Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-150/12-2/SM
z 27 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-150/12-2/SM
Data
2012.04.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Delegacja ustawowa


Słowa kluczowe
kontrola
produkcja
skład podatkowy
zbiornik


Istota interpretacji
przechowywanie wyrobów energetycznych w legalizowanych zbiornikach



Wniosek ORD-IN 388 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17.01.2012 r. (data wpływu 06.02.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań związanych z magazynowaniem w zbiornikach wyrobów energetycznych w składzie podatkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.02.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uregulowań związanych z magazynowaniem w zbiornikach wyrobów energetycznych w składzie podatkowym.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi skład podatkowy produkcyjno-magazynowy, w którym produkowane są wyroby akcyzowe (oleje smarowe i przemysłowe środki smarne), w tym wyroby energetyczne w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Spółka posiada w składzie podatkowym zbiorniki posiadające świadectwa legalizacji, świadectwa wzorcowania oraz zbiorniki nie posiadające ww. świadectw.

Spółka zamierza rozbudować skład podatkowy o kolejne zbiorniki oraz wyznaczyć zbiorniki posiadające świadectwa legalizacji, wzorcowania, w rozumieniu przepisów o prawnej kontroli metrologicznej, w celu magazynowania wyrobów gotowych oraz wydawania ich odbiorcom wyłącznie z tych zbiorników. Pozostałe zbiorniki, nie posiadające świadectw legalizacji bądź wzorcowania, przeznaczone będą wyłącznie do magazynowania surowców i półproduktów. Ze zbiorników tych nie będą dokonywane wydania dla odbiorców. Wnioskodawca wskazuje, iż wyroby zmagazynowane w tych zbiornikach mogłyby stanowić u innych podatników przedmiot obrotu handlowego jako wyroby gotowe (np. olej bazowy nabywany jako półprodukt stanowi u innych podatników wyrób gotowy - olej napędowy lub olej opałowy). Jednak u podatnika stanowią wyłącznie surowce i półprodukty, w związku z tym nie są dla Spółki (w danym składzie podatkowym) wyrobami gotowymi.

Spółka zamierza w swym składzie produkcyjno-magazynowym wyznaczyć zbiorniki w magazynie wyrobów gotowych, z których następowałoby wydanie wyrobów gotowych (np. olej napędowy) na rzecz innych odbiorców (te zbiorniki będą podlegały prawnej kontroli metrologicznej). Pozostałe zbiorniki znajdujące się w produkcyjno-magazynowym składzie podatkowym nie byłyby wykorzystywane do wydań wyrobów na rzecz odbiorców zewnętrznych. Dopuszczalne natomiast byłoby wydanie z tych zbiorników (zbiorników produkcyjnych) produktów w ramach przesunięć pomiędzy własnymi magazynami do produkcji (w tych zbiornikach przechowywane będą oleje bazowe do produkcji olejów smarowych, zbiorniki te nie będą podlegały prawnej kontroli metrologicznej)

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zbiorniki przeznaczone do magazynowania w składzie podatkowym wyrobów energetycznych, z których nie będzie dokonywane wydanie produktów na rzecz odbiorców, podlegają prawnej kontroli metrologicznej na podstawie odrębnych przepisów...
  2. Jak należy interpretować zapis w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231) cytat „Za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy, nawet jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym”...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Prawnej kontroli metrologicznej w składzie podatkowym, w którym prowadzona jest działalność polegająca na produkcji oraz magazynowaniu m.in. wyrobów akcyzowych będących wyrobami energetycznymi, podlegają wyłącznie takie zbiorniki, w których magazynowane są produkty stanowiące u danego podatnika wyroby gotowe wydawane odbiorcom. Zbiorniki służące do przechowywania surowców i półproduktów nie będących u danego podatnika wyrobami gotowymi, które to surowce i półprodukty wydawane są wyłącznie wewnątrz składu i nie są wydawane odbiorcom, nie podlegają prawnej kontroli metrologicznej.

Ad. 2. Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 roku w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmiotu prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32 poz. 231), aby dany zbiornik w składzie podatkowym produkcyjnym podlegał prawnej kontroli metrologicznej łącznie muszą być spełnione następujące przesłanki:

  1. magazynowane w nim wyroby muszą być wyrobami energetycznymi, określonymi w załączniku nr 2 do ustawy,
  2. magazynowane w nim wyroby muszą być objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa,
  3. magazynowane w nim wyroby muszą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
  4. magazynowane w nim wyroby muszą być wyrobami gotowymi.

W zakresie warunku nr 4 przepis nie określa, czy chodzi o produkty, które w ogóle na rynku mogą być przedmiotem obrotu, czy też o produkty, które są wydawane przez danego podatnika jako wyroby gotowe. Warunek ten określa jedynie, że za takie wyroby uznaje się produkty o takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy. Wykładnia celowościowa tego przepisu wskazuje, że chodzi w tym przypadku o dany skład podatkowy. Zatem w ocenie Wnioskodawcy nie chodzi o takie wyroby, które mogą być w ogóle na rynku przedmiotem obrotu, lecz o takie wyroby, które stanowią u danego podatnika (w danym składzie podatkowym) wyroby gotowe wydawane odbiorcom zewnętrznym, głównie chodzi o wyprowadzenie ze składu podatkowego gotowego wyrobu pod postacią oleju napędowego, który to olej w innych przypadkach w składzie podatkowym będzie stanowił olej bazowy do produkcji olejów smarowych.

Brzmienie tego przepisu (paragraf 3 ust. 2 rozporządzenia) wskazuje wyraźnie, że w tego rodzaju składzie podatkowym, jakim jest skład produkcyjno-magazynowy, istnieją przynajmniej dwie kategorie zbiorników i tylko zbiorniki, w których towar (wyrób) wyprowadzany do odbiorcy podlega prawnej kontroli metrologicznej. Przy czym wyrób będzie mógł być produktem pośrednim, czyli takim który będzie podlegał dalszym procesom przetwarzania, modyfikacji, uszlachetniania w składzie podatkowym. Jedynym wymogiem odnośnie specyfiki wyrobu będzie taki stopień przetworzenia, który pozwala na wyprowadzenie ze składu podatkowego do odbiorcy.

Decydującym czynnikiem dla objęcia obowiązkiem posiadania przez zbiornik w składzie podatkowym produkcyjno-magazynowym świadectw wzorcowania bądź świadectw legalizacji, będzie czynność wyprowadzania z danego zbiornika do odbiorcy wyrobów energetycznych. Za takim rozumieniem tego przepisu przemawia również wykładnia celowościowa. Zdaniem Spółki przepisy zawarte w rozporządzeniu dotyczącym objęcia zbiorników prawną kontrolą metrologiczną, które mają w głównej mierze pilnować jednolitości systemu miar, co w konsekwencji przekłada się również na utrzymywanie pewnych norm jakościowych w całym systemie obrotu paliwami ciekłymi. Nie ma potrzeby istnienia takiej kontroli dla trwającego szeroko pojętego procesu produkcyjnego, na który często również składają się przesunięcia ze składu podatkowego. Dopiero magazynowanie wyrobu, który ma zostać wydany odbiorcy, podmiotowi innemu niż produkujący dany wyrób wymaga wsparcia poprzez system kontroli metrologicznej. Takie wydania dokumentowane będą z mocy prawa fakturami VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231 ze zm. ), zwanego dalej rozporządzeniem, w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych, magazynowanie gotowych wyrobów energetycznych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów. Za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy, nawet jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym.

Biorąc zatem pod uwagę treść ww. przepisów, Spółka (prowadząca w ramach działalności gospodarczej skład podatkowy produkcyjno-magazynowy, w którym produkowane są wyroby akcyzowe (oleje smarowe i przemysłowe środki smarne), w tym wyroby energetyczne w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym) ma obowiązek magazynowania w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej wyłącznie wyroby gotowe oraz wydawania ich odbiorcom wyłącznie z tych zbiorników. Natomiast do magazynowania surowców i półproduktów, które u Spółki nie są wyrobami gotowymi (nie są wydawane na zewnątrz) mogą być stosowane zbiorniki, której tej kontroli (metrologicznej) nie podlegają.

Zatem stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe.

Ad. 2.

Zgodnie z ww. § 3 ust. 2 rozporządzenia, w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych, magazynowanie gotowych wyrobów energetycznych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów. Za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy, nawet jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym.Powyższy przepis wskazuje, że prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów, w składzie podatkowym produkcyjnym podlegają zbiorniki, w których magazynowane są gotowe wyroby energetyczne, określone w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Tak więc aby dane zbiorniki w składzie podatkowym produkcyjnym podlegały prawnej kontroli metrologicznej łącznie muszą być spełnione następujące przesłanki:

  • magazynowane w nich wyroby muszą być wyrobami energetycznymi, określonymi w załączniku nr 2 do ustawy,
  • magazynowane w nich wyroby muszą być objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa,
  • magazynowane w nich wyroby muszą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
  • magazynowane w nich wyroby muszą być wyrobami gotowymi.

Zatem, w przypadku gdy nie zostanie spełniona przynajmniej jedna z powyższych przesłanek zbiorniki w składzie podatkowym produkcyjnym nie podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że ostatnia z ww. przesłanek nie określa, czy chodzi o produkty, które w ogóle na rynku mogą być przedmiotem obrotu, czy też o produkty, które są wydawane przez danego podatnika jako wyroby gotowe. Warunek ten określa jedynie, że za takie wyroby uznaje się produkty o takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy. Wykładnia celowościowa tego przepisu wskazuje, że chodzi w tym przypadku o dany skład podatkowy. Nie chodzi o takie wyroby, które mogą być w ogóle na rynku przedmiotem obrotu, lecz o takie wyroby, które stanowią u danego podatnika (w danym składzie podatkowym) wyroby gotowe wydawane odbiorcom zewnętrznym.

Zatem w przypadku, gdy w danym składzie podatkowym produkt nie stanowi u Spółki wyrobu gotowego i nie jest on wydawany odbiorcom na zewnątrz, nie ma obowiązku magazynowania go w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

Powyższe rozstrzygnięcie dotyczy wyłącznie problemu magazynowania wyrobów w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej, nie odnosi się natomiast do stwierdzeń Spółki w zakresie ich podziału (rozróżnienia) na zbiorniki posiadające świadectwo wzorcowania bądź świadectwo legalizacji..

Zatem stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 2 jest także prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie uznania świadectwa wzorcowania za dokument potwierdzający spełnienie wymagań dotyczących zbiorników podlegającej prawnej kontroli metrologicznej będzie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj