Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB6/4510-75/16-3/AS
z 15 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2016 r. (data wpływu 26 stycznia 2016 r.) oraz piśmie z dnia 16 marca 2016 r. (data wpływu 29 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • określenia daty powstania przychodu z tytułu usług na rzecz klientów, polegających na świadczeniu pomocy w uzyskaniu odszkodowania w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów – jest nieprawidłowe,
  • zastosowania do przeliczenia przychodu Spółki z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej kursu średniego w NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu środków na rachunek bankowyjest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia daty powstania przychodu z tytułu usług na rzecz klientów, polegających na świadczeniu pomocy w uzyskaniu odszkodowania w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów oraz zastosowania do przeliczenia przychodu Spółki z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej kursu średniego w NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu środków na rachunek bankowy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu serwisu internetowego, za pośrednictwem którego świadczy usługi polegające w szczególności na: weryfikacji zgodności roszczenia z rozporządzeniem WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, pomoc w uzyskaniu wypłaty odszkodowania przez podmiot do tego zobowiązany na podstawie Rozporządzenia. Usługi świadczone przez Spółkę skierowane są do osób fizycznych.


Spółka zawiera umowę z klientem na czas potrzebny do całkowitego wyegzekwowania należnych klientowi świadczeń, które zostały zgłoszone przez serwis internetowy. Regulamin świadczenia usług jest ogólnodostępny dla wszystkich klientów poprzez stronę internetową Spółki.


Za świadczoną usługę Spółka pobiera wynagrodzenie w wysokości 25% brutto (20,33% wartości netto powiększoną o należny podatek VAT) licząc od kwot uzyskanych dla klienta świadczeń, skont, ulg, rabatów, voucherów, odsetek itp. (dalej zwane: odszkodowaniem).


Otrzymane odszkodowanie wpływa na rachunek bankowy Spółki, Spółka jest zobowiązana do przekazania uzyskanych świadczeń, po uprzednim potrąceniu należnego wynagrodzenia, w terminie 21 dni roboczych licząc od dnia ich otrzymania, przelewem na rachunek bankowy wskazany przez klienta.


Wszelkie koszty przelewu pokrywa klient.


W przypadku otrzymania odszkodowania bezpośrednio przez klienta, klient jest zobowiązany do poinformowania Spółki o tym fakcie oraz opłaceniu wartości usługi Spółki w wysokości 25% brutto otrzymanej kwoty.

Zgodnie z zawieraną umową, klient pokrywa wszystkie koszty wynikające z konwersji euro na inną walutę.


Odszkodowania wpływają na rachunki bankowe Spółki prowadzone zarówno w walucie krajowej jak i obcej – euro.


Spółka dokonuje przewalutowania kwot otrzymanych w euro na złote polskie przy wykorzystaniu internetowych kantorów walutowych, które oferują kursy przeliczeniowe korzystniejsze od kursów oferowanych przez bank, z usług którego korzysta Spółka. Przelewy odszkodowań dla klientów realizowane są w złotych polskich.


Spółka w ramach wykonywanej dla klienta usługi ponosi koszty prawne, tj. koszty obsługi prawnej oraz koszty zastępstwa procesowego i koszty sądowe w przypadku, gdy sprawa klienta kierowana jest do egzekucji na drodze prawnej.


Klient udziela Spółce wszelkich niezbędnych pełnomocnictw.


Przed sądem Spółkę reprezentuje kancelaria prawna. Umowa zawarta z kancelarią prawną określa sposób rozliczania między stronami.


W ramach uzyskiwanych odszkodowań, w przypadku wygranego procesu sądowego Spółka otrzymuje także zwrot części wpłaconych kosztów sądowych, kosztów zastępstwa procesowego oraz innych kosztów związanych z egzekucją należnych świadczeń.


Umowa między stronami została zawarta w taki sposób, że kancelaria prawna obok kosztów bieżącej obsługi, obciąża Spółkę także opłatą obejmującą 60% plus należny podatek VAT licząc od zasądzonego na korzyść Spółki zwrotu kosztów zastępstwa procesowego oraz zwrotu kosztów zastępstwa w egzekucji. Pozostałe 40% uzyskanych zwrotów kosztów zachowuje Spółka.

Kancelaria wystawia także noty obciążeniowe, nie zawierające podatku VAT, mające na celu przeniesienie na Spółkę kosztów ponoszonych przez kancelarię prawną a związanych z realizacją usługi dla Spółki. Są to m. in.: opłaty sądowe od pozwów, odpisów, apelacji, opłaty pocztowe, opłaty skarbowe, prowizje bankowe, koszty tłumaczeń w sprawie.


Otrzymane kwoty odszkodowań dochodzonych na drodze prawnej także wpłacane są na rachunki bankowe Spółki prowadzone w złotych polskich lub w walucie obcej.


Pismem z dnia 16 marca 2016 r. Wnioskodawca anulował sformułowane do wniosku pytanie: „Ze względu na fakt, iż odszkodowania wypłacane są klientom w złotych polskich, czy poprawne jest przeliczanie kwoty należnej klientowi po kursie waluty faktycznie uzyskanym przez Spółkę?” zawarte we wniosku z uwagi na fakt, że zadane pytanie wykraczało poza zakres objęty wydawaniem interpretacji podatkowych, co zostało uwzględnione przez tut. organ w niniejszej interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy poprawne jest ujęcie przychodu z tytułu świadczenia usługi przez Spółkę dla celów podatku dochodowego oraz podatku VAT w dacie wpływu odszkodowania na konto Spółki?
  2. Czy poprawne jest zastosowanie do przeliczenia przychodu Spółki kursu średniego w NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu środków na rachunek bankowy?
  3. Czy otrzymane przez Spółkę zwroty kosztów zastępstwa procesowego, opłat sądowych oraz kosztów związanych z egzekucją należnych świadczeń na podstawie art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług stanowią dla Spółki dostawę towarów lub świadczenie usług?

Niniejsza interpretacja dotyczy zagadnień w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony w odrębnym rozstrzygnięciu.


Stanowisko Wnioskodawcy


Ad. 1)


Klient zawiera ze Spółką umowę, której celem jest pomoc w uzyskaniu odszkodowania w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Otrzymanie przelewu na rachunek Spółki równoznaczne jest ze spełnieniem świadczenia odszkodowawczego przez podmiot zobowiązany.


Zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dzień wpływu pieniędzy na rachunek Spółki jest dniem wykonania usługi dla klienta. Data ta jest zgodna z uregulowaniem należności przez klienta, ponieważ Spółka dokonuje potrącenia należności bezpośrednio od uzyskanego odszkodowania.


Zdaniem Spółki przychód podatkowy na gruncie ustawy o podatku od osób prawnych powstaje więc w dniu wpływu środków na rachunek bankowy Spółki.


Ad. 2)


Zdaniem Spółki kurs walutowy stosowany do przeliczania wpływu na rachunek bankowy oraz określania przychodu do opodatkowania czy podstaw opodatkowania podatkiem VAT jest tożsamy na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (oraz art. 31a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług) i jest to kurs średni NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego wpływ środków na rachunek bankowy Spółki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • określenia daty powstania przychodu z tytułu usług na rzecz klientów, polegających na świadczeniu pomocy w uzyskaniu odszkodowania w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów – uznaje się za nieprawidłowe,
  • zastosowania do przeliczenia przychodu Spółki z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej kursu średniego w NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu środków na rachunek bankowy – uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. pytanie 1)


Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.) nie definiuje pojęcia przychodu. W art. 12 ustawodawca wymienił jedynie przykładowe kategorie przysporzeń stanowiących przychody.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.


Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny jego charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Wyjątek od zasady wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza art. 12 ust. 3 ww. ustawy, który stanowi, że za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepis art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odwołuje się do zasady memoriałowego uznania przychodów z działalności gospodarczej. Posługuje się bowiem określeniem „przychody należne”. O przychodach należnych możemy mówić w sytuacji, gdy podatnikowi przysługuje uprawnienie do ich otrzymania.

Należy przy tym zauważyć, że moment wykonania świadczenia określają przepisy Kodeksu cywilnego w zakresie zobowiązań, przepisy regulujące poszczególne umowy, z których wynika zobowiązanie do świadczenia oraz konkretne postanowienia umowy zawartej pomiędzy stronami. Co istotne, w każdym przypadku należy brać pod uwagę postanowienia umowy dotyczące momentu, który strony uważają za wykonanie świadczenia, przy czym dla prawnopodatkowych skutków zawartej umowy istotnym jest, czy dana zapłata ma charakter zaliczkowy, czy jest rezultatem wykonania określonej i zamkniętej części świadczenia.

Oznacza to, że powstanie przychodów należnych jest związane z powstaniem wierzytelności. Roszczenie jest wymagalne wraz z nadejściem terminu świadczenia. Są to zatem przychody wynikające ze źródła przychodów będące następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. To w następstwie tej działalności stały się należnością (wierzytelnością), chociaż faktycznie ich jeszcze nie uzyskano.


Obowiązek podatkowy powstaje, co do zasady, w dniu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi.


Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g, oraz 3j- 3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Przepis ten wprowadza ogólną zasadę decydującą o dacie powstania przychodu. Powstanie przychodu następuje w dniu zaistnienia ww. zdarzeń, a jeżeli wystąpią one po dniu wystawienia faktury, czy po dniu dokonania zapłaty należności, o momencie powstania przychodu decydują te dni, a nie fakt zaistnienia konkretnego zdarzenia. W sytuacji, gdyby powstawały wątpliwości co do dnia np. wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstaje najpóźniej z chwilą wystawienia faktury lub uregulowania należności. Jeżeli bowiem trudno jest ustalić ostateczny moment wykonania usługi, to decydować o tym będzie wystawienie faktury z tego tytułu. Wskazuje na to wykładnia semantyczna omawianego postanowienia ustawy: „wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury”. Tym samym ma nastąpić wykonanie usługi, co potwierdza wystawiona z tego tytułu faktura.


W praktyce o wykonaniu umowy można mówić wtedy, kiedy podmiot zrealizował zobowiązanie wynikające z umowy istniejącej między nim, a zamawiającym towar, bądź usługę.


Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi serwis internetowy, za pośrednictwem którego świadczy usługi na rzecz klientów będących osobami fizycznymi, polegające na świadczeniu pomocy w uzyskaniu odszkodowania w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Spółka zawiera umowę z klientem na czas potrzebny do całkowitego wyegzekwowania należnych klientowi świadczeń, które zostały zgłoszone przez serwis internetowy. Za świadczoną usługę Spółka pobiera wynagrodzenie w wysokości 25% brutto (20,33% wartości netto powiększoną o należny podatek VAT) licząc od kwot uzyskanych dla klienta świadczeń, skont, ulg, rabatów, voucherów, odsetek itp. (dalej zwane: odszkodowaniem). Otrzymane odszkodowanie wpływa na rachunek bankowy Spółki, Spółka jest zobowiązana do przekazania uzyskanych świadczeń, po uprzednim potrąceniu należnego wynagrodzenia, w terminie 21 dni roboczych licząc od dnia ich otrzymania, przelewem na rachunek bankowy wskazany przez klienta. Jak zaznaczyła Spółka, wszelkie koszty przelewu pokrywa klient.

Spółka w ramach wykonywanej dla klienta usługi ponosi koszty prawne, tj. koszty obsługi prawnej oraz koszty zastępstwa procesowego i koszty sądowe w przypadku, gdy sprawa klienta kierowana jest do egzekucji na drodze prawnej. Klient udziela Spółce wszelkich niezbędnych pełnomocnictw. Przed sądem Spółkę reprezentuje kancelaria prawna. Umowa zawarta z kancelarią prawną określa sposób rozliczania między stronami. W ramach uzyskiwanych odszkodowań, w przypadku wygranego procesu sądowego Spółka otrzymuje także zwrot części wpłaconych kosztów sądowych, kosztów zastępstwa procesowego oraz innych kosztów związanych z egzekucją należnych świadczeń. Otrzymane kwoty odszkodowań dochodzonych na drodze prawnej także wpłacane są na rachunki bankowe Spółki prowadzone w złotych polskich lub w walucie obcej.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że wynagrodzenie Spółki za świadczenie pomocy w uzyskaniu odszkodowania w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów ma charakter przychodu związanego z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą i jest wypłacane/potrącane na podstawie zawieranych umów z klientem w oparciu o Regulamin świadczenia usług.


Konsekwencją powyższych ustaleń formalnoprawnych jest fakt, że w sprawie określenia daty powstania ww. przychodu zastosowanie ma art. art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Prawidłowe jest zatem uznanie, że przychód w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu usług na rzecz klientów, polegającej na świadczeniu pomocy w uzyskaniu odszkodowania w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów powstanie w dacie zaistnienia najwcześniejszego z wymienionych zdarzeń:

  • wykonania usługi
  • wystawienia faktury
  • otrzymania wynagrodzenia od klienta.

Nie można się zatem zgodzić z twierdzeniem Wnioskodawcy, jakoby dniem wykonania usługi dla klienta na podstawie art. 12 ust. 3a był dzień wpływu pieniędzy na rachunek Spółki.


Uregulowanie należności następuje bowiem w momencie zaistnienia najwcześniejszego z ww. zdarzeń, a kwestie te wynikają wprost z zawartych pomiędzy stronami umów.


Dzień wpływu środków na rachunek bankowy Spółki nie przesądza o wykonaniu usługi, ponieważ przychód staje się należny już w sytuacji, gdy podatnikowi przysługuje uprawnienie do ich otrzymania.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia daty powstania przychodu z tytułu usług na rzecz klientów, polegających na świadczeniu pomocy w uzyskaniu odszkodowania w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, należało uznać za nieprawidłowe.


Ad. 2)


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Podstawę opodatkowania tym podatkiem, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a ust. 1, po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1 (art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Dochodem jest przy tym, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Stosownie do art. 19 ust. 1 omawianej ustawy, podatek – z zastrzeżeniem art. 21 i 22 – wynosi 19% podstawy opodatkowania.

Co do zasady, obowiązek prawidłowego obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych ciąży na podatnikach. W szczególności, są oni zobligowani do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy (art. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) oraz składania urzędom skarbowym zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym i wpłaty podatku należnego (art. 27 tej ustawy).

Rozliczenia podatkowe podatników podatku dochodowego od osób prawnych są dokonywane w walucie polskiej. Z tego względu, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera unormowania dotyczące zasad ujmowania w rachunku podatkowym przychodów uzyskanych w walucie obcej oraz kosztów uzyskania przychodów poniesionych w walucie obcej, tj. sposobu przeliczenia tych wartości na złote.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Cytowany przepis odnosi się wyłącznie do wyrażonych w walucie obcej przychodów, będących jednocześnie kategorią podatkową (ujmowanych w rachunku podatku dochodowego) – a nie do przychodów jako takich. Zatem, w celu prawidłowego stosowania omawianego art. 12 ust. 2, podatnik, który uzyskuje przysporzenia wyrażone w walutach obcych powinien każdorazowo rozważyć, czy uzyskane przez niego przysporzenie mieści się w pojęciu przychodu, a w przypadku zakwalifikowania go do tej kategorii – ustalić datę powstania tego przychodu. Prawidłowe określenie daty powstania przychodu pozwoli na ustalenie kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ten dzień, tj. dzień uzyskania (powstania) przychodu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.


Należy przy tym zwrócić uwagę na konieczność odróżnienia kwestii przeliczenia na złote osiągniętego przychodu w walucie obcej od kwestii liczenia samych różnic kursowych. Z uwagi na autonomiczność tych kategorii podatkowych istotne jest to, że regulacje prawne wynikające z art. 12 ust. 2 mają zastosowanie do wszystkich podatników bez względu na stosowaną przez nich metodę ustalania różnic kursowych.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, odszkodowania wpływają na rachunki bankowe Spółki prowadzone zarówno w walucie krajowej jak i obcej – euro. Spółka dokonuje przewalutowania kwot otrzymanych w euro na złote polskie przy wykorzystaniu internetowych kantorów walutowych (np. cinkciarz.pl), które oferują kursy przeliczeniowe korzystniejsze od kursów oferowanych przez bank, z usług którego korzysta Spółka. Klient pokrywa wszystkie koszty wynikające z konwersji euro na inną walutę. Otrzymane kwoty odszkodowań dochodzonych na drodze prawnej także wpłacane są na rachunki bankowe Spółki prowadzone w złotych polskich lub w walucie obcej. Przelewy odszkodowań dla klientów realizowane są w złotych polskich.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że stosownie do art. 12 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przeliczania na złote przychodów z tytułu odszkodowań w walucie obcej wypłacanych klientom, Spółka powinna stosować kurs średni ogłaszany przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Uregulowanie należności następuje bowiem w momencie zaistnienia najwcześniejszego ze zdarzeń określonych w art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a kwestie te wynikają każdorazowo z zawartych pomiędzy stronami umów.

Wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy dzień wpływu środków na rachunek bankowy Spółki nie przesądza w tym przypadku o wykonaniu usługi, ponieważ – co zostało wykazane powyżej – przychód Spółki związany z prowadzoną działalnością gospodarczą z tytułu usług na rzecz klientów, polegających na świadczeniu pomocy w uzyskaniu odszkodowania w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów staje się należny już w sytuacji, gdy podatnikowi przysługuje uprawnienie do ich otrzymania. W momencie bowiem zaistnienia najwcześniejszego ze zdarzeń określonych w art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych następuje uregulowanie należności, a kwestie te wynikają każdorazowo z zawartych pomiędzy stronami umów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania do przeliczenia przychodu Spółki z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej kursu średniego w NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu środków na rachunek bankowy, należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj