Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-658/11/MS
z 1 sierpnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-658/11/MS
Data
2011.08.01
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
dostawca
faktura
nabywca
odpady (śmieci)
podatek od towarów i usług
złom
Istota interpretacji
Czy do sprzedaży wymienionego we wniosku złomu i odpadów ma zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT?
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2011r. (data wpływu do tut. organu 18 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2011r. (data wpływu do tut. organu 12 maja 2011r.) oraz pismem z dnia 22 lipca 2011r. (data wpływu do tut. organu 26 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy do sprzedaży wymienionego we wniosku złomu i odpadów ma zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 18 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy do sprzedaży wymienionego we wniosku złomu i odpadów ma zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2011r. (data wpływu do tut. organu 12 maja 2011r.) oraz pismem z dnia 22 lipca 2011r. (data wpływu 26 lipca 2011r) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-658/11/MS z dnia 13 lipca 2011r. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca prowadzi sprzedaż różnego rodzaju odpadów metalowych – wykaz nr a) oraz odpady nie zawierające w swym składzie metali lub zawierających w swoim składzie niewielką ilość metali – wykaz b). Wykaz a):
Złom metalowy zanieczyszczony zawiera ok. 85-90% stali Wykaz b):
Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym (podatnikiem o którym mowa w art. 15, niekorzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9) z tytułu wykonywania samodzielnie działalności gospodarczej obejmującej produkcję tworzyw konstrukcyjnych, półproduktów do ich wytwarzania, nawozów mineralnych i chemikaliów od 11 czerwca 1993r. (data potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego VAT-5). Dostawa wskazanych we wniosku odpadów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Wnioskodawca sprzedaje baterie akumulatorowe pochodzące ze starych wózków akumulatorowych. Baterie te zawierają ok. 80-85% ołowiu, resztę stanowi obudowa z tworzywa. Obecnie kupując nowe baterie akumulatorowe Wnioskodawca ma obowiązek oddać stare baterie. Katalizatory zawierają następujące metale:
Z demontażu torów kolejowych pochodzi złom stalowy (szyny, śruby, podkładki), odpady drewna (podkłady drewniane) i beton z drutami (podkłady betonowe). Jeżeli są demontowane inne obiekty np. zbiorniki, silosy, to następuje segregacja złomu metalowego i innych odpadów np. plastikowych, drewnianych i osobno jest sprzedawany złom metali a osobno odpady np. plastiku. Metalowe elementy konstrukcji pochodzące z rozbiórki są typowym złomem metalowym. Wykaz towarów z symbolami PKWiU:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Przy dostawie (sprzedaży) jakiego rodzaju złomu, z powodu braku ustawowej jego definicji, należy zastosować metodę odwrotnego obciążenia obowiązującą od 1 kwietnia 2011r.... Czy do sprzedaży towarów wymienionych w załączniku a) i b) należy stosować od 1 kwietnia 2011r. metodę odwrotnego obciążenia... Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 18 marca o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 64, poz. 332) podatnikami od 1 kwietnia 2011r. stały się podmioty nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, nie korzystający ze zwolnienie, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. Natomiast na mocy nowego brzmienia dalszej części przepisu art. 17 tj. ust. 2 /…/ usługodawca lub dokonujący dostawy towarów wymienionych między innymi w ust. 1 pkt 7 art. 17 nie rozlicza podatku należnego. Wnioskodawca nadmienia co jest niezwykle istotne, że przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia złomu jak również nie odsyłają od innych przepisów prawa pozwalających określić przedmiot opodatkowania. Określając przedmiot opodatkowania należy kierować się wykładnią historyczną oraz językową, z której wynika, że przez złom należy rozumieć: złom metali w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy), żeliwny i metali nieżelaznych. W pojęciu tym mieści się również złom metali szlachetnych. Pojęcie złomu nie obejmuje zatem m.in. zużytych baterii, akumulatorów, komputerów, silników i pojazdów itp. Zatem Wnioskodawca dokonując sprzedaży złomu, do którego zaliczyć należy zdaniem Wnioskodawcy wszelkiego rodzaju odpady metalowe, które Wnioskodawca wymienił w wykazie a), przy spełnieniu wymogów zapisu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT między innymi w zakresie podmiotowości nabywcy winien rozliczyć tę sprzedaż na zasadach odwrotnego obciążenia, zgodnie z którym podatnikiem z tego tytułu jest nabywca złomu. Sprzedaż taka zostanie potwierdzona fakturą uproszczoną (bez kwoty podatku VAT) z adnotacją „podatek rozliczy nabywca”. W przypadku natomiast odpadów wymienionych w wykazie b), które nie są metalami lub zawierają niewielką ilość metalu, nie należy zdaniem Wnioskodawcy przy ich sprzedaży stosować mechanizmu odwrotnego obciążenia mimo, że w kilku przypadkach potocznie nazwano te odpady złomem. Ich sprzedaż będzie w dalszym ciągu podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w tym przypadku stawką podstawową 23%. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Na podstawie art. 2 pkt 6 cyt. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezulat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 ustawy. Ustawą z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) do ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 kwietnia 2011r. dodano przepis art. 17 ust. 1 pkt 7, zgodnie z którym, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. Przy czym jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego. Z kolei na podstawie dodanego z dniem 1 kwietnia 2011r. przepisu art. 17 ust. 7, przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15. Z powyższych przepisów wynika zatem, że ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa złomu. Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:
Z powyższego wywieść należy, że w sytuacji, gdy dostawca jest podatnikiem VAT czynnym, który nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, a dostawa złomu nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. jako dostawa towarów używanych (ruchomości), dostawa taka winna być udokumentowana przez kupującego (nabywcę złomu), występującego w charakterze podatnika (czynnego lub zwolnionego). A zatem w tej sytuacji nabywca złomu, będąc podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 powołanej ustawy, będzie zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu nabycia złomu. W przeciwnym natomiast przypadku, tj. gdy któryś z ww. warunków nie jest spełniony to obowiązek rozliczenia podatku w związku z tą dostawą przeniesiony zostaje na dostawcę złomu. Tym samym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 7 ustawy o VAT, podatnikami obowiązanymi do rozliczenia podatku są osoby nabywające towary mieszczące się w pojęciu złomu, jeżeli spełnione zostaną ww. określone warunki dotyczące statusu podatkowego zarówno nabywcy, jak i dostawcy. Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Jednakże w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy). Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360). Z § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym (podatnikiem o którym mowa w art. 15, niekorzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9) z tytułu wykonywania samodzielnie działalności gospodarczej obejmującej produkcję tworzyw konstrukcyjnych, półproduktów do ich wytwarzania, nawozów mineralnych i chemikaliów od 11 czerwca 1993r. (data potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego VAT-5). Wnioskodawca prowadzi sprzedaż różnego rodzaju odpadów metalowych – wykaz nr a) oraz odpady nie zawierające w swym składzie metali lub zawierających w swoim składzie niewielką ilość metali – wykaz b). Wykaz a):
Złom metalowy zanieczyszczony zawiera ok. 85-90% stali Wykaz b):
Ponadto Wnioskodawca stwierdza, że dostawa wskazanych we wniosku odpadów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Wnioskodawca sprzedaje baterie akumulatorowe pochodzące ze starych wózków akumulatorowych. Baterie te zawierają ok. 80-85% ołowiu, resztę stanowi obudowa z tworzywa. Obecnie kupując nowe baterie akumulatorowe Wnioskodawca ma obowiązek oddać stare baterie. Katalizatory zawierają następujące metale:
Z demontażu torów kolejowych pochodzi złom stalowy (szyny, śruby, podkładki), odpady drewna (podkłady drewniane) i beton z drutami (podkłady betonowe). Jeżeli są demontowane inne obiekty np. zbiorniki, silosy, to następuje segregacja złomu metalowego i innych odpadów np. plastikowych, drewnianych i osobno jest sprzedawany złom metali a osobno odpady np. plastiku. Metalowe elementy konstrukcji pochodzące z rozbiórki są typowym złomem metalowym. Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii czy począwszy od dnia 1 kwietnia 2011r. Wnioskodawca, zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, będzie zobowiązany do rozliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży odpadów metalowych stanowiących wykaz nr a) oraz z tytułu sprzedaży odpadów niezawierających w swym składzie metali lub zawierających w swoim składzie niewielką ilość metali stanowiących wykaz b). Zdaniem Wnioskodawcy dokonując sprzedaży złomu, do którego zaliczyć należy wszelkiego rodzaju odpady metalowe, które Wnioskodawca wymienił w wykazie a), przy spełnieniu wymogów zapisu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT między innymi w zakresie podmiotowości nabywcy winien rozliczyć tę sprzedaż na zasadach odwrotnego obciążenia, zgodnie z którym podatnikiem z tego tytułu jest nabywca złomu. Sprzedaż taka zostanie potwierdzona fakturą uproszczoną (bez kwoty podatku VAT) z adnotacją „podatek rozliczy nabywca”. W przypadku natomiast odpadów wymienionych w wykazie b), które nie są metalami lub zawierają niewielką ilość metalu, nie należy zdaniem Wnioskodawcy przy ich sprzedaży stosować mechanizmu odwrotnego obciążenia mimo, że w kilku przypadkach potocznie nazwano te odpady złomem. Ich sprzedaż będzie w dalszym ciągu podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w tym przypadku stawką podstawową 23%. W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego i obowiązującego stanu prawnego, dla uznania czy począwszy od dnia 1 kwietnia 2011r. Wnioskodawca dokonując sprzedaży wskazanych odpadów nie będzie, zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, zobowiązany do rozliczenia podatku należnego, w pierwszej kolejności koniecznym jest stwierdzenie czy sprzedawane przez Wnioskodawcę odpady są złomami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług Odnosząc się zatem do kwestii zakwalifikowania towarów, o których mowa we wniosku, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do złomu należy stwierdzić, iż przepisy ustawy nie definiują pojęcia złomu. Ustawodawca, na potrzeby stosowania ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 znowelizowanej ustawy o VAT, do dnia 1 lipca 2011r. nie odwoływał się także do klasyfikacji statystycznych, celem identyfikacji danej czynności. Kierując się zatem wykładnią historyczną i celowościową należy zaznaczyć, że przez złom dla potrzeb stosowania art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy należy rozumieć złom metali, w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy), żeliwny i metali nieżelaznych (aluminium, cynk, miedź, ołów) stopów metali nieżelaznych (brąz, mosiądz), jak również złom metali szlachetnych. Jednocześnie zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego PWN złom stanowią niepotrzebne, zużyte przedmioty metalowe, pojazdy, maszyny lub odpady poprodukcyjne zbierane jako surowiec wtórny (źródło: słownik on-line http://sjp.pwn.pl). Natomiast w metalurgii pod pojęciem złomu rozumie się przedmioty metalowe, przeznaczone do wykorzystywania w procesie recyklingu poprzez ich ponowne przetopienie. Do złomu w myśl powyższej definicji należą np. metalowe odpady produkcyjne, wyroby metalowe nie nadające się do naprawy, elementy konstrukcji pochodzące z rozbiórki, odpady komunalne z metalu, wyeksploatowane samochody, maszyny, urządzenia i ich części, konstrukcje stalowe uszkodzone mechaniczne lub skorodowane itp. W cel przyjętej w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT regulacji wpisuje się również obrót zużytymi akumulatorami ołowiowymi lub ich częściami. W świetle powyższego, w ocenie tut. organu sprzedawany przez Wnioskodawcę złom (wskazany w wykazie a)) obejmujący: złom metali szlachetnych (srebra, platyny np. w postaci pyłu, palladu), złom metali nieżelaznych (miedzi, ołowiu, aluminium), złom tytanu i rtęci, złom stopów metali nieżelaznych (brązu, mosiądzu) złom różnego rodzaju katalizatorów (np. palladowego, żelazowego, miedziowo-cynkowego, żelazowo-chromowego), złom stali: niestopowej niewsadowej, niestopowej wsadowej, stopowej, wióry, odpady folii aluminiowej, złom żeliwa: niestopowego wsadowego, złom z demontażu torów (np. szyny, śruby, blachy), złom różnego rodzaju urządzeń metalowych (np. urządzenia do produkcji wyrobów – część linii technologicznej, zbiorniki, silosy), metalowe elementy konstrukcji pochodzące z rozbiórki, inne rodzaje złomu metalowego (np. rury, druty), złom metalowy zanieczyszczony lepikiem, beton z uzbrojeniem, należy uznać za złom, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym w okresie od dnia 1 kwietnia 2011r. do dnia 30 czerwca 2011r. Za złom, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym w okresie od dnia 1 kwietnia 2011r. do dnia 30 czerwca 2011r. należy również uznać złom baterii i złom akumulatorów wymieniony w wykazie nr b). Tym samym do sprzedaży przez Wnioskodawcę ww. towarów na rzecz nabywcy, który jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, w sytuacji gdy dokonującym ich dostawy będzie Wnioskodawca będący podatnikiem, o którym mowa w art. 15 tej ustawy niekorzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz nabywca jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT należy zastosować metodę opodatkowania dostawy przez nabywcę. Zgodnie z art. art. 106 ust. 1a ustawy o VAT Wnioskodawca będzie zobowiązany dla udokumentowania dostawy ww. towarów wystawić fakturę VAT nie wykazując w niej danych dotyczących stawki i kwoty podatku zwierającą jednocześnie, zgodnie z § 5 ust. 15 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub oznaczenie „odwrotne obciążenie”. Natomiast sprzedawany przez Wnioskodawcę złom i odpady (wskazane w wykazie b)) obejmujące tonery, wkłady do drukarek atramentowych, złom silników elektrycznych, złom komputerów, odpady ze styropianu, odpady z drewna (np. kwatery okienne, palety, drewno opałowe), odpady z papieru (np. worki), odpady gumowe (np. opony), złom różnego rodzaju odczynników, gruz: betonowy, kostki brukowej, stłuczki szklane, zużyte żarówki i świetlówki, odpady tarflenowe, zużyte smary, zużyte oleje, zużyte czyściwa, popioły w suchej masie, odpady folii polietylenowej, odpady z polipropylenu, odpady z PCV, odpady z poliamidu (np. pyły, granulaty), odpady poliestrowe, odpady z teflonu nie można uznać za złom, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym w okresie od dnia 1 kwietnia 2011r. do dnia 30 czerwca 2011r. Tym samym do sprzedaży przez Wnioskodawcę ww. towarów nie znajdzie zastosowania metoda opodatkowania dostawy przez nabywcę. Przedmiotowa dostawa zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT podlegać będzie opodatkowaniu przez Wnioskodawcę stawką podatku VAT w wysokości 23% i powinna być udokumentowana fakturą VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem z uwagi na to, iż metodą opodatkowania dostawy przez nabywcę, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, powinny być objęte także inne towary niż Wnioskodawca wskazał we wniosku (wykaz a)), tj. złom baterii i złom akumulatorów ujęty w wykazie b), stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Ponadto należy zauważyć, iż ustawą z dnia 9 czerwca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780) do ustawy o podatku od towarów i usług od dnia 1 lipca 2011r. został zmieniony ww. przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT. Zgodnie z nowym brzmieniem tego przepisu, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. W załączniku 11 do ustawy o VAT (stanowiącym wykaz towarów o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy) wymieniono:
Ustawodawca zatem na potrzeby stosowania ww. znowelizowanej ustawy o VAT odwołał się od dnia 1 lipca 2011r., do klasyfikacji statystycznych, celem identyfikacji danej czynności, zgodnie z ww. art. 5a ustawy o VAT. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów które klasyfikuje:
Zatem jeśli sprzedawany przez Wnioskodawcę złom i odpady obejmujący: złom metali szlachetnych (srebra, platyny np. w postaci pyłu, palladu), złom metali nieżelaznych (miedzi, ołowiu, aluminium), złom tytanu, złom stopów metali nieżelaznych (brązu, mosiądzu), złom stali: niestopowej niewsadowej, niestopowej wsadowej, stopowej, wióry, odpady folii aluminiowej, złom żeliwa: niestopowego wsadowego, złom z demontażu torów (np. szyny, śruby, blachy), złom różnego rodzaju urządzeń metalowych (np. urządzenia do produkcji wyrobów – część linii technologicznej, zbiorniki, silosy), metalowe elementy konstrukcji pochodzące z rozbiórki, inne rodzaje złomu metalowego (np. rury, druty), złom metalowy zanieczyszczony lepikiem, beton z uzbrojeniem, objęty jest klasyfikacją PKWiU – 38.11.58.0 „Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal”, złom baterii, złom akumulatorów objęty jest klasyfikacją PKWiU – 38.12.27.9 – „Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne”, stłuczki szklane objęte są klasyfikacją PKWiU – 38.11.51.0 – „Odpady szklane”, odpady gumowe (np. opony) objęte są klasyfikacją PKWiU 38.11.54.0 – „Pozostałe odpady gumowe”, odpady ze styropianu, odpady tarflenowe, odpady folii polietylenowej, odpady z polipropylenu, odpady z PCV, odpady z poliamidu np. pyły, granulaty, odpady poliestrowe, odpady z teflonu – objęte są klasyfikacją PKWiU 38.11.55.0 – „Odpady z tworzyw sztucznych”, to ich sprzedaż, jako towarów wymienionych w załączniku Nr 11 do ustawy o VAT, od dnia 1 lipca 2011r. będzie objęta zasadami opodatkowania wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT. W konsekwencji Wnioskodawca, zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu dostawy ww. towarów, gdyż obowiązek ten przejdzie na nabywcę. Zgodnie z art. 106 ust. 1a ustawy o VAT Wnioskodawca będzie zobowiązany dla udokumentowania dostawy ww. towarów wystawić fakturę VAT nie wykazując w niej danych dotyczących stawki i kwoty podatku zwierającą jednocześnie, zgodnie z § 5 ust. 15 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub oznaczenie „odwrotne obciążenie”. Natomiast sprzedawane przez Wnioskodawcę pozostałe towary obejmujące złom rtęci, złom różnego rodzaju katalizatorów (np. palladowego, żelazowego, miedziowo-cynkowego, żelazowo-chromowego) tonery, wkłady do drukarek atramentowych, złom silników elektrycznych, złom komputerów, odpady z drewna (np. kwatery okienne, palety, drewno opałowe), odpady z papieru (np. worki), złom różnego rodzaju odczynników, gruz: betonowy, kostki brukowej, zużyte żarówki i świetlówki, zużyte smary, zużyte oleje, zużyte czyściwa, jako nie wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT nie można uznać za towary, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym w okresie od dnia 1 lipca 2011r. Tym samym do sprzedaży przez Wnioskodawcę tych towarów nie znajdzie zastosowania metoda opodatkowania dostawy przez nabywcę. Przedmiotowa dostawa zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT podlegać będzie opodatkowaniu przez Wnioskodawcę stawką podatku VAT w wysokości 23% i powinna być udokumentowana fakturą VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT. W kwestii natomiast towaru określonego jako popioły w suchej masie objęte PKWiU 24.45.30.0 należy stwierdzić, że w przypadku, gdy popioły te będą stanowiły odpady i złom metali nieszlachetnych to będą objęte regulacją art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT jako wymienione w poz. 2 załącznika nr 11 ustawy o VAT – ex 24.45.30.0 – Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali – wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych. Jeżeli natomiast są to popioły niestanowiące odpadów ani złomu metali nieszlachetnych, to nie będą objęte regulacją art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, zatem konieczność opodatkowania ich dostawy wystąpi po stronie Wnioskodawcy. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie na podstawie danych zawartych w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionym we wniosku, a zatem traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.