Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-687/15/PS
z 16 września 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2015 r. (data wpływu 2 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „xxx” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „xxx”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina Miasto ... jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje projekt pn. „xxx”. Przedmiot projektu obejmował:


  1. Przebudowę części pomieszczeń istniejącego budynku szkoły (4.693,12 m2), która objęła wykonanie:
    1. ścianek działowych i zamurowań,
    2. tynków wewnętrznych ścian i sufitów oraz wykonanie wykończenia ścian,
    3. rozbiórki istniejących i wykonanie posadzek w pracowniach, szatniach i sanitariatach,
    4. przebudowy pomieszczeń w byłym węźle cieplnym,
    5. robót remontowych szatni nad salą gimnastyczną,
    6. robót remontowych tarasu nad częścią pracowni parteru,
    7. obudowy kanałów wentylacyjnych na kondygnacjach oraz obudowy podstawy kominów wentylacyjnych na dachu, wymiany stolarki okiennej (na nową, drewnianą z zachowaniem pierwotnego układu szprosów ze szkłem podwójnym, bezpiecznym, z funkcją rozszczelnienia) i drzwiowej,
    8. wymiany instalacji wodno-kanalizacyjnej,
    9. wymiany instalacji c.o. oraz węzła cieplnego,
    10. modernizacji wentylacji oraz wykonanie nowego systemu klimatyzacji w pracowni kuchni profesjonalnej oraz w pracowniach gastronomicznych,
    11. dostosowanie instalacji elektrycznej do nowych urządzeń,
    12. wymianę i modernizację instalacji gazowej w budynku szkoły,
    13. zamontowanie dźwigu towarowego w pracowni kuchni profesjonalnej.
  2. Rozbudowę budynku o łącznik prowadzący z zaplecza pracowni kuchni profesjonalnej do piwnicy budynku z pracowniami hotelarskimi (38,53 m2) - część podziemna na poziomie piwnicy, fragment na poziomie parteru (wejście do pracowni kuchni profesjonalnej). Do łącznika prowadzić będą schody zewnętrzne - wejście do piwnicy.
  3. Przebudowę budynku administracyjnego na pracownie hotelarskie -przebudowa obejmowała prace budowlane dotyczące: posadzek w piwnicy, ścian wewnętrznych, podciągów, stropów, konstrukcji dachu, schodów, kominów, balkonu, paroizolacji dachu, izolacji przeciwwilgociowych, pokrycia dachu, przewodów wentylacyjnych.
  4. Wykończenie zewnętrzne - wykończenie elewacji - obudowa studzienek okien piwnicy (renowacja), gzymsy, obróbki blacharskie, pokrycie dachów, podjazd dla niepełnosprawnych, balustrady.
  5. Zagospodarowanie terenu (uwzględnione w kosztach kwalifikowanych do 10% wartości projektu), które obejmowało wykonanie:
    1. przebudowy wjazdu na teren dziedzińca wraz z nową bramą wjazdową,
    2. przebudowy nowej furtki wejściowej z domofonem (w miejscu istniejącej),
    3. budowy niezbędnych nowych dróg wewnętrznych na terenie dziedzińca, w tym drogi pożarowej z miejscami parkingowymi dla samochodów osobowych (36 miejsc, w tym 9 dla osób niepełnosprawnych) i 1 miejsce dla autokaru,
    4. lokalizacji śmietnika obudowanego na terenie dziedzińca szkoły,
    5. remontu istniejących przejść dla pieszych oraz schodów zewnętrznych,
    6. remontu urządzeń sportowych - istniejącego boiska sportowego, bieżni i skoczni (jako koszt niekwalifikowany w projekcie, przekraczający 10% wartości projektu na zagospodarowanie terenu),
    7. remontu murków oporowych od strony dróg publicznych, ogrodzenia murowanego od strony ul. S. oraz remont ogrodzenia metalowego od strony dziedzińca wewnętrznego,
    8. zieleni i małej architektury.


W ramach wyposażenia pracowni zrealizowano: zakup nowoczesnego sprzętu 3 pracowni do szkolenia zawodowego kucharzy, techników żywienia i gospodarstwa domowego, dietetyków, organizatorów usług gastronomicznych, 2 pracowni do szkolenia cukierników, w tym pracowni czekolady, pracowni do nauki obsługi konsumentów w ramach szkolenia techników żywienia i techników usług gastronomicznych i kelnerów, pracowni sensorycznej z wyposażeniem wraz z pomieszczeniem przygotowania próbek, pracowni chemicznej z wyposażeniem, pracowni mikrobiologicznej z wyposażeniem wraz z zapleczem - jako pracowni kształcenia modułowego, a także pracowni dydaktyczno-audiowizualnej, szatni dla uczniów i nauczycieli zawodu, pokoju śniadań, węzła sanitarnego, pracowni kuchni profesjonalnej z wyposażeniem wraz zapleczem i ladą ekspozycyjno-eksploatacyjną, pracowni restauracyjnej połączonej z bufetem, pracowni do szkolenia zawodowego hotelarzy z pokojami 1-os. i 2-os. z zapleczem sanitarnym wraz z recepcją i zapleczem socjalnym. Realizacja projektu nie miała związku z czynnościami opodatkowanymi. Zespół Szkół w ... nie uzyskiwał profitów, związanych z wykorzystaniem uzyskanej w wyniku realizacji projektu infrastruktury. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu wykorzystywana była w celach dydaktycznych, a nie osiągnięcia zysku. Zarówno pracownie gastronomiczne, jak i hotelarskie stworzone zostały w celu podniesienia jakości procesu dydaktycznego realizowanego przez Zespół Szkół w ...

Uzyskanie dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdziale VI rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28. listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


    1. Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa naliczony podatek będzie możliwy do odzyskania przez beneficjenta?
    2. Czy ma on wpływ na dotację z UE, pamiętając o fakcie umieszczenia pozycji usunięcia kolizji w kosztach niekwalifikowanych projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z „Wytycznymi w sprawie kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu x na lata 2007-2013”, co do zasady każdy projekt współfinansowany ze środków funduszy w ramach RPO x na lata 2007-2013 powinien zachować trwałość przez okres 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu, czyli od daty poniesienia ostatniego wydatku w ramach projektu (dokonanie przez beneficjenta zapłaty na podstawie ostatniej faktury/innego dowodu księgowego o równej wartości dowodowej, dotyczącej wydatków kwalifikowanych poniesionych w ramach projektu). Pojęcie „trwałości projektu” rozumiane jest jako niepoddanie projektu tzw. znaczącej modyfikacji, tj.:


    1. modyfikacji mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu lub powodującej nieuzasadnionej korzyści przez przedsiębiorstwo lub podmiot publiczny; oraz
    2. wynikającej z zmiany charakteru własności elementu infrastruktury albo zaprzestania działalności produkcyjnej.


W związku z powyższym, zarówno w okresie pierwszych pięciu lat, jak i następnych latach eksploatacji projektu, właścicielem i zarządzającym będzie Beneficjent (tj. Gmina Miasto ... na prawach powiatu), który będzie ponosił koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją infrastruktury będącej przedmiotem projektu. Projekt polega na rozbudowie i kompleksowej modernizacji zaplecza dydaktycznego Zespołu Szkół - modernizacji części budynku, pomieszczeń na pracownie gastronomiczne, hotelarskie, wyposażeniu w nowoczesny sprzęt do kształcenia praktycznego, itd. (zgodnie z pkt 54 formularza). Częścią niekwalifikowaną projektu jest wykonanie przyłączy wodno-kanalizacyjnych do miejskiej sieci wodociągowej przebiegającej przez sąsiadujące działki. Wykonanie przyłączy wodno-kanalizacyjnych jest niezbędne do realizacji projektu i nie jest jego kosztem kwalifikowanym. Istniejące przyłącza nie sprostałyby parametrami potrzebom budynku szkoły po modernizacji. Zgodnie z obowiązującym prawem przyłącza wodno-kanalizacyjne włączające przedmiotowy budynek do sieci miejskiej stały się własnością E. w .... Sp. z o. o. poprzez przekazanie ich do spółki aportem rzeczowym. Przyłącza te znajdują się poza budynkiem będącym przedmiotem projektu realizowanego ze środków UE i umieszczone są po stronie wydatków niekwalifikowanych. Zdaniem Beneficjenta, VAT od majątku przekazanego aportem do spółek komunalnych jest możliwy do odzyskania, a co za tym idzie nie powinien być kosztem kwalifikowanym i nim nie jest. Możliwość obniżenia VAT dotyczy przyłączy, natomiast nie istnieje taka możliwość dla pozostałej części projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje – co do zasady – wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina – w świetle art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.) – jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej; (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami w rozumieniu cytowanej ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług).

Dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, że sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego w formie towaru do spółki spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu przywołanego art. 2 pkt 22 tej ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Wyjaśnić należy, że z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że - w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy - Gminie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od wydatków, które posłużyły do wytworzenia przyłączy wodno-kanalizacyjnych przekazanych w drodze aportu do spółki z o. o. na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż wydatki miały związek ze sprzedażą opodatkowaną.

Natomiast w odniesieniu do wydatków, które dotyczyły budowy, rozbudowy i unowocześnienia bazy szkolnictwa zawodowego, gastronomiczno-hotelarskiego w Zespole Szkół, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jego efekty – na co wskazuje treść wniosku nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług oraz jego wpływu na otrzymaną dotację, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w x, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj