Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-257/08-2/AS
z 30 września 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j.Dz. U. Z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 20.06.2008 r. (data wpływu 30.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania połączenia spółek - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30.06.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania połączenia spółek.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
H. S.A. (dalej jako „H.”) jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (tekst jednolity – Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, ze zm. – dalej jako „Prawo bankowe”). H. jest 100% spółką zależną od S. Bank plc. (dalej jako „S.”) z siedzibą i zarządem w Wielkiej Brytanii. H. jest rezydentem podatkowym Polski i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. S. jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Wielkiej Brytanii.
W celu ułatwienia dalszego rozwoju działalności prowadzonej na terytorium Polski (w tym poprzez zwiększenie dopuszczalnego rozmiaru prowadzonej działalności – patrz art. 126 i następne Prawa bankowego, zwiększenie wiarygodności, wykorzystanie efektów skali itp.) a także w celu ujednolicenia sposobu prowadzenia działalności Grupy H. w Unii Europejskiej (struktura oddziałowa), S. (jako spółka przejmująca) połączy się z H. (jako spółką przejmowaną) na podstawie art. 491 § 1 (1) oraz w trybie art. 516 (1) – 516 (18) ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.).
W konsekwencji niniejszego połączenia, H. przestanie istnieć, a wszystkie jej aktywa i zobowiązania zostaną przydzielone do istniejącego polskiego oddziału S., tj. S. Bank plc. (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce (dalej jako „Oddział”). Oddział będzie kontynuował i rozwijał działalność prowadzoną w Polsce przez H.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
W związku z planowaną operacją pojawiły się następujące wątpliwości:
- czy w związku z planowaną operacją na S. przejdą wszelkie prawa i obowiązki podatkowe obciążające wcześniej H. (sukcesja generalna)?
- czy planowana operacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej jako „PDOP”)?
- czy planowana operacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej jako „VAT”)?
- czy planowana operacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej jako „PCC”)?
Odpowiedź odnośnie pytania 4 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek odnośnie pytania 1, 2 i 3 zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji.
Zdaniem wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o PCC, PCC podlegają wyłącznie czynności cywilnoprawne literalnie wymienione w tym przepisie (w tym umowy sprzedaży, pożyczki, spółki, itd.), zmiany tych umów oraz orzeczenia sądów i ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak te czynności cywilnoprawne.
Należy zauważyć, iż wśród wspomnianych czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu PCC nie zostało wymienione połączenie spółek, a w szczególności połączenie spółek przez przejęcie.
W związku z powyższym, planowana operacja połączenia S. i H. nie będzie podlegała opodatkowaniu PCC ani z punktu widzenia H., ani z punktu widzenia S.. Stanowi to realizację zasady wyłączności ustawy w sferze prawa daniowego wyrażonej w art. 217 Konstytucji. Stanowisko takie znajduje również potwierdzenie w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (działającego w imieniu Ministra Finansów) z dnia 15 stycznia 208 r., znak IPPB2/436-115/07-2/AA, zgodnie z którym: „Stosownie do treści art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (…) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają tylko te czynności cywilnoprawne, które zamieszczone zostały w zamkniętym katalogu zawartym w powołanym przepisie, miedzy innymi umowy spółki”.
W odniesieniu natomiast do ewentualnej zmiany umowy spółki przejmującej (S.) związanej z podwyższeniem kapitału zakładowego w związku z połączeniem H. należy zauważyć, iż zgodnie z art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy o PCC, umowa spółki oraz jej zmiana podlega PCC, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się – w przypadku spółki kapitałowej – rzeczywisty ośrodek zarządzania albo siedziba spółki. Z uwagi jednak na fakt, iż siedziba zarządu S. znajduje się poza terytorium Polski, ewentualna zmiana tej umowy również nie będzie podlegała opodatkowaniu PCC.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.