Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-562/16-2/RK
z 10 czerwca 2016 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późń. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r, poz 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2016 r. (data wpływu 30 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu ustalenia przychodu osiąganego z najmu – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia przychodu osiąganego z najmu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca posiada tytuł prawny do lokalu mieszkalnego. Lokal ten jest przeznaczony na wynajem. Umowa najmu będzie nakładała na najemcę obowiązek zapłaty na rzecz Wnioskodawcy następujących opłat:
- określonego w umowie czynszu dla Wnioskodawcy,
- zwrot czynszu, który Wnioskodawca opłaca (co miesiąc) na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej,
- zwrot opłaty za zużycie energii elektrycznej,
- zwrot opłaty za zużycie gazu.
Czynsz do Wspólnoty Mieszkaniowej oraz opłaty za zużycie energii elektrycznej i gazu będzie regulował na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej oraz dostawców energii elektrycznej i gazu bezpośrednio Wnioskodawca (wynajmujący); kwoty te będą zwracane Wnioskodawcy przez najemcę.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy dochodem podlegającym opodatkowaniu jest łączna kwota otrzymana przez Wnioskodawcę z tytułów, o których mowa w rubryce 80, pkt a, b, c i d, czy też dochodem podlegającym opodatkowaniu jest wyłącznie kwota wskazana w rubryce 80, pkt a ?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy, dochodem podlegającym opodatkowaniu w powyższej sytuacji powinna być wyłącznie kwota wskazana w rubryce 80, pkt a.
Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
Czynsz do Wspólnoty Mieszkaniowej, płacony bezpośrednio przez Wnioskodawcę i zwracany przez najemcę, oraz regulowane w analogiczny sposób opłaty związane z eksploatacją lokalu mieszkalnego tytułem zużycia energii elektrycznej i gazu, nie będą przychodami, lecz wydatkami dotyczącymi utrzymania lokalu, gdyż nie powodują one przysporzenia po stronie wynajmującego lokal mieszkalny.
Zgodnie z interpretacją indywidualną nr IPPB1/415-670/09-4/MT z dnia 24 listopada 2009 r., określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże, aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą istnieć przesłanki określone w art. 6 ust. 1aww. ustawy, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego. Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo czynsz uiszczany do wspólnoty mieszkaniowej), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.
Zdaniem Wnioskodawcy przysporzenie po stronie wynajmującego nie powstaje niezależnie od tego, czy opłaty na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej i dostawców gazu i energii elektrycznej ponosi bezpośrednio najemca, który reguluje te opłaty we własnym zakresie, czy też opłaty te reguluje bezpośrednio wynajmujący, a najemca dokonuje jedynie ich zwrotu wynajmującemu. W obu przypadkach nie można bowiem mówić o powstaniu przychodu po stronie wynajmującego. Niezależnie od przyjętego mechanizmu regulowania tych opłat, stan majątkowy wynajmującego będzie bowiem taki sam.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego – jest prawidłowe.
W myśl art. 659 § 1 ww. ustawy, przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.
Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami.
Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże, aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego. Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty związane z lokalem takie jak: czynsz uiszczany w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej, opłata za wodę, energię elektryczną, gaz, ścieki), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 z późn. zm.), jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, ze Wnioskodawca zawrze umowę najmu lokalu mieszkalnego, którego jest właścicielem. Z umowy będzie wynikało, że czynsz (odstępne) oraz opłaty związane z eksploatacją mieszkania pokrywać będzie najemca. Najemca zobowiązany będzie do dokonywania opłat za czynsz, należny do Wspólnoty Mieszkaniowej, a także gaz i energię elektryczną. Opłaty te będą przekazywane na rzecz Wnioskodawcy (wynajmującego), który bezpośrednio będzie regulował ww. opłaty na rzecz dostawców.
Reasumując, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów prawa przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%, będą otrzymywane kwoty czynszu (odstępnego). Natomiast ponoszone przez wynajmującego należności z tytułu opłat eksploatacyjnych - skoro do ich ponoszenia zobowiązany będzie najemca – nie będą stanowić przychodu ze źródła jakim jest najem i tym samym nie będą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Opłaty te bowiem nie mieszczą się w pojęciu „świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”, nie będą powodować przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.
Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.