Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-208/16/ENB
z 1 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2016 r. (data wpływu 23 lutego 2016 r.), uzupełnionym pismami z dnia 11 i 20 maja 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C dla obydwojga małżonków - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C dla obydwojga małżonków. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 11 i 20 maja 2016 r.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Starosta zawarł z prowadzącymi rodzinny dom dziecka umowę na prowadzenie rodzinnego domu dziecka. Umowa ta jest umową na świadczenie usług zawieraną na podstawie art. 62 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, i do niej – zgodnie z przepisami ustawy Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Prowadzący rodzinny dom dziecka otrzymuje środki finansowe na utrzymanie domu jednorodzinnego, w którym prowadzony jest rodzinny dom dziecka. Zgodnie z art. 84 pkt 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej prowadzący rodzinny dom dziecka otrzymuje środki finansowe na: utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzony rodzinny dom dziecka, w wysokości odpowiadającej kosztom ponoszonym przez rodzinny dom dziecka na czynsz, opłaty z tytułu najmu, opłaty za energię elektryczną i cieplną, opał, wodę, gaz, odbiór nieczystości stałych i płynnych, dźwig osobowy, antenę zbiorczą, abonament telewizyjny i radiowy, usługi telekomunikacyjne oraz związanym z kosztami eksploatacji, obliczonym przez podzielenie łącznej kwoty tych wydatków przez liczbę osób zamieszkujących w tym lokalu lub domu jednorodzinnym i pomnożenie przez liczbę dzieci i osób, które osiągnęły pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej, o których mowa w art. 37 ust. 2, umieszczonych w rodzinnym domu dziecka wraz z prowadzącym rodzinny dom dziecka.

Mając na uwadze powyższy zapis w ustawie, Wnioskodawca koszty utrzymania lokalu całej rodziny, dzieli przez wszystkie osoby zamieszkujące w tym lokalu i mnoży przez liczbę dzieci umieszczonych w RDD oraz osoby pełnoletnie przebywające w RDD i jedną osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.

Umowa na prowadzenie rodzinnego domu dziecka podpisana jest z dwoma małżonkami. Zgodnie z tą umową jeden z małżonków otrzymuje wynagrodzenie z tytułu prowadzenia rodzinnego domu dziecka. Decyzja przyznająca środki finansowe na utrzymanie lokalu jest również wystawiona na dwie osoby prowadzące rodzinny dom dziecka, jednak faktycznie świadczenie było wypłacane na jednego małżonka, gdyż tak zinterpretowano art. 84 pkt 1 ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej. Świadczenie o którym mowa w art. 84 pkt 1 ustawy, przeznaczone na utrzymanie lokalu mieszkalnego w domu wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzony rodzinny dom dziecka jest przelewane na nazwisko jednego z małżonków.

Wnioskodawca wystawił PIT-8C dla obydwojga małżonków prowadzących rodzinny dom dziecka, gdyż sfinansowanie kosztów utrzymania domu jednorodzinnego, w którym prowadzony jest rodzinny dom dziecka stanowi dla małżonków przyrost majątku, który należy traktować jako dochód rodziny.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wystawienie PIT-8C przez Wnioskodawcę dla obydwojga małżonków jest prawidłowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę szczegółowy katalog ponoszonych kosztów oraz sposób wyliczenia przysługujących z tego tytułu rodzinie zastępczej / rodzinnemu domowi dziecka środków finansowych wskazany w art. 83 ust. 2 i art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz katalog zwolnień od podatku dochodowego od osób fizycznych zawarty w art. 21 ust. 1 pkt 24, który nie uwzględnia zwolnienia od podatku środków finansowych w części przysługującej osobom tworzącym rodzinę zastępczą i rodzinny dom dziecka, należy przyjąć, że rodziny zastępcze oraz rodzinne domy dziecka powinny być z tego tytułu opodatkowane i w związku z tym należy wystawić PIT-8C obojgu małżonkom, co też zostało zrobione.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Art. 11 ust. 1 w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2016 r., stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są „inne źródła”.

Art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2016 r. stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku gdy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Starosta zawarł z prowadzącymi rodzinny dom dziecka umowę na prowadzenie rodzinnego domu dziecka. Umowa ta jest umową na świadczenie usług zawieraną na podstawie art. 62 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, i do niej – zgodnie z przepisami ustawy Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Prowadzący rodzinny dom dziecka otrzymuje środki finansowe na utrzymanie domu jednorodzinnego, w którym prowadzony jest rodzinny dom dziecka. Zgodnie z art. 84 pkt 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej prowadzący rodzinny dom dziecka otrzymuje środki finansowe na: utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzony rodzinny dom dziecka, w wysokości odpowiadającej kosztom ponoszonym przez rodzinny dom dziecka na czynsz, opłaty z tytułu najmu, opłaty za energię elektryczną i cieplną, opał, wodę, gaz, odbiór nieczystości stałych i płynnych, dźwig osobowy, antenę zbiorczą, abonament telewizyjny i radiowy, usługi telekomunikacyjne oraz związanym z kosztami eksploatacji, obliczonym przez podzielenie łącznej kwoty tych wydatków przez liczbę osób zamieszkujących w tym lokalu lub domu jednorodzinnym i pomnożenie przez liczbę dzieci i osób, które osiągnęły pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej, o których mowa w art. 37 ust. 2, umieszczonych w rodzinnym domu dziecka wraz z prowadzącym rodzinny dom dziecka.

Mając na uwadze powyższy zapis w ustawie, Wnioskodawca koszty utrzymania lokalu całej rodziny, dzieli przez wszystkie osoby zamieszkujące w tym lokalu i mnoży przez liczbę dzieci umieszczonych w RDD oraz osoby pełnoletnie przebywające w RDD i jedną osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.

Umowa na prowadzenie rodzinnego domu dziecka podpisana jest z dwoma małżonkami. Zgodnie z tą umową jeden z małżonków otrzymuje wynagrodzenie z tytułu prowadzenia rodzinnego domu dziecka. Decyzja przyznająca środki finansowe na utrzymanie lokalu jest również wystawiona na dwie osoby prowadzące rodzinny dom dziecka, jednak faktycznie świadczenie było wypłacane na jednego małżonka, gdyż tak zinterpretowano art. 84 pkt 1 ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej. Świadczenie o którym mowa w art. 84 pkt 1 ustawy, przeznaczone na utrzymanie lokalu mieszkalnego w domu wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzony rodzinny dom dziecka jest przelewane na nazwisko jednego z małżonków.

Wnioskodawca wystawił PIT-8C dla obydwojga małżonków prowadzących rodzinny dom dziecka, gdyż sfinansowanie kosztów utrzymania domu jednorodzinnego, w którym prowadzony jest rodzinny dom dziecka stanowi dla małżonków przyrost majątku, który należy traktować jako dochód rodziny.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że zgodnie z art. 84 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm.) prowadzący rodzinny dom dziecka otrzymuje środki finansowe na utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzony rodzinny dom dziecka, w wysokości odpowiadającej kosztom ponoszonym przez rodzinny dom dziecka na czynsz, opłaty z tytułu najmu, opłaty za energię elektryczną i cieplną, opał, wodę, gaz, odbiór nieczystości stałych i płynnych, dźwig osobowy, antenę zbiorczą, abonament telewizyjny i radiowy, usługi telekomunikacyjne oraz związanym z kosztami eksploatacji, obliczonym przez podzielenie łącznej kwoty tych kosztów przez liczbę osób zamieszkujących w tym lokalu lub domu jednorodzinnym i pomnożenie przez liczbę dzieci i osób, które osiągnęły pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej, o których mowa w art. 37 ust. 2, umieszczonych w rodzinnym domu dziecka wraz z prowadzącym rodzinny dom dziecka.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 kwietnia 2016 r., wolne od podatku dochodowego są świadczenia, dodatki i inne kwoty oraz wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych z tytułu szkolenia, o których mowa w art. 31, art. 44 ust. 1, art. 80 ust. 1, art. 81, art. 83 ust. 1 i 4, art. 84 pkt 2 i 3, art. 140 ust. 1 pkt 1 i art. 156 ust. 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149 poz. 887 i Nr 288, poz. 1690) oraz środki finansowe na utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego, o których mowa w art. 83 ust. 2 i art. 84 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w części przysługującej na umieszczone w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka dzieci i osoby, które osiągnęły pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej.

W tym miejscu podkreślić należy, iż omawianym zwolnieniem, jak wynika z zapisu art. 21 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęte zostały tylko środki finansowe w części przypadającej na umieszczone w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka dzieci i osoby, które osiągnęły pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej. Zwolnieniem tym nie zostały natomiast objęte środki na rzecz osób prowadzących rodzinne domy dziecka.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, stwierdzić należy, iż sfinansowanie utrzymania lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego osobie prowadzącej rodzinny dom dziecka – na podstawie stosownych przepisów – będzie co do zasady tożsame ze spełnieniem na rzecz tej osoby świadczenia o określonej wartości. Należy bowiem zauważyć, że w sytuacji otrzymania środków pieniężnych – w części przypadającej na prowadzącego rodzinny dom dziecka – z przeznaczeniem na wskazany wyżej cel osoba ta odniesie realną korzyść, nie wydatkując tychże kwot z własnych środków, które zapewne byłyby zobowiązana wydatkować, ponosząc koszty utrzymania lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego. W efekcie u prowadzącego rodzinny dom dziecka wystąpi trwały przyrost majątku.

Zatem osoba prowadząca rodzinny dom dziecka, otrzymująca ww. środki uzyskuje jednocześnie przychód, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy, gdyż zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do przychodów uzyskiwanych przez osoby prowadzące rodzinne domy dziecka.

W związku z wypłatą przez Wnioskodawcę – na podstawie stosownych regulacji prawnych – kosztów utrzymania lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego przypadających na osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek wystawienia informacji PIT-8C o osiągniętych dochodach.

Jednakże, ponieważ z treści wniosku wynika, iż faktycznie świadczenie było wypłacone na jednego małżonka, nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą iż informację o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych – PIT-8C należało wystawić dla obydwojga małżonków. Skoro bowiem świadczenie było wypłacone jednemu z małżonków, to uznać należy, że to on uzyskał przychód podlegający opodatkowaniu i w konsekwencji tylko dla małżonka otrzymującego świadczenie należało wystawić PIT-8C.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj