Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-124/12-2/MG
z 17 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-124/12-2/MG
Data
2012.04.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
członek zarządu
obowiązek płatnika
płatnik
pozarolnicza działalność gospodarcza
usługi doradcze


Istota interpretacji
W zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu świadczenia usług doradczych, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej



Wniosek ORD-IN 467 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31.01.2012 r. (data wpływu 06.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu świadczenia usług doradczych, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.02.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu świadczenia usług doradczych, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową (dalej: Wnioskodawca lub Spółka), specjalizującą się w publikacji książek dziecięcych i młodzieżowych, edukacyjnych, językowych, poradników oraz albumów, a także encyklopedii, książek historycznych i biografii, wydanych we współpracy z renomowanymi wydawnictwami zagranicznymi. Spółka planuje zawarcie umowy o świadczenie usług (dalej: Umowa o współpracy) z osobą fizyczną prowadzącą indywidualną działalność gospodarczą (OF) w obszarze m.in. usług doradztwa w zakresie rynku wydawniczego, promocji i reklamy wydawnictw książkowych oraz wydawania książek.

Od 1992 r. OF jest jednym z kilku wspólników Spółki a od września 2011 r. sprawuje w niej funkcję Prezesa zarządu. Podstawą sprawowanej funkcji jest uchwała Zgromadzenia Wspólników Wnioskodawcy o powołaniu OF na Prezesa zarządu.

Jako Prezes zarządu OF zajmuje się prowadzeniem spraw Spółki wspólnie z innymi członkami zarządu oraz jej reprezentowaniem na zewnątrz. W szczególności do jego obowiązków należy:

  • dbanie o wyniki ekonomiczne oraz gospodarcze w skali całej Spółki,
  • koordynacja pracy zarządu, rozstrzyganie sporów kompetencyjnych w spółce miedzy poszczególnymi działami w zakresie ich obowiązków i uprawnień,
  • kształtowanie polityki płacowej w oparciu o regulamin wynagradzania,
  • wykonywanie w odniesieniu do pracowników Spółki uprawnień i obowiązków pracodawcy w rozumieniu Kodeksu Pracy,
  • podpisywanie umów handlowych wraz z innym członkiem zarządu,
  • rozporządzanie majątkiem Spółki łącznie z innym członkiem zarządu.

Za pełnienie funkcji Prezesa zarządu OF otrzymuje osobne wynagrodzenie na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników.

W przypadku podjęcia współpracy doradczej z OF w ramach jego działalności gospodarczej usługi wykonywane przez OF na rzecz Spółki będą obejmowały:

  • dokonywanie analiz i oceny rynku wydawniczego oraz tendencji na rynku wydawniczym,
  • prowadzenie stałego monitoringu wydawniczego w kraju i zagranicą,
  • doradztwo i wstępne opracowanie programu wydawniczego dla Spółki, wyszukiwanie autorów i zagranicznych pozycji wydawniczych oraz przedstawianie propozycji Spółce,
  • opracowywanie rekomendacji wybranych pozycji wydawniczych,
  • doradztwo w zakresie reklamy i promocji pozycji wydawniczych, w tym w zakresie ekspozycji i wizualizacji pozycji wydawniczych,
  • monitorowanie reklam branży wydawniczej,
  • przedstawianie Spółce informacji na temat kierunków w reklamie w branży wydawniczej,
  • udzielanie konsultacji w zakresie projektów i produkcji pozycji wydawniczych,
  • poszukiwanie nowych kontrahentów dla Spółki i przedstawianie rekomendacji w tym zakresie.

Powyższe usługi będą świadczone osobiście, jak i przy pomocy pracowników lub współpracowników (podwykonawców) OF. OF będzie ponosił pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej. Na OF będzie spoczywała również pełna odpowiedzialność za rezultat usług doradczych, w tym także w przypadku gdy ich wykonanie będzie realizowane przez jego pracowników lub współpracowników (podwykonawców). OF, jako niezależny przedsiębiorca nie będzie podlegał kierownictwu Spółki w związku z wykonywaniem na jej rzecz usług doradczych. Ponadto, usługi doradcze świadczone przez OF, ze względu na ich charakter, nie będą wymagały ich wykonywania w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności, tj. np. przez Spółkę.

Po rozpoczęciu świadczenia usług przez OF na rzecz Spółki OF nadal będzie pełnił funkcję Prezesa zarządu i za czynności wykonywane na tym stanowisku będzie, tak jak dotychczas, otrzymywał osobne wynagrodzenie.

OF będzie równolegle mógł świadczyć usługi na rzecz osób trzecich niepowiązanych kapitałowo ani organizacyjnie z Wnioskodawcą.

W takim przypadku, Spółka będzie wypłacała na rzecz OF wynagrodzenia z dwóch odrębnych tytułów:

  • wynagrodzenie przyznane na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników z tytułu czynności wykonywanych jako Prezes zarządu, oraz
  • wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez OF usług w ramach działalności gospodarczej, na podstawie faktur wystawianych zgodnie z postanowieniami przyszłej Umowy o współpracy.

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż nie zatrudniał i nie będzie zatrudniał w 2012 r. OF na podstawie umowy o pracę. OF nie był związany z Wnioskodawcą umową o pracę od kwietnia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych OF z tytułu wyżej wskazanych usług doradczych, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej OF...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych OF z tytułu wyżej wskazanych usług doradczych, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej OF.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o pdof osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Powyższe regulacje wskazują, iż obowiązek poboru zaliczek przez płatnika uzależniony jest od tego, czy wypłacane wynagrodzenie stanowi dla otrzymującego przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 oraz art. 13 ustawy o pdof. W przypadku, gdy uzyskiwany przychód stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o pdof, na Wnioskodawcy jako podmiocie dokonującym wypłaty wynagrodzenia, zgodnie z przepisami ustawy o pdof, nie spoczywają obowiązki obliczenia, poboru i wpłaty na konto urzędu skarbowego zaliczek na pdof.

OF prowadzi własną działalność gospodarczą i w ramach tej działalności świadczy już usługi doradcze. OF rozpocznie również współpracę doradczą w ramach działalności gospodarczej ze Spółką. Za wykonane usługi Wnioskodawca otrzyma od OF fakturę.

Okoliczność, że OF będzie jednocześnie otrzymywał od Spółki osobne wynagrodzenie za wykonywanie czynności Prezesa zarządu Spółki nie będzie miało wpływu na obowiązki Spółki w stosunku do wynagrodzenia wypłacanego za świadczenie przez OF usług doradczych w ramach działalności gospodarczej.

Spółka podkreśla, że zakres czynności wykonywanych w ramach planowanej współpracy nie będzie dotyczył czynności wykonywanych przez OF jako Prezesa zarządu Spółki. W szczególności, przedmiotem Umowy o współpracę nie będą czynności związane z bieżącym prowadzeniem spraw Spółki i jej reprezentowaniem na zewnątrz w zakresie przewidzianym unormowaniami kodeksu spółek handlowych. Zakres usług doradczych nie będzie zatem pokrywał się z ww. czynnościami Prezesa zarządu, a dodatkowo będzie odnosił się wyłącznie do doradztwa w ściśle określonym zakresie, specjalistycznym, odrębnym od czynności wykonywanych jako członek zarządu obszarze.

Spółka aktualnie pobiera jako płatnik, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o pdof, zaliczki na pdof od wynagrodzenia wypłacanego OF z tytułu wykonywania czynności Prezesa zarządu. Zdaniem Spółki, nadal, tj. w przypadku rozpoczęcia współpracy doradczej z OF w ramach jego działalności gospodarczej, będzie ona pełniła rolę płatnika w odniesieniu do wynagrodzenia wypłacanego OF za wykonywanie czynności Prezesa zarządu.

Zatem, mając na względzie, że:

  1. ustawa o pdof obliguje płatnika do poboru zaliczek na pdof z tytułu wypłacanych wynagrodzeń stanowiących m.in. przychody z działalności wykonywanej osobiście,
  2. ustawa o pdof nie przewiduje obowiązku poboru zaliczek przez płatnika z tytułu wynagrodzeń stanowiących przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej,
  3. usługi doradcze świadczone przez OF w ramach jego działalności gospodarczej na podstawie Umowy o współpracę ze Spółką nie będą przychodami z tytułu pełnienia funkcji Prezesa zarządu Spółki,
  4. z tytułu sprawowania funkcji Prezesa zarządu OF otrzymuje i będzie otrzymywał odrębne wynagrodzenie określone w stosownej uchwale Zgromadzenia Wspólników, od którego Spółka pobiera i będzie pobierać zaliczki na podatek pdof,

- Spółka nie będzie zobligowana do poboru zaliczek od wynagrodzeń wypłacanych OF za usługi doradcze realizowane na rzecz Spółki w ramach własnej działalności gospodarczej OF.

Stanowisko Wnioskodawcy co do zakresu obowiązków płatnika wypłacających świadczenia z tytułu usług doradczych znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31.01.2011 r., (ITPB1/415-1031b/10/MR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

  • pkt 2 – działalność wykonywana osobiście,
  • pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. Natomiast wyjątek, o którym mowa w powołanym przepisie dotyczy sytuacji, gdy podatnik powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej; w takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje tylko zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże w ramach działalności wykonywanej osobiście.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - spółka kapitałowa, specjalizującą się w publikacji książek dziecięcych i młodzieżowych, edukacyjnych, językowych, poradników oraz albumów, a także encyklopedii, książek historycznych i biografii, wydanych we współpracy z renomowanymi wydawnictwami zagranicznymi, planuje zawarcie umowy o świadczenie usług (umowa o współpracy) z osobą fizyczną prowadzącą indywidualną działalność gospodarczą (OF) w obszarze m.in. usług doradztwa w zakresie rynku wydawniczego, promocji i reklamy wydawnictw książkowych oraz wydawania książek. Od grudnia 2000 r. OF jest jednym z kilku wspólników Spółki oraz od listopada 2001 r. sprawuje w niej funkcję Prezesa zarządu. Podstawą sprawowanej funkcji jest uchwała Zgromadzenia Wspólników Wnioskodawcy o powołaniu OF na Prezesa zarządu. Powyższe usługi będą świadczone osobiście, jak i przy pomocy pracowników lub współpracowników (podwykonawców) OF. OF będzie ponosił pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej. Na OF będzie spoczywała również pełna odpowiedzialność za rezultat usług doradczych, w tym także w przypadku gdy ich wykonanie będzie realizowane przez jego pracowników lub współpracowników. OF, jako niezależny przedsiębiorca nie będzie podlegał kierownictwu Spółki w związku z wykonywaniem na jej rzecz usług doradczych. Ponadto, usługi doradcze świadczone przez OF, ze względu na ich charakter, nie będą wymagały ich wykonywania w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności, tj. przez Spółkę. Po rozpoczęciu świadczenia usług przez OF na rzecz Spółki OF nadal będzie pełnił funkcję Prezesa zarządu i za czynności wykonywane na tym stanowisku będzie, tak jak dotychczas, otrzymywał osobne wynagrodzenie. OF będzie równolegle mógł świadczyć usługi na rzecz osób trzecich niepowiązanych kapitałowo ani organizacyjnie z Wnioskodawcą. Wnioskodawca nie zatrudniał i nie będzie zatrudniał w 2012 r. OF na podstawie umowy o pracę. OF nie był związany z Wnioskodawcą umową o pracę od kwietnia 2011 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, spoczywającego na Wnioskodawcy obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych OF z tytułu usług doradczych, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z uwagi na bezspornie osobisty charakter usług zarządzania lub umów o podobnym charakterze, ustawodawca zawarł w treści art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulację szczególną, stanowiącą, iż przychody z tego tytułu są przychodami z osobiście wykonywanej działalności, nawet gdy umowy te zawierane są przez autonomiczne podmioty gospodarcze, tj. osobę fizyczną prowadzącą działalność, spółkę cywilną, czy spółkę komandytową.

Dochody podatnika osiągającego przychody z osobiście wykonywanej działalności, o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązane, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art . 42 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, płatnicy o których mowa w art . 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art . 30a ust . 2a, płatnicy, o których mowa w art . 41 ust. 10. przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz opierając się na przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym stwierdzić należy, iż usług doradczych świadczonych przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na rzecz Wnioskodawcy - wykonywanych w ramach tej działalności - nie można zakwalifikować jako wykonywanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze.

Zatem przychody uzyskiwane przez osobę fizyczną z tytułu wykonywanych usług doradztwa w zakresie rynku wydawniczego, promocji i reklamy wydawnictw książkowych oraz wydawania książek stanowić będą przychody z prowadzonej przez nią pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu wypłacanego wynagrodzenia za wykonywanie opisanych we wniosku usług doradztwa.

Jednocześnie zauważyć należy, iż jeżeli wykonywane przez osobę fizyczną, w ramach zawartej umowy o współpracy, czynności w rzeczywistości (choćby częściowo) nosiły znamiona kontraktu menadżerskiego mogą zostać uznane za umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowę o podobnym charakterze, co dla Wnioskodawcy skutkować będzie powstaniem obowiązku płatnika, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tut. organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, czy czynności wykonywane w ramach umowy o współpracy, tj. usługi doradcze nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach usług zarządzania. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów (podatników).

Końcowo - odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenie to nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami – nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj