Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-230/12-4/RG
z 26 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-230/12-4/RG
Data
2012.06.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
działalność statutowa
sprzedaż gruntów
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy od uzyskanego przychodu ze sprzedaży nieruchomości OSP w … będzie musiała odprowadzić podatek VAT?



Wniosek ORD-IN 255 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2012 r. (data wpływu 20 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 04 czerwca 2012 (data wpływu 05 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki przeznaczonej pod zabudowę – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki przeznaczonej pod zabudowę.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 04 czerwca 2012 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz dokument w zakresie prawa do reprezentacji osoby podpisanej we wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna jest Stowarzyszeniem zarejestrowanym w KRS. Głównym zadaniem statutowym jest udział w działaniach ratowniczo – gaśniczych. W 2005 roku aktem notarialnym, darowizną od likwidowanego Kółka otrzymała nieruchomość niezabudowaną, położoną w …, o powierzchni … m2, nr ewidencyjny …..

Działka ta w planie zagospodarowania przestrzennego w miejscowości … przeznaczona jest pod zabudowę. W chwili otrzymania darowizny nie były ponoszone żadne koszty i opłaty. Grunt nie był dzielony i w trakcie jego posiadania nie były osiągane żadne korzyści materialne. Od momentu otrzymania gruntu do dnia dzisiejszego OSP w … nie ponosiła również żadnych nakładów finansowych na powyższej działce, które powodowałyby zwiększenie jej wartości. Z tytułu otrzymania gruntu jednostka OSP nie korzystała z żadnych odliczeń dotyczących VAT. Okres posiadania nieruchomości wynosi siedem lat.

Walne zgromadzenie członków OSP w 2012 roku podjęło uchwałę o sprzedaży posiadanej nieruchomości. Uzyskane w ten sposób środki zostaną przeznaczone na cele statutowe jednostki tj. na rozbudowę i modernizację istniejącego budynku strażnicy OSP (w szczególności na dobudowę nowych boksów garażowych oraz wykonanie instalacji CO w całym budynku strażnicy), położonego w … na innej działce. Z przeprowadzonej inwestycji Jednostka Straży nie będzie osiągać korzyści materialnych.

Ochotnicza Straż Pożarna w … nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Nieruchomość niezabudowana położona w … była używana przez OSP na cele statutowe. Ochotnicza Straż Pożarna w …. nie udostępnia i nie udostępniała gruntu osobom trzecim na podstawie umowy dzierżawy lub użyczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od uzyskanego przychodu ze sprzedaży nieruchomości OSP w … będzie musiała odprowadzić podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, od uzyskanego przychodu ze sprzedaży nieruchomości nie należy odprowadzać podatku VAT. Sprzedaż będzie jednorazowa i działka zostanie sprzedana w całości bez podziału na inne działki. Uzyskany w ten sposób dochód zostanie przeznaczony na cele statutowe jednostki, tj. rozbudowę i modernizację strażnicy. Z tego tytułu nie będą osiągane żadne przychody. Przeprowadzona inwestycja poprawi warunki działania Straży ale także z niej będą mogli nieodpłatnie korzystać wszyscy mieszkańcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust.1 i ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl natomiast art. 5 ust. 1 pkt 1 wskazanej wyżej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że czynności wymienione w art. 5 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie w przypadku, gdy są wykonywane przez podatnika, czyli podmiot, realizujący samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Dodatkowo należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej, stworzona na potrzeby podatku od towarów i usług, ma bardzo uniwersalny charakter. Obejmuje bowiem swoim zakresem wszelkie czynności producentów, handlowców lub usługodawców, także wówczas gdy są one wykonane jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar ich dokonywania wielokrotnie. Działalność gospodarcza nie musi sprowadzać się do dokonywania czynności sprzedaży, może również wiązać się z dokonywaniem czynności, które mogą prowadzić w przyszłości do ich dokonania.

Jeżeli zatem Ochotnicza Straż Pożarna będzie dokonywać odpłatnej dostawy towarów, w tym przypadku nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę uzyska status podatnika podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 96 ust.1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 3 podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 5 jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Oznacza to, że podatnik podatku od towarów i usług ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Od obowiązku tego ustawodawca zwolnił trzy kategorie podatników tj. podatników zwolnionych podmiotowo z podatku VAT, na podstawie art. 113 ust.1 i ust. 9, podatników zwolnionych przedmiotowo, czyli wykonujących wyłącznie czynności zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust.1 lub art. 82 ust. 3 ww. ustawy oraz podatników, którzy dokonują dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, ponieważ nie wykonują oni czynności opisanych w art. 5 ustawy.

Dodatkowo zauważyć należy, że w podatku od towarów i usług występują dwie formy zwolnień od opodatkowania dokonywanych dostaw towarów lub świadczenia usług: zwolnienie podmiotowe z uwagi na wysokość obrotów uzyskiwanych przez podatnika (art. 113 ustawy) oraz zwolnienie przedmiotowe, przewidziane dla czynności dokonywanych przez podatnika (art. 43 i art. 82 ust. 3 ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że jeżeli Ochotnicza Straż Pożarna będzie dokonywać czynności opodatkowanych podatkiem VAT, będzie miało obowiązek – w przypadku gdy czynności podlegające opodatkowaniu przekroczą w danym roku wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ustawy, a dokonywane czynności uprawniają do korzystania z tego zwolnienia do osiągnięcia limitu sprzedaży - do zarejestrowania się dla celów rozliczania tego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę.

W przypadku natomiast gdy dokonywane czynności objęte będą w całości zwolnieniem przedmiotowym od podatku VAT nie powstanie obowiązek rejestracji.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT. I tak stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona jest od podatku dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.).

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Natomiast, zgodnie z ust. 2 tego przepisu, prowadzenie, w granicach swojej właściwości rzeczowej, analiz i studiów z zakresu zagospodarowania przestrzennego, odnoszących się do obszaru powiatu i zagadnień jego rozwoju, należy do zadań samorządu powiatu.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Ochotnicza Straż Pożarna jest Stowarzyszeniem zarejestrowanym w KRS. Głównym zadaniem statutowym jest udział w działaniach ratowniczo – gaśniczych. W 2005 roku aktem notarialnym, darowizną od likwidowanego Kółka otrzymała nieruchomość niezabudowaną, położoną w …, o powierzchni … m2, która w planie zagospodarowania przestrzennego w miejscowości … przeznaczona jest pod zabudowę. W chwili otrzymania darowizny nie były ponoszone żadne koszty i opłaty. Grunt nie był dzielony i w trakcie jego posiadania nie były osiągane żadne korzyści materialne. Od momentu otrzymania gruntu do dnia dzisiejszego OSP w … nie ponosiła również żadnych nakładów finansowych na powyższej działce, które powodowałyby zwiększenie jej wartości. Z tytułu otrzymania gruntu jednostka OSP nie korzystała żadnych odliczeń dotyczących VAT. Okres posiadania nieruchomości wynosi siedem lat.

Walne zgromadzenie członków OSP w 2012 roku podjęło uchwałę o sprzedaży posiadanej nieruchomości. Uzyskane w ten sposób środki zostaną przeznaczone na cele statutowe jednostki tj. na rozbudowę i modernizację istniejącego budynku strażnicy OSP (w szczególności na dobudowę nowych boksów garażowych oraz wykonanie instalacji CO w całym budynku strażnicy), położonego w … na innej działce. Ochotnicza Straż Pożarna w … nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nieruchomość niezabudowana położona w … była używana przez OSP na cele statutowe. Ochotnicza Straż Pożarna w … nie udostępnia i nie udostępniała gruntu osobom trzecim na podstawie umowy dzierżawy lub użyczenia.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że dostawa gruntu budowlanego oraz gruntu przeznaczonego pod zabudowę, podlega opodatkowaniu 23% stawką VAT. Bardzo istotnym jest również fakt, że sprzedaż gruntu budowlanego lub przeznaczonego pod zabudowę powoduje utratę prawa do zwolnienia podmiotowego od VAT, co wynika bezpośrednio z zapisu artykułu 113 ust. 13 ustawy. Rezultatem tego jest brak możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od VAT nawet wówczas, gdy sama wartość transakcji na korzystanie z tego zwolnienia pozwala.

Należy zwrócić uwagę, iż o byciu podatnikiem podatku od towarów i usług nie decyduje sama częstotliwość wykonywania czynności polegającej na sprzedaży. Istotne jest również ustalenie czy okoliczności związane z tą sprzedażą jednoznacznie wskazują, że sprzedaż dokonywana jest przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym jednorazowe wykonanie danej czynności nie wyklucza uznania podmiotu za podatnika w rozumieniu ww. przepisu. Należy podkreślić, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do przyszłego wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, nie uzależniają opodatkowania bądź zwolnienia z opodatkowania dostawy gruntów od celu przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży przedmiotowego gruntu. Tym samym okoliczność, iż Wnioskodawca przeznaczy środki uzyskane ze sprzedaży działki na cele statutowe nie ma znaczenia w rozpatrywanej sprawie.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. Nr z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj