Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-1054/15-2/JF
z 10 lutego 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2015 r. (data wpływu 22 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku z tytułu nabycia usług związanych z budową pawilonu wystawienniczego na Światowej Wystawie EXPO 2015 w przypadku nieodpłatnego przekazania pawilonu po zakończeniu wystawy na rzecz organizatora – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 grudnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku z tytułu nabycia usług związanych z budową pawilonu wystawienniczego na Światowej Wystawie EXPO 2015 w przypadku nieodpłatnego przekazania pawilonu po zakończeniu wystawy na rzecz organizatora.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (Wnioskodawca) realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorców, w szczególności mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą; eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Zadania realizowane przez Wnioskodawca są finansowane z dotacji otrzymywanych na podstawie umów zawartych z ministerstwem lub ze środków pozyskanych z Komisji Europejskiej bądź środków otrzymanych na podstawie zawartych umów międzynarodowych.

Wnioskodawca na podstawie umów zawartych z Ministerstwem Gospodarki, wykonywała zadania z zakresu organizacji wystawy EXPO 2015 w Mediolanie w Republice Włoskiej. Wystawa EXPO była największym i najbardziej prestiżowym wydarzeniem promocyjnym na świecie trwającym od dnia 1 maja 2015 r. do 31 października 2015 r.

W ramach realizowanych działań Wnioskodawca zawarła umowę z polskim Wykonawcą na wybudowanie oraz bieżące utrzymanie X. na EXPO 2015. Zgodnie z pierwotnym założeniem X. po zakończeniu wystawy miał zostać zdemontowany i co się z tym wiąże nie był traktowany jako nieruchomość. W związku z tym usługi nabywane przez Wnioskodawca (w tym usługi od kontrahentów niemających miejsca siedziby w Polsce) związane z Pawilonem były opodatkowane na zasadach ogólnych ustawy o podatku od towarów i usług. Prawidłowość postępowania, została potwierdzona w otrzymanej przez Wnioskodawca interpretacji indywidualnej z dnia 17 sierpnia 2015 nr IPPP3/4512-368/15-4/JF, według której X, nie stanowi nieruchomości i w związku z tym, miejsce świadczenia usług powinno zostać rozpoznane zgodnie z przepisem ogólnym art. 28b ustawy o VAT (miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej).

Również zapisy Okólnika nr 26/E wydanego przez Agenzia Entrate Direzione Centrale Normativa na podstawie Umowy podpisanej pomiędzy Rządem Republiki Włoskiej a Bureau International des Ekspositions (BIE), organizacją międzynarodową działającą na podstawie konwencji międzynarodowej, w dniu 7 lipca 2014 r., wskazują że świadczenie usług związanych z Pawilonem (takich jak na przykład świadczenie usług z zakresu budowy i wyposażenia wewnętrznej struktury ekspozycji Pawilonu) należy traktować jako usługi związane z działalnością targowo-wystawienniczą.


Obecnie rozważana jest możliwość nieodpłatnego przekazania X. na rzecz Organizatora EXPO 2015 i co się z tym wiąże Pawilon może nie zostać zdemontowany.


Decyzja w zakresie nieodpłatnego przekazania Pawilonu będzie podjęta przez Rząd Polski.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy pomimo zmiany decyzji odnośnie planów wobec X. (czyli rezygnacja z demontażu Pawilonu na rzecz nieodpłatnego przekazania dla Organizatora EXPO) Wnioskodawca powinien podtrzymać wcześniejsze decyzje związane z naliczaniem podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Nie należy zmieniać wcześniejszego podejścia. Miejsce opodatkowania nabywanych usług nadal pozostaje rozpoznane zgodnie z przepisami ogólnymi ustawy o podatku od towarów i usług. Uprzednio nabyte usługi związane z X. należy traktować, jako czynności związane z organizacją targów i wystaw. Zmiana przeznaczenia X., zdaniem Wnioskodawca, nie wpłynie na zmianę miejsca opodatkowania wcześniej nabytych usług, ściśle związanych z organizacją tej wystawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.


Dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług istotnym jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach obowiązujących w Polsce, czy też będzie podlegała opodatkowaniu w innym kraju na zasadach tam obowiązujących.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca jako podmiot realizujący zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące rozwoju gospodarki zawarł umowę z polskim Wykonawcą na wybudowanie oraz bieżące utrzymanie X. na EXPO 2015. Po zakończeniu wystawy Pawilon miał zostać zdemontowany. W związku z tym nabywane usługi (w tym usługi od kontrahentów nie mających miejsca siedziby w Polsce) związane z budową i utrzymaniem Pawilonu były opodatkowane na zasadach ogólnych ustawy o podatku od towarów i usług. Prawidłowość postępowania, została potwierdzona w otrzymanej przez Wnioskodawca interpretacji indywidualnej z dnia 17 sierpnia 2015 nr IPPP3/4512-368/15-4/JF, według której X, nie stanowi nieruchomości i w związku z tym, miejsce świadczenia usług powinno zostać rozpoznane zgodnie z przepisem ogólnym art. 28b ustawy o VAT (miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy rezygnacja z demontażu Pawilonu na rzecz nieodpłatnego przekazania dla Organizatora EXPO wpłynie na sposób opodatkowania nabytych usług.


Skoro miejscem świadczenia usług nabywanych do budowy i bieżącego utrzymania X. zostało określone na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy ze względu na to, że Pawilon ten był obiektem budowlanym niepołączonym trwale z gruntem, dla którego miejsce świadczenia nie było związane z miejscem położenia obiektu, to zmiana planów polegająca na tym, że zamiast rozbiórki zostanie on nieodpłatnie przekazany Organizatorowi EXPO 2015, nie zmienia jego charakteru - nadal pozostaje pawilonem, który zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U.2013 r., nr 1409 z późn. zm.) pozostaje obiektem budowlanym przeznaczonym do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidzianym do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiórki (…). Przepis ten w dalszej części wymienia wprost obiekty budowlane niepołączone trwale z gruntem, jak: strzelnice, kioski uliczne, pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe, przekrycia namiotowe i powłoki pneumatyczne, urządzenia rozrywkowe, barakowozy, obiekty kontenerowe. Zatem samo przekazanie Pawilonu po zakończeniu wystawy, dla której został wzniesiony nie wpływa na zmianę miejsca świadczenia i opodatkowania usług związanych z tym Pawilonem.

Zatem, skoro usługi związane z X. na Światowej Wystawie EXPO 2015 podlegały opodatkowaniu na podstawie art. 28b ustawy, to rezygnacja z planów rozbiórki na rzecz nieodpłatnego przekazania nie wpływa na wcześniejsze rozliczenie podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie rozliczenia podatku z tytułu nabycia usług związanych z budową pawilonu wystawienniczego na Światowej Wystawie EXPO 2015 w przypadku nieodpłatnego przekazania pawilonu po zakończeniu wystawy na rzecz organizatora należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj