Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-206/16/MN
z 19 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 23 marca 2016 r. (data wpływu 25 marca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „xxx” –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „xxx”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie stroną umowy o dofinansowanie projektu „xxx” z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, konkurs nr xxx. Termin końcowy złożenia wniosku to 31 marca 2016 r. Zamierzeniem inwestycyjnym jest wykonanie kompleksowej termomodernizacji 2 placówek oświatowych oraz budynku będącego własnością Gminy, z którego na postawie umowy użyczenia bezpłatnie korzysta Miejski Dom Kultury, który jest samodzielną instytucją kultury posiadającą osobowość prawną. Roboty budowlane budynku Miejskiego Domu Kultury rozpoczęły się w 2016 r. część wydatków została już poniesiona, a pozostałe zostaną poniesione do końca bieżącego roku, natomiast roboty budowlane placówek oświatowych, będących jednostkami budżetowymi Gminy planuje się rozpocząć pod koniec 2016 r.

W związku z powyższym wydatki za roboty wykonane w 2016 r. mogą być poniesione również w tym roku. Przewiduje się zakończenie prac w 2017 r. Gmina z dniem 1 stycznia 2017 r. dokona centralizacji rozliczeń VAT z jednostkami budżetowymi zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 29 września 2015 r. (sygn. C-276/14).

Szczegółowy zakres robót:

  1. Zakres robót budowlanych w budynku Szkoły Podstawowe nr 4 przy ul. xxx obejmuje:
    1. docieplenie ścian zewnętrznych:
      • izolacja przeciwwilgociowa ścian zewnętrznych do poziomu fundamentów,
      • docieplenie ścian zewnętrznych wraz z ościeżami metodą lekką – mokrą (styropian) łącznie z dociepleniem ścian fundamentowych do poziomu ław, warstwa fakturowa powinna być barwiona w masie, a nie malowana (wykonanie na elewacji frontowej szkoły grafiki z numerem szkoły, likwidacja na elewacji nie użytkowanych instalacji, otworów itp.),
    2. docieplenie dachów / stropodachów nad ostatnią kondygnacją wraz z wykonaniem nowego pokrycia wszystkich dachów / stropodachów,
    3. wymianę wszystkich obróbek blacharskich, parapetów zewnętrznych, rynien, rur spustowych,
    4. wymianę stolarki okiennej na stolarkę z PVC z nawiewnikami wraz montażem podokienników wewnętrznych,
    5. wymianę zewnętrznej stolarki drzwiowej,
    6. przebudowę kominów powyżej powierzchni dachu,
    7. budowę wokół budynku kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody z połaci dachów szkoły rurami spustowymi,
    8. wykonanie modernizacji instalacji co:
      • wymiana instalacji co. (całe orurowanie),
      • wymiana grzejników na nowe płytowe z montażem osłon na grzejniki,
      • montaż głowic termostatycznych - wandaloodpornych,
      • wykonanie okładziny podłogi i ścian pomieszczenia kotłowni wraz z wymianą drzwi,
    9. przystosowanie szkoły dla potrzeb osób niepełnosprawnych:
      • przebudowa ościeży drzwiowych,
      • budowa komunikacji miedzy kondygnacjami,
      • budowa pochylni przy wejściu głównym do budynku szkoły,
    10. wymianę instalacji wodno-kanalizacyjnej
    11. instalację elektryczną:
      • wymiana instalacji odgromowej,
      • wymiana instalacji elektrycznej,
      • wymiana instalacji oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego na energooszczędne z wykorzystaniem odnawialnego źródła energii (fotowoltaika),
      • wykonanie instalacji podgrzewania rynien,
    12. wykonanie monitoringu budynku,
    13. remont wejść do budynku wraz z remontem zadaszenia, montaż lekkich daszków nad drzwiami zewnętrznymi bez zadaszenia,
    14. remont krat w oknach i ich uzupełnienie,
    15. zagospodarowanie działki:
      • wykonanie opaski wokół budynku z kostki betonowe],
      • wykonanie ciągów komunikacyjnych wokół budynku z kostki betonowej,
      • wykonanie parkingu wraz z odwodnieniem przed budynkiem szkoły, od strony ul. X

    16. przystosowanie obiektu do istniejących przepisów p.poż.

  2. Zakres robót budowlanych w budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 4 przy ul. xxx obejmuje:



    1. docieplenie ścian zewnętrznych:
      • izolacja przeciwwilgociowa ścian zewnętrznych do poziomu fundamentów,
      • docieplenie ścian zewnętrznych wraz z ościeżami metodą lekką - mokrą (styropian) łącznie z dociepleniem ścian fundamentowych do poziomu ław, warstwa fakturowa powinna być barwiona w masie, a nie malowana (wykonanie na elewacji frontowej szkoły grafiki z numerem szkoły, likwidacja na elewacji nie użytkowanych instalacji, otworów itp.),
    2. docieplenie dachów / stropodachów nad ostatnią kondygnacją wraz z wykonaniem nowego pokrycia wszystkich dachów / stropodachów,
    3. wymianę wszystkich obróbek blacharskich, parapetów zewnętrznych, rynien, rur spustowych,
    4. wymianę stolarki okiennej na stolarkę z PVC z nawiewnikami wraz montażem podokienników wewnętrznych,
    5. wymianę zewnętrznej stolarki drzwiowej,
    6. przebudowę kominów powyżej powierzchni dachu,
    7. budowę wokół budynku kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody z połaci dachów szkoły rurami spustowymi,
    8. wykonanie modernizacji instalacji c.o:
      • wymiana istniejących kotłów gazowych na nowe,
      • wymiana instalacji co. (całe orurowanie),
      • wymiana grzejników na nowe płytowe z montażem osłon na grzejniki,
      • montaż głowic termostatycznych - wandaloodpornych,
    9. wymianę instalacji wodno-kanalizacyjnej,
    10. instalację elektryczną:
      • wymiana instalacji odgromowej,
      • wymiana instalacji elektrycznej,
      • wymiana instalacji oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego na energooszczędne z wykorzystaniem odnawialnego źródła energii (fotowoltaika),
      • wykonanie instalacji podgrzewania rynien,
    11. przebudowę instalacji wentylacyjnej,
    12. wykonanie monitoringu budynku,
    13. remont wejść do budynku wraz z remontem zadaszenia, montaż lekkich daszków nad drzwiami zewnętrznymi bez zadaszenia,
    14. remont krat w oknach i ich uzupełnienie,
    15. zagospodarowanie działki:
      • wykonanie opaski wokół budynku z kostki betonowej,
      • wykonanie ciągów komunikacyjnych wokół budynku z kostki betonowej,
    16. przystosowanie obiektu do istniejących przepisów p.poż., jak również rozporządzenia MEN z dnia 31 grudnia 2014 r. określających wymagania ochrony przeciwpożarowej w przedszkolach, które 1 września 2016r. powstaną w miejsce oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych.

  3. Zakres robót budowlanych w budynku Miejskiego Domu Kultury:
    1. docieplenie ścian zewnętrznych,
    2. renowacja mozaiki ściennej,
    3. roboty elewacyjne zewnętrzne,
    4. wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,
    5. docieplenie stropodachu i wymiana pokrycia,
    6. hydroizolacja ścian piwnicznych,
    7. roboty zewnętrzne,
    8. przeniesienie jednostki klimatyzacyjnej,
    9. uchwyty flag, tablice identyfikacyjne, zadaszenie drzwi zewnętrznych
    10. instalacja elektryczna,
    11. instalacja odgromowa.



Szkoły osiągają dochody z następujących tytułów:

  1. Szkoła Podstawowa Nr 4 – osiąga dochody z wynajmu trzech sal lekcyjnych, wynajmu sali gimnastycznej oraz odpłatności za wyżywienie dzieci w stołówce szkolnej.
  2. Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 4 – osiąga dochody z wynajmu sali gimnastycznej, odpłatności za wyżywienie dzieci w stołówce szkolnej oraz odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.

Zgodnie z uchwałą Rady Gminy dochody z wynajmu pomieszczeń oraz odpłatności za wyżywienie w stołówce stanowią dochody własne placówki i są gromadzone na wydzielonym rachunku dochodów.

Odpłatność za pobyt dzieci w przedszkolu, w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 4 jest odprowadzana na rachunek budżetu gminy.

W zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług szkoły korzystają ze zwolnień przedmiotowych, tj. ze zwolnień o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, a także ze zwolnień, o których mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Dochody uzyskane z tytułu wyżywienia są przeznaczone na zakup artykułów spożywczych. Dochody uzyskane z tytułu wynajmu pomieszczeń są przeznaczone na zakup wyposażenia oraz remonty pomieszczeń szkolnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „xxx”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Budynek Miejskiego Domu Kultury w ramach projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych, dlatego Gmina nie będzie mogła dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „xxx”.

Budynki opisanych placówek oświatowych w ramach projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, w świetle wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 29 września 2015 r. (sygn. C-276/14). Gmina będzie mogła dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „Termomodernizacja, wymiana oświetlenia obiektów użyteczności publicznej” po dokonaniu centralizacji rozliczeń VAT. Od wydatków poniesionych przed centralizacją nie będzie mogła dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług. W związku z powyższym składając oświadczenie o kwalifikalności VAT Gmina potwierdza, że otrzymana dotacja na projekt pn. „xxx” będzie w kwocie netto przy placówkach oświatowych, natomiast przy Instytucji Kultury w kwocie brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie

z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części,

w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak już wskazano, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych

w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 9 ust. 3 ww. ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Działalność gmin w zakresie kultury, jako zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego, została uregulowana ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. z 2012 r. poz. 406 ze zm.). Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

W świetle art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2058, ze zm.), do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy.

Zgodnie z art. 18 ww. ustawy, nieruchomości mogą być oddawane jednostce organizacyjnej

w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczenie na cele związane z ich działalnością.

Przez jednostkę organizacyjną, o której mowa w cytowanym wyżej przepisie – w myśl art. 4

pkt 10 cyt. ustawy – należy rozumieć państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizatorem projektu „xxx”. Zamierzeniem inwestycyjnym jest wykonanie kompleksowej termomodernizacji 2 placówek oświatowych oraz budynku będącego własnością Gminy, z którego na postawie umowy użyczenia korzysta Miejski Dom Kultury, który jest samodzielną instytucją kultury posiadającą osobowość prawną. Roboty budowlane budynku Miejskiego Domu Kultury rozpoczęły się w 2016 r. część wydatków została już poniesiona, a pozostałe zostaną poniesione do końca bieżącego roku, natomiast roboty budowlane placówek oświatowych, będących jednostkami budżetowymi Gminy planuje się rozpocząć pod koniec 2016 r. W związku z powyższym wydatki za roboty wykonane w 2016 r. mogą być poniesione również w tym roku. Przewiduje się zakończenie prac w 2017 r.

W pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na termomodernizację budynku Miejskiego Domu Kultury.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że zamierzeniem inwestycyjnym jest wykonanie kompleksowej termomodernizacji budynku będącego własnością Gminy, z którego na postawie umowy użyczenia korzysta Miejski Dom Kultury, który jest samodzielną instytucją kultury posiadającą osobowość prawną.

Realizacja projektu polegająca na termomodernizacji budynku Miejskiego Domu Kultury wynika z wykonywanych zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym. Zatem efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynku Miejskiego Domu Kultury.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na termomodernizację dwóch placówek oświatowych budynku Szkoły Podstawowe nr 4 oraz budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 4, przy czym realizacja projektu w tej części rozpocznie się w 2016 r. a zakończenie prac przewiduje się w 2017 r..

W tym miejscu zaznaczyć należy, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów wyrok TSUE, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14 samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

W związku z ww. wyrokiem nr C-276/14 Ministerstwo Finansów wydało Komunikaty, w których stwierdzono, że mając na uwadze rozstrzygnięcie TSUE zakłada się obowiązkowe „scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Aby zapewnić samorządom czas na przygotowanie się do nowego modelu rozliczeń, do momentu obowiązkowego „scentralizowania” nie będą kwestionowane rozliczenia dokonywane z zastosowaniem obecnego modelu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina stosuje dotychczasowy model rozliczeń i rozlicza się odrębnie od swojej jednostki organizacyjnej. Realizacja projektu w części dotyczącej termomodernizacji dwóch placówek oświatowych rozpocznie się w 2016 r. a zakończenie prac przewiduje się w 2017 r. Gmina z dniem 1 stycznia 2017 r. dokona centralizacji rozliczeń VAT z jednostkami budżetowymi zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 29 września 2015 r. (sygn. C-276/14).

Wnioskodawca wskazał, że szkoły (jednostki budżetowe Gminy) osiągają dochody z następujących tytułów:

  1. Szkoła Podstawowa Nr 4 – osiąga dochody z wynajmu trzech sal lekcyjnych, wynajmu sali gimnastycznej oraz odpłatności za wyżywienie dzieci w stołówce szkolnej.
  2. Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 4 – osiąga dochody z wynajmu sali gimnastycznej, odpłatności za wyżywienie dzieci w stołówce szkolnej oraz odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.

W zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług szkoły korzystają ze zwolnień przedmiotowych, tj. ze zwolnień o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, a także ze zwolnień, o których mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano powyżej podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wynika z opisu sprawy do czasu dokonania w Gminie centralizacji rozliczeń VAT z jednostkami budżetowymi, modernizowane placówki oświatowe nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem do czasu dokonania centralizacji rozliczeń ze swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycia towarów i usług w celu modernizacji przedmiotowych placówek oświatowych ze względu na brak związku tych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Natomiast po 1 stycznia 2017 r. po dokonaniu centralizacji rozliczeń VAT ze swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, to Gmina stanie się podatnikiem z tytułu świadczenia usług wynajmu pomieszczeń na terenie modernizowanych placówek oświatowych czy z tytułu świadczenia usług zapewnienia dzieciom wyżywienia w stołówce szkolnej.

Zgodnie z zapisem art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 380 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Tak więc najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najmującego, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najmującego – określone przepisami obowiązki.

W konsekwencji z uwagi na fakt, że najem jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Umowa najmu będąca czynnością odpłatną stanowi, stosownie do zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podsumowując, ze względu na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Gminie – po dokonaniu centralizacji rozliczeń VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi – stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z modernizacją przedmiotowych placówek oświatowych, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zaznaczyć jednak należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało ww. prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z modernizacją placówek oświatowych, ale tylko w odniesieniu do tych pomieszczeń (tej powierzchni modernizowanego budynku), które będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia sprzedaży opodatkowanej i tylko w takim zakresie w jakim pomieszczenia te faktycznie będą służyły tej sprzedaży opodatkowanej. Natomiast prawo to nie będzie przysługiwało w zakresie w jakim towary i usługi zakupione w ramach termomodernizacji obiektów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj