Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-287/12/PS
Data
2012.06.04
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
odliczenie podatku
podatek od towarów i usług
zwrot podatku
Istota interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 9 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 4 czerwca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w ramach działania „F.” – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 marca 2012 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 4 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w ramach działania „F.”.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Lokalna Grupa Działania jest stowarzyszeniem o statusie OPP. Od dnia 9 grudnia 2008 r. realizuje zadania w ramach działania „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”. W związku z powyższym ponosi koszty związane z bieżącą działalnością biura oraz koszty związane z realizacją wydarzeń aktywizujących społeczność lokalną. Operacja dotyczy realizacji jednego projektu w okresie od początku 2012 r. do końca 2015 r..
W okresie od 2012 r. do końca 2015 r. do kosztów administracyjnych zostały zaliczone:
Funkcjonowanie LGD:
- wynagrodzenia: dyrektora biura LGD, asystenta biura, diety członków Rady LGD, koszty podróży służbowych członków organów LGD (Rada i Zarząd), koszty podróży służbowych pracowników biura LGD,
- usługi: w nich koszty usług księgowych, obsługi informatycznej biura, koszty usług pocztowych i bankowych, koszty opłat sądowych i skarbowych, doradztwa prawnego,
- koszty funkcjonowania biura, w tym: koszty najmu pomieszczeń (czynsz i CO), koszty utrzymania pomieszczeń, koszty konserwacji sprzętu biurowego, koszty modernizacji oraz koszty zakupu materiałów biurowych.
W okresie od 2012 r. do końca 2015 r. LGD podejmuje także:
1. Badania nad obszarem objętym LSR poprzez: aktualizację LSR obejmującą koszty badania bezpośredniego związanego z ewaluacją LSR w 2014 r., koszty analizy, ankiet i raportu związane z ewaluacją LSR w 2014 r., koszty wykonania opracowania aktualizacji LSR w 2013 r, Lokalna Strategia Turystyki obszaru LGD w 2012 r. obejmuje koszty opracowania merytorycznego, koszty druku w 2012 r. 2. Informowanie o obszarze działania LGD oraz LSR obejmujące:
- rozbudowę, modernizację i aktualizację interaktywnej turystycznej bazy danych, w tym: moduł językowy - koszty tłumaczenia na język angielski w 2012 r., moduł ścieżkowy - koszty programistyczne w 2012 r., moduł ścieżkowy - wizualizacja ścieżek w 2012 r., moduł społecznościowy - koszty programistyczne w 2012 r., moduł społecznościowy - opracowanie, weryfikacja i wprowadzenie danych w 2012 r.; koszty zarządzania portalem w latach 2012- 2015; koszty serwera, domeny i abonamentu w latach 2012-2014; koszty modernizacji i aktualizacji portalu w latach 2012-2014; koszty promocji portalu w latach 2012-2014,
- kieszonkowy przewodnik turystyczny po Ziemi (…) dla aktywnych „K.”, w tym: koszty aktualizacji i powielania przewodnika w 2013 r. Powielanie, aktualizacja i druk folderu w 2012 r., w tym tłumaczenie na trzy języki ww. folderu 2012 r., druk ww. folderu w wersjach obcojęzycznych. Przygotowanie, tłumaczenie i druk materiałów informacyjno-promocyjnych w latach 2012- 2015, w tym: przygotowanie, tłumaczenie i druk folderów promocyjnych w latach 2012-2014. Przygotowanie i druk informatorów w latach 2012-2015, miejsce realizacji: biuro i obszar województwa, termin realizacji cały rok w latach j.w.
3. Szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR w tym: koszty studiów i szkoleń kadr LGD, w tym koszty studiów podyplomowych asystenta biura w 2012 r.; koszty szkoleń pracowników LGD organizowane przez inne podmioty w latach 2012-2014; koszty szkoleń zewnętrznych zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR; koszty wyjazdów zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR, tj. m.in. wymiana dobrych praktyk - szczebel krajowy (szkolenia, targi, seminaria, konferencje itd.) w latach 2012-2014; koszty szkoleń organów LGD w tym: koszty szkoleń członków Rady LGD w latach 2012-2014. 4. Wydarzenia o charakterze promocyjnym w tym:
- Piknik w latach 2012-2013, w tym: koszty promocji w latach 2012-2013, wynagrodzenie osób prowadzących w latach 2012-2013, najem sprzętu w latach 2012-2013, wyżywienie uczestników w latach 2012-2013,
- Festiwal w latach 2012-2014, w tym: koszty promocji od III do V edycji, wynagrodzenia osób prowadzących ww. edycje, najmu sprzętu we wszystkich edycjach; podróży, pobyty i wyżywienie uczestników we wszystkich edycjach,
- Finał marki lokalnej, w tym: koszty promocji w 2012 r., najmu pomieszczeń i sprzętu w 2012 r., koszty wynagrodzenia prowadzących w 2012 r., wyżywienia uczestników i zaproszonych gości w 2012 r.,
- Konkurs plastyczny 2012-2014 w tym: koszty promocji w latach 2012-2014. Zakup nagród i upominków w latach 2012-2014; koszty materiałów reklamowych - gadżety w latach 2012-2014.
5. Szkolenia lokalnych liderów, w tym:
- cykl warsztatów dla beneficjentów z działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” i „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw” w latach 2012-2013, w tym najem pomieszczeń w latach 2012-2013, wynagrodzenie wykładowców w latach 2012-2013, poczęstunek (serwis kawowy) w latach 2012-2013,
- spotkanie szkoleniowo-informacyjne dla mieszkańców związane z marką lokalną LGD w 2012 r., w tym: najem sali, wynagrodzenie wykładowcy, poczęstunek (serwis kawowy),
- dwudniowe szkolenie dla beneficjentów z działania „Małe projekty” w latach 2012-2013, w tym wynagrodzenie wykładowców, poczęstunek (serwis kawowy).
W związku z powyższym nie ma podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług zawartego w fakturach i rachunkach. LGD nie uzyskuje żadnych przychodów, nie są zawarte także żadne umowy cywilno-prawne i nie występuje sprzedaż opodatkowana.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług w przypadku realizacji zadania, może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony...
Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że nie prowadzi jakiejkolwiek odpłatnej działalności, na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, w żaden sposób nie ma możliwości odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści cytowanego przepisu wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi. W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia. Z treści wniosku wynika, że LGD, będąca stowarzyszeniem (organizacją pożytku publicznego), realizuje zadania w ramach działania „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”, w związku z czym ponosi różnorakie koszty. Nie uzyskuje żadnych przychodów, w związku z czym nie występuje sprzedaż opodatkowana. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. Jednocześnie wskazuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w przyszłości, gdyż zgodnie ze wskazanym przedmiotem wniosku (pkt 49 części E.1. wniosku sporządzonego na formularzu ORD-IN) dotyczy on jedynie stanu faktycznego.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|