Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-825/11/MS
z 30 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-825/11/MS
Data
2011.08.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dostawa
faktura
nabywca
odpady (śmieci)
podatek od towarów i usług
złom


Istota interpretacji
Czy do nabycia i do sprzedaży wymienionych we wniosku towarów odpadów ma zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011r. (data wpływu do tut. organu 16 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2011r. (data wpływu do tut. organu 17 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy do nabycia i do sprzedaży wymienionych we wniosku towarów odpadów ma zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy do nabycia i do sprzedaży wymienionego we wniosku towarów odpadów ma zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 sierpnia 2011r. (data wpływu 17 sierpnia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-825/11/MS z dnia 2 sierpnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący podatnikiem VAT w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej nabywa od podatników VAT a następnie sprzedaje podatnikom VAT towary – odpady: złom cynku (kod wg katalogu odpadów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001r. w sprawie katalogu odpadów Dz. U. 01. 112. 1206 – 17 04 04), złom ołowiu (kod: 17 04 03), złom aluminium (kod: 17 04 02), złom żelaza i stali (kod: 17 04 05), cynk twardy (kod: 11 05 01), pyły z produkcji cynku (kod: 10 05 03), zgary z produkcji cynku (kod: 10 05 11), inne cząstki i pyły z hutnictwa cynku (kod: 10 05 04), pyty z produkcji ołowiu (kod:10 04 04), zgary z produkcji ołowiu (kod: 10 04 02) inne cząstki i pyły z hutnictwa ołowiu (10 04 05), popioły cynkowe (kod: 11 05 02), pyły z gazów odlotowych (kody: 10 03 19 i 10 03 20), zgary z wytopów (kod: 10 03 16), metale nieżelazne (kod: 19 12 03). W związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. 04. 34. 535 ze zm., dalej jako Ustawa), która od 1 kwietnia 2011r. wprowadziła w art. 17 mechanizm odwrotnego obciążenia, przesuwający obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu dostawy złomu z dostawcy na nabywcę, Wnioskodawca nabywając złom sam rozliczy podatek VAT. Wnioskodawca będzie przy tym wymagał, by na fakturach za nabyty przez niego złom znalazły się – zamiast stawki podatku VAT, kwoty tego podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem – stosowna adnotacja, że podatek rozlicza nabywca. Wnioskodawca będzie stosował mechanizm odwrotnego obciążenia do wyżej wymienionych towarów. Z uwagi na fakt, iż Ustawa nie definiuje pojęcia złomu, kwalifikując nabywane towary jako złom, Wnioskodawca będzie miał na względzie przepis art. 199 ust. 1 lit. d Dyrektywy 2006/112/We Rady z dnia 28 listopada 2006r. (Dz. U. UEL. 06.347.1 ze zm., dalej jako Dyrektywa) oraz Załącznik VI do Dyrektywy – wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, o których mowa w art. 199 ust. 1 lit. d (dalej jako Załącznik).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od 2 czerwca 1993r. – art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wszystkie wskazane we wniosku odpady zawierają w swoim składzie chemicznym pierwiastki metalu – cynku/ołowiu.

Dostawa wszystkich wymienionych we wniosku odpadów: złom cynku, złom ołowiu, złom aluminium, złom żelaza i stali, cynk twardy, pyły z produkcji cynku, zgary z produkcji cynku, inne cząstki i pyły z hutnictwa cynku, pyły z produkcji ołowiu, zgary z produkcji ołowiu, inne cząstki i pyły z hutnictwa ołowiu, popioły cynkowe, pyły z gazów odlotowych, zgary z wytopów, metale nieżelazne, dokonywana przez XXX S.A. nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

XXX S.A. kupuje ww. odpady od podmiotów będących czynnymi podatnikami VAT.

Dla podmiotu, który dokonuje dostawy ww. odpadów na rzecz XXX S.A. dostawa ta nie jest objęta zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

XXX S.A. dokonuje dostawy ww. odpadów na rzecz podmiotów będących czynnymi podatnikami VAT.

Odpady wskazane we wniosku posiadają następujące symbole Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy kwalifikujące jako złom następujące towary – odpady tj.: złom cynku (kod wg katalogu odpadów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001r w sprawie katalogu odpadów Dz. U. 01. 112. 1206 – 17 04 04), złom ołowiu (kod: 17 04 03), złom aluminium (kod: 17 04 02), złom żelaza i stali (kod: 17 04 05), cynk twardy (kod: 11 05 01), pyły z produkcji cynku (kod:10 05 03) zgary z produkcji cynku (kod: 10 05 11), inne cząstki i pyły z hutnictwa cynku (kod: 10 05 04), pyły z produkcji ołowiu (kod:10 04 04), zgary z produkcji ołowiu (kod: 10 04 02), inne cząstki i pyły z hutnictwa ołowiu (10 04 05), popiół cynkowy (kod: 11 05 02), pyły z gazów odlotowych (kody: 10 03 19 i 10 03 20), zgary z wytopów (kod: 10 03 16), metale nieżelazne (kod: 19 12 03) i w związku z tym stosowanie wobec wyżej wymienionych towarów mechanizmu odwrotnego obciążenia...

Zdaniem Wnioskodawcy, jego stanowisko, zgodnie z którym będzie kwalifikował jako złom następujące towary – odpady tj.: złom cynku (kod wg katalogu odpadów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001r. w sprawie katalogu odpadów Dz U. 01. 112. 1206 – 17 04 04), złom ołowiu (kod: 17 04 03), złom aluminium (kod: 17 04 02), złom żelaza i stali (kod: 17 04 05), cynk twardy (kod: 11 05 01), pyły z produkcji cynku (kod: 10 05 03), zgary z produkcji cynku (kod: 10 05 11), inne cząstki i pyty z hutnictwa cynku (kod: 10 05 04), pyty z produkcji ołowiu (kod:10 04 04), zgary z produkcji ołowiu (kod: 10 04 02) inne cząstki i pyły z hutnictwa ołowiu (10 04 05), popioły cynkowe (kod: 11 05 02), pyły z gazów odlotowych (kody: 10 03 19 i 10 03 20), zgary z wytopów (kod: 10 03 16), metale nieżelazne (kod: 19 12 03) i wobec nich będzie stosował mechanizm odwrotnego obciążenia, jest prawidłowe. Ustawa nie definiuje pojęcia złomu. Brak też takiej definicji w przepisach wykonawczych. Wobec powyższego, dokonując kwalifikacji towaru podlegającego mechanizmowi odwrotnego obciążenia, należy mieć na względzie przepis art. 199 ust. 1 lit. d Dyrektywy oraz Załącznik VI, na podstawie których został wprowadzony mechanizm odwrotnego obciążenia do Ustawy. Zgodnie z powyższym przepisem Dyrektywy, Państwa członkowskie mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik – odbiorca dostawy zużytych materiałów, zużytych materiałów nienadających się do ponownego użycia w tym samym stanie, złomu, odpadów przemysłowych i nieprzemysłowych, odpadów przetwarzalnych, częściowo przetworzonych odpadów oraz dostawy pewnych towarów i świadczenia usług, wymienionych w Załączniku VI. Załącznik VI wymienia:

  1. dostawy odpadów żelaznych i nieżelaznych, złomu oraz zużytych materiałów, w tym półproduktów będącymi wynikiem przetwarzania, wytwarzania lub stapiania metali żelaznych i nieżelaznych oraz ich stopów;
  2. dostawy półproduktów żelaznych i nieżelaznych oraz niektórych powiązanych usług przetwarzania;
  3. dostawy pozostałości i innych materiałów przetwarzalnych składających się z metali żelaznych i nieżelaznych, ich stopów, żużlu, popiołu, zgorzeliny i pozostałości przemysłowych zawierających metale lub ich stopy, a także świadczenie usług polegających na selekcji, cięciu, rozdrabnianiu i prasowaniu tych produktów:
  4. dostawy oraz określone usługi polegające na przetwarzaniu, związane z odpadami żelaznymi i nieżelaznymi, jak również ze ścinkami, złomem, odpadami oraz materiałami zużytymi i przetwarzalnymi składającymi się ze stłuczki, szkła, papieru, tektury i kartonu, szmat, kości, skóry, sztucznej skóry, pergaminu, skór surowych, ścięgien, szpagatu, wyrobów powroźniczych, lin, kabli, gumy i plastiku;
  5. dostawy materiałów, o których mowa w niniejszym załączniku po przetworzeniu w formie czyszczenia, polerowania, selekcji, ciecia, rozdrabniania, prasowania lub wlewania do wlewek;
  6. dostawa złomu i odpadów po obróbce materiałów podstawowych.

Mając na uwadze powyższy Załącznik, jak również słownikową definicję złomu czyli „niepotrzebne, zużyte przedmioty metalowe, pojazdy, maszyny lub odpady poprodukcyjne zbierane jako surowiec wtórny” stanowisko Wnioskodawcy kwalifikujące wymienione wcześniej towary jako złom jest prawidłowe.

Ponadto należy dodać, że obrót wymienionymi wcześniej towarami dokumentowany jest dodatkowo kartami przekazania odpadu (powyższy obowiązek wynika z art. 36 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach Dz. U. 01. 62. 628).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 2 pkt 6 cyt. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 ustawy.

Ustawą z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) do ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 kwietnia 2011r. dodano przepis art. 17 ust. 1 pkt 7, zgodnie z którym, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Przy czym jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Z kolei na podstawie dodanego z dniem 1 kwietnia 2011r. przepisu art. 17 ust. 7, przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa złomu.

Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:

  1. nabywcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT ,
  2. dostawcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT,
  3. dostawca złomu nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT,
  4. dostawa złomu nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Z powyższego wywieść należy, że w sytuacji, gdy dostawca jest podatnikiem VAT czynnym, który nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, a dostawa złomu nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. jako dostawa towarów używanych (ruchomości), dostawa taka winna być udokumentowana przez kupującego (nabywcę złomu), występującego w charakterze podatnika (czynnego lub zwolnionego). A zatem w tej sytuacji nabywca złomu, będąc podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 powołanej ustawy, będzie zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu nabycia złomu.

W przeciwnym natomiast przypadku, tj. gdy któryś z ww. warunków nie jest spełniony to obowiązek rozliczenia podatku w związku z tą dostawą przeniesiony zostaje na dostawcę złomu.

Tym samym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 7 ustawy o VAT, podatnikami obowiązanymi do rozliczenia podatku są osoby nabywające towary mieszczące się w pojęciu złomu, jeżeli spełnione zostaną ww. określone warunki dotyczące statusu podatkowego zarówno nabywcy, jak i dostawcy.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jednakże w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy).

Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Z § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:

  1. adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub
  2. wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub
  3. oznaczenie „odwrotne obciążenie”.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący podatnikiem VAT w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej nabywa od podatników VAT a następnie sprzedaje podatnikom VAT towary – odpady: złom cynku (kod wg katalogu odpadów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001r. w sprawie katalogu odpadów Dz. U. 01. 112. 1206 – 17 04 04), złom ołowiu (kod: 17 04 03), złom aluminium (kod: 17 04 02), złom żelaza i stali (kod: 17 04 05), cynk twardy (kod: 11 05 01), pyły z produkcji cynku (kod: 10 05 03), zgary z produkcji cynku (kod: 10 05 11), inne cząstki i pyły z hutnictwa cynku (kod: 10 05 04), pyty z produkcji ołowiu (kod:10 04 04), zgary z produkcji ołowiu (kod: 10 04 02) inne cząstki i pyły z hutnictwa ołowiu (10 04 05), popioły cynkowe (kod: 11 05 02), pyły z gazów odlotowych (kody: 10 03 19 i 10 03 20), zgary z wytopów (kod: 10 03 16), metale nieżelazne (kod: 19 12 03). W związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. 04. 34. 535 ze zm., dalej jako Ustawa), która od 1 kwietnia 2011r. wprowadziła w art. 17 mechanizm odwrotnego obciążenia, przesuwający obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu dostawy złomu z dostawcy na nabywcę, Wnioskodawca nabywając złom sam rozliczy podatek VAT. Wnioskodawca będzie przy tym wymagał, by na fakturach za nabyty przez niego złom znalazły się – zamiast stawki podatku VAT, kwoty tego podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem – stosowna adnotacja, że podatek rozlicza nabywca. Wnioskodawca będzie stosował mechanizm odwrotnego obciążenia do wyżej wymienionych towarów. Z uwagi na fakt, iż Ustawa nie definiuje pojęcia złomu, kwalifikując nabywane towary jako złom, Wnioskodawca będzie miał na względzie przepis art. 199 ust. 1 lit. d Dyrektywy 2006/112/We Rady z dnia 28 listopada 2006r. (Dz. U. UEL. 06.347.1 ze zm., dalej jako Dyrektywa) oraz Załącznik VI do Dyrektywy – wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, o których mowa w art. 199 ust. 1 lit. d (dalej jako Załącznik).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od 2 czerwca 1993r. – art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wszystkie wskazane we wniosku odpady zawierają w swoim składzie chemicznym pierwiastki metalu – cynku/ołowiu.

Dostawa wszystkich wymienionych we wniosku odpadów: złom cynku, złom ołowiu, złom aluminium, złom żelaza i stali, cynk twardy, pyły z produkcji cynku, zgary z produkcji cynku, inne cząstki i pyły z hutnictwa cynku, pyły z produkcji ołowiu, zgary z produkcji ołowiu, inne cząstki i pyły z hutnictwa ołowiu, popioły cynkowe, pyły z gazów odlotowych, zgary z wytopów, metale nieżelazne, dokonywana przez XXX S.A. nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

XXX S.A. kupuje ww. odpady od podmiotów będących czynnymi podatnikami VAT.

Dla podmiotu, który dokonuje dostawy ww. odpadów na rzecz XXX S.A. dostawa ta nie jest objęta zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

XXX S.A. dokonuje dostawy ww. odpadów na rzecz podmiotów będących czynnymi podatnikami VAT.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii czy Wnioskodawca dokonując nabycia wskazanych we wniosku towarów – odpadów będzie zobowiązany do rozliczenia podatku należnego, jako nabywca złomu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy VAT, w sytuacji, gdy dokonującym jego dostawy będzie podatnik, o którym mowa w art. 15 tej ustawy niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

W konsekwencji wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy również kwestii czy Wnioskodawca, zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży przedmiotowego złomu.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego i obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011r. stanu prawnego, dla uznania czy Wnioskodawca dokonując nabycia wskazanego we wniosku złomu będzie zobowiązany do rozliczenia podatku należnego, jako nabywca złomu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy VAT, a w przypadku dostawy tego złomu nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku należnego gdyż uczyni to nabywca w pierwszej kolejności koniecznym jest stwierdzenie czy nabywane i sprzedawane przez Wnioskodawcę towary – odpady są złomami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się zatem do kwestii zakwalifikowania towarów – odpadów, o których mowa we wniosku, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do złomu należy stwierdzić, iż przepisy ustawy nie definiują pojęcia złomu.

Ustawodawca, na potrzeby stosowania ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 znowelizowanej ustawy o VAT, do dnia 1 lipca 2011r. nie odwoływał się także do klasyfikacji statystycznych, celem identyfikacji danej czynności.

Kierując się zatem wykładnią historyczną i celowościową należy zaznaczyć, że przez złom dla potrzeb stosowania art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy należy rozumieć złom metali, w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy), żeliwny i metali nieżelaznych (aluminium, cynk, miedź, ołów) stopów metali nieżelaznych (brąz, mosiądz), jak również złom metali szlachetnych.

Jednocześnie zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego PWN złom stanowią niepotrzebne, zużyte przedmioty metalowe, pojazdy, maszyny lub odpady poprodukcyjne zbierane jako surowiec wtórny (źródło: słownik on-line http://sjp.pwn.pl).

Natomiast w metalurgii pod pojęciem złomu rozumie się przedmioty metalowe, przeznaczone do wykorzystywania w procesie recyklingu poprzez ich ponowne przetopienie. Do złomu w myśl powyższej definicji należą np. metalowe odpady produkcyjne, wyroby metalowe nie nadające się do naprawy, elementy konstrukcji pochodzące z rozbiórki, odpady komunalne z metalu, wyeksploatowane samochody, maszyny, urządzenia i ich części, konstrukcje stalowe uszkodzone mechaniczne lub skorodowane itp.

W świetle powyższego, w ocenie tut. organu sprzedawane przez Wnioskodawcę towary – odpady, tj.: złom cynku (kod wg katalogu odpadów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001r w sprawie katalogu odpadów Dz. U. 01. 112. 1206 – 17 04 04), złom ołowiu (kod: 17 04 03), złom aluminium (kod: 17 04 02), złom żelaza i stali (kod: 17 04 05), cynk twardy (kod: 11 05 01), pyły z produkcji cynku (kod:10 05 03) zgary z produkcji cynku (kod: 10 05 11), inne cząstki i pyły z hutnictwa cynku (kod: 10 05 04), pyły z produkcji ołowiu (kod:10 04 04), zgary z produkcji ołowiu (kod: 10 04 02), inne cząstki i pyły z hutnictwa ołowiu (10 04 05), popiół cynkowy (kod: 11 05 02), pyły z gazów odlotowych (kody: 10 03 19 i 10 03 20), zgary z wytopów (kod: 10 03 16), metale nieżelazne (kod: 19 12 03), należy uznać za złom, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym w okresie od dnia 1 kwietnia 2011r. do dnia 30 czerwca 2011r.

Tym samym do nabycia przez Wnioskodawcę ww. złomu, w sytuacji gdy dokonującym ich dostawy będzie podatnik, o którym mowa w art. 15 tej ustawy niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 należy zastosować metodę opodatkowania dostawy przez nabywcę, tj. przez Wnioskodawcę.

Jednocześnie sprzedaż przez Wnioskodawcę ww. złomu, w sytuacji gdy dokonującym ich dostawy będzie Wnioskodawca będący podatnikiem, o którym mowa w art. 15 tej ustawy niekorzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz nabywca będzie podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT należy zastosować metodę opodatkowania dostawy przez nabywcę, tj. przez kontrahenta na rzecz którego Wnioskodawca dokonuje dostawy złomu.

Zgodnie z art. 106 ust. 1a ustawy o VAT Wnioskodawca będzie zobowiązany dla udokumentowania dostawy ww. towarów wystawić fakturę VAT nie wykazując w niej danych dotyczących stawki i kwoty podatku zwierającą jednocześnie, zgodnie z § 5 ust. 15 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub oznaczenie „odwrotne obciążenie”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy kwalifikujące wymienione we wniosku towary – odpady jako złom należało uznać za prawidłowe. W konsekwencji prawidłowe jest również uznanie przez Wnioskodawcę, że do nabycia i sprzedaży przedmiotowego złomu ma zastosowanie metoda opodatkowania dostawy przez nabywcę (przez Wnioskodawcę w przypadku nabycia przedmiotowego złomu a przez kontrahenta Wnioskodawcy w przypadku sprzedaży złomu przez Wnioskodawcę).

Ponadto należy zauważyć, iż ustawą z dnia 9 czerwca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780) do ustawy o podatku od towarów i usług od dnia 1 lipca 2011r. został zmieniony ww. przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z nowym brzmieniem tego przepisu, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

W załączniku 11 do ustawy o VAT (stanowiącym wykaz towarów o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy) wymieniono:

  • poz. 1- Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali – wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu – PKWiU ex 24.10.14.0,
  • poz. 2 – Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali – wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych – PKWiU ex 24.45.30.0,
  • poz. 3 – Odpady szklane – PKWiU 38.11.51.0,
  • poz. 4 – Pozostałe odpady gumowe – PKWiU 38.11.54.0,
  • poz. 5 – Odpady z tworzyw sztucznych – 38.11.55.0,
  • poz. 6 – Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal – PKWiU 38.11.58.0,
  • poz. 7 – Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne – PKWiU 38.12.27,
  • poz. 8 – Surowce wtórne z pozostałych metali – wyłącznie odpady i złom” – PKWiU ex 38.32.29.0.

Ustawodawca zatem na potrzeby stosowania ww. znowelizowanej ustawy o VAT odwołał się od dnia 1 lipca 2011r., do klasyfikacji statystycznych, celem identyfikacji danej czynności, zgodnie z ww. art. 5a ustawy o VAT.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów – odpadów, które klasyfikuje:

Zatem jeśli sprzedawany przez Wnioskodawcę złom i odpady obejmujący: złom cynku, ołowiu, aluminium, żelaza i stali, objęty jest klasyfikacją PKWiU – 38.11.58.0 „Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal” oraz złom obejmujący: cynk twardy, pyły z produkcji cynku, zgary z produkcji cynku, inne cząstki i pyły z hutnictwa cynku, pyły z produkcji ołowiu, zgary z produkcji ołowiu, inne cząstki i pyły z produkcji ołowiu, popiół cynkowy, pyły z gazów odlotowych, zgary z wytopów, metale nieżelazne, objęty jest klasyfikacją PKWiU – 24.45.30.0 „Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali – wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych”, to ich nabycie i sprzedaż, jako towarów wymienionych w załączniku Nr 11 do ustawy o VAT, również od dnia 1 lipca 2011r. będzie objęta zasadami opodatkowania wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

W konsekwencji do nabycia przedmiotowego złomu należy zastosować metodę opodatkowania dostawy przez nabywcę, tj. przez Wnioskodawcę. Natomiast Wnioskodawca, zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu dostawy ww. towarów.

W tym przypadku zgodnie z art. art. 106 ust. 1a ustawy o VAT Wnioskodawca będzie zobowiązany dla udokumentowania dostawy ww. towarów wystawić fakturę VAT nie wykazując w niej danych dotyczących stawki i kwoty podatku zwierającą jednocześnie, zgodnie z § 5 ust. 15 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub oznaczenie „odwrotne obciążenie”.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie na podstawie danych zawartych w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionym we wniosku, a zatem traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj