Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/4510-474/15-2/MS
z 29 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2015r. (data wpływu 25 maja 2015r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wskazania momentu od którego Wnioskodawca uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skazania momentu od którego Wnioskodawca uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Statut S. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna (dalej jako „SKA” lub „Spółka”) został sporządzony w dniu 9 września 2013r., zaś w dniu 9 października 2013 r. Spółka została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgodnie z pierwotną wersją statutu SKA, rok obrotowy Spółki zaczyna się 1 listopada i kończy 31 października, przy czym pierwszy rok obrotowy kończy się w dniu 31 października 2013 r.


W dniu 11 października 2013 r. odbyło się Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie SKA, podczas którego zapadła uchwała o zmianie statutu Spółki w przedmiocie roku obrotowego. Po zmianie rok obrotowy obejmuje okres od 1 października do 30 września. W konsekwencji, jak wskazano w Statucie SKA, pierwszy rok obrotowy kończy się w dniu 31 października 2013 r., natomiast drugi rok obrotowy Spółki zaczyna się 1 listopada 2013 r. i kończy się 30 września 2015 r. Wskazana zmiana statutu SKA została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 31 października 2013 r. O powyższej zmianie roku obrotowego Spółka w dniu 19 listopada 2013r. zawiadomiła właściwy organ podatkowy.

Na dzień sporządzenia statutu SKA oraz na dzień 31 grudnia 2013 r. wspólnikami Spółki były następujące podmioty:

  • jako komplementariusz - S spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
    z siedzibą w Warszawie, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego,
  • jako akcjonariusz - X. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością , wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Wspólnikiem S SKA (komplementariuszem lub akcjonariuszem) nigdy nie była osoba fizyczna, ani jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej. Wspólnikami Spółki były zawsze osoby prawne.


S SKA planuje w okresie do dnia 30 września 2015 r. dokonać transakcji odpłatnego zbycia, w szczególności sprzedaży, przysługujących jej określonych aktywów. Zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy CIT, przychód z tych transakcji powstanie najpóźniej w dniu 30 września 2015 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy S SKA będzie posiadała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w związku z dokonanymi do dnia 30 września 2015 r. transakcjami odpłatnego zbycia określonych aktywów ?


Zdaniem Wnioskodawcy, S SKA nie będzie posiadała statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w związku z dokonanymi do dnia 30 września 2015 r. transakcjami odpłatnego zbycia określonych aktywów.


W dniu 1 stycznia 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy CIT, wprowadzona ustawą z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz.U. z 2013 r., poz. 1387 ze zm.; dalej jako „Ustawa Nowelizująca”). Obecnie, zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy CIT, jej przepisy stosuje się również do spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski. Oznacza to, że od dnia 1 stycznia 2014 r. spółki komandytowo-akcyjne stały się samodzielnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Takie rozwiązanie nie funkcjonowało do dnia 31 grudnia 2013 r., zaś zgodnie w ówczesnym brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy CIT, przychody osiągnięte za pośrednictwem spółki komandytowo-akcyjnej należało alokować w odpowiedniej proporcji do przychodów jej wspólników.

Jednakże, należy tu dodatkowo wziąć pod uwagę regulację art. 4 ust. 1 Ustawy Nowelizującej. Wynika z niej, że w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Polski oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w takiej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) udziałów takiej spółki, przepisy ustawy CIT w brzmieniu nadanym Ustawą Nowelizującą, stosuje się dopiero począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

S SKA została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 9 października 2013 r. (co było równoznaczne z powstaniem jej bytu prawnego), zaś jej pierwszy rok obrotowy zgodnie ze statutem zakończył się w dniu 31 października 2013 r. W dniu 11 października 2013r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie S SKA dokonało zmiany roku obrotowego, która została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 31 października 2013 r. Wskutek tej zmiany, drugi rok obrotowy Spółki rozpoczął się w dniu 1 listopada 2013 r. i zakończy się w dniu 30 września 2015 r. W konsekwencji, w świetle art. 4 ust. 1 Ustawy Nowelizującej, przepisy ustawy CIT w brzmieniu nadanym Ustawą Nowelizującą będą miały zastosowanie do Spółki dopiero od dnia 1 października 2015 r. Innymi słowy, do dnia 30 września 2015 r. S SKA nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie zaś z brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy CIT bez uwzględnienia zmian wynikających z Ustawy Nowelizującej, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). Jednocześnie art. 1 ust. 3, ani żaden inny przepis ustawy CIT w stanie prawnym sprzed wejścia w życie Ustawy Nowelizującej nie przewidywał, aby przepisy ustawy CIT miały zastosowanie także do spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski.

Należy przy tym zwrócić uwagę, że S SKA nie miała w świetle art. 4 ust. 2 Ustawy Nowelizującej obowiązku zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 31 grudnia 2013 r. i sporządzenia sprawozdania finansowego. W takiej bowiem sytuacji kolejny rok podatkowy S SKA rozpocząłby się już z dniem 1 stycznia 2014 r. i trwał do końca przyjętego roku obrotowego (to jest do dnia 30 września 2015 r.).


Omawiany przepis art. 4 ust. 2 Ustawy Nowelizującej miałby zastosowanie jedynie wówczas, gdyby S SKA:

  • powstała po dniu wejścia w życie art. 4 ust. 2 Ustawy Nowelizującej, a więc po dniu 12 grudnia 2013 r., co wynika z art. 11 Ustawy Nowelizującej,
  • dokonała zmiany roku obrotowego po dniu 12 grudnia 2013 r.

S SKA nie spełniła żadnego z powyższych warunków, bowiem Spółka powstała w dniu 9 października 2013 r. S SKA nie zmieniała również roku obrotowego po dniu 12 grudnia 2013 r. (dokonano tego przed tą datą). W konsekwencji, w przypadku Spółki nie zaszedł obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 31 grudnia 2013 r., co oznacza, że w tym dniu nie doszło również do zakończenia jej roku obrotowego. S SKA uzyska status samodzielnego podatnika podatku dochodowego od osób prawnych dopiero od dnia 1 października 2015 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj