Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP1.4512.129.2016.2.ŻR
z 2 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2016 r. (data wpływu 21 marca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2016 r. (data wpływu 18 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży rozpoczętej budowy budynku mieszkalnego wraz z przynależnym do niego gruntem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży rozpoczętej budowy budynku mieszkalnego wraz z przynależnym do niego gruntem.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 kwietnia 2016 r. (data wpływu 18 kwietnia 2016 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się budową osiedla mieszkaniowego składającego się z: 16 budynków jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej o powierzchni użytkowej 160 m2. Budowa każdego z budynków odbywa się na działce wyodrębnionej ewidencyjnie, której Wnioskodawca jest właścicielem. Powierzchnia budynków jednorodzinnych nie będzie przekraczać powierzchni 300 m2, a zatem będzie spełniać warunki budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym i stawką 8%. Po wybudowaniu Wnioskodawca chce sprzedawać domy wraz z przynależnym do nich gruntem indywidualnym nabywcom. Będą to obiekty sklasyfikowane pod symbolem PKOB 11.

Aktualnie Wnioskodawca rozpoczął budowę 8-miu budynków jednocześnie nie mając dla nich nabywców.

Wnioskodawca planuje wystawić je na sprzedaż już w początkowym stadium budowy tj:

  1. posiada decyzje zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę: 16 budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej,
  2. wykonał na 2 budynkach stan surowy otwarty tj. konstrukcja z dachem, a na 6-ciu kolejnych wykonał roboty do poziomu stropu nad pierwszą kondygnacją,
  3. wykonał częściowo sieć wodociągową i kanalizacyjną oraz przyłącza gazowe i energetykę.

Wnioskodawca nadmienia, że przy takim stanie zaawansowania budowy oraz wydanych pozwoleń, w danym stanie prawnym nie ma możliwości przeznaczenia terenu inwestycji na inne cele niż mieszkaniowe. Ponieważ na dzień zwrócenia się z niniejszym wnioskiem o interpretację nie doszło do zawarcia żadnej umowy sprzedaży z tak rozpoczętą budową, dlatego wnioskiem Wnioskodawca obejmuje zdarzenie przyszłe.

Ad. budynku wykonanego do etapu poziomu stropu nad pierwszą kondygnacją.

Zgodnie z Prawem budowlanym budynek to: „obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach”. A zatem budynki mieszkalne „w początkowym stadium budowy” będące przedmiotem sprzedaży nie będą spełniały w całości tej definicji. Procentowy stan zaawansowania budynku na dzień złożenia wniosku ORD-IN wynosi 15%. Stan zaawansowania robót w budynku wskazuje, że po zakończeniu procesu budowlanego powstanie wyłącznie budynek jednorodzinny. Klient kupując budynek musi kontynuować budowę w oparciu o zatwierdzony projekt budowlany na podstawie którego zostało wydane pozwolenie na budowę (scan pozwolenia na budowę w załączeniu). W aktualnym stanie prawnym nie ma możliwości przeznaczenia budynku na cel inny niż mieszkaniowy. Na fakturze sprzedaży będzie pisało, że przedmiotem sprzedaży jest: Budynek mieszkalny w stanie surowym w trakcie realizacji na działce nr… Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w celu budowy budynków objętych zakresem pytania, ponieważ wydatki te spełniają art. 86 pkt 1 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. tzn. są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ad. budynku wykonanego do etapu stanu surowego otwartego tj. konstrukcji z dachem.

Zgodnie z Prawem budowlanym budynek to: obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Budynek mieszkalny „w początkowym stadium budowy” będący przedmiotem sprzedaży będzie spełniał tą definicję. Procentowy stan zaawansowania budynku na dzień złożenia wniosku ORD-IN wynosi 30%. Stan zaawansowania robót w budynku wskazuje, że po zakończeniu procesu budowlanego powstanie wyłącznie budynek jednorodzinny. Klient kupując budynek musi kontynuować budowę w oparciu o zatwierdzony projekt budowlany na podstawie którego zostało wydane pozwolenie na budowę. W aktualnym stanie prawnym nie ma możliwości przeznaczenia budynku na cel inny niż mieszkaniowy. Na fakturze sprzedaży będzie pisało, że przedmiotem sprzedaży jest: Budynek mieszkalny w stanie surowym w trakcie realizacji na działce nr… Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w celu budowy budynków objętych zakresem pytania, ponieważ wydatki te spełniają art. 86 pkt 1 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. tzn. są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług będzie miał zastosować Wnioskodawca przy sprzedaży rozpoczętej budowy budynku mieszkalnego na wydzielonej działce gruntu wg stanu zaawansowania odpowiednio opisanego w części G.80?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującą ustawą o podatku od towarów i usług Wnioskodawca zobowiązany jest do dostawy gruntu wraz z rozpoczętą budową budynku (budynków) mieszkalnego zastosować stawkę 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z ust. 2 i w zw. art. 146a ustawy o podatku od towarów i usług ustawy do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się stawkę podatku wynoszącą 8%.

Art. 41 ust. 12a i 12b ustanawiają szeroką definicję tego budownictwa stwierdzając, iż rozumie się przez nie obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych za wyjątkiem:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Art. 29 ust. 5 ustawy VAT stanowi z kolei, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zadaniem tej normy jest opodatkowanie całej dostawy jedną stawką bez wyodrębniania wartości poszczególnych składowych, stanowiących jako przedmiot obrotu jedną całość.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż rozpoczęta budowa budynku to jego część, a zatem słuszne jest w jego ocenie twierdzenie, iż do dostawy opisanej w niniejszym wniosku nieruchomości, zastosowanie mieć będzie 8% stawka podatku od towarów i usług.

Dodatkowo Wnioskodawca nadmienia, że z pisma Głównego Urzędu Statystycznego z 19 kwietnia 1999r. (które jest wydane na gruncie KOB nie PKOB ale jest nadal aktualne) wynika, że sprzedaż niezakończonego obiektu budowlanego jest w istocie sprzedażą obiektu w określonym stopniu zaawansowania robót, przy czym rodzaj obiektu wynika z zatwierdzonego projektu budowlanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosowanie do treści art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki obniżone, jak również zwolnienie od podatku VAT.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy – stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – art. 41 ust. 12b ustawy – nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Według art. 41 ust. 12c ustawy – w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy – przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W związku z powyższym należy wskazać, że prawo do zastosowania obniżonej do wysokości 8% stawki podatku VAT wystąpi wówczas, gdy inwestycja będzie uznana za obiekt budownictwa mieszkaniowego i zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych sklasyfikowana w dziale11.

Ustawa o podatku od towarów i usług, w art. 2 pkt 12 ustawy, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Natomiast według ww. rozporządzenia – obiektami budowlanymi są konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Natomiast budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290) – przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Budynek natomiast – art. 3 pkt 2 cyt. ustawy – to taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez budynek mieszkalny jednorodzinny - należy rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku (art. 3 ust. 2a ww. ustawy).

Jak stanowi art. 3 pkt 3 powołanej ustawy, przez budowlę rozumie się każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się budową osiedla mieszkaniowego składającego się z: 16 budynków jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej o powierzchni użytkowej 160 m2. Powierzchnia budynków jednorodzinnych nie będzie przekraczać powierzchni 300 m2, a zatem będzie spełniać warunki budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym i stawką 8%. Będą to obiekty sklasyfikowane pod symbolem PKOB 11.

Ad. budynku wykonanego do etapu poziomu stropu nad pierwszą kondygnacją.

Budynki mieszkalne „w początkowym stadium budowy” będące przedmiotem sprzedaży nie będą spełniały w całości definicji budynku – zgodnie z Prawem budowalnym. Procentowy stan zaawansowania budynku na dzień złożenia wniosku wynosi 15%. Stan zaawansowania robót w budynku wskazuje, że po zakończeniu procesu budowlanego powstanie wyłącznie budynek jednorodzinny. Klient kupując budynek musi kontynuować budowę w oparciu o zatwierdzony projekt budowlany na podstawie którego zostało wydane pozwolenie na budowę. W aktualnym stanie prawnym nie ma możliwości przeznaczenia budynku na cel inny niż mieszkaniowy. Na fakturze sprzedaży będzie pisało, że przedmiotem sprzedaży jest: Budynek mieszkalny w stanie surowym w trakcie realizacji na działce nr…

Ad. budynku wykonanego do etapu stanu surowego otwartego tj. konstrukcji z dachem.

Budynek mieszkalny „w początkowym stadium budowy” będący przedmiotem sprzedaży będzie spełniał definicję budynku - zgodnie z Prawem budowalnym. Procentowy stan zaawansowania budynku na dzień złożenia wniosku wynosi 30%. Stan zaawansowania robót w budynku wskazuje, że po zakończeniu procesu budowlanego powstanie wyłącznie budynek jednorodzinny. Klient kupując budynek musi kontynuować budowę w oparciu o zatwierdzony projekt budowlany na podstawie którego zostało wydane pozwolenie na budowę. W aktualnym stanie prawnym nie ma możliwości przeznaczenia budynku na cel inny niż mieszkaniowy. Na fakturze sprzedaży będzie pisało, że przedmiotem sprzedaży jest: Budynek mieszkalny w stanie surowym w trakcie realizacji na działce nr…

Zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z 19 kwietnia 1999 r. nr … (pismo wydane zostało w okresie funkcjonowania obowiązującej do 31 grudnia 1999 r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko, w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia, należy uznać za wciąż aktualne), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

Wskazać należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, powinny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie jedynie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji i przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z uwzględnieniem ich powierzchni użytkowej.

Należy zauważyć, że o zastosowaniu właściwej stawki podatku przesądza każdorazowo całokształt okoliczności faktycznych i prawnych. Przy czym, rodzaj obiektu wynika z zatwierdzonego projektu budowlanego.

W wyroku z 12 lipca 2012 r. w sprawie C-326/11 JJ. Komen en Zonen Beheer Heerhugowaard BV Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej podkreślił, że: „Komisja Europejska ze swej strony uważa, że kwestia dostawy nowego budynku może pojawić się tylko w wypadku ukończenia przebudowy lub przynajmniej dostatecznego zaawansowania robót, aby powstał budynek istotnie odmienny, który może zostać zasiedlony” (pkt 31).

Przenosząc powyższe na grunt sprawy będącej przedmiotem wniosku stwierdzić należy, że w przypadku dostawy rozpoczętej budowy budynku mieszkalnego wykonanego do etapu poziomu stropu nad pierwsza kondygnacją (o stanie zawansowania budowy w 15%) oraz budynku wykonanego do etapu stanu surowego otwartego tj. konstrukcji z dachem (o stanie zawansowania budowy w 30%), mamy do czynienia z dostawą budynków mieszkalnych/ich części bowiem z opisu sprawy wynika, że:

  • transakcja sprzedaży obejmuje budynki mieszkalne jednorodzinne w początkowym stadium budowy sklasyfikowane pod symbolem PKOB 11, których powierzchnia nie będzie przekraczać 300 m2 wraz z przynależnym do nich gruntem,
  • stan zaawansowania robót w budynkach wskazuje, że po zakończeniu procesu budowlanego powstanie wyłącznie budynek jednorodzinny,
  • klient kupując budynek musi kontynuować budowę w oparciu o zatwierdzony projekt budowlany na podstawie którego zostało wydane pozwolenie na budowę. W aktualnym stanie prawnym nie ma możliwości przeznaczenia budynku na cel inny niż mieszkaniowy.
  • na fakturze sprzedaży będzie pisało, że przedmiotem sprzedaży jest: Budynek mieszkalny w stanie surowym w trakcie realizacji na działce nr…

Powyższy opis wskazuje, że wykonane przez Wnioskodawcę czynności dotyczące budowy budynków stanowią dostateczne zaawansowanie robót, aby powstały budynki mieszkalne jednorodzinne. Należy zatem uznać, że całokształt okoliczności faktycznych i prawnych w przedmiotowej sprawie wskazuje, że celem ekonomicznym/gospodarczym transakcji będzie dostawa budynków/części budynków w określonym stopniu zaawansowania budowy, dla których określono symbol PKOB 11.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że w przypadku, gdy przedmiotem dostawy będzie grunt wraz z rozpoczętą budową budynków mieszkalnych, których stan zawansowania na moment sprzedaży będzie wskazywał, że na przedmiotowym gruncie mogą powstać tylko i wyłącznie budynki mieszkalne jednorodzinne o symbolu PKOB 11 i powierzchni nieprzekraczającej 300 m2, to ww. dostawa będzie podlegała opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy. Bowiem w analizowanym przypadku przedmiotem dostawy będą budynki mieszkalne/ich części w trakcie budowy zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ustawy w związku z art. 2 pkt 12 ustawy.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowiony jest budynek, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Z przepisu tego wynika, że w przypadku gdy budynek lub budowla jest trwale związana z gruntem to w stosunku do dostawy gruntu ma zastosowanie ta sama stawka podatku VAT, która obowiązuje przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z tym gruntem związanych. Zatem jeżeli dochodzi do sprzedaży gruntu, na którym znajduje się budynek, w stosunku do którego właściwą stawką podatku będzie stawka w wysokości 8%, taka sama stawka powinna być zastosowana do dostawy gruntu.

Reasumując, planowana transakcja sprzedaży rozpoczętej budowy budynków mieszkalnych (o stanie zawansowania budowy w 15% i 30%) wraz z gruntem będzie podlegała opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy oraz art. 29a ust. 8 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj