez Wnioskodawcę w treści stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj