Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP1.4512.112.2016.2.RG
z 2 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 02 marca 2016 r. (data wpływu 07 marca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2016 r. (data wpływu 21 kwietnia 2016r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania odpłatnej dzierżawy Hali za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT i niekorzystającą ze zwolnienia VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania, że czynność odpłatnej dzierżawy Hali w ramach zawartej umowy stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT i niekorzystającą ze zwolnienia VAT;
  • uznania podjęcia w trakcie budowy decyzji o wykorzystywaniu Hali do czynności opodatkowanych za zmianę przeznaczenia środka trwałego w rozumieniu art. 91 ust. 8 ustawy o VAT oraz prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z budową Hali.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 kwietnia 2016 r. (data wpływu 21 kwietnia 2016r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o uiszczenie dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina … (dalej: „Gmina,, lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina w 2014 r. rozpoczęła inwestycję pn. „…” (dalej jako ,,Hala” lub „Infrastruktura”). Oddanie Hali do użytkowania nastąpi do 30 listopada 2016 r. (Terminem zakończenia realizacji inwestycji jest data podpisania protokołu bezusterkowego odbioru końcowego robót i uzyskanie ostatecznego pozwolenia na użytkowanie obiektu).

Budowa Hali jest realizowana ze środków własnych Gminy przy udziale dofinansowania Ministerstwa Sportu i Turystyki z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (Umowa Nr: …) w ramach Wojewódzkiego Wieloletniego Programu Rozwoju Bazy Sportowej (dalej łącznie jako: „Instytucja”).

W związku z realizowaną inwestycją Gmina ponosiła i będzie ponosić wydatki, które są udokumentowane fakturami VAT. Wydatki te obejmują m. in. przygotowanie dokumentacji dotyczącej budowy Hali oraz wykonanie robót budowlanych zleconych przez Gminę podmiotowi zewnętrznemu. W momencie rozpoczęcia inwestycji i zawierania umowy o dofinansowanie z Instytucją, Gmina planowała, iż wybudowana Hala będzie zarządzana za pomocą Urzędu Gminy ….

Obecnie Gmina podjęła działania, które mają na celu zwiększenie efektywności zarządzania wszelkimi zasobami Gminy, w tym majątkowymi i ludzkimi. W ramach planowanej reorganizacji działalności Gminy zostały przeprowadzone wewnętrzne konsultacje m.in. w sprawie sposobu zarządzania infrastrukturą sportową znajdującą się na terenie Gminy, w tym nowobudowanej Hali. Planuje się zrezygnować z pierwotnie określonego sposobu wykorzystywania Hali i wdrożeniu rozwiązania polegającego na udostępnieniu Hali po oddaniu jej do użytkowania na podstawie umowy dzierżawy do planowanego do utworzenia Centrum Kultury i Sportu (dalej: „CKiS”), która to instytucja powstanie z przekształcenia Gminnego Ośrodka Kultury. Będzie to odrębna od Gminy osoba prawna. Stosowna uchwała Rady Gminy … zostanie podjęta do końca lipca 2016 r.

W związku z uzyskanym z Instytucji dofinansowaniem zewnętrznym na budowę Hali, wdrożenie rozważanej koncepcji wymaga też uprzedniego uzyskania pisemnej zgody Instytucji na jej dzierżawę. Zgodnie z warunkami § 7 ust. 5 umowy Nr: … Gmina … zobowiązała się „nie zbywać i nie obciążać rzeczy i praw nabytych, będących przedmiotem umowy, a także nie wynajmować ich i nie wydzierżawiać bez zgody Ministra, na inne cele niż określone we wniosku o dofinansowanie, przez okres 10 lat od daty zakończenia zadania”.

„CKiS” będzie zarządzała halą w zakresie sportu, rekreacji i kultury w zgodzie ze złożonym wnioskiem, który jest przedmiotem dofinansowania ze środków Ministra Sportu. Niemniej jednak bez uzyskania takiej zgody oddanie Hali w dzierżawę wiązałoby się z ryzykiem utraty dofinansowania lub koniecznością jego zwrotu. W konsekwencji w ramach prac wdrożeniowych Gmina wystosowała odpowiednie pismo do Ministerstwa Sportu, w którym przedstawiła zamiar zmiany sposobu udostępniania i zarządzania Halą, prosząc o zgodę na wdrożenie planowanych działań. Ewentualna zgoda może spowodować zmiany sposobu i wysokości dofinansowania, co implikuje konieczność zmiany umowy z instytucją. Po uzyskaniu zgody Ministerstwa Sportu lub Ministra Sportu, zawrze z „CKiS” odpłatną umowę dzierżawy, gdzie okresem rozliczeniowym będzie miesiąc kalendarzowy.

Z tytułu dzierżawy Gmina będzie pobierać od „CKiS” czynsz dzierżawny. Przyszła umowa dzierżawy zostanie zawarta na czas nieoznaczony od 1 grudnia 2016 r. Z tytułu dzierżawy Gmina będzie wystawiać w okresach miesięcznych faktury VAT na rzecz „CKiS”.

Wnioskodawca dotychczas nie odliczał VAT naliczonego od faktur dokumentujących wydatki związane z budową Hali. Wyżej przedstawione sposoby wykorzystania i zarządzania Halą nie zostały odzwierciedlone w żadnych dokumentach (uchwałach, aktualizacjach wniosku o dofinansowanie itd.) - nie było takiego wymogu, gdyż ostateczne decyzje w tym zakresie Gmina zamierzała podjąć dopiero na etapie poprzedzającym zakończenie realizacji Inwestycji, która zgodnie umową z wykonawcą robót budowlanych ma być zakończona do 30 listopada 2016 r.

W konsekwencji w ocenie Gminy można uznać, że przystępując do realizacji inwestycji Gmina wstępnie zamierzała wykorzystywać Halę do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, natomiast w trakcie realizacji zmieniła zamiar w tym zakresie na wykorzystywanie Hali do czynności opodatkowanych VAT. Hala będzie udostępniona „CKiS”, które będzie samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną (odrębną od Gminy osobą prawną)

W związku jednak z zamiarem trwałego oddania Hali w dzierżawę do „CKiS” konieczne będzie podjęcie uchwały przez Radę Gminy … w sprawie utworzenia Centrum Kultury i Sportu w … oraz uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w dzierżawę nieruchomości.

We wniosku o dofinansowanie przedmiotowej Inwestycji Gmina nie wskazała jaki podmiot będzie zarządzającym i odpowiedzialnym za eksploatację Hali po zakończeniu realizacji inwestycji oraz wykorzystywania Hali do czynności opodatkowanych VAT, gdyż nie było to wymagane.

Zgodnie z datą wskazaną na zawiadomieniu złożonym przez Gminę do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego przedmiotowa Inwestycja miała być realizowana od 12 grudnia 2013. Faktyczne rozpoczęcie robót przez wykonawcę nastąpiło w dniu 17 października 2014 r.

Inwestycja będzie stanowić środek trwały o wartości przekraczającej 15 000 zł. Po zakończeniu inwestycji wybudowana w ramach Inwestycji infrastruktura zostanie sklasyfikowana jako środek trwały podlegający amortyzacji dla potrzeb rachunkowości prowadzonej przez Gminę zgodnie z wymogami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, (t.j. Dz. U z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.).

Jako jednostka samorządu terytorialnego Gmina jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania, (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.) „Zwalnia się od podatku (...) 6) jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.” Tym samym Gmina nie stosuje przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do środków trwałych, jednakże w ocenie Gminy także w rozumieniu tej ustawy Inwestycja wypełnia definicję środka trwałego podlegającego amortyzacji.

Z uwagi na stopień skomplikowania regulacji ustawy o VAT, w szczególności w zakresie zmiany zamiaru wykorzystania Hali na czynności opodatkowane VAT, Gmina ze względów ostrożnościowych przed dokonaniem odliczenia VAT z przedmiotowej Inwestycji powzięła decyzję o wystąpieniu z wnioskiem o interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego.

Faktury związane z realizacją inwestycji pn. „…” wystawiane są na Gminę …, NIP: ….

Wnioskodawca, jakim jest Gmina …, zamierzał wykorzystywać halę sportową będącą przedmiotem wniosku przystępując do realizacji inwestycji do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina … nabywając towary i usługi do budowy hali sportowej działała jako podatnik.

Przystępując do budowy hali sportowej Wnioskodawca zamierzał wykorzystać budynek na potrzeby lokalnych jednostek oświatowych.

Decyzja o zmianie przeznaczenia sposobu wykorzystania hali sportowej zapadła na naradzie Wójta Gminy … z kierownikami referatów Urzędu i jednostek organizacyjnych w dniu 28 stycznia 2016 r.

Dokumentami potwierdzającymi są:

  1. Protokół z narady Wójta wraz z kierownikami poszczególnych referatów Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych, na którym zapadła decyzja o zmianie przeznaczenia hali po oddaniu jej do użytkowania poprzez wydzierżawienie hali na potrzeby mającego powstać Centrum Kultury i Sportu. Wójt polecił jednocześnie wyjaśnić sprawy związane z odliczeniem podatku VAT oraz uzyskać zgodę od Ministerstwa Sportu. Dalsze działania będą realizowane po uzyskaniu pozytywnej interpretacji indywidualnej z Izby Skarbowej, po której będą wydane stosowne zarządzenia i uchwały.
  2. W dniu 15 lutego 2016 r. wysłano pismo do Ministerstwa Sportu w sprawie wyrażenia zgody na zmianę przeznaczenia wykorzystania Hali, na które Gmina … uzyskała odpowiedź w dniu 08 marca 2016 r.

Bezpośrednio po oddaniu do użytkowania Gmina … będzie wykorzystywała halę sportową do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku nr 1) Gmina wnosi o potwierdzenie, że w związku z zamiarem zawarcia z CKiS umowy odpłatnej dzierżawy Hali czynności wykonywane w ramach przedmiotowej umowy stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT i niekorzystające ze zwolnienia VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przyszłym zawarciem z „CKiS” umowy odpłatnej dzierżawy Hali, czynności wykonywane w ramach przedmiotowej umowy stanowić będą czynności podlegające opodatkowaniu VAT i niekorzystające ze zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przywołanego wyżej przepisu wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Co istotne, co do zasady, czynność (dostawa towarów lub świadczenie usług) podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej należy stwierdzić, że dostawa towarów lub świadczenie usług będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonane zostaną przez podmiot o statusie podatnika, który działa w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

  1. wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,
  2. w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:
    1. czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,
    2. ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.


W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina w 2014 r. rozpoczęła inwestycję pn. „…”. Oddanie Hali do użytkowania nastąpi do 30 listopada 2016 r. Stosowna uchwała Rady Gminy … zostanie podjęta do końca lipca 2016 r. „CKiS” będzie zarządzała Halą w zakresie sportu, rekreacji i kultury w zgodzie ze złożonym wnioskiem, który jest przedmiotem dofinansowania ze środków Ministra Sportu. Po uzyskaniu zgody Ministerstwa Sportu lub Ministra Sportu, zawrze z „CKiS” odpłatną umowę dzierżawy, gdzie okresem rozliczeniowym będzie miesiąc kalendarzowy. Z tytułu dzierżawy Gmina będzie pobierać od „CKiS” czynsz dzierżawny. Przyszła umowa dzierżawy zostanie zawarta na czas nieoznaczony od 1 grudnia 2016 r. Z tytułu dzierżawy Gmina będzie wystawiać w okresach miesięcznych faktury VAT na rzecz „CKiS”. W związku jednak z zamiarem trwałego oddania Hali w dzierżawę do „CKiS” konieczne będzie podjęcie uchwały przez Radę Gminy … w sprawie utworzenia Centrum Kultury i Sportu w … oraz uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w dzierżawę nieruchomości.

Wątpliwości Gminy budzi kwestia uznania odpłatnej dzierżawy Hali za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT i niekorzystającą ze zwolnienia VAT.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2016 r. poz. 380), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Zatem umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, opodatkowaniu podatkiem VAT – co do zasady – podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Co istotne, ww. świadczenie musi zostać wykonane przez działającego w tym zakresie podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że świadczenie polegające na dzierżawie Hali będzie się odbywać na rzecz CKiS, tj. podmiotu, który – jak wynika z opisu sprawy posiada odrębną od Gminy osobowość prawną. Ponadto świadczenie to będzie realizowane na podstawie umowy obustronnie zobowiązującej – Gminę do udostępnienia Hali, a CKiS do zapłaty z tego tytułu wynagrodzenia (czynszu dzierżawnego).

W świetle przywołanych wyżej przepisów wykonywane przez Gminę na rzecz CKiS za wynagrodzeniem świadczenie będzie wpisywać się w definicję usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, a zatem będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem, że Wnioskodawca wykonując te czynności będzie działać jako podatnik VAT.

Jak wskazano wyżej, rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te – co do zasady – w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego.

Odnosząc powołane przepisy w kontekście niniejszej sprawy należy stwierdzić, że odpłatna dzierżawa przez Gminę hali sportowej, będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), i tym samym, dla tej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność w świetle ustawy o VAT będzie traktowana jako odpłatne świadczenie usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie Hali na rzecz CKiS na podstawie umowy dzierżawy będzie stanowić po stronie Gminy odpłatne świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy i zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jak wynika z art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obok zwolnień podmiotowych (dotyczących podatnika) również zwolnienia przedmiotowe odnoszące się do niektórych czynności, a także obniżone stawki podatku. Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

Przepisy ustawy, jak również przepisy rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Gminę usług dzierżawy Hali sportowej, w związku z czym, usługi te podlegają opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT.

Podsumowując, w analizowanej sprawie świadczenie polegające na dzierżawie Hali sportowej realizowane przez Gminę na rzecz CKiS będzie stanowić odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie uznania odpłatnej dzierżawy Hali za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT i niekorzystającą ze zwolnienia VAT. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj