Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-1003/15/DK
z 7 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 grudnia 2015 r. (data wpływu 23 grudnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z 29 lutego 2016 r. (data wpływu 7 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2015 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 lutego 2016 r. (data wpływu 7 marca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 18 lutego 2016 r. znak IBPP1/4512-1003/15/DK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto i Gmina U. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Starosta N. decyzją nr 0. z dnia 23 maja 2013 r. zezwolił na realizację inwestycji drogowej pod nazwą „O.”, decyzja ta stała się ostateczna w dniu 26 czerwca 2013 r. Z tym dniem stwierdzono nabycie przez Powiat N. prawa własności nieruchomości stanowiącej działki o numerach ewidencyjnych: 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/18, 3314/20, 3314/24 o łącznej powierzchni 0,625 ha oraz działki o numerach ewidencyjnych: 3792/2, 3792/10, 3792/12, 3792/14 o łącznej powierzchni 0,1063 ha.

Utrata własności gruntów nastąpiła na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 2 i ust. 5, art. 18 ust. 1, art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2013 roku, poz. 687 z późń. zm.), art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 roku o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz.U. z 2005 roku nr 267, poz. 2251 z późń. zm.), w związku z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, art. 130 ust. 2, art. 132 ust. 1a, 2 i 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity: Dz.U. z 2014 r., poz. 518 z póżń. zm.) i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2013 roku, poz. 267 z późń. zm).

Prezydent Miasta w drodze decyzji administracyjnej z dnia 30 marca 2015 r. ustalił na rzecz Miasta i Gminy odszkodowanie w wysokości 382 653,00 zł z tytułu przejęcia na rzecz Powiatu N. prawa własności nieruchomości, oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działki o numerach: 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20- łączna powierzchnia 0,6001 ha, w tym:

  • wartość gruntu w wysokości 336 117,00 zł za działki o numerach ewidencyjnych 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20,
  • wartość budowli w wysokości 43 560,00 zł, za działki o numerach ewidencyjnych 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20,
  • wartość nasadzeń w wysokości 2 976,00 zł na działkę o numerze ewidencyjnym 3314/16.

Działki o numerach ewidencyjnych:

  • 3314/11, działka zabudowana (słup oświetleniowy, chodnik z płytek), obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.);
  • 3314/16, działka zabudowana (oświetlenie uliczne), obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U z 2013 r., poz. 1409 ze zm.);
  • 3314/17, działka zabudowana (chodnik z płytek), obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U z 2013 r., poz. 1409 ze zm.);
  • 3314/20, działka zabudowana (oświetlenie uliczne, utwardzenia chodnikowe), obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U z 2013 r., poz. 1409 ze zm.).

Prezydent Miasta w drodze decyzji administracyjnej z dnia 30 marca 2015 r. ustalił na rzecz Miasta i odszkodowanie w wysokości 116 468,00 zł z tytułu przejęcia na rzecz Powiatu prawa własności nieruchomości, oznaczonej w ewidencji gruntowi budynków jako działka o numerze: 3792/14 - łączna powierzchnia 0,0901 ha, w tym:

  • wartość gruntu w wysokości 66 611,00 za działki o numerach ewidencyjnych 3792/14,
  • wartość budowli w wysokości 49 857,00 zł na działkę o numerze ewidencyjnym 3792/14.

Działka o numerze ewidencyjnym 3792/14, tj. działka zabudowana (utwardzenie drogowe), obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.).

Budynki i budowle w rozumieniu przepisów prawa budowlanego nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dostawa budynków i budowli jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. 2015.605). Wydatki na ulepszenie ww. budynków i budowli zostały poniesione w wysokości niższej niż 30% wartości początkowej i po ulepszeniu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a odbiór powyższych obiektów liniowych miał miejsce przed 2007 r. Ponadto nie były one przedmiotem umów najmu, dzierżawy, bądź umów o podobnym charakterze. Decyzja o dostawie opisanych we wniosku nieruchomości w wyniku przejęcia ich z mocy, stała się ostateczna i wykonalna z dniem 26 czerwca 2013 roku. Natomiast decyzja o wypłacie odszkodowania stała się prawomocna 22 kwietnia 2015 r. Otrzymana kwota odszkodowania jest jedyną kwotą, przekazaną na rzecz Wnioskodawcy z tytułu przejęcia z mocy prawa przez Powiat nieruchomości.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Wniosek dotyczy tylko i wyłącznie działek o numerach ewidencyjnych: 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14.
  2. Działki nr 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, które zostały nabyte na własność Miasta i Gminy U. w drodze komunalizacji na podstawie decyzji Wojewody X. nr 0. z dnia 3 lipca 1992 r.
    Działka nr 3792/14 została nabyta na podstawie decyzji Wojewody X. nr 0. z dnia 17 lipca 1991 r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. Nr 32, poz. 191 z późn. zm.).
    W ocenie Wnioskodawcy wszystkie ww. działki są zabudowane budowlami.
  3. Dostawa wymienionych wyżej działek (nr: 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14) na rzecz gminy nie była czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, jak również czynnością korzystającą ze zwolnienia. Działka nr 3792/14 w momencie przekazania przez Wojewodę X. była zabudowana (Wnioskodawca nie jest w stanie precyzyjnie określić daty zabudowy). Działki o numerach 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20 nie były zabudowane.
  4. Nabycie przez Wnioskodawcę działek ewidencyjnych o numerach: 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14 nie było udokumentowane fakturą VAT, gdyż zostały nabyte nieodpłatnie na podstawie decyzji.
  5. Nabycie działek nr 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14 nastąpiło z mocy prawa nieodpłatnie, bez określania ich przeznaczenia.
  6. W momencie nabycia przez Wnioskodawcę ww. nieruchomości, wyłącznie na działce nr 3792/14 znajdowały się obiekty budowlane (utwardzenie drogowe), kiedy i przez kogo wybudowane Wnioskodawca nie jest w stanie określić.
    1. Działka nr 3314/11 została zabudowana obiektem budowlanym trwale związanym z gruntem (słup oświetleniowy oraz ciągiem komunikacyjnym w postaci chodnika) przez Wnioskodawcę przed 2006 rokiem;
    2. Działka nr 3314/16 została zabudowana obiektem budowlanym trwale związanym z gruntem (oświetlenie uliczne - słupy oświetleniowe) przez Wnioskodawcę przed 2006 rokiem;
    3. Działka nr 3314/17 została zabudowana obiektem budowlanym trwale związanym z gruntem (ciąg komunikacyjny w postaci chodnika) przez Wnioskodawcę przed 2006 rokiem;
    4. Działka nr 3314/20 została zabudowana obiektem budowlanym trwale związanym z gruntem (oświetlenie uliczne, ciąg komunikacyjny w postaci chodnika) przez Wnioskodawcę, przed 2006 rokiem;
    5. Działka nr 3792/14 została zabudowana obiektem budowlanym trwale związanym z gruntem - utwardzenie drogowe (przekazana przez WN – Wnioskodawca nie jest w stanie precyzyjnie określić daty zabudowy).
  7. Na pytanie tut. organu „Z wniosku wynika, że Starosta N. decyzją z 23 maja 2013 r. zezwolił na realizację inwestycji drogowej pod nazwą „O.”. Należy jednak wskazać które działki zostały objęte ww. decyzją?”, Wnioskodawca odpowiedział, że decyzja ta obejmowała działki o numerach: 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14 - działki te są przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację. Decyzja ta obejmowała również działki o numerach ewidencyjnych: 3314/18, 3314/24, 3792/2, 3792/10, 3792/12, które nie są przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację.
  8. Na pytanie tut. organu „Odnosząc się do działek nr 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20 i 3792/14 Wnioskodawca wskazał, że są one zabudowane obiektami liniowymi w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Należy zatem wskazać:
    1. Jakie były na moment dostawy symbole PKOB każdego ze znajdujących się na ww. działkach obiektów liniowych określone zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.)?
    2. Czy ww. obiekty liniowe w momencie dostawy były trwale związane z gruntem?
      (powyższych informacji należy udzielić odrębnie do każdej działki i każdego obiektu liniowego).
    3. Przedstawiając we wniosku opis zabudowy ww. działek, Wnioskodawca wymienił wyłącznie obiekty liniowe, natomiast w dalszej części wniosku użył sformułowania „budynki i budowle”. Należy zatem w sposób jednoznaczny wskazać czy na ww. działkach w momencie dostawy były posadowione budynki w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), a jeśli tak to należy wskazać:
    • Jakie to konkretnie budynki i zlokalizowane na której działce?
    • Jakie były na moment dostawy symbole PKOB każdego ze znajdujących się na ww. działkach budynków określone zgodnie z ww. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r.?
    • Czy ww. budynki w momencie dostawy były trwale związane z gruntem?
    (powyższych informacji należy udzielić odrębnie do każdej działki i każdego budynku).”,
    Wnioskodawca odpowiedział:
    W momencie otrzymania tych działek do nadal żadna z działek, które są przedmiotem wniosku nie jest zabudowana budynkami a jedynie budowlami, które zostały powyżej określone. Tylko jedna z działek tj. działka nr 3792/14 była zabudowana obiektem liniowym (utwardzenie drogowe):
    1. Symbol PKOB dla działki i obiektu liniowego (utwardzenie drogowe) na tej działce, tj. 3792/14 to: Obiekty Inżynierii Lądowej i Wodnej, Infrastruktura Transportu. Autostrady, drogi ekspresowe, ulice i drogi pozostałe - Sekcja 2 dział 21 grupa 211 klasa 2112;
    2. Ww. obiekt liniowy w momencie dostawy był trwale związany z gruntem;
    3. Na działce ewidencyjnej numer 3792/14 w momencie dostawy nie było posadowionych budynków tylko obiekty liniowe (obiekty budowlane).
  9. Przedmiotem wniosku o interpretację mają być działki o numerach 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14.
  10. Na pytanie tut. organu „W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że wydatki na ulepszenie opisanych we wniosku budynków i budowli zostały poniesione w wysokości niższej niż 30% wartości początkowej. Należy jednak wyjaśnić:
    1. Czy ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki stanowiły wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które były równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej każdego z obiektów budowlanych?
    2. Jeśli wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym były równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej każdego z obiektów, to które konkretnie obiekty budowlane (zlokalizowanej na której działce?) były przez Wnioskodawcę ulepszane?
    3. Kiedy ww. ulepszenia poszczególnych obiektów budowlanych zostały zrealizowane (oddane do użytkowania) i na czym konkretnie polegały?
    (proszę wskazać odrębnie dla każdego obiektu budowlanego).”,
    Wnioskodawca odpowiedział, że wyjaśnienie znajduje się w uzasadnieniu wniosku.
  11. Na pytanie tut. organu „W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z tak przedstawionej informacji nie wynika jednak do jakich konkretnie wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę należy ją odnieść, w związku z tym należy podać:
    1. Czy w związku z nabyciem poszczególnych działek i usytuowanych na ich terenie obiektów budowlanych przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – należy wskazać w odniesieniu do których działek (zarówno zabudowanych jak i niezabudowanych) i obiektów budowlanych?
    2. Jeśli Wnioskodawca ponosił wydatki na budowę obiektów budowlanych usytuowanych na ww. działkach to należy wskazać, czy z tego tytułu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (należy wskazać w odniesieniu do którego obiektu budowlanego)?
    3. Jeśli Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie obiektów budowlanych zlokalizowanych na ww. działkach w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które były równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej każdego z nich, to należy wskazać czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych ulepszeń (należy wskazać w odniesieniu do którego obiektu budowlanego)?”,

    Wnioskodawca odpowiedział:
    1. W związku z nabyciem działek o numerach ewidencyjnych 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14 oraz obiektu budowlanego usytuowanego na działce 3792/14 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
    2. Wnioskodawca ponosił wydatki na budowę obiektów budowlanych (oświetlenie uliczne - słupy oświetleniowe, ciągi komunikacyjne w postaci chodnika). W stosunku do obiektów budowlanych na działkach 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20 nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wydatki były dokonywane w ramach zadań własnych gminy.
  12. Na pytanie tut. organu „W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że dostawa opisanych we wniosku budynków i budowli jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Należy jednak zauważyć, że podana przez Wnioskodawcę informacja jest ze sobą wewnętrznie sprzeczna, należy zatem wyjaśnić:
    1. Czy, a jeśli tak to kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie każdego z obiektów, dokonane w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), tj. kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
      1. wybudowaniu lub
      2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej,
      oraz jaka konkretnie czynność stanowiła to pierwsze zasiedlenie?
      Należy w tym miejscu także wyjaśnić, że pierwszym zasiedleniem w rozumieniu ww. art. 2 pkt 14 ustawy o VAT nie jest samo zamieszkanie w nim lub rozpoczęcie użytkowania, lecz jak już wskazano oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu tj. np. sprzedaż przez podmiot działający dla danej transakcji w charakterze podatnika VAT, najem, dzierżawa.
    2. Na czym to pierwsze zasiedlenie polegało, kto, komu, kiedy i na podstawie jakiej umowy wydał poszczególne budynki/budowle lub ich części (należy podać odrębnie dla każdego z budynków/budowli)?

    (proszę wskazać odrębnie dla działki i każdego obiektu budowlanego).”,
    Wnioskodawca odpowiedział:
    Działki będące przedmiotem wniosku przed zabudową i po ich zabudowaniu nie były przedmiotem najmu, dzierżawy ani sprzedaży. Dokonywana sprzedaż (wywłaszczenie) nastąpiła w ramach pierwszego zasiedlenia.
  13. Działki będące przedmiotem wniosku służyły wyłącznie potrzebom wynikającym z zadań własnych gminy, tj.:
    1. Działka nr 3314/11 - służyła jako ciąg komunikacyjny w postaci chodnika dla pieszych. Działka nr 3314/16 - wykorzystywana była do oświetlenia ulicy poprzez umieszczenie na niej instalacji do oświetlenia dróg oraz wykorzystywana pod zieleń przydrożną. Działka nr 3314/17 - służyła jako ciąg komunikacyjny w postaci chodnika dla pieszych. Działka nr 3314/20 - wykorzystywana była do oświetlenia ulicy poprzez umieszczenie na niej instalacji do oświetlenia dróg oraz służyła jako ciąg komunikacyjny w postaci chodnika dla pieszych.
      Działka nr 3792/14 - służyła jako ciąg komunikacyjny dla ruchu samochodowego oraz pieszych;
    2. Poszczególne działki wraz z znajdującymi się na nich obiektami budowlanymi nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz podlegających opodatkowaniu.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 29 lutego 2016 r.):

Czy dostawa przedmiotowych działek o numerach: 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14 wraz ze znajdującymi się na nich budowlami, będzie stanowić dostawę budowli trwale związanych z gruntem i w związku z tym, dostawa tych budowli będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a?

  1. Działka nr 3314/11 została zabudowana obiektem budowlanym trwale związanym z gruntem (słup oświetleniowy oraz ciągiem komunikacyjnym w postaci chodnika), podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8? (Dz.U.2015.605);
  2. Działka nr 3314/16 została zabudowana obiektem budowlanym trwale związanym z gruntem (oświetlenie uliczne - słupy oświetleniowe), podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8? (Dz.U.2015.605);
  3. Działka nr 3314/17 została zabudowana obiektem budowlanym trwale związanym z gruntem (ciąg komunikacyjny w postaci chodnika), podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8? (Dz.U.2015.605);
  4. Działka nr 3314/20 została zabudowana obiektem budowlanym trwale związanym z gruntem (oświetlenie uliczne, ciąg komunikacyjny w postaci chodnika), podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8? (Dz.U.2015.605);
  5. Działka nr 3792/14 została zabudowana obiektem budowlanym trwale związanym z gruntem (utwardzenie drogowe), podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8? (Dz.U.2015.605).

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane w piśmie z 29 lutego 2016 r.), dostawa przedmiotowych działek o numerach: 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14 będzie stanowić dostawę budowli trwale związanych z gruntem i w związku z tym, dostawa budowli będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy od podatku od towarów i usług (Dz.U.2015.605).

Uzasadnienie:

Dostawa działek o numerach: 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14 wraz ze znajdującymi się na nich budowlami (oświetlenie uliczne - słupy oświetleniowe, ciągi komunikacyjne w postaci chodnika, utwardzenia drogowe) trwale związanymi z gruntem stanowi dostawę budowli, a tym samym na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowana jest przez pryzmat budowli. W związku z tym, że w stosunku do tych obiektów (budowli) Wnioskodawcy dokonującemu ich dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący dostawy nie poniósł wydatków na ich ulepszenie, które stanowi co najmniej 30% wartości początkowej w stosunku, do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dostawa ww. budowli będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie tematyki poruszanej we wniosku, tut. organ postanowił ująć kwestię dotyczące dostawy 5 działek tj. 5 stanów faktycznych w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Jednakże, w myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W tym miejscu należy jednak zauważyć, że zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ustawowej definicji „pierwszego zasiedlenia” wynika, że pod tym pojęciem należy rozumieć:

  • oddanie do użytkowania,
  • w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu,
  • pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po wybudowaniu lub ulepszeniu, wynoszącym co najmniej 30% wartości początkowej.

Niewątpliwie przez czynności podlegające opodatkowaniu należy rozumieć nie tylko dostawę, ale również najem, dzierżawę, leasing lub podobne czynności (umowy), które w rozumieniu przepisów ustawy stanowią odpłatne świadczenie usług. Z kolei pod pojęciem oddania do użytkowania należy rozumieć przekazanie budynków, budowli lub ich części ich nabywcy lub użytkownikowi do korzystania w sposób zgodny z zakresem przekazanych do nich praw. Nabywca, na rzecz którego przeniesiono prawo do rozporządzania nieruchomością jak właściciel może w sposób dowolny dysponować tą nieruchomością, tj. może ją sprzedać, używać na własne potrzeby lub przekazać do użytkowania np. na podstawie umów najmu lub dzierżawy.

Podkreślić przy tym należy, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt, a następnie obiekt ten po wybudowaniu zostanie oddany do użytkowania na własne potrzeby tego podatnika (i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych) nie oznacza to, że obiekt taki został zasiedlony. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Innymi słowy, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika, które następuje jednak w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 7a, warunku o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Według art. 29a ust. 8 ustawy, dodanego do ustawy o VAT od 1 stycznia 2014 r., w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, bądź też opodatkowana jest 23% stawką podatku, na takich samych zasadach opodatkowana jest dostawa gruntu, na którym posadowione są budynki, budowle lub ich części.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 290) ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Przez budynek stosownie do art. 3 pkt 2 ww. ustawy należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane przez budowle należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Przez obiekt liniowy zgodnie z art. 3 pkt 3a ww. ustawy należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej do stosowania rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Zaś budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Obiekty budowlane niebędące budynkami Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych zalicza do obiektów inżynierii lądowej i wodnej stanowiąc, iż obiekty inżynierii lądowej i wodnej są to wszystkie obiekty budowlane niesklasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.

Z wniosku wynika, że przedmiotem transakcji dostawy dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz Powiatu były następujące obiekty liniowe:

  1. słup oświetleniowy i ciąg komunikacyjny w postaci chodnika zlokalizowane na działce nr 3314/11;
  2. oświetlenie uliczne - słupy oświetleniowe zlokalizowane na działce nr 3314/16;
  3. ciąg komunikacyjny w postaci chodnika zlokalizowany na działce nr 3314/17;
  4. oświetlenie uliczne i ciąg komunikacyjny w postaci chodnika zlokalizowane na działce nr 3314/20;
  5. utwardzenie drogowe zlokalizowane na działce nr 3792/14.

Z informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że przedmiotowe obiekty, są trwale związane z gruntem i spełniają definicję obiektu budowlanego (obiektu liniowego) w rozumieniu ustawy Prawo budowlane oraz Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że ww. obiekty liniowe są towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, Miasto i Gmina U. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Starosta decyzją z dnia 23 maja 2013 r. zezwolił na realizację inwestycji drogowej pod nazwą „O.” (decyzja ta stała się ostateczna w dniu 26 czerwca 2013 r.).

Przedmiotowa decyzja obejmowała m.in. działki o numerach: 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14.

Z dniem 26 czerwca 2013 r. stwierdzono nabycie przez Powiat prawa własności nieruchomości stanowiącej m.in. działki o numerach ewidencyjnych: 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14.

Utrata własności gruntów nastąpiła na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 2 i ust. 5, art. 18 ust. 1, art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2013 roku, poz. 687 z późń. zm.), art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 roku o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz.U. z 2005 roku nr 267, poz. 2251 z późń. zm.), w związku z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, art. 130 ust. 2, art. 132 ust. 1a, 2 i 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity: Dz.U. z 2014 r., poz. 518 z póżń. zm.) i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2013 roku, poz. 267 z późń. zm).

Prezydent Miasta w drodze decyzji administracyjnych (decyzje z 30 marca 2015 r.), ustalił na rzecz Miasta i Gminy U. odszkodowanie z tytułu przejęcia na rzecz Powiatu prawa własności nieruchomości, oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako działki o numerach 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20 oraz działki 3792/14.

Otrzymana kwota odszkodowania jest jedyną kwotą, przekazaną na rzecz Wnioskodawcy z tytułu przejęcia z mocy prawa przez Powiat nieruchomości.

Z wniosku wynika, że działki których dostawa ma być przedmiotem niniejszej interpretacji, są zabudowane następującymi obiektami budowlanymi:

  • działka nr 3314/11 - słup oświetleniowy, ciąg komunikacyjny w postaci chodnika;
  • działka nr 3314/16 - oświetlenie uliczne - słupy oświetleniowe;
  • działka nr 3314/17 - ciąg komunikacyjny w postaci chodnika;
  • działka nr 3314/20 - oświetlenie uliczne, ciąg komunikacyjny w postaci chodnika;
  • działka nr 3792/14 - utwardzenie drogowe.

Ww. obiekty budowlane są trwale związane z gruntem.

Działki nr 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20 zostały nabyte na własność Miasta i Gminy U. w drodze komunalizacji na podstawie decyzji Wojewody z dnia 3 lipca 1992 r. Natomiast działka nr 3792/14 została nabyta na podstawie decyzji Wojewody z dnia 17 lipca 1991 r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (tj. Dz.U. Nr 32, poz. 191 z późn. zm.).

W momencie nabycia przez Wnioskodawcę ww. nieruchomości, wyłącznie na działce nr 3792/14 znajdowały się obiekty budowlane (utwardzenie drogowe), natomiast pozostałe działki były niezabudowane.

Dostawa wymienionych wyżej działek na rzecz gminy nie była czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, jak również czynnością korzystającą ze zwolnienia oraz nie została udokumentowana fakturą VAT, gdyż działki zostały nabyte nieodpłatnie na podstawie decyzji.

Z wniosku wynika, że przedmiotowe nieruchomości służyły wyłącznie potrzebom wynikającym z zadań własnych gminy tj. nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz podlegających opodatkowaniu.

Przedmiotowe nieruchomości nie były przedmiotem umów najmu, dzierżawy, bądź umów o podobnym charakterze.

Wnioskodawcy w związku z nabyciem działek o numerach ewidencyjnych 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14 oraz obiektu budowlanego usytuowanego na działce 3792/14 nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z wniosku wynika, że w stosunku do obiektów budowlanych na działkach 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wydatki były dokonywane w ramach zadań własnych gminy.

Ponadto, Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ulepszenie ww. obiektów budowlanych, które stanowią co najmniej 30% wartości początkowej (wysokość tych wydatków była niższa niż 30% wartości początkowej), a obiekty te po ulepszeniu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania dostawy zabudowanych działek o numerach: 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego oraz przedstawione przepisy prawa, w celu ustalenia czy dostawa obiektów budowlanych zlokalizowanych na działkach 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14 może korzystać ze zwolnienia, koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ona ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dana nieruchomość nie musi być faktycznie wykorzystywana, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie danego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem lub dzierżawę – bowiem zarówno sprzedaż, najem, jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem, co do zasady należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy) lub jego dostawę.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do powołanych w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie dokonana przez Wnioskodawcę dostawa następujących obiektów budowlanych:

  • słupa oświetleniowego i ciągu komunikacyjnego w postaci chodnika zlokalizowanych na działce nr 3314/11;
  • oświetlenia ulicznego - słupów oświetleniowych zlokalizowanych na działce nr 3314/16;
  • ciągu komunikacyjnego w postaci chodnika zlokalizowanego na działce nr 3314/17;
  • oświetlenia ulicznego i ciągu komunikacyjnego w postaci chodnika zlokalizowanych na działce nr 3314/20;
  • utwardzenia drogowego zlokalizowanego na działce nr 3792/14,

nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż w świetle przepisu art. 2 pkt 14 ustawy, dostawa ta dokonana została w ramach pierwszego zasiedlenia.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że dostawa przedmiotowych działek na rzecz Wnioskodawcy nie była czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, jak również czynnością korzystającą ze zwolnienia (działki zostały nabyte nieodpłatnie na podstawie decyzji Wojewody w latach 1991 i 1992).

Ponadto, ww. nieruchomości nie były przedmiotem umów najmu, dzierżawy, bądź umów o podobnym charakterze.

W takim jednak przypadku należy mieć na uwadze powołany art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  • w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z wniosku wynika, że w związku z nabyciem działek o numerach ewidencyjnych 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14 oraz obiektu budowlanego usytuowanego na działce 3792/14 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Również w stosunku do obiektów budowlanych na działkach 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, wydatki były dokonywane w ramach zadań własnych gminy.

Z wniosku wynika również, że Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie obiektów budowlanych które były równe lub wyższe niż 30% ich wartości początkowej.

Zatem z uwagi na powyższe można stwierdzić, że zostały spełnione warunki umożliwiające zwolnienie od podatku VAT dostawy obiektów budowlanych zlokalizowanych na działkach nr 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Reasumując, dokonana przez Wnioskodawcę dostawa:

  • słupa oświetleniowego i ciągu komunikacyjnego w postaci chodnika zlokalizowanych na działce nr 3314/11;
  • oświetlenia ulicznego – słupów oświetleniowych zlokalizowanych na działce nr 3314/16;
  • ciągu komunikacyjnego w postaci chodnika zlokalizowanego na działce nr 3314/17;
  • oświetlenia ulicznego i ciągu komunikacyjnego w postaci chodnika zlokalizowanych na działce nr 3314/20;
  • utwardzenia drogowego zlokalizowanego na działce nr 3792/14,
  • korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Odnosząc się natomiast do dostawy działek nr 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14 stwierdzić należy, że skoro dostawa zlokalizowanych na ich terenie obiektów budowlanych korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, to na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy również dostawa ww. działek korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy działek o numerach: 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14 wraz ze znajdującymi się na nich budowlami na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy od podatku od towarów i usług, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga wyłącznie kwestę opodatkowania dokonanej przez Wnioskodawcę dostawy nieruchomości na rzecz Powiatu.

Informacje w zakresie uznania poszczególnych obiektów budowlanych zlokalizowanych na działkach 3314/11, 3314/16, 3314/17, 3314/20, 3792/14 za obiekty budowlane trwale związane z gruntem nie podlegały ocenie tut. organu, bowiem stanowiły element przedstawionego stanu faktycznego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj