Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.969.2016.1.LSz
z 5 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 listopada 2016 r. (data wpływu 6 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do korzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w związku z świadczeniem usług polegających na zarządzaniu projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską –jest prawidłowe,
  • przysługiwania Wnioskodawcy zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o VAT w związku z świadczeniem usług polegających na zarządzaniu projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską, o ile przewidywana wartość sprzedaży usług nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na zarządzaniu projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zamierza rozpocząć współpracę, która będzie związana z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską.

Świadczone byłyby głównie usługi takie jak:

  1. zarządzanie projektami finansowanymi z m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego poprzez m.in. kontrolę realizacji działań w obszarze administracji i finansów projektu, promocji i rekrutacji, przygotowaniu i realizacji zadań merytorycznych określonych w projekcie, koordynacja działań naprawczych itp.,
  2. prowadzenie korespondencji z instytucją finansującą,
  3. komunikacja z instytucją finansującą (mailowa, telefoniczna, faxowa, osobista),
  4. przygotowanie umów,
  5. zbieranie i przesyłanie danych typu P.,
  6. kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu,
  7. realizacja projektu zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu,
  8. koordynacja prawidłowej realizacji projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  9. koordynacja przygotowywania sprawozdań z realizacji projektu,
  10. utrzymywanie stałego kontaktu z osobami decyzyjnymi w celu bieżącego przekazywania informacji o zaawansowaniu działań projektu oraz dotrzymywania terminowości w działaniach związanych z realizacją projektu,
  11. sporządzanie harmonogramów prac,
  12. organizacja i podział zadań oraz ustalanie zakresu współpracy pomiędzy osobami lub jednostkami realizującymi projekt,
  13. nadzór nad prawidłową realizacją projektu w zakresie merytorycznym oraz zgodności z przyjętym harmonogramem i planem działań,
  14. prowadzenie nadzoru nad dokumentami i korespondencją projektową w zakresie spraw merytorycznych i formalnoprawnych,
  15. nadzór nad zbieraniem danych na potrzeby monitoringu i sprawozdawczości dotyczącej realizacji projektu,
  16. nadzór nad prowadzeniem postępowań o udzielnie zamówień publicznych związanych z realizacją zadań projektu,
  17. monitoring realizacji działań projektu,
  18. kontaktowanie się z uczestnikami projektu,
  19. kontrola pracowników zaangażowanych w projekcie,
  20. ustalanie z pracownikiem od promocji i rekrutacji strategii promocyjnej,
  21. nadzór nad działaniami informującymi, promującymi, rekrutacyjnymi,
  22. udział w procedurach rekrutacyjnych,
  23. nadzór nad prowadzeniem strony internetowej projektu, w tym dbałość o aktualne dane,
  24. koordynowanie archiwizacji dokumentacji projektowej.

Usługi świadczone w powyższym projekcie byłyby realizowane m.in. w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i finansowane w 100% ze środków publicznych.

Dofinansowanie realizacji projektów przeznaczone jest na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu w związku z jego realizacją, tzw. wydatków kwalifikowanych w rozumieniu wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków właściwych dla danego programu, z którego finansowany jest konkretny projekt. Realizacja ww. zadań musi odpowiadać założeniom określonym w wytycznych dotyczących realizacji projektów (wydanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego), sposób działania jest wystandaryzowany. Nie ma tutaj mowy o doradztwie, a wyłącznie o kierowaniu tzw. projektem unijnym i będzie jedynie stanowić bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek.

Powyższe usługi według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w podklasie 70.22.Z - „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”, chociaż podane przez Wnioskodawcę czynności de facto się do nich nie odnoszą.

Podklasa ta obejmuje:

  1. doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie:
    • planowania strategicznego i organizacyjnego,
    • strategii i działalności marketingowej,
    • kontroli kosztów i innych zagadnień finansowych,
    • zarządzania produkcją,
    • zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa personalnego,
    • planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania,
    • opracowania systemów prowadzenia rachunkowości kontroli wydatków;
  2. doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i administracji państwowej w zakresie:
    • planowania metod czy procedur dotyczących rachunkowości, programów związanych z kalkulowaniem kosztów, procedur dotyczących kontroli budżetu,
    • planowania, organizacji, efektywności i kontroli itp.


Powyższy rodzaj działalności nie był wcześniej prowadzony przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w dniu 1 marca 2014 r. polegającej głównie na sprzedaży artykułów biurowych i środków czystości (PKD 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami) i nie przekroczył kwoty 150.000,00 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności.

Wnioskodawca wybrał zwolnienie z podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie będzie prowadził doradztwa ani porad prawnych, a jedynie ww. (podane w punktach 1-24) czynności. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie zamierza wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Działalność miałaby polegać na bezpośrednim prowadzeniu projektów unijnych, które w głównej mierze finansowane są z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu Państwa. Projekty unijne charakteryzują się odrębnym budżetem którym zarządza koordynator projektu lub jego zastępca lub wspólnie, zależnie od struktury projektu i założeń (wymiennie nazewnictwo: „Manager”, „Dyrektor projektu”, „Kierownik projektu” i odpowiednio: zastępca). Do obowiązków zarządzającego należy w głównej mierze realizacja działań założonych i szczegółowo opisanych w projekcie (tzw. wniosku o dofinansowanie) i ostatecznie zakończenie go zgodnie z założonymi tam rezultatami.

Nadzór i weryfikacja działań w projekcie nie ma związku z szeroko rozumianym doradztwem czy doradzaniem tylko efektywnym zarządzaniem, które kończy się rozliczeniem z założonych rezultatów, harmonogramu działań i budżetu.

Pomoc w rozliczaniu projektów nie będzie miała w jakimkolwiek zakresie charakteru doradztwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poprawne jest domniemanie, że - ponieważ w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (opisanej w punkcie 80) Wnioskodawca nie będzie wykonywać czynności doradztwa zaliczanego do podklasy PKD 70.22.Z, a jedynie będzie świadczyć usługi pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek polegające na zarządzaniu szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską, niewymienionych w ustawie o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy przysługiwać będzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT, o ile przewidywana wartość sprzedaży usług nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi, które będzie świadczyć osobiście w ramach prowadzonej działalności będą stanowić bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek. Ustawa o podatku VAT wyłącza ze zwolnienia podmiotowego usługi doradztwa, których świadczyć Wnioskodawca nie będzie. Istotą wymienionych powyżej czynności nie jest doradztwo a kierowanie. W związku tym Wnioskodawca będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach prowadzonej działalności, a które będą związane z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską są sklasyfikowane w PKD w podklasie 70.22.Z - „pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”. Jednak faktycznie wykonywane przez Wnioskodawcę usługi będą polegały na: zarządzaniu projektami realizowanymi i finansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz na sporządzaniu wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie projektów z zakresu rozwoju zasobów ludzkich finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą polegały na doradztwie, a jedynie będzie on świadczył usługi związane z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską niewymienione w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w załączniku do powołanego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów. Wnioskodawcy przysługiwać będzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile przewidywana wartość sprzedaży usług nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zatem stwierdził, że najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje indywidualne wydane w analogicznych sprawach, stanie faktycznym i prawnym wydane przez 3 różne Izby Skarbowe, w tym Izbę w Katowicach:

  • interpretacja indywidualna sygnatura: IBPP1/443-38/13/BM z 22 kwietnia 2013 r. autorstwa Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach,
  • interpretacja indywidualna sygnatura: ITPP1/443-642/12/BK z 14 sierpnia 2012 r. autorstwa Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy oraz
  • interpretacja indywidualna sygnatura: IPPP2/443-391/13-2/RR z 12 lipca 2013 r. autorstwa Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,
  • jednak z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie świadczył usług w powyższym zakresie w ramach działalności gospodarczej, chce jeszcze przed powstaniem jakichkolwiek zobowiązań upewnić się o słuszności swoich domniemań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

  • za prawidłowe – w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w związku z świadczeniem usług polegających na zarządzaniu projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską,
  • za nieprawidłowe – w zakresie przysługiwania Wnioskodawcy zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o VAT w związku z świadczeniem usług polegających na zarządzaniu projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską, o ile przewidywana wartość sprzedaży usług nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r.), zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z przepisem art. 18 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 2024), która wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. – podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży w 2016 r. była wyższa niż 150 000 zł i nie przekroczyła 200 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Podatnicy, którzy rozpoczęli w 2016 r. wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, u których łączna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 150 000 zł i nie przekroczyła 200 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    -jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 5 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.


Jak wynika z ww. art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT, wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Ponadto w ww. treści art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b nie został wskazany symbol PKWiU, odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych. Zatem najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności. Należy wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego.

W świetle powyższego podatnicy świadczący usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

W związku z wątpliwościami Wnioskodawcy dotyczącymi zastosowania zwolnienia podmiotowego należy rozstrzygnąć, czy świadczone usługi opisane we wniosku należy zaliczyć do usług w zakresie doradztwa, które nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Podkreślić należy, iż ani ustawa o podatku od towarów i usług ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. Skoro jednak ustawa o podatku od towarów i usług w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zastrzega, że do osób świadczących usługi doradztwa nie stosuje się zwolnienia podmiotowego, określonego w ust. 1 i 9 należy – wobec braku w ustawie definicji doradztwa – posłużyć się znaczeniem językowym.

W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe, gospodarcze i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto doradza”. Natomiast „doradzić”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.

Mając na uwadze wskazane przepisy należy zauważyć, że o wyłączeniu ze zwolnienia podmiotowego, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności. A zatem jedynie w sytuacji świadczenia usług polegających na zarządzaniu projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską (przy założeniu, że nie są to usługi w zakresie doradztwa), podatnikowi przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług regulowanego przepisami art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zamierza rozpocząć współpracę, która będzie związana z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską.

Świadczone byłyby głównie usługi takie jak:

  1. zarządzanie projektami finansowanymi z m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego poprzez m.in. kontrolę realizacji działań w obszarze administracji i finansów projektu, promocji i rekrutacji, przygotowaniu i realizacji zadań merytorycznych określonych w projekcie, koordynacja działań naprawczych itp.,
  2. prowadzenie korespondencji z instytucją finansującą,
  3. komunikacja z instytucją finansującą (mailowa, telefoniczna, faxowa, osobista),
  4. przygotowanie umów,
  5. zbieranie i przesyłanie danych typu P.,
  6. kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu,
  7. realizacja projektu zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu,
  8. koordynacja prawidłowej realizacji projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  9. koordynacja przygotowywania sprawozdań z realizacji projektu,
  10. utrzymywanie stałego kontaktu z osobami decyzyjnymi w celu bieżącego przekazywania informacji o zaawansowaniu działań projektu oraz dotrzymywania terminowości w działaniach związanych z realizacją projektu,
  11. sporządzanie harmonogramów prac,
  12. organizacja i podział zadań oraz ustalanie zakresu współpracy pomiędzy osobami lub jednostkami realizującymi projekt,
  13. nadzór nad prawidłową realizacją projektu w zakresie merytorycznym oraz zgodności z przyjętym harmonogramem i planem działań,
  14. prowadzenie nadzoru nad dokumentami i korespondencją projektową w zakresie spraw merytorycznych i formalnoprawnych,
  15. nadzór nad zbieraniem danych na potrzeby monitoringu i sprawozdawczości dotyczącej realizacji projektu,
  16. nadzór nad prowadzeniem postępowań o udzielnie zamówień publicznych związanych z realizacją zadań projektu,
  17. monitoring realizacji działań projektu,
  18. kontaktowanie się z uczestnikami projektu,
  19. kontrola pracowników zaangażowanych w projekcie,
  20. ustalanie z pracownikiem od promocji i rekrutacji strategii promocyjnej,
  21. nadzór nad działaniami informującymi, promującymi, rekrutacyjnymi,
  22. udział w procedurach rekrutacyjnych,
  23. nadzór nad prowadzeniem strony internetowej projektu, w tym dbałość o aktualne dane,
  24. koordynowanie archiwizacji dokumentacji projektowej.

Usługi świadczone w powyższym projekcie byłyby realizowane m.in. w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i finansowane w 100% ze środków publicznych.

Dofinansowanie realizacji projektów przeznaczone jest na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektu w związku z jego realizacją, tzw. wydatków kwalifikowanych w rozumieniu wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków właściwych dla danego programu, z którego finansowany jest konkretny projekt. Realizacja ww. zadań musi odpowiadać założeniom określonym w wytycznych dotyczących realizacji projektów (wydanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego), sposób działania jest wystandaryzowany. Nie ma tutaj mowy o doradztwie, a wyłącznie o kierowaniu tzw. projektem unijnym i będzie jedynie stanowić bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek.

Powyższe usługi według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w podklasie 70.22.Z - „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”, chociaż podane przez Wnioskodawcę czynności de facto się do nich nie odnoszą.

Podklasa ta obejmuje: ;

  1. doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie:
    • planowania strategicznego i organizacyjnego,
    • strategii i działalności marketingowej,
    • kontroli kosztów i innych zagadnień finansowych,
    • zarządzania produkcją,
    • zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa personalnego,
    • planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania,
    • opracowania systemów prowadzenia rachunkowości kontroli wydatków;
  2. doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i administracji państwowej w zakresie:
    • planowania metod czy procedur dotyczących rachunkowości, programów związanych z kalkulowaniem kosztów, procedur dotyczących kontroli budżetu,
    • planowania, organizacji, efektywności i kontroli itp.


W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie będzie prowadził doradztwa ani porad prawnych, a jedynie ww. (podane w punktach 1-24) czynności. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie zamierza wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Działalność miałaby polegać na bezpośrednim prowadzeniu projektów unijnych, które w głównej mierze finansowane są z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu Państwa. Nadzór i weryfikacja działań w projekcie nie ma związku z szeroko rozumianym doradztwem czy doradzaniem tylko efektywnym zarządzaniem, które kończy się rozliczeniem z założonych rezultatów, harmonogramu działań i budżetu.

Pomoc w rozliczaniu projektów nie będzie miała w jakimkolwiek zakresie charakteru doradztwa.

Powyższy rodzaj działalności nie był wcześniej prowadzony przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w dniu 1 marca 2014 r. polegającej głównie na sprzedaży artykułów biurowych i środków czystości (PKD 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami) i nie przekroczył kwoty 150.000,00 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności.

Wnioskodawca wybrał zwolnienie z podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca będzie wykonywać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności w zakresie opisanym w punktach 1-24 wniosku i czynności te nie będą miały w jakimkolwiek zakresie charakteru czynności doradczych, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zaznaczyć należy, że jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej polegającej głównie na sprzedaży artykułów biurowych i środków czystości w dniu 1 marca 2014 r. i nie przekroczył kwoty 150.000,00 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zamierza rozpocząć współpracę, która będzie związana z szeroko pojętymi projektami współfinasowanymi przez Unię Europejską.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności w trakcie roku podatkowego, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, działalność rozpoczął 1 marca 2014 r.

Z wniosku wynika zatem, że w ramach prowadzonej od 1 marca 2014 r. działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza rozpocząć wykonywanie dodatkowych czynności związanych z zarządzaniem projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską.

W związku z powyższym Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwolnienia podmiotowego w odniesieniu do całej prowadzonej działalności gospodarczej (zarówno ze sprzedaży artykułów biurowych i środków czystości jak i usług polegających na zarządzaniu projektami współfinasowanymi przez Unię Europejską) jeżeli wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku kwoty określonej art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca utraci natomiast prawo do zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku przekroczy kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT należało uznać za prawidłowe.

Nieprawidłowe natomiast jest stanowisko Wnioskodawcy, że przysługiwać mu będzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile przewidywana wartość sprzedaży usług nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Jak bowiem wyżej wykazano, mimo, iż Wnioskodawca zamierza rozpocząć współpracę związaną z szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską, to nie jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i nie ma do niego zastosowania przepis art. 113 ust. 9 ustawy o VAT gdyż jak wskazał Wnioskodawca we wniosku, rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej 1 marca 2014 r. W związku z tym utrata prawa do zwolnienia podmiotowego nie może nastąpić w trybie przepisu art. 113 ust. 10 ustawy o VAT, tj. jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku w proporcji do okresu prowadzonej działalności przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, tylko utrata prawa do zwolnienia od podatku VAT nastąpi w trybie art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku VAT przekroczy kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności, gdyby Wnioskodawca wykonywał jakiegokolwiek rodzaju usługi doradcze – z wyjątkiem doradztwa rolniczego), lub zmiany stanu prawnego.

Tut. Organ zauważa ponadto, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj