Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-247/12-2/AK
z 20 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-247/12-2/AK
Data
2012.06.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
licencja
samolot
uczelnie
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy prowadzone przez Uczelnię, szkolenia umożliwiające zdobycie licencji o charakterze niezawodowym w zakresie pilot samolotowy turystyczny PPL(A) podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 335 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2012r. (data wpływu 26 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania szkoleń umożliwiających zdobycie licencji pilota samolotowego turystycznego PPL(A) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania szkoleń umożliwiających zdobycie licencji pilota samolotowego turystycznego PPL (A).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa jest uczelnią publiczną, utworzoną na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2001r. w sprawie utworzenia Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej (Dz. U. Nr 79, poz. 839). Uczelnia działa na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).

Celem statutowym PWSZ jest nie nastawiona na zysk działalność dydaktyczna. Realizując ten cel Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa umożliwia studentom nieodpłatny dostęp do elitarnego wykształcenia jakim jest zdobycie licencji lotniczych w lotnictwie cywilnym. Szkolenie lotnicze prowadzone jest w ramach specjalizacji pilotaż samolotowy i pilotaż śmigłowcowy, na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn.

Celem szkolenia lotniczego jest uzyskanie przez studentów PWSZ licencji zawodowej CPL(A) oraz CPL(H). W ramach szkolenia praktycznego do licencji zawodowej studenci zdobywają nalot rzędu 200 godzin, który jest całkowicie finansowany ze środków pozyskiwanych corocznie przez Uczelnię z Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Jednostką organizacyjną Uczelni (działającą w jej strukturze) odpowiadającą za organizację i prowadzenie szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych jest Ośrodek Kształcenia Lotniczego FTO PWSZ w …posiadający certyfikat Nr ….. Uzyskany przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową certyfikat potwierdza zdolność Szkoły do prowadzenia działalności w lotnictwie cywilnym w zakresie:

  • szkolenia teoretycznego i praktycznego do licencji pilota turystycznego samolotowego PPL(A),
  • szkolenia teoretycznego i praktycznego do licencji pilota zawodowego samolotowego CPL(A),
  • szkolenia zintegrowanego do licencji pilota zawodowego śmigłowcowego CPL(H),
  • szkolenia teoretycznego do licencji pilota liniowego samolotowego ATPL(A),
  • szkolenia teoretycznego i praktycznego do uzyskania uprawnień do lotów według wskazań przyrządów IR(A) oraz
  • szkolenia teoretycznego i praktycznego do uzyskania uprawnień do lotów VFR w nocy.

Podstawą do kwalifikacji na specjalizację Pilotaż jest Regulamin Szkolenia Personelu Lotniczego Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, stanowiący załącznik do Zarządzenia nr … Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej z dnia 06 grudnia 2010r. Zgodnie z treścią § 3 Regulaminu, do kwalifikacji na szkolenie personelu lotniczego może przystąpić osoba posiadająca: orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy pierwszej oraz zgodnie z Regulaminem Studiów PWSZ, zaliczenie I roku studiów. Spełnienie ww. kryteriów nie jest gwarantem do dostania się na specjalizację pilotaż, dodatkowo punktowanym kryterium oceny podczas kwalifikacji jest posiadanie przez kandydata licencji pilota samolotowego turystycznego PPL(A).

Możliwość zdobycia wskazanej licencji turystycznej daje Ośrodek Kształcenia Lotniczego FTO PWSZ, który na podstawie posiadanego certyfikatu, prowadzi szkolenie do licencji turystycznej zarówno teoretyczne jak i praktyczne. Z uwagi na fakt, iż szkolenie PPL(A) nie jest wpisane do programu nie może być finansowane ze środków Ministerstwa Infrastruktury, studenci sami pokrywają koszty jego realizacji. Choć szkolenie do licencji turystycznej nie jest objęte programem szkolenia, to wpisuje się w jego całość stanowiąc podstawę do jego kolejnych etapów. Wg Wnioskodawcy szkolenia dla uzyskania licencji PPL(A) nie można sklasyfikować jako szkolenia o charakterze zawodowym, ponieważ osoba legitymująca się taką licencją nie jest uprawniona do wykonywania lotów o charakterze zarobkowym, licencja turystyczna uprawnia tylko do nieodpłatnego wykonywania lotów (rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2003r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego Dz. U. Nr 165, poz. 1603 z późn. zm.). Nie wyklucza to jednak możliwości wykorzystywania takich uprawnień w pracy zawodowej podobnie jak to ma miejsce przy uzyskaniu prawa jazdy kategorii B, które nie jest uprawnieniem zawodowym, ale jest często nieodzowne dla wykonywania pracy.

Ponadto Wnioskodawca informuje, iż nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na świadczenie przedmiotowych usług, nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenia są przeprowadzane zgodnie z zasadami określonymi ww. rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2003 roku (§ 5 ust. 1 w związku z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia).

Przedstawiony stan faktyczny dotyczy usług wykonywanych od 1 stycznia 2011r. i nadal.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie...

Czy prowadzone przez Uczelnię wyższą, poprzez wyspecjalizowaną jednostkę tj. Ośrodek Kształcenia Lotniczego FTO PWSZ szkolenia umożliwiające zdobycie licencji o charakterze niezawodowym w zakresie pilot samolotowy turystyczny PPL(A) podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a przed datą jego wejścia w życie na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT- obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

Ustawodawca w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca zwolnił od podatku usługi świadczone przez:

  • jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  • uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy ustawodawca zwolnił od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  • prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 05 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 06 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 01 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych -Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Uwzględniając zatem powołane uregulowania prawne w zakresie podatku od towarów i usług w kontekście przedstawionego stanu faktycznego uznać należy, że świadczone przez Uczelnię usługi szkolenia do licencji turystycznej będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisów § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.12.2010r. oraz § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. Przepisy te co należy podkreślić określają zwolnienia od podatku VAT inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług (tj. usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnychprzepisach).

W myśl uregulowań powołanych przepisów, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 Ministra Finansów w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwolnieniu od opodatkowania omawianym podatkiem podlegają usługi kształcenia świadczone przez uczelnie. Podkreślić należy, że zwolnienie wprowadzone na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia ma charakter podmiotowy co oznacza, że o zwolnieniu rozstrzyga fakt, że szkolenie jest prowadzone przez uczelnię wyższą. Rozporządzenie, co ma istotne znaczenie nie wprowadza żadnych dodatkowych przesłanek przedmiotowych umożliwiających skorzystanie z preferencyjnego opodatkowania podatkiem VAT usług w zakresie kształcenia.

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym usługi szkolenia niezawodowego tj. szkolenie do licencji turystycznej świadczone przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową, posiadającą status uczelni wyższej w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatkową, tj. zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT. Dla skorzystania, przez Uczelnię ze zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia nie ma znaczenia forma szkoleń oraz zasady szkoleń określone w odrębnych przepisach, status podmiotu świadczącego szkolenia, związany z akredytacja udzieloną na podstawie przepisów o systemie oświaty, jak też sposób i zakres finansowania usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy korzystać mogą uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 05 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

Ponadto w myśl § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usługi i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W ustawodawstwie brak jest definicji kształcenia. Słownik języka polskiego PWN definiuje proces kształcenia jako czynności, których celem jest: „przekazywać komuś wiedzę, umiejętności”, „czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności”, „rozwijać cechy charakteru” („Słownik języka polskiego PWN” pod red. E. Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005).

W świetle powyższego proces kształcenia można określić jako proces, którego celem jest uzyskiwanie uzupełnianie wiedzy ogólnej, a także umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Podobne stanowisko jest wypracowane w dorobku Wspólnoty Europejskiej - we Wspólnym sprawozdaniu 2008 Rady i Komisji UE z postępów w realizacji programu prac „Edukacja i szkolenie 2010” - „Uczenie się przez całe życie dla wiedzy, kreatywności i innowacyjności”, wskazano iż: „Uczenie się przez całe życie wspiera kreatywność i innowacyjność oraz umożliwia pełne uczestnictwo w życiu gospodarczym i społecznym”. Celem świadczonych usług w zakresie kształcenia, jest uzyskanie bądź poszerzenie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, a w efekcie przyswojenie wiedzy, zdobycie nowych umiejętności zawodowych przez uczestników.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.), podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są:

  1. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Z opisu sprawy wynika, iż Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa jest Uczelnią publiczną, utworzoną na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2001r. w sprawie utworzenia Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej działającą na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Celem statutowym PWSZ jest nie nastawiona na zysk działalność dydaktyczna. Realizując ten cel Uczelnia umożliwia studentom nieodpłatny dostęp do elitarnego wykształcenia jakim jest zdobycie licencji lotniczych w lotnictwie cywilnym. Szkolenie lotnicze prowadzone jest w ramach specjalizacji pilotaż samolotowy i pilotaż śmigłowcowy, na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn. Celem szkolenia lotniczego jest uzyskanie przez studentów PWSZ licencji zawodowej CPL(A) oraz CPL(H). W ramach szkolenia praktycznego do licencji zawodowej studenci zdobywają nalot rzędu 200 godzin, który jest całkowicie finansowany ze środków pozyskiwanych corocznie przez Uczelnię z Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Jednostką organizacyjną Uczelni (działającą w jej strukturze) odpowiadającą za organizację i prowadzenie szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych jest Ośrodek Kształcenia Lotniczego FTO PWSZ posiadający certyfikat . Uzyskany przez Uczelnię certyfikat potwierdza zdolność Szkoły do prowadzenia działalności w lotnictwie cywilnym w zakresie: szkolenia teoretycznego i praktycznego do licencji pilota turystycznego samolotowego PPL(A), szkolenia teoretycznego i praktycznego do licencji pilota zawodowego samolotowego CPL(A), szkolenia zintegrowanego do licencji pilota zawodowego śmigłowcowego CPL(H), szkolenia teoretycznego do licencji pilota liniowego samolotowego ATPL(A), szkolenia teoretycznego i praktycznego do uzyskania uprawnień do lotów według wskazań przyrządów IR(A) oraz szkolenia teoretycznego i praktycznego do uzyskania uprawnień do lotów VFR w nocy. Podstawą do kwalifikacji na specjalizację Pilotaż jest Regulamin Szkolenia Personelu Lotniczego Uczelni. Zgodnie z treścią § 3 Regulaminu, do kwalifikacji na szkolenie personelu lotniczego może przystąpić osoba posiadająca: orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy pierwszej oraz zgodnie z Regulaminem Studiów, zaliczenie I roku studiów. Spełnienie ww. kryteriów nie jest gwarantem do dostania się na specjalizację pilotaż, dodatkowo punktowanym kryterium oceny podczas kwalifikacji jest posiadanie przez kandydata licencji pilota samolotowego turystycznego PPL(A). Możliwość zdobycia wskazanej licencji turystycznej daje Ośrodek Kształcenia Lotniczego FTO PWSZ, który na podstawie posiadanego certyfikatu, prowadzi szkolenie do licencji turystycznej zarówno teoretyczne jak i praktyczne. Z uwagi na fakt, iż szkolenie PPL(A) nie jest wpisane do programu nie może być finansowane ze środków Ministerstwa Infrastruktury, studenci sami pokrywają koszty jego realizacji. Choć szkolenie do licencji turystycznej nie jest objęte programem szkolenia, to wpisuje się w jego całość stanowiąc podstawę do jego kolejnych etapów. Wg Wnioskodawcy szkolenia dla uzyskania licencji PPL(A) nie można sklasyfikować jako szkolenia o charakterze zawodowym, ponieważ osoba legitymująca się taką licencją nie jest uprawniona do wykonywania lotów o charakterze zarobkowym, licencja turystyczna uprawnia tylko do nieodpłatnego wykonywania lotów. Ponadto Wnioskodawca informuje, iż nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na świadczenie przedmiotowych usług, nie jest jednostką objętą system oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenia są przeprowadzane zgodnie z zasadami określonymi ww. rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2003r

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów stwierdzić należy, iż jeśli przeprowadzane przez Wnioskodawcę jako uczelnię wyższą szkolenia teoretyczne i praktyczne w celu uzyskania licencji pilota turystycznego samolotowego PPL(A), spełniają wymóg kształcenia innego niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy (a więc inne niż w zakresie kształcenia na poziomie wyższym), to szkolenia te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ww. warunek jest spełniony, o ile w trakcie organizowanych przez Uczelnię szkoleń z zakresu zdobycia licencji lotniczych jest pozyskiwana wiedza na określony temat, uczestnicy uzyskują wiadomości i materiały, które pozwalają na uzupełnianie wiedzy i rozwijanie swoich umiejętności, zdobywają nową wiedzę teoretyczną i praktyczną lub też uzupełniają już posiadaną. W takiej sytuacji są to czynności mieszczące się w katalogu usług kształcenia w celu uzupełniania i zdobywania wiedzy, o których mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym, a więc spełniające wymóg kształcenia innego niż na poziomie wyższym.

Reasumując, prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia umożliwiające zdobycie licencji o charakterze niezawodowym w zakresie pilot samolotowy turystyczny PPL(A) korzystają ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj