Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1088/10/MS
z 11 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1088/10/MS
Data
2011.03.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
prawo do odliczenia
różnica


Istota interpretacji
obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, w których stwierdzono różnice ilościowe w dostawie lub obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, w których stwierdzono różnice cenowe w stosunku do wcześniejszych uzgodnień



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2010r. (data wpływu 16 listopada 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2011r. (data wpływu 18 lutego 2011r.), pismem z dnia 22 lutego 2011r. (data wpływu 28 lutego 2011r.), oraz pismem z dnia 28 lutego 2011r. (data wpływu 9 marca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, w których stwierdzono różnice ilościowe w dostawie lub obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, w których stwierdzono różnice cenowe w stosunku do wcześniejszych uzgodnień -jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, w których stwierdzono różnice cenowe w stosunku do wcześniejszych uzgodnień.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lutego 2011r. (data wpływu 18 lutego 2011r.) oraz pismem z dnia 22 lutego 2011r. (data wpływu 28 lutego 2011r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1088/10/MS z dnia 8 lutego 2011r. oraz pismem z dnia 28 lutego 2011r. (data wpływu 9 marca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1088/10/MS z dnia 21 lutego 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest handel detaliczny kosmetykami oraz artykułami chemicznymi. Ze względu na liczbę dostawców oraz zamawianych artykułów do ponad 170 sklepów dochodzi czasem do rozbieżności w ilościach zamawianych artykułów pomiędzy zamówieniem złożonym przez Wnioskodawcę, a faktyczną dostawą potwierdzoną listem przewozowym i fakturą. Ponadto dochodzi do rozbieżności pomiędzy warunkami cenowymi ujętymi w zamówieniu, a wartościami wynikającymi z faktur.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia, że w przedmiotowej sprawie chodzi mu o różnice ilościowe pomiędzy ilościami wykazanymi na fakturach VAT a ilościami towarów rzeczywiście dostarczonymi Wnioskodawcy. Przedmiotowe różnice korygowane są poprzez żądanie od kontrahenta wystawienia faktur korygujących.

W zakresie różnic cenowych pomiędzy cenami uzgodnionymi w zamówieniu a cenami wynikającymi z faktur Wnioskodawca także występuje w tym przypadku z żądaniem wystawienia przez kontrahenta faktur korygujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca dysponując fakturą nabywcy, może obniżyć w swojej ewidencji księgowej wartości poszczególnych pozycji faktury do wartości wynikającej z iloczynu ceny uzgodnionej z dostawcą i potwierdzeń przyjęć magazynowych (w przypadku niepełnej dostawy lub różnic cenowych)...

Zdaniem Wnioskodawcy, z chwilą otrzymania faktury od kontrahenta Wnioskodawca ma prawo obniżyć wartość poszczególnych pozycji faktury do wartości wynikającej z iloczynu ceny uzgodnionej z dostawcą oraz potwierdzeń przyjęć magazynowych.

Takie postępowanie wynika z art. 88 ust. 3a pkt 4a ustawy o podatku od towarów i usług. Przyjęcie bowiem w ewidencji wartości wynikających z faktur zakupu, a następnie oczekiwanie na fakturę korygującą dostawcy, prowadziłoby do zawyżenia kwoty podatku naliczonego. Rezygnacja z kolei z ujmowania faktury w której stwierdzono rozbieżności byłoby sprzeczne z treścią ww. przepisu, który ogranicza odliczanie podatku tylko w części dotyczącej niedokonanych czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010r., gdyż we wniosku z dnia 2 listopada 2010r. Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Stosownie do art. 29 ust. 4a ww. ustawy o VAT w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29 ust. 4b ustawy o VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

  1. w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  2. wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c cyt. ustawy).

W myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 10a ww. ustawy o VAT w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Podstawowy obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku od towarów i usług, fakturami VAT przez podatników tego podatku został określony w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

W myśl § 4 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”. Faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT" wystawiają również podatnicy, o których mowa w art. 16 ustawy przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu.

Stosownie do § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; 4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury; 5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi; 6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług; 7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto); 8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto); 9. stawki podatku;10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu; 11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

W praktyce, przy dokumentowaniu przez podatników obrotu gospodarczego, zdarzają się jednak pomyłki. W związku z tym ustawodawca przewidział dwie możliwości korygowania błędów w fakturach VAT, za pomocą faktury korygującej lub noty korygującej.

W myśl § 13 ust. 1 cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny – zgodnie z ust. 2 powołanego przepisu – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

W myśl § 14 ust. 3 cyt. rozporządzenia, faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Jak stanowi § 15 ust. 1 cyt. rozporządzenia nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

Nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią (§ 15 ust. 2 cyt. rozporządzenia).

Jak stanowi § 15 ust. 3 cyt. rozporządzenia nota korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny i datę jej wystawienia;
  2. imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury albo faktury korygującej oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca, określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4;
  4. wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub faktury korygującej (§ 15 ust. 4 cyt. rozporządzenia).

Noty korygujące powinny zawierać wyrazy "NOTA KORYGUJĄCA" (§ 15 ust. 5 cyt. rozporządzenia).

W tym miejscu podkreślić należy, iż celem faktury VAT jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, pełni ona bowiem szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, co oznacza, iż nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy nie wskazuje ona zaistniałego zdarzenia gospodarczego. Jeżeli więc faktura zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek pozycji powinna zostać skorygowana, w ten sposób, aby odzwierciedlała fak

Z przepisu § 14 cyt. rozporządzenia wynika, iż dopuszczalne jest korygowanie „pomyłek (…) w jakiejkolwiek pozycji faktury”, przy czym nie uczyniono żadnych zastrzeżeń co do charakteru tych pomyłek, mogą to być więc wszelkie możliwe pomyłki. Za interpretacją taką przemawia również wykładnia językowa analizowanego przepisu. Według słownika Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, wyraz „pomyłka” oznacza – sąd lub postępek niezgodny z istotnym stanem rzeczy lub z obowiązującymi normami, mylne mniemanie, niewłaściwe, nieudane posunięcie; błąd, omyłka. Natomiast wyraz „jakikolwiek”- to zaimek zastępujący przymiotniki bez bliższego precyzowania ich treści; dowolny, wszelki, jaki bądź, wszystko jedno jaki; którykolwiek, jakikolwiek.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest handel detaliczny kosmetykami oraz artykułami chemicznymi. Ze względu na liczbę dostawców oraz zamawianych artykułów do ponad 170 sklepów dochodzi czasem do rozbieżności w ilościach zamawianych artykułów pomiędzy zamówieniem złożonym przez Wnioskodawcę, a faktyczną dostawą potwierdzoną listem przewozowym i fakturą. Ponadto dochodzi do rozbieżności pomiędzy warunkami cenowymi ujętymi w zamówieniu, a wartościami wynikającymi z faktur.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia, że w przedmiotowej sprawie chodzi mu o różnice ilościowe pomiędzy ilościami wykazanymi na fakturach VAT a ilościami towarów rzeczywiście dostarczonymi Wnioskodawcy. Przedmiotowe różnice korygowane są poprzez żądanie od kontrahenta wystawienia faktur korygujących.

W zakresie różnic cenowych pomiędzy cenami uzgodnionymi w zamówieniu a cenami wynikającymi z faktur Wnioskodawca występuje z żądaniem wystawienia przez kontrahenta faktur korygujących.

A zatem po pierwsze w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym Wnioskodawca kwestionuje zasadność merytoryczną jakiejś pozycji otrzymanej faktury VAT (w sytuacji gdy nie dokumentuje ona rzeczywiście zaistniałego zdarzenia gospodarczego) gdyż jest obarczona pewnymi błędami tj. występują różnice ilościowe pomiędzy ilościami wykazanymi na fakturach VAT a ilościami towarów rzeczywiście dostarczonych Wnioskodawcy.

Faktura VAT przyjmowana przez Wnioskodawcę nie jest zwracana wystawcy a Wnioskodawca występuje do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej.

Wnioskodawca uważa, że z chwilą otrzymania faktury od kontrahenta w przypadku wystąpienia różnic ilościowych pomiędzy ilościami wykazanymi na fakturach VAT, a ilościami towarów rzeczywiście dostarczonych Wnioskodawcy ma prawo obniżyć podatek naliczony zawarty w tych fakturach do wartości wynikającej z potwierdzeń przyjęć magazynowych. Takie postępowanie Wnioskodawcy wynika z art. 88 ust. 3a pkt 4a ustawy o podatku od towarów i usług.

Jeszcze raz podkreślić należy, iż faktura VAT winna stanowić dokumentację faktycznie zaistniałego zdarzenia gospodarczego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit a ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

W świetle cytowanego wyżej przepisu Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup towarów w części, w której podatek naliczony został wykazany w związku z czynnościami, które nie zostały wykonane, tj. w sytuacji w której w fakturze dokumentującej dostawę stwierdzono różnice ilościowe polegające na tym, że rzeczywista dostawa towarów jest mniejsza niż to wynika z faktury.

W sytuacji zatem, gdy na przyjętej przez Wnioskodawcę (znajdującej się w obrocie prawnym) fakturze VAT, dokumentującej dostawy różnych towarów, Wnioskodawca kwestionuje pozycje, dotyczące dostawy, z uwagi na fakt, iż powyższa dostawa nie miała miejsca (czyli w tym względzie faktura nie dokumentuje zaistniałego zdarzenia gospodarczego), faktura ta winna zastać skorygowana przez jej wystawcę, bowiem korekcie w tej sytuacji podlegać będą dane, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 5-12 cyt. rozporządzenia.

Stanowisko Wnioskodawcy, iż postępuje prawidłowo występując o fakturę korygującą i jednocześnie odliczając VAT naliczony tylko od tych pozycji z faktury pierwotnej, które dokumentują faktycznie zaistniałe zdarzenia gospodarcze (faktyczne przyjęcia magazynowe) należało zatem uznać za prawidłowe.

Przy czym w świetle art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT w sytuacji w której na fakturze dokumentującej dostawę stwierdzono różnice ilościowe polegające na tym, że rzeczywista dostawa towarów jest większa niż to wynika z faktury, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury w całości, gdyż podatek naliczony w tej fakturze został wykazany w związku z czynnościami, które zostały wykonane.

Niemniej w sytuacji, gdy na przyjętej przez Wnioskodawcę (znajdującej się w obrocie prawnym) fakturze VAT, Wnioskodawca kwestionuje pozycje, dotyczące dostawy, z uwagi na fakt, iż dostawa miała miejsca w ilości większej niż to wynika z faktury, faktura ta również winna zastać skorygowana przez jej wystawcę, bowiem korekcie w tej sytuacji podlegać będą dane, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 5-12 cyt. rozporządzenia.

Jednocześnie w związku z powyższym, po otrzymaniu przez Wnioskodawcę od kontrahenta faktury korygującej ilość towaru będącego przedmiotem dostawy, których to pozycji korekta powoduje jednoczesną zmianę – korektę kwoty podatku naliczonego, Wnioskodawca winien dokonać korekty wcześniej odliczonego podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.

Ponadto w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym Wnioskodawca kwestionuje zasadność merytoryczną jakiejś pozycji otrzymanej faktury VAT (w sytuacji gdy dokumentuje ona rzeczywiście zaistniałe zdarzenie gospodarcze) gdyż jest obarczona pewnymi błędami tj. błędną ceną towaru.

Faktura VAT przyjmowana przez Wnioskodawcę nie jest zwracana wystawcy a Wnioskodawca występuje do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej.

Wnioskodawca uważa, że z chwilą otrzymania faktury od kontrahenta w przypadku wystąpienia różnic cenowych pomiędzy cenami uzgodnionymi w zamówieniu a cenami wynikającymi z faktur ma prawo obniżyć wartość poszczególnych pozycji faktury do wartości wynikającej z iloczynu ceny uzgodnionej z dostawcą oraz potwierdzeń przyjęć magazynowych.

W świetle przytoczonych przepisów prawa, w sytuacji gdy wystawiona przez sprzedawcę faktura VAT dokumentuje faktycznie zaistniałe zdarzenie gospodarcze (tj. w sytuacji w której na fakturze dokumentującej dostawę nie stwierdzono różnic ilościowych polegających na tym, że rzeczywista dostawa towarów jest mniejsza niż to wynika z faktury) i faktura ta znalazła się w obrocie prawnym poprzez przyjęcie jej przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca (pod warunkiem, że jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT oraz, że zakupione towary będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) może w myśl art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o VAT dokonać odliczenia całej kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury VAT dokumentującej zakup.

Jednocześnie stwierdzone przez Wnioskodawcę na fakturze VAT błędy takie jak: błędna cena towaru, winny zostać bezwarunkowo skorygowane (na mocy § 14 ust. 1 ww. ustawy o VAT) fakturą korygującą VAT wystawioną przez sprzedawcę.

Przy czym nadmienić należy, iż ustawodawca dał nabywcy towaru lub usługi, który otrzymał fakturę VAT zawierającą pomyłki, możliwość wystawienia faktury zwanej notą korygującą. Wyjątki ograniczające możliwość wystawienia przez nabywcę not korygujących dotyczą pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12.

A zatem pomyłki w cenie towaru Wnioskodawca nie może skorygować notą korygującą.

Zatem prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w sytuacji wystąpienia pomyłek w cenie zwraca się do dostawcy o dokonanie korekty poprzez wystawienie faktury korygującej.

W związku z powyższym, po otrzymaniu przez Wnioskodawcę od kontrahenta faktury korygującej cenę towaru, których to pozycji korekta powoduje jednoczesną zmianę – korektę kwoty podatku naliczonego, Wnioskodawca winien dokonać korekty wcześniej odliczonego podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż z chwilą otrzymania faktury od kontrahenta Wnioskodawca ma prawo obniżyć wartość poszczególnych pozycji faktury do wartości wynikającej z iloczynu ceny uzgodnionej z dostawcą oraz potwierdzeń przyjęć magazynowych należało uznać za nieprawidłowe.

Jak już bowiem stwierdzono w sytuacji gdy Wnioskodawca kwestionuje zasadność merytoryczną jakiejś pozycji otrzymanej faktury VAT (która dokumentuje rzeczywiście zaistniałe zdarzenie gospodarcze) bowiem jest obarczona pewnymi błędami (tj. błędną ceną towaru) Wnioskodawca występuje do sprzedawcy o wystawienie faktury korygującej, a podatek naliczony w tej fakturze VAT Wnioskodawca odlicza w całości z faktury pierwotnej a następnie koryguje go w dacie otrzymania faktury korygującej.

W związku z powyższym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj