Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1099/14/PS
z 12 listopada 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2014 r. (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektów pn. „xxx” – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektów.


We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spis oznaczeń.


  • uPTU - ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 11.177.1054);
  • uOP - ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 09.1 51 .1220 t.j. ze zm.);
  • uOS - ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska (Dz. U. 08.25.150 t.j. ze zm.);
  • uFPU - ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r. , poz. 885);
  • uSDG - ustawa z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 10.220.1447 t.j. ze zm.).


Opis stanu faktycznego.


Park od dnia 1 stycznia 2012 r. jest formą ochrony przyrody (vide: art. 6 ust. 1 uOP) i jednocześnie państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 uFPU (vide: art. 8a uOP).


W ramach wykonywania działalności uzyskuje m. in. następujące dochody:


  • z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zwolnione z VAT) oraz inne cele niż mieszkaniowe (opodatkowane stawką 23%);
  • ze sprzedaży drewna opałowego (opodatkowane stawką 8%) oraz drewna pozostałego (opodatkowane stawką 23%);
  • związane ze sprzedażą wydawnictw i innych „gadżetów” związanych z Parkiem Narodowym (opodatkowane stawką 23%);
  • z tytułu dzierżawy gruntów na cele rolnicze (zwolnione z VAT) oraz na cele inne niż rolnicze (opodatkowane stawką 23%);
  • ze sprzedaży siana (opodatkowane stawką 8%);
  • z tytułu opłat za wstęp do Parku (opodatkowane stawką 8% i 23%).


W związku z powyższym Park Narodowy wykonuje czynności zarówno opodatkowane, jak i zwolnione. Jeśli wydatek jest związany z czynnościami opodatkowanymi odlicza VAT w 100%, natomiast gdy danego wydatku nie da sie przypisać jednoznacznie odlicza VAT za pomocą wskaźnika proporcji lub nie odlicza wcale.


Zdarzenie pierwsze:


Park Narodowy realizuje Przedsięwzięcie pn. „xxx” na podstawie Umowy o dofinansowanie w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przedsięwzięcie swoim zasięgiem obejmuje teren Parku Narodowego oraz trzy obszary Natura 2000 (dwa obszary specjalnej ochrony ptaków tj. „xxx” … oraz trzeci specjalny obszar ochrony siedlisk „xxx” xxx), nad którymi Dyrektor Parku sprawuje nadzór.

Walory przyrodnicze Parku Narodowego skutkowały przyznaniem przez UNESCO MAB „xxx” w 19xx r. statusu Światowego Rezerwatu Biosfery, a w 19xx r., wpisując go na listę terenów chronionych Konwencją Ramsar „xxx”. Od 2004 r. Park Narodowy powiększony został o pas M. w ramach xxx obszarów chronionych xx xxx (xxxx).

Teren zarządzany przez Park oraz leżące w jego obrębie obszary Natura 2000 jest bardzo zróżnicowany, zarówno pod względem przyrodniczym, jak i administracyjno-terenowym (grunty należące do Skarbu Państwa, grunty prywatne, sieć dróg, intensywna turystyka, zróżnicowana zabudowa, podział administracyjny i organizacyjny Parku, zakłady, itd.). Zróżnicowanie takie, niesie ze sobą ogromną ilość zagrożeń, zdarzeń, czy informacji, które muszą być jak najszybciej wykrywane, analizowane, zmagazynowane oraz przetworzone dla osób zarządzających terenem i wykonujących na nim działania ochronne.


Podstawowymi celami ochrony przeciwpożarowej jest nadzorowanie obszaru w celu zachowania naturalnych procesów zachodzących w przyrodzie. w skład których wchodzą min.:


  • utrzymanie naturalnej różnorodności biologicznej,
  • ograniczenie niekorzystnych zjawisk i procesów zachodzących w ekosystemach,
  • dbałość o zachowanie naturalnej różnorodności siedlisk,


Park, wraz z otuliną, swoim oddziaływaniem obejmuje 62.964.03 ha.

W ramach realizowanego przedsięwzięcia wybudowano dwa nowe maszty z odciągami, po jednym w Obwodzie xxx oraz zakupione będą: m. in. kamery i anteny do przesyłu obrazu do Punktu Alarmowe-Dyspozycyjnego, zlokalizowanego w budynku dyrekcji Parku Narodowego w Smołdzinie, zestawy komputerowe oraz serwer do obsługi systemu ppoż.

Przeciwpożarowy system ochrony umożliwi bardzo szybkie wykrywanie, alarmowanie i kierowanie działaniami ratowniczymi, co pozwoli zatrzymać proces utraty różnorodności biologicznej i krajobrazowej, a przynajmniej zminimalizować ewentualne straty przyrodnicze. Przewidywanym efektem ekologicznym będzie skuteczniejsza ochrona ekosystemów lądowych (gatunkowa, siedliskowa). Kompleksowy efekt będzie uzyskany na obszarach poddanych ochronie, tj. obszarach Natura 2000 i na obszarze Parku Narodowego będącego rezerwatem biosfery MAB i obszarem chronionym na podstawie Konwencji Ramsarskiej.

Zadania realizowane w ramach Przedsięwzięcia nie mają bezpośredniego związku ze sprzedażą opodatkowaną Parku, jednakże istnieje pośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną, ponieważ zakupy towarów i usług dot. jego realizacji będą służyły całemu terenowi Parku, w tym również działalności, gdzie występuje sprzedaż opodatkowana, np. z tytułu udostępniania, sprzedaży siana, drewna i amatorskiego połowu ryb. Gdyby nie decyzja Komendanta Straży Parku to Park do wykonywania zadań związanych ze sprzedażą opodatkowaną nie miałby obowiązku realizacji tego Przedsięwzięcia.


Zdarzenie drugie.


Park złożył wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji w ramach programu priorytetowego nr 4.1 „xxx”, pod nazwą: „xxx”.

Przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie Parku oraz dwóch obszarach Natura 2000: „xxx” i „xxx”, nad którymi Dyrektor Parku sprawuje nadzór. Walory przyrodnicze Parku Narodowego skutkowały przyznaniem przez UNESCO MAB „xxx” w 19xx r. statusu Światowego Rezerwatu Biosfery. W19xx r. wpisano go na listę terenów chronionych Konwencją Ramsar „xxx”. Bezpośrednio przebudowa dróg będzie realizowana na obszarze ochrony ścisłej M. Uwarunkowania tego obszaru takie jak wydmy, lasy, tereny podmokłe, zalewowe, powodują, że jest tam niewielka ilość dostępnych dróg. Drogi te zlokalizowane są w rejonach miejscowości i przez to intensywnie uczęszczane przez pieszych i rowerzystów, co skutkuje w pewnych okresach rozdeptywaniem przyległych siedlisk i pojawiającą się dużą ilość zdarzeń, które muszą być jak najszybciej wykrywane, przez osoby zarządzające terenem i wykonujących na nim działania ochronne. Dlatego ważnym jest, by dostosować nieliczne istniejące drogi na potrzeby sprawnego i szybkiego przemieszczania się pojazdów ratowniczo-gaśniczych, Służby Parku Narodowego oraz ruchu pieszego i rowerowego.

Celem głównym przedsięwzięcia jest przebudowa dróg leśnych do wymagań stawianych dla dróg pożarowych, to jest utrzymania w sposób zapewniający ich przejezdność dla pojazdów Straży Pożarnej i innych służb ratowniczych.

Dodatkowym celem jest ograniczenie szkód przyrodniczych wzdłuż dróg spowodowanych niekontrolowanym, stałym wydeptywaniem, a tym samym stopniowym zmniejszaniem powierzchni siedlisk chronionych. Przebudowa dróg pożarowych ma na celu prowadzenie czynnej ochrony siedlisk i gatunków chronionych jako miejsca do życia roślin, zwierząt i grzybów, co potencjalnie wpłynie na zachowanie bioróżnorodności.

Zadanie realizowane w ramach przedsięwzięcia nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą opodatkowaną Parku Narodowego, jednakże istnieje pośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną, ponieważ drogi pożarowe udostępniane są również dla odwiedzających Park, od których pobierane są opłaty za wstęp do Parku.


Zdarzenie trzecie:


Park na podstawie Umowy o dofinansowanie w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie realizował Przedsięwzięcie pn. „xxx”. Celem przedsięwzięcia jest ochrona przyrody i krajobrazu Parku, obszaru wyróżniającego się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, naukowymi, kulturowymi i społecznymi, utworzonego w celu zachowania naturalnych właściwości ekosystemów wodnych i lądowych. Wśród walorów krajobrazowych, wyróżniających Park w skali regionalnej, krajowej i międzynarodowej znajdują się wydmy ruchome - uznane jako unikatowe w Europie, pas M. oraz lasy bukowo-dębowe i bory wraz z torfowiskami, bagnami i łąkami. O wyjątkowości tego miejsca świadczy włączenie Parku przez UNESCO do sieci Światowych Rezerwatów Biosfery oraz wpisanie go na listę terenów chronionych Konwencją Rasmar „xxx”. Park tworzy również sieć Natura 2000 jako Obszary Specjalnej Ochrony Ptaków – O. i P. W. B. oraz Specjalny Obszar Ochrony siedlisk pod nazwą P..


W ramach realizacji powyższego zadania przewiduje się wykonanie termomodernizacji i rozbudowy istniejących obiektów, w tym m. in.:


  • prace polegające na termomodernizacji oraz przebudowie i remoncie istniejącego budynku mieszkalnego z przeznaczeniem na 4 mieszkania,
  • prace polegające na przebudowie istniejącego budynku gospodarczego na garaż 4 stanowiskowy dla sprzętu Parku Narodowego będącego na wyposażeniu pracowników, pełniący również funkcję magazynową oraz pomieszczenie techniczne, w którym zainstalowana zostanie ciepłownia,
  • prace polegające na rozbiórce zbędnego budynku gospodarczego,
  • wykonanie biologicznej, przepływowej oczyszczalni ścieków,
  • usuwanie wyrobów i odpadów zawierających azbest z ww. budynków.


Zadania realizowane w ramach Przedsięwzięcia mają bezpośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną Parku, ponieważ zakupy towarów i usług dot. jego realizacji służą działalności opodatkowanej z tytułu najmu mieszkań jak i pomieszczeń gospodarczych.


Zdarzenie czwarte:


Park na podstawie umowy o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego 6.1 Ochrona przyrody i krajobrazu, otrzymał dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację Przedsięwzięcia pn. „xxx”.

Przedmiotem umowy jest realizacja dwóch zasadniczych przedsięwzięć w zakresie „xxx”.

Pierwsze przedsięwzięcie obejmuje realizację zadań w ramach monitoringu w zakresie stanu zasobów przyrodniczych, występujących zagrożeń oraz efektów realizowanych zadań. Przedsięwzięcie drugie obejmuje wyposażenie w podstawowy sprzęt informatyczny i oprogramowanie pod kątem wdrażania planów ochrony oraz zarządzania obszarami chronionymi.

W ramach pierwszego przedsięwzięcia zaplanowano wykonanie lotniczego skaningu laserowego, wysokorozdzielczych zobrazowań, w tym zdjęć lotniczych pionowych i skośnych, zdjęć hiperspektralnych i termalnych wraz z opracowaniem produktów pochodnych oraz opracowanie teledetekcyjnej analizy środowiska przyrodniczego obszaru PN w oparciu o pozyskane w ten sposób dane oraz przy wykorzystaniu danych teledetekcyjnych pochodzących z nalotów wcześniejszych (2011r.).

W ramach drugiego przedsięwzięcia tj. wyposażenia w podstawowy sprzęt informatyczny i oprogramowanie pod kątem wdrażania planów ochrony oraz zarządzania obszarami chronionymi, zaplanowano m. in. rozwój systemu GIS PN, w tym zakup licencji oprogramowania GIS oraz wykonanie aplikacji realizującej usługę elektronicznego przewodnika po PN.

W ramach rozwoju systemu GIS PN zaplanowano również pozyskanie rozszerzenia ArcGIS Publisher, w oparciu o które uruchomiony zostanie serwer danych przestrzennych PN i obszarów Natura 2000. Stanowiąc nowoczesne środowisko publikacji zestawów danych rastrowych i wektorowych, głównie mapowych, usprawni komunikację na linii PN - użytkownik serwisu www.....pl, dostarczając nie tylko zasób publicznie dostępnych danych zawierających informację o środowisku, ale jednocześnie poszerzając ofertę edukacyjną PN. Elementem nowatorskiej dla PN formy infrastruktury edukacyjnej, planowanej do uruchomienia w ramach realizacji niniejszego wniosku, jest elektroniczny przewodnik po PN, przeznaczony dla urządzeń tzw. mobilnych, którego treść merytoryczna (w postaci specjalnej aplikacji) publikowana będzie m. in. poprzez publicznie dostępny serwer mapowy PN. Opracowana na potrzeby PN aplikacja umożliwi realizację wybranych przez użytkownika programów edukacyjnych, opierających się o udostępnione ścieżki przyrodnicze i szlaki turystyczne, na których zamieszczone zostaną specjalne tabliczki informacyjne zawierające kody QR (Ouick Response, QR, „szybka odpowiedź”).

W ramach realizowanego projektu jest wykonanie elektronicznego przewodnika po PN, przeznaczonego dla urządzeń tzw. mobilnych. Ten nowatorski sposób edukacji skierowany głównie do społeczności spoza terenu PN, licznie odwiedzającej Park w okresie tzw. sezonu turystycznego (ponad 300 tys. osób), ma za zadanie podnosić świadomość ekologiczną i przyrodniczą oraz stać się narzędziem w procesie wdrażania wytycznych stanowiących pokłosie realizowanego obecnie (poprzez punkty poboru opłat za wstęp do PN, obserwacje prowadzone w ramach praktyk zawodowych studentów) oraz planowanego do rozwoju monitoringu ruchu turystycznego. Efektem rzeczowym przedsięwzięcia jest:


  1. opracowanie dokumentów planistycznych do wykonywania zadań z zakresu ochrony przyrody:


    1. zakup sprzętu do opracowania planów i programów:


      1. licencje oprogramowania ArcGIS Desktop - 5szt.
      2. licencje oprogramowania ArGIS Publisher - 1szt.
      3. licencje oprogramowania ArcGIS 3D Analyst -1 szt.
      4. aplikacja elektronicznego przewodnika - 1szt.


    2. wykonanie opracowań wchodzących w zakres przygotowania planów ochrony parków narodowych i obszarów Natura 2000 - wykonanie analizy środowiska przyrodniczego obszaru zainteresowania; powierzchnia objęta opracowaniem, obejmująca obszar …PN oraz Natura 2000 X, Y - do ok. 400 km2.


  2. monitoring środowiska:


    1. Inne: wykonanie lotniczego skaningu laserowego oraz opracowanie produktów pochodnych, wykonanie wysokorozdzielczych zobrazowań:



      1. chmura punktów - zestaw danych w podziale na odpowiednie bloki danych,
      2. numeryczny model terenu - zestaw danych w podziale na odpowiednie bloki danych,
      3. numeryczny model pokrycia terenu - zestaw danych w podziale na odpowiednie bloki danych,
      4. wysokorozdzielcze lotnicze zdjęcia pionowe - zestaw danych w podziale na odpowiednie bloki danych,
      5. ortofotomapa - zestaw danych w podziale na odpowiednie bloki danych.


Zadania realizowane w ramach Przedsięwzięć mają pośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną Parku Narodowego. Zakupy towarów i usług dot. ich realizacji będą służyły całemu terenowi Parku, w tym również działalności, gdzie występuje sprzedaż opodatkowana , np. z tytułu sprzedaży siana, sprzedaży drewna oraz amatorski połów ryb.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy jest możliwość odliczania VAT od towarów i usług w związku z przyszłą realizacją Przedsięwzięcia pn. „xxx”?
  • Czy jest możliwość odliczania podatku VAT od towarów i usług w związku z realizacją Przedsięwzięcia pn. „xxx”?
  • Czy jest możliwość odliczania podatku VAT od towarów i usług w związku z realizacją Przedsięwzięcia pn. „xxx”?
  • Czy jest możliwość odliczania podatku VAT od towarów i usług w związku z realizacją Przedsięwzięcia pn. „xxx”?


Zdaniem Parku:


Ad. 1. Realizując ww. Przedsięwzięcie ma możliwość odzyskania naliczonego VAT od zakupu towarów i usług za pomocą wskaźnika proporcji.

Ad. 2. Realizując ww. przedsięwzięcia ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT od zakupu towarów i usług za pomocą wskaźnika proporcji.

Ad. 3. Realizując ww. przedsięwzięcia ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT od zakupu towarów i usług w 100% w części usług polegających na przebudowie istniejącego budynku gospodarczego na garaż 4 stanowiskowy dla sprzętu Parku Narodowego będącego na wyposażeniu pracowników, pełniący również funkcję magazynową oraz pomieszczenie techniczne, w którym zainstalowana zostanie ciepłownia, polegających na rozbiórce zbędnego budynku gospodarczego, wykonaniu biologicznej, przepływowej oczyszczalni ścieków oraz usuwaniu wyrobów i odpadów zawierających azbest z ww. budynków.

Ad. 4 . Realizując ww. przedsięwzięcia ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT od zakupu towarów i usług za pomocą wskaźnika proporcji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą” – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z treści cytowanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów towarów i usług zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stawka podatku – zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Parku jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te będą związane. Park ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do czynności podlegających opodatkowaniu i czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W świetle ust. 2 tego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej – art. 90 ust. 4 ustawy.

Szczegółowe zasady dokonywania odliczenia w oparciu o wskazaną proporcję przewidziane zostały w przepisach art. 90 ust. 5-10 ustawy.

W przypadku, gdy podatnik nie jest w stanie bezpośrednio przyporządkować poniesionych wydatków do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, przepisy art. 90 nakładają obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim nabyte towary i usługi zostały lub zostaną wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Unormowanie to ma charakter doprecyzowujący ogólną zasadę w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków podatnika wykorzystywanych zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, i jest zgodne z normą prawną wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że nadrzędna zasada neutralności VAT, wyrażona najpełniej w dyspozycji powołanego uprzednio przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawnia Park do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących dokonane zakupy w zakresie wskazanym w tym przepisie. Zaznaczenia wymaga, że realizowane projekty pn. „xxx” wykazują – w ocenie tut. organu – pośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną, polegającą na sprzedaży, siana i drewna, organizowania amatorskiego połowu ryb oraz pobieraniu opłat za wstęp do Parku. Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że uwzględniając treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do odliczenia podatku z tytułu wydatków będzie przysługiwać w części związanej z działalnością gospodarczą Parku, zaś w części niezwiązanej z działalnością gospodarczą – prawo takie nie będzie przysługiwać.

Jak już wskazano Park ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do czynności podlegających opodatkowaniu i czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zatem za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Parku, że odliczenie podatku przysługiwać będzie na podstawie obliczonej proporcji.

W odniesieniu do projektu pn. „xxx” stwierdzić należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi będą miały związek z czynnościami opodatkowanym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli Park będzie w stanie przypisać poniesione wydatki wyłącznie do czynności najmu mieszkań, prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w ogóle nie będzie przysługiwało, gdyż najem ten nie będzie generował podatku należnego, gdyż jest zwolniony od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy Park będzie w stanie przypisać poniesione wydatki wyłącznie do czynności generujących podatek należy, prawo do odliczenia podatku będzie przysługiwało w całości. Jeżeli zaś nie będzie mógł wyodrębnić poszczególnych wydatków do czynności kreujących podatek należny oraz do czynności zwolnionych podatku, prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało w części w jakiej zakupy towarów i usług będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi, tj. na podstawie obliczonej proporcji.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków będzie przysługiwało o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w art. 88 tej ustawy.

Końcowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj