Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/436-3/12-6/KK
z 30 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/436-3/12-6/KK
Data
2012.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
nabycie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy nabycie pięciu działek gruntu o łącznej powierzchni ponad 1 ha podlega zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?



Wniosek ORD-IN 234 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu 6 kwietnia 2012 r.) oraz pismem z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), pismem z dnia 26 marca 2012 r., Nr IPTPB2/436-3/12-2/KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia tego wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie doręczone zostało w dniu 29 marca 2012 r. W dniu 6 kwietnia 2012 r. do tut. Organu wpłynęło pismo z dnia 3 kwietnia 2012 r., stanowiące odpowiedź na wezwanie (data nadania 4 kwietnia 2012 r.).

W celu doprecyzowania stanu faktycznego, pismem z dnia 12 kwietnia 2012 r., Nr IPTPB2/436-3/12-4/KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwał ponownie Wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia tego wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Powtórne wezwanie doręczone zostało w dniu 17 kwietnia 2012 r. W dniu 26 kwietnia 2012 r. do tut. Organu wpłynęło pismo z dnia 20 kwietnia 2012 r., stanowiące odpowiedź na wezwanie (data nadania 23 kwietnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zamierza - poza ramami i przedmiotem aktualnie prowadzonej działalności gospodarczej - nabyć od osób fizycznych udziały w 5 niezabudowanych nieruchomościach gruntowych. Łączna powierzchnia działek: wynosi 22.302 m2 tj. 2,2302 ha. Po dokonaniu transakcji nabycia udziałów w nieruchomości, Wnioskodawca stałby się ich współwłaścicielem działek w częściach ułamkowych określonych następująco: Wnioskodawca - 1/2 udziału w każdej z działek, dwaj pozostali współwłaściciele - po 1/4 udziału w każdej działek. Łączny udział Wnioskodawcy w poszczególnych nieruchomościach, w przeliczeniu na powierzchnię, przekraczać będzie obszar 1 ha. Nieruchomości będące przedmiotem transakcji nie są aktualnie przez obecnych współwłaścicieli faktycznie wykorzystywane na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej i, co najmniej do czasu dokonania transakcji nabycia udziałów w nieruchomościach przez Wnioskodawcę, nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Nieruchomości będące przedmiotem transakcji zostały sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków, jako użytki rolne, łąki trwałe (Ł) V i VI klasy bonitacyjnej. Nieruchomości te zostały objęte planem zagospodarowania przestrzennego i oznaczone jako tereny zabudowy wielorodzinnej (MW) oraz częściowo jako tereny ulic publicznych (KDL).

W piśmie z dnia 3 kwietnia 2012 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

  1. W momencie nabycia części działek, żadna z części działek stanowiących przedmiot transakcji nie będzie stanowić u żadnego ze zbywców gospodarstwa rolnego, w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.
  2. Nie posiada gospodarstwa rolnego lub gruntów rolnych, które wraz z nabytymi działkami utworzyłyby gospodarstwo rolne.

W piśmie z dnia 20 kwietnia 2012 r., stanowiącym kolejne uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Z nabytych gruntów utworzy gospodarstwo rolne w znaczeniu nadanym mu legalną definicją zawartą w art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Wnioskodawca, po dokonaniu transakcji, stanie się bowiem właścicielem obszaru użytków rolnych o powierzchni przekraczającej 1 ha.
  2. Po nabyciu gruntów, planuje ich całościowe lub stopniowe wydzielanie oraz wnoszenie aportem lub aportami do spółki celowej, która prowadzić będzie działalność gospodarczą o charakterze deweloperskim (budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne i wielorodzinne). W konsekwencji zmieni się przeznaczenie gruntów w takim znaczeniu, że ostatecznie będą przez podmiot inny od Wykonawcy wykorzystywane do prowadzenia opisanej wyżej działalność gospodarczej.
  3. Przedmiotem nabycia będą wyłącznie grunty sklasyfikowane w rejestrze gruntów jak użytki rolne-łąki IV, V i VI klasy bonitacyjnej (odpowiednio oznaczone symbolami: uż. ŁIV, uż. ŁV, uż. ŁVI).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy transakcja nabycia przez Wnioskodawcę udziałów w 5 nieruchomościach w formie umowy sprzedaży będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych, powstałym na gruncie art. 1 pkt 1 lit. a w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja sprzedaży udziałów w nieruchomościach nie będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych, w związku z czym względem Wnioskodawcy nie zaaktualizuje się obowiązek zapłaty podatku w wysokości 2% ceny zakupu nieruchomości.

Zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od tego podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, między innymi w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego, będącego własnością nabywcy.

Stosownie do treści art. 1 ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 powyższej ustawy, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Nieruchomości będące przedmiotem transakcji zostały sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, łąki trwałe (Ł) V i VI klasy bonitacyjnej. Nieruchomości te zostały objęte planem zagospodarowania przestrzennego i oznaczone jako tereny zabudowy wielorodzinnej (MW) oraz częściowo jako tereny ulic publicznych (KDL).

W nawiązaniu do powyższego, Wnioskodawca podkreśla, iż o tym, czy dane grunty stanowią gospodarstwo rolne, czy też stanowią nieruchomości rolne, stanowi, zgodnie z ustawą o podatku rolnym, wyłącznie ich sklasyfikowanie w ewidencji gruntów i budynków, a nie ich przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego czy też w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Tym samym, grunty stanowiące przedmiot planowanej transakcji należy uznać za grunty rolne, w rozumieniu art. 1 ustawy o podatku rolnym. W konsekwencji realizacja transakcji spowoduje, iż objęte nią grunty utworzą gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów art. 2 ustawy o podatku rolnym. Całkowity obszar gruntów rolnych stanowiących własność Wnioskodawcy przekroczy bowiem obszar 1 ha (por. postanowienie Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu z dnia 10 marca 2006 r., PM/436-1/06).

W świetle powyższych wyjaśnień, w ocenie Wnioskodawcy, uznać należy dopuszczalność zastosowania względem opisanej transakcji zwolnienia przedmiotowego, opisanego w treści art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. nr 101, poz. 649 ze zm.), umowa sprzedaży, jako czynność cywilnoprawna, podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Jednakże, w myśl art. 9 pkt 2 lit. a) cytowanej ustawy, zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności nabywane grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Definiując pojęcie „gospodarstwo rolne” należy stosownie do treści cytowanego przepisu odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

  1. grunty orne oznaczone symbolem – R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery „S” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery „B” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem – W.

Z powołanego wyżej przepisu art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku, tylko wtedy, gdy w chwili dokonania czynności nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego. Natomiast późniejsza zmiana przeznaczenia gruntu nie skutkuje pozbawieniem praw do zwolnienia od podatku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) zamierza, poza ramami i przedmiotem aktualnie prowadzonej działalności gospodarczej, nabyć od osób fizycznych udziały w pięciu niezabudowanych nieruchomościach gruntowych. Wnioskodawca, w momencie nabycia, nie posiada gospodarstwa rolnego lub gruntów rolnych, które wraz z nabytymi działkami utworzą gospodarstwo rolne.

Łączna powierzchnia działek: wynosi 22.302 m2 tj. 2,2302 ha. Po dokonaniu transakcji nabycia udziałów w nieruchomości, Wnioskodawca stałby się współwłaścicielem działek w częściach ułamkowych, określonych następująco: Wnioskodawca - 1/2 udziału w każdej z działek, dwaj pozostali współwłaściciele - po 1/4 udziału w każdej działek. W momencie nabycia, żadna z części działek nie będzie u zbywców stanowić gospodarstwa rolnego. Łączny udział Wnioskodawcy w poszczególnych nieruchomościach, w przeliczeniu na powierzchnię, przekraczać będzie obszar 1 ha. Wnioskodawca z nabytych gruntów utworzy gospodarstwo rolne, w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Nieruchomości będące przedmiotem transakcji nie są aktualnie przez obecnych współwłaścicieli faktycznie wykorzystywane na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej i co najmniej do czasu dokonania transakcji nabycia udziałów w nieruchomościach przez Wnioskodawcę, nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Nieruchomości będące przedmiotem transakcji zostały sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków, jako użytki rolne, łąki trwałe (Ł) V i VI klasy bonitacyjnej (odpowiednio oznaczone symbolami: uż. ŁIV, uż. ŁV, uż, ŁVI). Nieruchomości te zostały objęte planem zagospodarowania przestrzennego i oznaczone jako tereny zabudowy wielorodzinnej (MW) oraz częściowo jako tereny ulic publicznych (KDL).

Po nabyciu gruntów, Wnioskodawca planuje ich całościowe lub stopniowe wydzielanie oraz wnoszenie aportem lub aportami do spółki celowej, która prowadzić będzie działalność gospodarczą o charakterze deweloperskim (budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne i wielorodzinne). W konsekwencji, zmieni się przeznaczenie gruntów w takim znaczeniu, że ostatecznie będą przez podmiot inny od Wykonawcy wykorzystywane do prowadzenia opisanej wyżej działalność gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, że przedmiotem nabycia są grunty rolne tj łąki trwałe (Ł) V i VI klasy bonitacyjnej, wymienione w § 68 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa. Wnioskodawca z nabytych gruntów utworzy gospodarstwo rolne, określone w art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. W związku z tym, stwierdzić należy, iż w przypadku nabycia gruntów opisanych we wniosku, stosownie do przepisu art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, umowa sprzedaży, na podstawie której Wnioskodawca nabędzie grunt, zwolniona będzie z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie tut. Organ zwraca uwagę na fakt, że wszystkie ulgi i zwolnienia podatkowe są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków określonych w ustawie. Zatem oceniając, czy w danej sytuacji przysługuje do niej prawo, należy przepisy stosować w sposób ścisły tj. nie należy dokonywać ich wykładni rozszerzającej, ani też zawężającej.

W związku z tym, to na podatniku natomiast spoczywa ciężar udowodnienia, że spełnia warunki do uzyskania ulgi określonej w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Okoliczność ta w każdej sytuacji, jako indywidualny przypadek, podlega ocenie organów podatkowych.

Ponadto tut. Organ wskazuje, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawcy, jako występującego z wnioskiem. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych nabywców działek.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj