Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/4511-441/16/DP
z 4 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2016 r. (data wpływu 20 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dotacji osobom fizycznym na modernizację źródeł ciepła – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dotacji osobom fizycznym na modernizację źródeł ciepła.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina planuje złożyć wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) o dofinansowanie w ramach konkursu „C.” na realizację zadania z zakresu:


  1. likwidacji kotłów opalanych węglem lub koksem i na zastąpieniu ich:


    1. kotłami opalanymi gazem lub olejem opałowym,
    2. źródłami ciepła wykorzystującymi odnawialne źródła energii (pompy ciepła, kolektory słoneczne, kotły opalane biomasą)
    3. podłączeniem do sieci ciepłowniczej;


  2. ograniczenie zużycia opału w kotłach zasilanych węglem lub koksem poprzez instalację kolektorów słonecznych lub pompy ciepła na potrzeby wytwarzania c.w.u.


W ramach konkursu ogłoszonego przez WFOŚiGW „C.” Gmina ma możliwość uzyskania dofinansowania inwestycji polegających na modernizacji źródeł ciepła, czyli likwidacji kotłów opalanych węglem lub koksem i zastąpieniu ich kotłami opalanymi gazem, olejem opałowym, biomasą lub źródłami ciepła wykorzystującymi odnawialne źródła energii (tj. pompy ciepła, kolektory słoneczne). Konkurs adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego z terenu województwa. Udzielenie dofinansowania jest uwarunkowane uzyskaniem najlepszego efektu ekologicznego, wyrażonego wielkością uzyskanej redukcji emisji substancji szkodliwych do atmosfery. Podstawowym celem konkursu jest poprawa jakości powietrza atmosferycznego.

Gmina w związku z przystąpieniem do konkursu „C.” przeprowadziła nabór wniosków o dofinansowanie zadań z zakresu modernizacji źródeł ciepła na terenie Gminy przy udziale funduszy uzyskanych z WFOŚiGW. O dofinansowanie z budżetu Gminy mogli ubiegać się właściciele domów jednorodzinnych (osoby fizyczne) i wielorodzinnych (wspólnoty mieszkaniowe) znajdujących się na terenie Gminy, którzy planują w 2016 r. przeprowadzenie przedmiotowej inwestycji. Termin złożenia wniosków o dotację z budżetu Gminy upłynął 29 kwietnia 2016 r. Wpłynęło 40 wniosków od osób fizycznych – mieszkańców Gminy, którzy wyrazili chęć realizacji inwestycji do końca października 2016 r.

Przyznawanie dofinansowania odbywać się będzie z budżetu Gminy na podstawie pisemnej umowy pomiędzy inwestorem (mieszkańcem gminy) a Gminą. Warunkiem otrzymania dotacji z budżetu gminy przez mieszkańców gminy w 2016 r. jest uzyskanie przez gminę dotacji z WFOŚiGW w ramach konkursu „C.”.

Szczegółowe zasady udzielania dofinansowania z budżetu gminy na modernizacji źródeł ciepła zostały zatwierdzone w drodze uchwały Rady Gminy.


Przewidywana wysokość dofinansowania z budżetu Gminy (ze środków pochodzących z WFOŚiGW) wyniesie do 30% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż:


  • 5.000 zł na montaż kotła opalanego gazem, olejem opałowym, biomasą dla budynku jednorodzinnego;
  • 12.500 zł na montaż kotła opalanego gazem, olejem opałowym, biomasą dla budynku wielorodzinnego;
  • 10.000 zł na montaż pompy ciepła;
  • 6.000 zł na montaż kolektorów słonecznych dla budynku jednorodzinnego,
  • 10.000 zł na montaż kolektorów słonecznych dla budynku wielorodzinnego.


Koszty kwalifikowane zadania stanowić będą wydatki poniesione na:


  1. zakup (łącznie z technicznym doborem urządzeń i oprzyrządowaniem) oraz montaż:


    1. kotłów opalanych gazem, olejem opałowym lub biomasą,
    2. pomp ciepła,
    3. kolektorów słonecznych;


  2. wykonanie instalacji wewnętrznej c.o. i c.w.u. (w ramach wybranej modernizacji źródła ciepła).


W ramach realizacji projektu mieszkańcy Gminy uzyskają dodatkowe dofinansowanie z budżetu gminy, w wysokości 5% kosztów kwalifikowanych zadania.


Podsumowując, źródłami finansowania modernizacji istniejących źródeł ciepła będą:


  1. 30% dotacja z budżetu gminy (ze środków pochodzących z WFOŚiGW)
  2. 5% dotacja ze środków własnych budżetu Gminy
  3. 65% wkład własny mieszkańca gminy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy kwota udzielonej dotacji osobom fizycznym z budżetu gminy na modernizację źródeł ciepła, którego źródłem finansowania będzie dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy Gmina będzie miała obowiązek sporządzić PIT-8C dla osób fizycznych, które otrzymają dofinansowanie z budżetu gminy na modernizację źródeł ciepła?


Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania wypłacanej dotacji (tj. źródła pochodzenia środków przeznaczonych na dotację) oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że kwota uzyskanej dotacji z budżetu Gminy przez osobę fizyczną na modernizację źródła ciepła, którego źródłem finansowania będzie dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest zwolniona od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatkowane środki będą miały charakter dotacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 poz. 885 z późn.zm.) i będą wypłacane bezpośrednio z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zatem dotacja otrzymana z budżetu gminy na modernizację źródeł ciepła mieści się w kategoriach dotacji zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, Gmina nie będzie miała obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla osób fizycznych, które w 2016 r. otrzymają taką dotację z budżetu Gminy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 powołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.


Aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych powinno być uzyskane:


  • z budżetu państwa lub
  • z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.


Otrzymane z powyższych źródeł świadczenie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.). Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ww. ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.


Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:


  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji;


Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 w. ustawy).

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r., poz. 672, z późn. zm.), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.). Natomiast, zgodnie z art. 400 ust. 2 ww. ustawy, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „wojewódzkimi funduszami”, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1

Przepis art. 403 ust. 2 ww. ustawy stanowi, do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).


Stosownie do treści art. 403 ust. 4 powołanej wyżej ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:


  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:


    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
    3. osób prawnych,
    4. przedsiębiorców;


  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.


Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina planuje złożyć wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie w ramach konkursu „C.” na realizację zadania z zakresu:


  • likwidacji kotłów opalanych węglem lub koksem i na zastąpieniu ich: kotłami opalanymi gazem lub olejem opałowym, źródłami ciepła wykorzystującymi odnawialne źródła energii (pompy ciepła, kolektory słoneczne, kotły opalane biomasą), podłączeniem do sieci ciepłowniczej;
  • ograniczenie zużycia opału w kotłach zasilanych węglem lub koksem poprzez instalację kolektorów słonecznych lub pompy ciepła na potrzeby wytwarzania c.w.u.


W ramach konkursu ogłoszonego przez WFOŚiGW „C.” Gmina ma możliwość uzyskania dofinansowania inwestycji polegających na modernizacji źródeł ciepła, czyli likwidacji kotłów opalanych węglem lub koksem i zastąpieniu ich kotłami opalanymi gazem, olejem opałowym, biomasą lub źródłami ciepła wykorzystującymi odnawialne źródła energii (tj. pompy ciepła, kolektory słoneczne). Konkurs adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego z terenu województwa. Udzielenie dofinansowania jest uwarunkowane uzyskaniem najlepszego efektu ekologicznego, wyrażonego wielkością uzyskanej redukcji emisji substancji szkodliwych do atmosfery. Podstawowym celem konkursu jest poprawa jakości powietrza atmosferycznego. Gmina w związku z przystąpieniem do konkursu „C.” przeprowadziła nabór wniosków o dofinansowanie zadań z zakresu modernizacji źródeł ciepła na terenie Gminy przy udziale funduszy uzyskanych z WFOŚiGW. O dofinansowanie z budżetu Gminy mogli ubiegać się właściciele domów jednorodzinnych (osoby fizyczne) i wielorodzinnych (wspólnoty mieszkaniowe) znajdujących się na terenie Gminy, którzy planują w 2016 r. przeprowadzenie przedmiotowej inwestycji. Termin złożenia wniosków o dotację z budżetu Gminy upłynął 29 kwietnia 2016 r. Wpłynęło 40 wniosków od osób fizycznych – mieszkańców Gminy, którzy wyrazili chęć realizacji inwestycji do końca października 2016 r.

Przyznawanie dofinansowania odbywać się będzie z budżetu Gminy na podstawie pisemnej umowy pomiędzy inwestorem (mieszkańcem gminy) a Gminą. Warunkiem otrzymania dotacji z budżetu gminy przez mieszkańców gminy w 2016 r. jest uzyskanie przez gminę dotacji z WFOŚiGW w ramach konkursu „C.”.

Szczegółowe zasady udzielania dofinansowania z budżetu gminy na modernizacji źródeł ciepła zostały zatwierdzone w drodze uchwały Rady Gminy.

W ramach realizacji projektu mieszkańcy Gminy uzyskają dodatkowe dofinansowanie z budżetu gminy, w wysokości 5% kosztów kwalifikowanych zadania.


Podsumowując, źródłami finansowania modernizacji istniejących źródeł ciepła będą:


  • 30% dotacja z budżetu gminy (ze środków pochodzących z WFOŚiGW)
  • 5% dotacja ze środków własnych budżetu Gminy
  • 65% wkład własny mieszkańca gminy.


Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone przepisy prawa, należy uznać, że jeżeli Wnioskodawca – jednostka samorządu terytorialnego – udziela ze swoich środków budżetowych dotacji celowych (w rozumieniu ustawy o finansach publicznych) osobom fizycznym – beneficjentom końcowym na dofinansowanie kosztów związanych z modernizacją źródeł ciepła, to u tych osób powstanie przychód korzystający ze zwolnienia, wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy podkreślić, że sytuacja, w której środki pieniężne składające się na udzielaną dotację będą pochodzić z dotacji bądź pożyczki udzielonej Gminie przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie ma wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. Istotne jest bowiem wyłącznie to, że udzielona dotacja pochodzi bezpośrednio ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego (w tym, np. zasilanego dotacjami, czy też zaciąganymi pożyczkami) i jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Tutejszy organ zastrzega, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. W związku z tym dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, gdyż organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016, poz. 718 ze. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj