Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1324/11/ICz
z 9 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1324/11/ICz
Data
2012.03.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
media
opodatkowanie
podstawa opodatkowania
refakturowanie
stawka


Istota interpretacji
Czy do wystawianych przez Wnioskodawczynię faktur za dostawę wody i odprowadzanie ścieków na rzecz korzystającego wyłącznie z przyłączenia do sieci wodnej oraz elektrycznej, może mieć zastosowanie opodatkowanie obniżoną stawką podatku VAT 8%.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011r. (data wpływu 12 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2012r. (data wpływu 16 lutego 2012r.) oraz pismem z dnia 8 marca 2012r. (data wpływu 8 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy do wystawianych przez Wnioskodawczynię faktur za dostawę wody i odprowadzanie ścieków na rzecz korzystającego wyłącznie z przyłączenia do sieci wodnej oraz elektrycznej, może mieć zastosowanie opodatkowanie obniżoną stawką podatku VAT 8%h – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 lutego 2012r. (data wpływu 16 lutego 2012r.) oraz pismem z dnia 8 marca 2012r. (data wpływu 8 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy do wystawianych przez Wnioskodawczynię faktur za dostawę wody i odprowadzanie ścieków na rzecz korzystającego wyłącznie z przyłączenia do sieci wodnej oraz elektrycznej, może mieć zastosowanie opodatkowanie obniżoną stawką podatku VAT 8%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą na własne nazwisko w wynajętym lokalu. Z tytułu zawartej umowy najmu płaci właścicielowi lokalu czynsz. Natomiast w zakresie mediów podpisała umowy z bezpośrednimi dostawcami czyli z V. na dostawę energii elektrycznej, z P. na dostawę gazu, z Przedsiębiorstwem Komunalnym na dostawę wody i odprowadzenie ścieków.

Jednocześnie zawarła umowę o refinansowanie wykorzystanych mediów – energii elektrycznej i wody, na podstawie której inna firma dokonała przyłączenia do jej licznika elektrycznego oraz jej sieci wodno-kanalizacyjnej. Warunkiem przyłączenia było zainstalowanie przez korzystającego z jej sieci (elektrycznej i wodnej) odrębnych liczników zużycia. Na podstawie wskazań niniejszych liczników refakturuje zużycie energii elektrycznej i wody temu podmiotowi.

W piśmie uzupełniającym z dnia 15 lutego 2012r. Wnioskodawczyni wskazała, iż umowa o refinansowanie energii elektrycznej i wody dotyczy wyłącznie wyżej wymienionych mediów. Z firmą korzystającą z przyłączenia do mediów nie łączy ją żadna umowa najmu lokalu.

W piśmie uzupełniającym z dnia 8 marca 2012r, Wnioskodawczyni wskazała symbole PKWiU dotyczące refakturowanych przez nią mediów:

  • dostawa wody: PKWiU 36.00.20.0
  • odprowadzanie ścieków: PKWiU 37.00.11.0
  • energia elektryczna: PKWiU 35.11.10.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w ww. piśmie z dnia 15 lutego 2012r.):

Czy do wystawianych przez Wnioskodawczynię faktur za dostawę wody i odprowadzanie ścieków na rzecz korzystającego wyłącznie z przyłączenia do sieci wodnej oraz elektrycznej, może mieć zastosowanie opodatkowanie obniżoną stawką podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawczyni, wystawiane przez nią faktury za zużycie energii elektrycznej oraz dostawę wody i odprowadzanie ścieków na rzecz podmiotu, który korzysta z jej przyłączy i ma odrębne liczniki, powinny być objęte taką samą stawką VAT z jaką te usługi kupuje u bezpośredniego dostawcy, czyli w przypadku energii elektrycznej jest to 23%, w przypadku dostawy wody i odprowadzania ścieków 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 tej ustawy, ilekroć w dalszych przepisach mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Świadczenie usług, na podstawie art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, stanowi każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do brzmienia ust. 2a powołanego wyżej artykułu, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast art. 41 ust. 2 tej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 140 ww. załącznika Nr 3, jako podlegające opodatkowaniu stawką 8%, ustawodawca wymienił klasyfikowane w grupowaniu 36.00.20.0 PKWiU „usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”, natomiast w poz. 141 tego załącznika wskazano mieszczące się w grupowaniu 36.00.30.0 PKWiU „usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych”. Z kolei w poz. 142 tego załącznika wymieniono mieszczące się w grupowaniu ex 37 PKWiU „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez – PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w załączniku do ustawy w rubryce „nazwa usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Niewymienienie danego towaru lub usługi w ustawie lub przepisach wykonawczych jest jednoznaczne z obowiązkiem zastosowania stawki podstawowej, tj. 23%.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą na własne nazwisko w wynajętym lokalu. Z tytułu zawartej umowy najmu płaci właścicielowi lokalu czynsz. Natomiast w zakresie mediów podpisała umowy z bezpośrednimi dostawcami czyli z V. na dostawę energii elektrycznej, z P. na dostawę gazu, z Przedsiębiorstwem Komunalnym na dostawę wody i odprowadzenie ścieków.

Jednocześnie zawarła umowę o refinansowanie wykorzystanych mediów – energii elektrycznej i wody, na podstawie której inna firma dokonała przyłączenia do jej licznika elektrycznego oraz jej sieci wodno-kanalizacyjnej. Warunkiem przyłączenia było zainstalowanie przez korzystającego z jej sieci (elektrycznej i wodnej) odrębnych liczników zużycia. Na podstawie wskazań niniejszych liczników refakturuje zużycie energii elektrycznej i wody temu podmiotowi.

Umowa o refinansowanie energii elektrycznej i wody dotyczy wyłącznie wyżej wymienionych mediów. Z firmą korzystającą z przyłączenia do mediów nie łączy ją żadna umowa najmu lokalu. Wnioskodawczyni wskazała symbole PKWiU dotyczące refakturowania przez nią mediów: dostawa wody PKWiU 36.00.20.0, odprowadzanie ścieków PKWiU 37.00.11.0, energia elektryczna: PKWiU 35.11.10.0.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni działa w imieniu własnym, lecz na rachunek innego podmiotu. A zatem poniesione koszty, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony (Wnioskodawczyni) przez dostawcę towaru lub usługi, koszty te powinny zostać przeniesione przez Wnioskodawczynię na faktycznego odbiorcę. Tym samym wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię na zakup przedmiotowych usług winny być przedmiotem odsprzedaży dla odbiorców tych towarów i usług w takiej części, w jakiej faktycznie dotyczą tych podmiotów.

Przeniesienie tych kosztów na podmiot będący faktycznym odbiorcą świadczenia, winno zostać udokumentowane poprzez wystawienie przez Wnioskodawczynię faktury VAT („refaktury”), bez naliczenia marży, z zastosowaniem właściwej stawki podatku dla tego typu towarów bądź usług z uwzględnieniem odpowiednio przyporządkowanego symbolu PKWiU.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni nie świadczy usługi kompleksowej np. wynajmu czy użyczenia na rzecz podmiotu korzystającego z instalacji elektrycznej oraz wodno-kanalizacyjnej, gdzie przedmiotowe dostawy: energii, wody, odbioru ścieków stanowią świadczenie poboczne, dopełniające świadczenie usługi głównej.

Wobec należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni odsprzedając innemu podmiotowi, usługi wykonywane przez przedsiębiorstwo wodociągowe oraz energetyczne, nabyte uprzednio przez nią na rzecz tego podmiotu, winna udokumentować ten fakt poprzez wystawienie faktury (refaktury), stosując stawkę właściwą dla danego rodzaju usług.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawczyni może zastosować stawkę podatku w wysokości 8%, jeżeli przedmiotem odsprzedaży będą usługi wymienione w poz. 140, 141 i 142 załącznika nr 3 do ustawy. W przypadku natomiast obciążenia usługobiorcę kosztami odsprzedaży usługi dostawy energii elektrycznej zastosowanie znajdzie stawka podstawowa podatku VAT w wysokości 23%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj