Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-818/15/JP
z 19 lutego 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 listopada 2015 r. (data wpływu 10 listopada 2015 r.), uzupełnionym pismem z 22 stycznia 2016 r. (data wpływu 26 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na budowie instalacji solarnej na budynkach mieszkalnych, której zakończenie nastąpi w momencie wykupu instalacji słonecznej przez mieszkańca oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na budowie instalacji solarnej na budynkach mieszkalnych, której zakończenie nastąpi w momencie wykupu instalacji słonecznej przez mieszkańca oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 stycznia 2016 r. (data wpływu 26 stycznia 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 15 stycznia 2016 r. nr IBPP3/4512-818/15/JP.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 22 stycznia 2016 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina W, dalej: „Gmina”) jest podatnikiem podatku od towaru i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Gmina ma zamiar przystąpić do projektu pn. „…” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020 (RPO W), zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej z dnia 8 grudnia 2014 r., określonego w szczegółowym opisie osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (SZOOP) (Uchwala Zarządu Województwa nr …) oraz w Wytycznych wydanych przez Instytucję Zarządzającą RPO ...– Zarząd Województwa oraz Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Niniejsza inwestycja będzie finansowana ze środków własnych Gminy i w 85% kosztów kwalifikowanych ze środków Unii Europejskiej przyznanych Gminie. Ponadto budowa instalacji kolektorów słonecznych ma być współfinansowana ze środków finansowych mieszkańców na podstawie zawartych pomiędzy Gminą a mieszkańcami Gminy umów cywilnoprawnych określających wzajemne zobowiązania organizacyjne i finansowe związane z budową instalacji kolektorów słonecznych. Na realizację zadania inwestycyjnego realizowanego przez Gminę mieszkańcy Gminy zobowiązali się do wniesienia odpłatności za prawo do korzystania z zamontowanej instalacji kolektorów słonecznych w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych oraz 100% ewentualnych kosztów niekwalifikowanych.

Pełna treść umów brzmi następująco:

Umowa uczestnictwa w Projekcie

„…”

Zawarta w dniu……… 2015 r. pomiędzy:

Gminą W z siedzibą Urząd Gminy W, … -reprezentowaną przez Wójta Gminy W – …

przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy W – …

zwaną dalej Gminą W

a

1… leg. Się dowodem osobistym

PESEL,

zamieszkałym.

2. … leg. się dowodem osobistym.

PESEL,

zamieszkałym .

3… leg. się dowodem osobistym

PESEL,

zamieszkałym.

zwanymi dalej Uczestnikiem Projektu, o następującej treści:

Umowa jest zawarta w związku z zamiarem przystąpienia Gminy W do Projektu pn. „…” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020 (RPO ...),zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej z dnia 8.12.2014r., określonego w Szczegółowym opisie osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (SZOOP) /Uchwała Zarządu Województwa oraz w Wytycznych wydanych przez Instytucję Zarządzającą RPO W – Zarząd Województwa oraz Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

§ 1

Definicje

Ilekroć w umowie jest mowa o:

  1. „Wydatkach (kosztach) kwalifikowanych” – należy przez to rozumieć wydatki lub koszty uznane za kwalifikowane i spełniające kryteria, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 oraz nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. oraz zgodnie z Krajowymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszy Spójności w okresie programowania 2014-20 i z Wytycznym w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020;
  2. „Wydatkach (kosztach) niekwalifikowanych” – rozumie się przez to wszystkie wydatki lub koszty niekwalifikujące się do refundacji, tj. nie spełniające kryteriów opisanych w § 1 ust. 1.;
  3. „Zakończeniu finansowym realizacji Projektu” – należy przez to rozumieć datę poniesienia ostatniego wydatku w Projekcie;
  4. „Projekcie”- należy przez to rozumieć Projekt polegający na poprawie stanu powietrza na terenie Gminy W poprzez budowę Instalacji kolektorów słonecznych do podgrzewania cieplej wody użytkowej (c.w.u.) na budynkach mieszkalnych stanowiących własność prywatną, pn. „…”;
  5. „Uczestniku Projektu” – należy przez to rozumieć osobę fizyczną będącą właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości zabudowanej budynki en mieszkalnym na terenie Gminy W, która bierze udział w Projekcie;
  6. „Tytule prawnym do nieruchomości” – należy przez to rozumieć prawo władania nieruchomością na cele realizacji Projektu wynikające z tytułu: własności lub współwłasności;
  7. „Instalacji kolektorów słonecznych” – należy przez to rozumieć budowę instalacji kolektorów słonecznych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej budynku mieszkalnym Uczestnika Projektu.

§ 2

Przedmiot umowy

1.Przedmiotem niniejszej umowy jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z budów; instalacji kolektorów słonecznych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej w budynku mieszkalnym Uczestnika Projektu, realizowanym w ramach Projektu „…”.

2.Uczestnik Projektu oświadcza, że:

  1. posiada tytuł prawny do nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, oznaczonej w ewidencji geodezyjnej jako działka nr w miejscowości w obrębie geodezyjnym,
  2. nie prowadzi w budynku, w którym zamontowana będzie instalacja kolektorów słonecznych, położonym na nieruchomości opisanej w ust. 2 lit. a) w chwili obecnej działalności gospodarczej ani też agroturystyki i nie będzie prowadził tego typu działalności w okresie 5 lat od rozliczenia finansowego Projektu,
  3. instalacja kolektorów słonecznych będzie wykorzystywana tylko na potrzeby socjalno-bytowe domowników,
  4. w budynku, o którym mowa w ust. 2 lit. a) nie jest zamontowana instalacja kolektorów słonecznych ani inne odnawialne źródło energii do ogrzewania c.w.u.,
  5. nieruchomość, o której mowa w ust. 2 lit. a) znajduje się poza rejestrem zabytków Województwa,
  6. nie posiada nieuregulowanych zobowiązań finansowych wobec Gminy W i jednostek podległych,
  7. w budynku, w którym zamontowana będzie instalacja kolektorów słonecznych, położonym na nieruchomości opisanej w ust. 2 lit. a) zapewni w pomieszczeniu do montażu:
    • możliwość wpięcia do instalacji zimnej i ciepłej wody,
    • instalację elektryczną posiadającą niezbędne zabezpieczenia umożliwiające wpięcie instalacji kolektorów słonecznych. Zakłada się, że instalacja elektryczna została doprowadzona do ww. pomieszczeń, jeżeli puszka połączeniowa przewodów instalacji elektrycznej znajduje się w pomieszczeniu, w którym Wykonawca będzie instalował gniazda elektryczne do zasilania urządzeń instalacji solarnej,
    • stabilne i poziome podłoże, na którym będzie montowany zbiornik c.w.u.,
    • zagwarantowanie warunków, w których temperatura pomieszczenia nie spadnie poniżej 5 st. C,
    • wysokość pomieszczenia min. 2,3 m,
    • udrożnienie wejść na dach, jeżeli budynek jest w wejście na dach wyposażony,
    • wykona prace demontażowe, w tym mebli i zabudów, kolidujących z montażem instalacji kolektorów słonecznych,
    • udostępnienie mediów niezbędnych do realizacji robót budowlanych.


3.Instalacja kolektorów słonecznych wykonana przez Gminę W w nieruchomości określonej w ust. 2 lit. a) będzie składała się m.in. z następujących elementów:

  1. kolektora/ów słonecznych,
  2. zasobnika,
  3. układu pompowego,
  4. układu bezpieczeństwa,
  5. układu hydraulicznego,
  6. sterownika.

4.Uczestnik Projektu oświadcza, że w budynku objętym Projektem zamieszkuje …….., osoby/osób i w związku z powyższym instalacja kolektorów słonecznych wykonana przez Gminę W będzie charakteryzowała się parametrami technicznymi odpowiadającymi zaspokojeniu zapotrzebowania na podgrzanie c.w.u. dla budynku, w którym mieszka na stale …….. osoby/osób. Przyjęte rozwiązania będą rozwiązaniami standardowymi w oparciu o średnie zużycie c.w.u. Gmina W nie ponosi odpowiedzialności za niedostosowanie instalacji kolektorów słonecznych do oczekiwań Uczestnika Projektu, wynikających z wyższego niż średnie zużycie c.w.u. lub zaniżenia liczby domowników.

5.Uczestnik Projektu oświadcza, że dysponuje wolną powierzchnią ok. 10m2 na dachu lub na powierzchni elewacji o ekspozycji południowej +/- 45 st., na cele realizacji Projektu.

§ 3

Określenie warunków organizacyjnych

  1. Gmina W zabezpieczy realizację celu Projektu tj. zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane i Prawo zamówień publicznych, wyłoni Wykonawcę wykonania dokumentacji projektowej, robót budowlanych budowy instalacji kolektorów słonecznych, ustali harmonogram realizacji Projektu, zapewni bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem robót budowlanych, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe Projektu.
  2. Uczestnik Projektu oświadcza, że wyraża zgodę na umiejscowienie instalacji kolektorów słonecznych oraz na przeprowadzenie przez Gminy W wszelkich niezbędnych robót budowlanych w celu montażu Instalacji kolektorów słonecznych, a także umieszczenie w widocznym miejscu tabliczki informacyjnej promującej Projekt na nieruchomości opisanej w § 2 ust. 2, przez cały okres trwania Projektu, o którym mowa w § 6 ust. 1.
  3. Szczegółowe określenie miejsca lokalizacji Instalacji kolektorów słonecznych oraz sposób ich montażu, zostaną określone zgodnie ze sporządzoną w tym zakresie dokumentacją projektową uwzględniającą obowiązujące normy branżowe i standardy techniczne po wyborze Wykonawcy dokonaniu przez niego niezbędnych prac projektowych.
  4. Uczestnik Projektu upoważnia Gminę W, do występowania w jego imieniu przed właściwymi organami administracyjnymi, przy ubieganiu się o uzyskanie przewidzianych przepisami szczególnymi pozwoleń, niezbędnych do wykonania Instalacji kolektorów słonecznych.

§ 4

Określenie warunków własnościowych i eksploatacyjnych

  1. Po wykonaniu robót budowlanych sprzęt i urządzenia wchodzące w skład instalacji kolektorów słonecznych, pozostają własnością Gminy W przez okres trwałości Projektu, tj. minimum 5 lat, Ucząc od dnia zakończenia finansowego realizacji Projektu oraz przez cały czas trwania Projektu tj. do czasu zamortyzowania instalacji wybudowanych w ramach Projektu.
  2. Przez okres od zamontowania do wykupu Instalacji, całość Instalacji kolektorów słonecznych wydzierżawiana jest Uczestnikowi Projektu za wynagrodzeniem rocznym w wysokości 1 zł netto plus podatek VAT, płatnym z góry do końca stycznia każdego roku.
  3. Uczestnik Projektu zobowiązuje się do wykupienia instalacji kolektorów słonecznych po okresie amortyzacji (10 lat) za kwotę 1 zł netto plus podatek VAT.
  4. Uczestnik Projektu zobowiązuje się w trakcie trwania umowy do właściwej, tj. zgodnej z pierwotnym przeznaczeniem i parametrami technicznymi, eksploatacji urządzeń wchodzących w skład instalacji kolektorów słonecznych. Za uszkodzenia wynikające i niewłaściwej eksploatacji odpowiedzialność, w tym finansową ponosi Uczestnik Projektu.
  5. Uczestnik Projektu oświadcza, że zapewni Gminie W oraz osobom przez nią wskazanym dostęp do zainstalowanych urządzeń Instalacji kolektorów słonecznych przez cały okres realizacji i trwałości Projektu oraz w okresie do momentu wykupu instalacji na własność.
  6. Gmina W przez cały okres trwałości Projektu tj. przez okres 5 lat zapewnia serwis i naprawę zamontowanej Instalacji kolektorów słonecznych. Po zakończeniu tego okresu wszelkich napraw będzie dokonywał Uczestnik Projektu na własny rachunek.

§ 5

Określenie warunków finansowych

1.Uczestnik Projektu zobowiązuje się do:

  1. Wniesienia odpłatności za prawo do korzystania z zamontowanej instalacji kolektorów słonecznych w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych, który wynosi netto około 2 000 (dwa tysiące) zł, plus VAT w wysokości 23% tj. 2 460 (dwa tysiące czterysta sześćdziesiąt) brutto zł oraz 100% ewentualnych kosztów niekwalifikowanych.
  2. Wpłacenia zaliczki w wysokości 1 000 (tysiąc) zł plus należny podatek VAT w kwocie 230 (dwieście trzydzieści) zł, tj. brutto 1 230 (tysiąc dwieście trzydzieści) zł w momencie podpisania umowy.
  3. Wpłaty pozostałej części należności po wyłonieniu Wykonawcy w nieprzekraczalnym terminie 14 dni od otrzymania wezwania do zapłaty.
  4. Uczestnik Projektu może dokonać jednorazowej wpłaty należności, o której mowa w ust. 1 pkt 1).
  5. Kwota wymieniona w pkt 1 może ulec zmianie. O każdorazowej zmianie Uczestnik Projektu zostanie poinformowany. W przypadku jej zmniejszenie Gmina W zwróci różnicę na wskazane przez Uczestnika Projektu konto bankowe w terminie 14 dni.
  6. W przypadku zwiększenia kwoty wymienione] w pkt 1 Uczestnik Projektu jest zobowiązany do wpłaty zwiększonej kwoty na wezwanie Gminy W w terminie 14 dni.
  7. Wpłat należy dokonywać na rachunek bankowy Gminy W.

§ 6

Czas trwania

  1. Umowę zawiera się na cały czas trwania Projektu tj. do czasu zamortyzowania Instalacji wybudowanych w ramach Projektu, przy czym realizacja Projektu objętego niniejszą umową nastąpi po podpisaniu umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia i wyłonieniu Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, natomiast zakończenie Projektu nastąpi po wykupie przez Uczestnika Projektu zamortyzowanej Instalacji kolektorów słonecznych.
  2. Umowa ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w następujących przypadkach:
    1. nieotrzymania przez Gminę W dofinansowania ze środków Unii Europejskiej,
    2. niedokonania wpłaty przez Uczestnika Projektu w terminie i wysokości określonej w § 5 ust. 1 umowy,
    3. utraty tytułu prawnego do nieruchomości,
    4. naruszenia warunków określonych w i 2 ust. 2 lit. b, c, e, g.
  3. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy przez Uczestnika Projektu, dokona on zwrotu nakładów poniesionych przez Gminę W na budowę Instalacji kolektorów słonecznych wraz z odsetkami naliczonymi Jak dla zaległości podatkowych, którego wartość zostanie określona po wyłonieni i Wykonawcy. Przez wcześniejsze rozwiązanie umowy należy rozumieć okres pomiędzy zakończeniem rzeczowym realizacji Projektu, a przed datą wykupi Instalacji.
  4. Postanowienia ust. 3 mają także zastosowanie w przypadku zbycia nieruchomości, jeśli nabywca lub następca prawny nie wstąpi w prawa Uczestnika Projektu Jako strona niniejszej umowy.

§ 7

Kontrola 1 monitoring

  1. Uczestnik Projektu jest zobowiązany do niezwłocznego Informowania Gminy W o zaistniałych nieprawidłowościach lub problemach w realizacji Projektu oraz w okresie trwałości Projektu.
  2. Uczestnik projektu zobowiązuje udostępnić nieruchomość w celu dokonania kontroli Projektu przez pracowników Urzędu Gminy W oraz innych upoważnionych Instytucji w okresie realizacji Projektu oraz w okresie Jego trwałości oraz obowiązywania niniejszej umowy. Kontrole mogą być przeprowadzane w dowolnym terminie.
  3. Jeżeli zostanie stwierdzone, że Uczestnik Projektu wykorzystuje Instalację stanowiącą przedmiot Projektu niezgodnie z przeznaczeniem, nie wykorzystuje jej w sposób gwarantujący realizację celu Projektu lub wykorzystuje Ją z naruszeniem zapisów § 2 ust.2, jest on zobowiązany do zwrotu nakładów poniesionych przez Gminę W kosztów budowy Instalacji kolektora słonecznego wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie i na rachunek bankowy wskazany przez Gminę W.

§ 8

Ustalenia końcowe

  1. Planowany termin realizacji Projektu w roku 2016 nie jest zależny od Gminy W i z tego tytułu Uczestnik Projektu nie będzie dochodził żadnych roszczeń w stosunku do Gminy W.
  2. Integralnym elementem umowy jest Deklaracja udziału w Projekcie.
  3. Uczestnik Projektu oświadcza, że wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych, dla potrzeb niezbędnych do realizacji przedmiotowego Projektu, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 1182 z późn. zm.) oraz na zamieszczanie materiałów ilustrujących realizowany Projekt, włącznie z fotografiami, w zbiorze materiałów promocyjnych Gminy W.
  4. Wszelkie zmiany i uzupełnienia treści niniejszej umowy wymagają aneksu sporządzonego w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
  5. Wszelkie spory wynikłe na tle realizacji niniejszej umowy rozstrzygać będzie sąd właściwy miejscowo dla siedziby Gminy W.
  6. W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
  7. Umowę sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, jeden dla Uczestnika Projektu i dwa dla Gminy W.

Gmina W: Uczestnik Projektu:

Załączniki:

  1. Kserokopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości Uczestnika Projektu.
  2. Kserokopia dowodu wpłaty Uczestnika Projektu.
  3. Deklaracja udziału w Projekcie.

Celem projektu jest poprawa stanu powietrza na terenie Gminy przez budowę instalacji kolektorów słonecznych do podgrzewania cieplej wody użytkowej (c.w.u.) na budynkach mieszkalnych stanowiących własność prywatną. Zakup i montaż kolektorów zostanie zlecony zewnętrznemu dostawcy wyłonionemu w trybie przetargu nieograniczonego. Cena kolektorów oraz ich montaż będą obciążone podatkiem VAT.

Po zakończeniu instalacji sprzęt i urządzenia wchodzące w skład kolektora pozostają własnością Gminy przez okres trwałości projektu, tj. minimum 5 lat, licząc od dnia zakończenia finansowego realizacji projektu oraz przez cały czas trwania projektu tj. do czasu zamortyzowania instalacji wybudowanych w ramach projektu. Przez okres od zamontowania do wykupu instalacji, całość instalacji kolektorów słonecznych wydzierżawiona jest uczestnikowi projektu za wynagrodzeniem rocznym w wysokości 1 zł netto plus podatek VAT, płatnym z góry do końca stycznia każdego roku. Uczestnik projektu zobowiązuje się do wykupienia instalacji kolektorów słonecznych po okresie amortyzacji (10 lat) za kwotę 1 zł netto plus podatek VAT. Do czasu przeniesienia własności kolektorów Gmina przez cały okres trwałości projektu tj. przez okres 5 lat zapewnia serwis i naprawę zamontowanej instalacji kolektorów słonecznych. Po zakończeniu tego okresu wszelkich napraw będzie dokonywał uczestnik projektu na własny rachunek.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki związane z zakupem i montażem kolektorów słonecznych będą udokumentowane fakturami. Instalacje kolektorów na budynkach mieszkalnych będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z 22 stycznia 2016 r. symbol PKOB dla budynków, na których będą montowane instalacje solarne zgodne z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) to: dział 11 budynki mieszkalne, grupa 111 jako budynki mieszkalne jednorodzinne, klasa 1110 oraz dział 112 budynki o dwóch mieszkaniach wielomieszkaniowe, klasie 1121 budynki o dwóch mieszkaniach i 1122 budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Budynki oraz lokale mieszkalne, będące przedmiotem projektu, są objęte społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12A ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm). Instalacje solarne będą mieściły się w obrębie bryły budynku.

Instalacje solarne będą instalowane na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych oraz na budynkach mieszkalnych o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2. Instalacje solarne będą budowane również na budynkach przekraczających 300 m2 i do tych budynków będzie zastosowana stawka 23%.

Dokonanie wpłaty na poczet realizacji projektu jest warunkiem koniecznym przystąpienia do projektu. Niedokonanie przez mieszkańca wpłaty jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie.

Wpłaty mieszkańców za prawo do korzystania z zamontowanej instalacji kolektorów solarnych, w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych oraz 100% ewentualnych kosztów niekwalifikowanych, stanowią zaliczkę na poczet przyszłej usługi, której zakończenie nastąpi po upływie 10 lat od zamontowania zestawów solarnych. Świadczenie dokonane na rzecz mieszkańców dot. budowy instalacji kolektorów słonecznych ma charakter świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W fakturach dokumentujących towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu jako nabywca jest wskazany Wnioskodawca. Gmina, zawierając umowę z wykonawcą instalacji, inspektorem nadzoru oraz koordynatorem całego projektu, wchodzi w rolę świadczącego usługę wykonywaną w ramach montażu instalacji solarnych. Gmina w ramach realizacji projektu, świadczy na rzecz mieszkańca usługę polegającą na budowie instalacji solarnej, której zakończenie nastąpi w momencie wykupu instalacji solarnej przez mieszkańca.

Mieszkaniec zobowiązany jest do wpłaty 1 zł rocznie przez okres 10 lat a następnie do wykupienia instalacji solarnej. Końcowym rozliczeniem mieszkańca dokonanej na jego rzecz usługi jest wykupienie po 10 latach za 1 złoty instalacji solarnej. Łącznie zatem mieszkaniec od zamontowania do wykupu instalacji solarnej uiści kwotę 11 zł.

Ponadto, Wnioskodawca wyjaśnił, że wpłaty uczestników projektu za prawo do korzystania z zamontowanej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych są wpłatami za montaż wraz z dostawą kolektorów słonecznych, co wynika z treści własnego stanowiska.

Innymi wydatkami związanymi z realizacją projektu jest wydatek na rzecz koordynatora projektu oraz dokumentacja aplikacyjna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować wpłaty uczestników projektu dokonywane za prawo do korzystania z zamontowanej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych?
  2. Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować wynagrodzenie roczne wpłacane przez uczestników projektu za korzystanie z instalacji kolektorów słonecznych?
  3. Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować sprzedaż kolektorów słonecznych uczestnikom projektu po zakończeniu trwałości projektu?
  4. Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu w części dotyczącej opracowania dokumentacji technicznej, zakupu i instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych uczestników projektu, usług nadzoru inwestorskiego, promocji projektu, kosztów utrzymania kolektorów oraz innych wydatków związanych z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Otrzymane przez Gminę wpłaty od uczestników projektu dokonywane za prawo do korzystania z zestawu solarnego na budynkach mieszkalnych, powinny być opodatkowane według stawki 8%. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie , usług na terytorium kraju. Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w rym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Otrzymane przez Gminę wpłaty od mieszkańców dokonywane za prawo do korzystania z zestawu solarnego zamontowanego na budynkach mieszkalnych, powinny być opodatkowane według stawki 8%.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 145f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynos 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosowanie jednak do treści art. 146a pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule włącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 obniżoną stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane N Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl tego zastrzeżenia, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, w myśl art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, Dział ten obejmuje grupy budynków; 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach, wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Z powyższego wynika, że prawo do zastosowania obniżonej do wysokości 8% stawki podatku VAT wystąpi wówczas gdy inwestycja będzie związana z obiektem budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów budowlanych, przy założeniu, że usługa będzie wykonywana w ramach czynności określonych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

W przepisach prawa podatkowego brak jest ustawowego określenia pojęcia termomodernizacji obiektu budowlanego. W ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz.U. z 2014 r. poz. 712) znajduje się jednak określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (art. 2 pkt 2), którym jest między innymi ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych.

Kolektory słoneczne realizowane przez Gminę będą zainstalowane na dachu lub przytwierdzone do ściany budynku mieszkalnego o powierzchni nieprzekraczającej 300 m2. Wykonane instalacje będą w ramach projektu zamianą dotychczasowego źródła energii służącej do podgrzewania wody użytkowej na źródło odnawialne, którym jest energia słoneczna.

W ocenie Gminy montaż z dostawą kolektorów słonecznych na dachu lub ścianie budynków mieszkalnych będzie wykonywany w ramach usługi termomodernizacyjnej obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Dlatego też w opisanym przypadku właściwe będzie zastosowanie stawki podatku VAT 8%.

Ad. 2

Wynagrodzenie wpłacane przez uczestników projektu za korzystanie z kolektorów słonecznych będzie opodatkowane stawką 8% VAT. Uczestnik projektu w okresie od zamontowania do wykupu instalacji kolektorów słonecznych będzie dzierżawił kolektory za wynagrodzeniem rocznym w kwocie 1 zł netto plus podatek VAT. W ocenie Gminy dzierżawa kolektorów słonecznych zamontowanych na dachu lub ścianie budynków mieszkalnych będzie wykonywana w ramach usługi termomodernizacyjnej obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym szczegółowo opisanej w ad.1. Dlatego też w opisanym przypadku właściwe będzie zastosowanie stawki podatku VAT 8%.

Ad. 3

Sprzedaż kolektorów słonecznych uczestnikom projektu po zakończeniu trwałości projektu należy opodatkować stawką 8 % VAT. Uczestnik projektu zobowiązuje się do wykupienia instalacji kolektorów słonecznych po okresie amortyzacji (10 lat) za kwotę 1 zł netto plus podatek VAT. W ocenie Gminy sprzedaż kolektorów słonecznych zamontowanych na dachu lub ścianie budynków mieszkalnych będzie wykonywany w ramach usługi termomodernizacyjnej obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym szczegółowo opisanej w ad.1. Dlatego też w opisanym przypadku właściwe będzie zastosowanie stawki podatku VAT 8% .

Ad. 4.

Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Biorąc pod uwagę opisany stan przyszły, zdaniem Gminy warunki do istnienia prawa do odliczenia VAT zostaną spełnione. Ponieważ kolektory zostaną nabyte w celu ich dalszej odsprzedaży, tym samym będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (odpłatnej dostawy na rzecz osób trzecich), Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Stanowisko Gminy w kwestii przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z instalacją kolektorów słonecznych na budynkach mieszkańców jest zgodne ze stanowiskiem Ministra Finansów zaprezentowanym w szeregu interpretacji indywidualnych prawa podatkowego, np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP1/443-945/14/AJ; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi nr IPTPP4/4512-68/15/MK; interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPP2/4512-378/15/JJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Należy zauważyć, że generalnie – poza wyjątkami wskazanymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności odpłatne.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, przy czym w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Zatem powinien wystąpić związek pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym wynagrodzeniem.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ww. ustawy w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina ma zamiar przystąpić do projektu polegającego na budowie instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych mieszkańców. Budowa instalacji kolektorów słonecznych ma być współfinansowana ze środków finansowych mieszkańców na podstawie zawartych pomiędzy Gminą, a mieszkańcami Gminy umów cywilnoprawnych określających wzajemne zobowiązania organizacyjne i finansowe związane z budową instalacji kolektorów słonecznych. Zgodnie z umową mieszkaniec zobowiązuje się do wniesienia odpłatności za prawo do korzystania z zamontowanej instalacji kolektorów słonecznych w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych, który wynosi netto około 2 000 (dwa tysiące) zł, plus VAT w wysokości 23% tj. 2 460 (dwa tysiące czterysta sześćdziesiąt) brutto zł oraz 100% ewentualnych kosztów niekwalifikowanych. Uczestnik projektu może dokonać jednorazowej wpłaty należności, lub wpłacenia zaliczki w wysokości 1 000 (tysiąc) zł plus należny podatek VAT w kwocie 230 (dwieście trzydzieści) zł, tj. brutto 1 230 (tysiąc dwieście trzydzieści) zł w momencie podpisania umowy oraz wpłaty pozostałej części należności po wyłonieniu Wykonawcy w nieprzekraczalnym terminie 14 dni od otrzymania wezwania do zapłaty. Po zakończeniu instalacji sprzęt i urządzenia wchodzące w skład kolektora pozostają własnością Gminy przez okres trwałości projektu, tj. minimum 5 lat, licząc od dnia zakończenia finansowego realizacji projektu oraz przez cały czas trwania projektu tj. do czasu zamortyzowania instalacji wybudowanych w ramach projektu. Przez okres od zamontowania do wykupu instalacji, całość instalacji kolektorów słonecznych wydzierżawiona jest uczestnikowi projektu za wynagrodzeniem rocznym w wysokości 1 zł netto plus podatek VAT, płatnym z góry do końca stycznia każdego roku. Uczestnik projektu zobowiązuje się do wykupienia instalacji kolektorów słonecznych po okresie amortyzacji (10 lat) za kwotę 1 zł netto plus podatek VAT. Dokonanie wpłaty na poczet realizacji projektu jest warunkiem koniecznym przystąpienia do projektu. Niedokonanie przez mieszkańca wpłaty jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie.

Wnioskodawca wyjaśnił, że wpłaty mieszkańców za prawo do korzystania z zamontowanej instalacji kolektorów solarnych, w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych oraz 100% ewentualnych kosztów niekwalifikowanych, stanowią zaliczkę na poczet przyszłej usługi, której zakończenie nastąpi po upływie 10 lat od zamontowania zestawów solarnych. Ponadto, Wnioskodawca wyjaśnił, że wpłaty uczestników projektu za prawo do korzystania z zamontowanej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych są wpłatami za montaż wraz z dostawą kolektorów słonecznych.

Odnosząc się do przedmiotu pytań oznaczonych we wniosku nr 1 – 3, które są ze sobą ściśle powiązane, w pierwszej kolejności należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem polegającym na tym, że faktura dokumentuje zapłatę jest faktura dokumentująca uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług, natomiast w pozostałych przypadkach faktura zawsze dokumentuje czynność, a nie płatność, gdyż opodatkowaniu podlega właśnie czynność.

W przedmiotowej sprawie świadczenie dokonane na rzecz mieszkańców dot. budowy instalacji kolektorów słonecznych ma charakter świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Gmina w ramach realizacji projektu, świadczy na rzecz mieszkańca usługę polegającą na budowie instalacji solarnej, której zakończenie nastąpi w momencie wykupu instalacji solarnej przez mieszkańca. Mieszkaniec zobowiązany jest do wpłacenia zaliczki w wysokości 1 000 (tysiąc) zł plus należny podatek VAT w kwocie 230, tj. brutto 1 230 (tysiąc dwieście trzydzieści) zł w momencie podpisania umowy, wpłaty pozostałej części należności po wyłonieniu wykonawcy w nieprzekraczalnym terminie 14 dni od otrzymania wezwania do zapłaty, wpłaty 1 zł rocznie przez okres 10 lat, a następnie do wykupienia instalacji solarnej. Końcowym rozliczeniem mieszkańca dokonanej na jego rzecz usługi jest wykupienie po 10 latach za 1 złoty instalacji solarnej.

Podkreślić należy, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej. Po analizie przedstawionego opisu faktycznego stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z jedną usługą polegającą na budowie instalacji solarnej, której zakończenie nastąpi w momencie wykupu instalacji solarnej przez mieszkańca. Mieszkaniec zobowiązany jest do wpłaty zaliczki, opłat rocznych oraz zobowiązany jest zgodnie z umową do wykupu instalacji solarnej po 10 latach. Przedmiotem sprzedaży jest jedna kompleksowa usługa montażu wraz z dostawą kolektorów słonecznych.

W związku z powyższym dokonywane przez mieszkańców wpłaty (zaliczkowe, roczne oraz wykupu) z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczyć będą świadczenia usługi termomodernizacyjnej wykonywanej w budynkach mieszkalnych. Powyższe zatem wskazuje, że świadczenia, co do których zobowiązał się Wnioskodawca w ramach podpisanych z mieszkańcami umów stanowić będą odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym kontekście też wpłaty, które będą dokonywane przez mieszkańców jako konieczny i niezbędny warunek uczestnictwa w projekcie pozostają w bezpośrednim związku z ww. świadczeniem usług realizowanym na rzecz tych właśnie mieszkańców. Nie można uznać, że wpłaty wnoszone przez osoby fizyczne (mieszkańców) deklarujących uczestnictwo w projekcie pozostają „w oderwaniu” od czynności, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę – zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Wnioskodawcy do wykonania określonych czynności. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaną wpłatą, a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika projektu.

Odnośnie stawki podatku VAT jaką należy zastosować do usługi będącej przedmiotem wniosku wskazać należy, że stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosowanie jednak do treści art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Według art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r., poz. 1409, z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 tej ustawy Prawo budowlane).

Urządzenia budowlane są to urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza

i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki (art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo budowlane).

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane),
  • przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (art. 3 pkt 7a ww. ustawy Prawo budowlane).

Na podstawie art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W świetle art. 2 pkt 12 ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ustawa o podatku od towarów i usług, przez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2 ,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do zastosowania 8% stawki podatku występuje wówczas, gdy usługa dotyczy obiektu budownictwa mieszkaniowego, przy założeniu, że usługa ta jest wykonywana w ramach czynności określonych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w przypadku gdy powierzchnia obiektu budownictwa mieszkaniowego przekracza ww. limity, preferencyjna stawka w wysokości 8% ma zastosowanie tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (tj. do powierzchni 300 m2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczy czynności w nich wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury budowlanej.

Z opisu sprawy wynika, że symbol PKOB dla budynków, na których będą montowane instalacje solarne zgodne z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) to: dział 11 budynki mieszkalne, grupa 111 jako budynki mieszkalne jednorodzinne, klasa 1110 oraz dział 112 budynki o dwóch mieszkaniach wielomieszkaniowe, klasie 1121 budynki o dwóch mieszkaniach i 1122 budynki o trzech i więcej mieszkaniach. Budynki oraz lokale mieszkalne, będące przedmiotem projektu, są objęte społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12A ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm). Instalacje solarne będą mieściły się w obrębie bryły budynku. Instalacje solarne będą instalowane na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych oraz na budynkach mieszkalnych o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2. Instalacje solarne będą budowane również na budynkach przekraczających 300 m2 i do tych budynków będzie zastosowana stawka 23%.

Przenosząc powołane przepisy na grunt rozpatrywanej sprawy należy uznać, że usługa montażu instalacji solarnych na budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, opodatkowana będzie 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy. Obniżona stawka podatku nie obejmuje natomiast usług dotyczących instalacji solarnych instalowanych na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych oraz na budynkach mieszkalnych o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2. W takim przypadku zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Odnośnie kwestii dotyczącej prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” wskazać należy, że stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powołanych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Konfrontując przedstawiony opis sprawy z obowiązującymi w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że odnośnie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak wynika z okoliczności sprawy – czynności wykonywane przez Gminę w ramach projektu są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, albowiem Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zakupy dokonane w związku z realizacją inwestycji mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj