Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-32/16/AL
z 22 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 stycznia 2016 r. (data wpływu 13 stycznia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 6 kwietnia 2016 r. (data wpływu 11 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zarejestrowania się jako odrębny podatnik podatku od towarów i usług w związku z rozpoczęciem prowadzenia fermy drobiu nieśnego i rzeźnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zarejestrowania się jako odrębny podatnik podatku od towarów i usług w związku z rozpoczęciem prowadzenia fermy drobiu nieśnego i rzeźnego.

Wniosek został uzupełniony pismem z 6 kwietnia 2016 r. (data wpływu 11 kwietnia 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 29 marca 2016 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W roku 2015 Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą: prywatne przedszkola. Przedmiot działalności Wnioskodawcy jest przedmiotowo zwolniony od podatku od towarów i usług, dlatego też Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Mąż Wnioskodawcy, z którym Wnioskodawca ma wspólność majątkową, w roku 2015 prowadził działy specjalne produkcji rolnej z zakresie produkcji jaj konsumpcyjnych oraz chowu drobiu rzeźnego.

W ramach gospodarstwa rolnego prowadzone są trzy wyodrębnione organizacyjnie fermy drobiu nieśnego i rzeźnego znajdujące się w różnych miejscowościach.

Mąż Wnioskodawcy z tytułu prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Oprócz działalności rolniczej mąż również świadczy usługi wynajmu nieruchomości opodatkowanych 23% stawką VAT.

W roku 2016 mąż Wnioskodawcy nadal będzie prowadził fermy drobiu nieśnego i świadczył usługi wynajmu, natomiast Wnioskodawca ma zamiar zacząć prowadzić fermy drobiu rzeźnego jako odrębny podatnik podatku od towarów i usług.

Po rozpoczęciu prowadzenia w roku 2016 ferm drobiu Wnioskodawca zamierza zarejestrować się jako czynny podatnik od towarów i usług z tytułu prowadzonej opodatkowanej działalności rolniczej jak i zwolnionej przedmiotowo działalności prywatnych przedszkoli.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:

Na pytanie nr 1 tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Co oznacza stwierdzenie, że w ramach gospodarstwa rolnego są wyodrębnione organizacyjnie fermy drobiu nośnego i rzeźnego – na czym dokładnie to wyodrębnienie polega?” Wnioskodawca wskazał że cyt.: „Wyodrębnienie organizacyjne ferm polega na tym, iż są one zlokalizowane w różnych miejscowościach oddalonych od siebie o 20 km. Mają własnych pracowników i kierowników ferm. Zaopatrują się u różnych dostawców a także mają innych odbiorców wyrobów produkowanych na danej fermie. Obie fermy mają podpisane osobne umowy na dostawę np. mediów.”

Na pytanie nr 2 tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Jaki jest symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) dla produkcji jaj konsumpcyjnych oraz chowu drobiu rzeźnego zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) – prosimy o podanie pełnego 7-cyfrowego kodu?” Wnioskodawca skazał cyt.: „Podaję symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

  • produkcja jaj konsumpcyjnych PKWiU 01.47.21.0 jaja kurze, świeże w skorupkach,
  • chów drobiu rzeźnego PKWiU 01.47.11.0 kurczęta i pozostałe ptactwo domowe z gatunku „Gallus domesticus.””

Na pytanie nr 3 tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy Wnioskodawca ma zamiar prowadzić działalność w zakresie prowadzenia fermy drobiu rzeźnego wyłącznie w oparciu o własny odrębny majątek nienależący w żaden sposób do męża czy też na bazie i z wykorzystaniem tych samych składników majątkowych co mąż tj. np. tych samych budynków, maszyn, wyposażenia? Czy Wnioskodawca osobno będzie kupował środki do produkcji rolnej, czy będzie korzystał z nabywanych przez męża?” Wnioskodawca wskazał, że cyt.: „W wyniku podziału ferm powstanie wyodrębniony zakład chowu drobiu rzeźnego, zlokalizowany 20 km od zakładu męża. Będzie posiadał własny majątek: nieruchomości maszyny wyposażenie, z których nie będzie korzystał mąż. Zakład zatrudni kierownika i własnych pracowników. Zakład będzie osobno kupował środki do produkcji rolnej i zawierał umowy na dostawę np. mediów. Nie będzie nabywał towarów i usług od zakładu prowadzonego przez męża.”

Na pytanie nr 4 tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy we wszystkich tytułach prawnych do nieruchomości stanowiących gospodarstwo rolne (tj. fermy drobiu nieśnego i rzeźnego – w tym ferma, którą zamierza prowadzić Wnioskodawca) jako właściciel widnieje wyłącznie mąż Wnioskodawcy czy też jest to wspólność małżeńska?” Wnioskodawca wskazał, że cyt.: „W naszym małżeństwie istnieje wspólność majątkowa. Wszystkie tytułu prawne, akty notarialne dotyczące nabytych nieruchomości związanych z prowadzoną działalnością zarówno rolniczą jak i pozarolniczą zostały sporządzone na nas obojga z adnotacją, iż nabywamy te nieruchomości do naszego wspólnego majątku.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 6 kwietnia 2016 r.):

Czy w świetle art. 15 ust 4 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca może być odrębnym czynnym podatnikiem podatku VAT w sytuacji gdy prowadzi wyodrębnioną organizacyjnie fermę drobiu, która z punktu widzenia wspólności majątkowej Wnioskodawcy z mężem stanowi wspólne gospodarstwo rolne?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z 6 kwietnia 2016 r.) może być odrębnym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ponieważ nie prowadzi wyłącznie działalności rolniczej. Nie zmienia tego fakt, iż maż prowadzi na podstawie wspólnego majątku także wyodrębnioną organizacyjnie działalność rolniczą.

Zdaniem Wnioskodawcy przepis art. 15 ust 4 ma zastosowanie w sytuacji gdy małżonkowie prowadzą jedynie działalność rolniczą we wspólnym gospodarstwie rolnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy o VAT, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 2 pkt 16 ustawy o VAT pod pojęciem gospodarstwa rolnego rozumie się przez gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Przez produkty rolne, zgodnie art. 2 pkt 20 ustawy o VAT powołanego artykułu, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o VAT.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, od których dostawy przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług, w pozycji 17 wymieniono towary ex 01.4 -zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem:

  1. wełny strzyżonej pranej oraz surowych skórek z włosiem, niegarbowanych ani niewykończonych (PKWiU ex 01.45.30.0; ex 01.49.31.0),
  2. sierści zwierzęcej cienkiej lub grubej, niezgrzeblonej i nieczesanej pozostałej (PKWiU ex 01.49.28.0),
  3. spermacetu (PKWiU ex 01.49.26.0),
  4. skór surowych świńskich poubojowych i zakonserwowanych, włącznie z poddaniem odwracalnemu procesowi garbowania, ale dalej nieprzetworzonych, dla przemysłu garbarskiego (PKWiU ex 01.49.31.0).

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy o VAT, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy o VAT wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe – gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

W tym miejscu należy zauważyć, iż ani przytoczone powyżej przepisy, ani inne regulacje zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług nie wykluczają możliwości dokonania zmiany osoby uważanej za podatnika na inną osobę, która prowadzi wspólne gospodarstwo rolne. Należy jednak mieć na uwadze, jak już wspomniano wyżej, iż zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku osób fizycznych prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na którą będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i która będzie wystawiała faktury przy sprzedaży produktów rolnych, bądź świadcząc usługi rolnicze. Brak jest zatem przeszkód do zmiany osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne małżonków dla potrzeb podatku VAT, o ile oczywiście nowy „reprezentant” – złoży odpowiednie zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy i zostanie zarejestrowany oraz naczelnik urzędu skarbowego potwierdzi zarejestrowanie tej osoby jako podatnika VAT czynnego, a obecny „reprezentant” – zostanie wykreślony z tego rejestru.

Z opisu sprawy wynika, iż w roku 2015 Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą: prywatne przedszkola, przedmiotowo zwolnioną od podatku od towarów i usług, dlatego też Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Mąż Wnioskodawcy, z którym Wnioskodawca ma wspólność majątkową, w roku 2015 prowadził działy specjalne produkcji rolnej z zakresie produkcji jaj konsumpcyjnych oraz chowu drobiu rzeźnego. W ramach gospodarstwa rolnego prowadzone są trzy wyodrębnione organizacyjnie fermy drobiu nieśnego i rzeźnego znajdujące się w różnych miejscowościach. Wyodrębnienie organizacyjne ferm polega na tym, iż są one zlokalizowane w różnych miejscowościach oddalonych od siebie o 20 km. Mają własnych pracowników i kierowników ferm. Zaopatrują się u różnych dostawców a także mają innych odbiorców wyrobów produkowanych na danej fermie. Obie fermy mają podpisane osobne umowy na dostawę np. mediów. Mąż Wnioskodawcy z tytułu prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz działalności rolniczej mąż Wnioskodawcy również świadczy usługi wynajmu nieruchomości opodatkowanych 23% stawką VAT. W roku 2016 mąż Wnioskodawcy nadal będzie prowadził fermy drobiu nieśnego i świadczył usługi wynajmu.

Wnioskodawca ma zamiar w 2016 r. zacząć prowadzić fermy drobiu rzeźnego jako odrębny podatnik podatku od towarów i usług.

Po rozpoczęciu prowadzenia w roku 2016 ferm drobiu Wnioskodawca zamierza zarejestrować się jako czynny podatnik od towarów i usług z tytułu prowadzonej opodatkowanej działalności rolniczej jak i zwolnionej przedmiotowo działalności prywatnych przedszkoli.

Wnioskodawca wskazał symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) dla:

  • produkcji jaj konsumpcyjnych PKWiU 01.47.21.0 jaja kurze, świeże w skorupkach,
  • chów drobiu rzeźnego PKWiU 01.47.11.0 kurczęta i pozostałe ptactwo domowe z gatunku „Gallus domesticus”.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż w wyniku podziału ferm powstanie wyodrębniony zakład chowu drobiu rzeźnego, zlokalizowany 20 km od zakładu męża. Będzie posiadał własny majątek: nieruchomości maszyny wyposażenie, z których nie będzie korzystał mąż. Zakład zatrudni kierownika i własnych pracowników. Zakład będzie osobno kupował środki do produkcji rolnej i zawierał umowy na dostawę np. mediów. Nie będzie nabywał towarów i usług od zakładu prowadzonego przez męża.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż w jego małżeństwie istnieje wspólność majątkowa. Wszystkie tytułu prawne, akty notarialne dotyczące nabytych nieruchomości związanych z prowadzoną działalnością zarówno rolniczą jak i pozarolniczą zostały sporządzone na oboje małżonków z adnotacją, iż nieruchomości nabywane są wspólnego majątku obojga małżonków.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą rozstrzygnięcia kwestii, czy istnieje możliwość zarejestrowania się przez Wnioskodawcę jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług w sytuacji prowadzenia wyodrębnionej organizacyjnie fermy drobiu jednakże w ramach prowadzonego wspólnie z mężem gospodarstwa rolnego.

Odnosząc zatem przedstawiony powyżej stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wbrew przedstawionemu stanowisku, Wnioskodawca nie może zostać samodzielnym podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia działalności w zakresie prowadzenia fermy drobiu rzeźnego PKWiU 01.47.11.0.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, regulujące opodatkowanie działalności rolniczej przewidują, że w odniesieniu do jednego gospodarstwa rolnego może występować tylko jeden podatnik podatku od towarów i usług (art. 96 ust. 2 i art. 15 ust. 4 ww. ustawy o VAT). Oznacza to, że w przypadku produktów pochodzących z tego jednego gospodarstwa nie może występować jako podatnik inna osoba, a zatem nie może w odniesieniu do produktów rolnych pochodzących z tego gospodarstwa zaistnieć sytuacja, w której dostawy dokonują dwaj podatnicy. Nie zmienia tego fakt, iż w ramach jednego gospodarstwa rolnego powstanie wyodrębniony zakład chowu drobiu rzeźnego, posiadający własną kadrę pracowniczą i zarządzającą tym zakładem, będą zawierane odrębne umowy na dostawę mediów do zakładu i czy dokonywane będą odrębne zakupy środków do produkcji rolnej.

Kluczowym w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż Wnioskodawca nie posiada rozdzielności majątkowej z mężem. Jak wskazał, w jego małżeństwie istnieje wspólność majątkowa, a wszystkie tytuły prawne, akty notarialne dotyczące nabytych nieruchomości związanych z prowadzoną działalnością rolniczą jak i pozarolniczą zostały sporządzone na obojga małżonków, z adnotacją nabycia ich do majątku wspólnego.

Z powyższego wynika, iż nowopowstały zakład chowu drobiu rzeźnego będzie zatem zakładem powstałym w ramach już istniejącego gospodarstwa rolnego, istniejącego we wspólności majątkowej obojga małżonków.

Skoro mąż Wnioskodawcy w związku z prowadzeniem działalności rolniczej jest już czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest możliwe zarejestrowanie Wnioskodawcy jako drugiego odrębnego podatnika VAT dla działalności rolniczej prowadzonej w ramach tego samego gospodarstwa rolnego (objętego wspólnością majątkową).

Tylko będąc posiadaczem odrębnego gospodarstwa rolnego (będącego jego odrębną własnością), Wnioskodawca mógłby dokonywać samodzielnego rozliczania się z prowadzonej działalności.

Fakt prowadzenia przez Wnioskodawcę odrębnej działalności gospodarczej zwolnionej przedmiotowo tj. w zakresie prowadzenia przedszkoli pozostaje bez znaczenia dla sprawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj