Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-1244/15-3/ES
z 29 grudnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2015 r. (data wpływu 26 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca począwszy od 1 września 2015 roku w ramach uruchomionej działalności gospodarczej, rozpoczął świadczenie usług w zakresie umowy o współpracę ze Spółką. Umowa o współpracę na stanowisku Audytora Wewnętrznego dotyczy świadczenia usług kontroli/audytu wewnętrznego.


Przedmiotem powyższej Umowy jest świadczenie przez Zleceniobiorcę na rzecz Spółki usług Audytu Wewnętrznego, obejmujących w szczególności:

  1. Ocenę systemu kontroli wewnętrznej Spółki w zakresie słabości systemu, braku zgodności z przepisami prawa i regulacjami wewnętrznymi, które mogą prowadzić do niewłaściwej, nieefektywnej lub nieskutecznej działalności operacyjnej i decyzyjnej,
  2. Uczestnictwo w projektach kontrolnych w ramach jednego lub kilku obszarów działalności,
  3. Analizę kluczowych procesów i zasobów pod kątem realizacji mechanizmów kontroli,
  4. Odpowiedzialności za projekty jednorazowe (np. kontrole doraźne),
  5. Uczestnictwo w projektowaniu nowych systemów kontroli wewnętrznej/audytu wewnętrznego,
  6. Przygotowywanie raportu z wykonanej pracy wraz z przedstawionymi wnioskami i zaleceniami,
  7. Pełnienie roli doradczej dla Zarządu oraz wszystkich pracowników w zakresie kontroli wewnętrznej,
  8. Realizowanie strategii w zakresie audytu wewnętrznego,
  9. Monitorowanie terminowości realizacji planów naprawczych i raportowanie wyników,
  10. Inne czynności zlecane przez Zleceniodawcę.”

Jako formę opodatkowania działalności gospodarczej Wnioskodawca wybrał 19% podatek liniowy.


Od 1 października 2015 roku Spółka zaproponowała Wnioskodawcy dodatkową współpracę dotyczącą doradztwa w zakresie zarządzania ryzykiem spółki w formie umowy o pracę na część etatu.


Zakres obowiązków w zakresie umowy o pracę obejmuje:

  1. Identyfikowanie zagrożeń i ocena procesów zarządzania ryzykiem Spółki oraz-rekomendowanie działań naprawczych i zapobiegawczych.
  2. Weryfikacja procesów operacyjnych i systemów IT pod kątem występowania ryzyk operacyjnych.
  3. Koordynowanie i przeprowadzenie oceny i samooceny ryzyka we wszystkich jednostkach organizacyjnych i procesach Spółki.
  4. Prezentacja wyników i analiz dotyczących zarządzania ryzykiem Organom Spółki.
  5. Pełnienie funkcji doradczej w zakresie zarządzania ryzykiem.

W uzupełnieniu z dnia 16 grudnia 2015 r. (data wpływu 21 grudnia 2015 r.) Wnioskodawca oświadczył, że zakres obowiązków w ramach Umowy o Współpracę, którą podpisał ze Zleceniodawcą nie pokrywa się z zakresem obowiązków w ramach Umowy o Pracę z Pracodawcą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w 2015 i latach następnych, Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej podatkiem liniowym - 19%, określonym w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na zapis art. 9a, ust. 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.


„Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. (uchylony),
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.”


Wnioskodawca przyjął założenie, że różnice w zakresie obowiązków z tytułu umowy o pracę i umowy o współpracę nie powodują utraty przywileju opodatkowania przychodów z tytułu działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza dodatkowo Interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IPPB1/415-466/07-2/P z 2008 roku, że „wykonywanie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz obecnego pracodawcy w zakresie innym niż umowa o pracę daje prawo do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym 19% określonym w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”


W związku z powyższym Wnioskodawca bardzo prosi o potwierdzenie swojego założenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:

  • działalność wykonywana osobiście,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9.


Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów – pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.


Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W myśl art. 9a ust. 3 powoływanej powyżej ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Możliwość opodatkowania podatkiem liniowym jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, jeżeli te usługi odpowiadają czynnościom, które podatnik, lub przynajmniej jeden ze wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki osobowej), wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym, bądź wykonywał w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

W analizowanej sprawie Wnioskodawczyni uzyskuje przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy, jednakże czynności te nie odpowiadają czynnościom, które podatnik wykonuje w ramach stosunku pracy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedstawionym przez Wnioskodawczynię stanie faktycznym nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ – jak wskazano we wniosku – charakter świadczonej pracy na podstawie umowy o pracę różni się całkowicie od świadczonych usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle powyższego Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania w 2015 roku i następnym uzyskanych dochodów z działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym, zgodnie z przepisami art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj