Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1054/11-2/AM
z 20 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 23.11.2011 r. (data wpływu 29.11.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29.11.2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca od 2 sierpnia 2008 roku mieszka i pracuje jak nauczyciel w Norwegii. W związku z tym, iż praca Wnioskodawcy ma charakter stały, zdecydował się na wynajem swojego mieszkania. W dniu 10.08.2009 r. Wnioskodawca zawarł umowę najmu swojego mieszkania na czas oznaczony tj. od dnia 1.09.2009 r. do dnia 31.08.2010 r.


W dniu 8.08.2011 r. zawarta została z lokatorami kolejna umowa, również na czas określony tj. od dnia 1.09.2010 r. do dnia 31.08.2011 r. Aktualnie obowiązuje trzecia umowa zawarta na czas oznaczony do dnia 31.08.2012 r.

Powyższe umowy najmu przewidują (w paragrafie 7) obowiązek opłacania przez najemców czynszu na rzecz Wnioskodawcy w kwocie po 1.300 zł miesięcznie oraz obowiązek ponoszenia opłat za wszystkie składniki opłat eksploatacyjnych tj. opłaty czynszowe na rzecz spółdzielni, opłaty za gaz, prąd, wodę, ogrzewanie, internet, telewizję kablową.

Przychód z tytułu zawartych umów najmu Wnioskodawca osiąga od dnia 08.09.2009 r. Fakt zawarcia umowy najmu Wnioskodawca zgłosił do Urzędu Skarbowego gdzie uzyskał informację o konieczności płacenia zryczałtowanego podatku z tytułu najmu w wysokości 8,5% od kwoty PRZYCHODU tj. kwoty 1.300 zł plus pozostałe opłaty ponoszone przez najemców. Począwszy od miesiąca września 2009 roku Wnioskodawca dokonuje wpłat podatku zryczałtowanego w wysokości 8, 5% od kwoty PRZYCHODU.

Wnioskodawca nadmienia, że w dalszym ciągu mieszka i pracuje w Norwegii w charakterze nauczyciela matematyki i fizyki - począwszy od miesiąca sierpnia 2008 r. Norwegia jest krajem, z którym Wnioskodawca wiążę swoją przyszłość, albowiem zamierza kontynuować swoją pracę dydaktyczną. Wobec tego w tym kraju koncentrują się wszystkie jego powiązania gospodarcze i osobiste. Wnioskodawca ma dwójkę dorosłych dzieci, studiujących i pracujących poza Polską. W kraju pozostała dalsza cześć rodziny, z która Wnioskodawca utrzymuje kontakt.


Wynagrodzenie za pracę Wnioskodawca otrzymuje na rachunek bankowy w Kongsbergu. Wnioskodawca posiadam również rachunek osobisty w Polsce, na który wpływają środki z tytułu najmu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy dodatkowe opłaty ponoszone przez najemców mieszczą się w pojęciu „świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń” o jakich mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowany podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz.930 ze zm.)?
  2. Od jakiej kwoty Wnioskodawca jest zobowiązany płacić 8,5%- podatek zryczałtowany od kwoty 1 300 zł czynszu miesięcznego czy od kwoty 1.300 zł powiększonej o opłaty związane z użytkowaniem mieszkania przez najemców?
  3. Czy Wnioskodawca ma podstawy do złożenia korekty zeznań za lata 2009 i 2010 złożonych do Urzędu Skarbowego tj. PIT 28 z wnioskiem o zwrot nadpłaty podatku, uiszczonego w roku 2009 i 2010?
  4. Czy Wnioskodawca ma podstawy do złożenia korekty zeznania podatkowego PIT -28 za rok 2011 z wnioskiem o zwrot nadpłaty zryczałtowanego podatku z tytułu najmu za rok 2011?

Odpowiedź na pytanie pierwsze i drugie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek Pani w zakresie pytania trzeciego i czwartego zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.


Zdaniem Wnioskodawcy, jego wyłącznym dochodem z tytułu umów najmu lokalu mieszkalnego jest kwota czynszu miesięcznego w wysokości 1.300 zł. Wszystkie pozostałe koszty opłacane przez najemców w postaci: czynszu na rzecz spółdzielni mieszkaniowej, opłaty za energię elektryczną, zużycie wody, gazu, ogrzewania, internetu i telewizji kablowej - które są zmienne i wynikają z korzystania z przedmiotu najmu - nie stanowią jego dochodu albowiem wpłacane są na rzecz uprawnionych podmiotów tj. spółdzielni i dostawców mediów. Do wyłącznej dyspozycji Wnioskodawcy pozostaje kwota czynszu wynosząca 1.300 zł miesięcznie. Na tej podstawie Wnioskodawca uważa, że jako podatnik jest zobowiązany do płacenia, zryczałtowanego podatku z tytułu najmu w wysokości 8, 5% od kwoty 1.300 zł miesięcznie a nie od kwoty wyższej tj. 1.300 zł plus opłaty eksploatacyjne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stania faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 2 ust. la ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. la ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.


Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami.


Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. la ustawy, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego. Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty związane z lokalem takie jak: czynsz uiszczany w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej, opłata za wodę, energię elektryczną, gaz, ścieki), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm.), jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że zgodnie z zawartą umową najmu, obowiązek opłacania przez najemców czynszu na rzecz Wnioskodawcy miesięcznie oraz obowiązek ponoszenia opłat za wszystkie składniki opłat eksploatacyjnych tj opłaty czynszowe na rzecz spółdzielni, opłaty za gaz, prąd, wodę, ogrzewanie, internet, telewizję kablową.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów prawa przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym są otrzymywane kwoty czynszu (odstępnego). Natomiast należności z tytułu opłat administracyjnych - skoro do ich ponoszenia zobowiązany jest najemca - nie stanowią przychodu ze źródła, jakim jest najem i tym samym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Opłaty te bowiem nie mieszczą się w pojęciu „świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym., a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj