Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP2.4512.790.2016.2.JJ
z 18 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 września 2016 r. (data wpływu 7 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z 15 grudnia 2016r. (data wpływu 19 grudnia 2016r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wypłacanej przez Wnioskodawcę „Partnerowi Handlowemu” prowizji, dokumentowanej fakturą VAT,
  • dokumentowania przez „Dystrybutora” (Wnioskodawcę) przekazanej mu kwoty przez „Importera” stanowiącej 50% kwoty prowizji przekazanej „Partnerowi Handlowemu”,

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wypłacanej przez Wnioskodawcę „Partnerowi Handlowemu” prowizji, dokumentowanej fakturą VAT oraz dokumentowania przez „Dystrybutora” (Wnioskodawcę) przekazanej mu kwoty przez „Importera” stanowiącej 50% kwoty prowizji przekazanej „Partnerowi Handlowemu”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 15 grudnia 2016r. (data wpływu 19 grudnia 2016r.) przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 7 grudnia 2016r. znak: 2461-IBPP2.4512.790.2016.1.JJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką jawną, podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu materiałami, towarami stanowiącymi wyposażenie lakierni samochodowych (sprzedaż chemii samochodowej tj lakieru samochodowego, podkłady do lakieru oraz sprzedaż wyposażenia lakierni np. pistolety lakiernicze, szlifierki itp.) Są to czynności opodatkowane podstawową stawką VAT 23%.

Wnioskodawca występuje w tym przypadku jako dystrybutor lakierów samochodowych.

Wnioskodawca podpisał „Kontrakt Handlowy”, w którym występuje jako „Dystrybutor”. Kontrakt jest podpisany pomiędzy 3 podmiotami tj, Importerem produktów, Dystrybutorem (w tym przypadku Wnioskodawcą) oraz „Partnerem Handlowym”, czyli podmiotem, który kupuje produkty od „Dystrybutora”.

Strony kontraktu są w szczególności zainteresowane: stałym rozwojem i poszerzaniem rynku na oferowane przez siebie produkty, zwiększeniem sprzedaży.

„Partner Handlowy” na podstawie podpisanego kontraktu zobowiązuje się do dokonania zakupu produktów u „Dystrybutora” w wartości 2 900 000 zł. netto w ciągu 5 lat (tj. 580 000 zł. netto w ciągu każdego roku obowiązywania kontraktu).

W związku z zobowiązaniem „Partnera Handlowego” do w/w zakupów u „Dystrybutora” „Partner Handlowy” uzyskuje od Dystrybutora wsparcie finansowe w postaci prowizji (prowizji za zawarcie kontraktu tj za dokonywanie zakupów Produktów u „Dystrybutora”).

Wymieniona wyżej prowizja będąca wsparciem finansowym wypłacana będzie w okresach miesięcznych przez okres obowiązywania Kontraktu Handlowego w stałej miesięcznej wartości, w wysokości 12 500 zł netto w każdym miesiącu. Połowę prowizji będzie w efekcie finansował Importer Produktów (główny dostawca, u którego zakupów dokonuje „Dystrybutor”).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

Ad 1

Wnioskodawca, Importer oraz „Partner Handlowy" są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT.

Ad 2 Kontrakt zawarto w celach zarobkowych:

Głównym, przewodnim celem zawarcia Kontraktu Handlowego jest uzyskanie przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej wszystkich 3 stron Kontraktu Handlowego (tj. Wnioskodawcy, Importera oraz „Partnera Handlowego), dokonywanie dostaw towarów zdefiniowanych w art. 7 Ustawy o podatku od towarów i usług oraz świadczenie usług zdefiniowanych w art. 8 Ustawy o podatku od towarów i usług oraz świadczenie usług przez strony Kontraktu Handlowego.

Ponadto Zawarcie Kontraktu Handlowego z konkretnym, wskazanym klientem skutkuje zwiększeniem sprzedaży Produktów oferowanych przez Importera oraz zwiększeniem sprzedaży towarów oferowanych przez Dystrybutora.

Kontrakt Handlowy zapewnia, iż Partner Handlowy zobowiązuje się do wykorzystania na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności wykorzystywać Towary, które sprzedaje mu

Dystrybutor (a Dystrybutor kupuje owe Towary u Importera i jest jego autoryzowanym dystrybutorem).

Kontrakt Handlowy zapewnia, iż Partner Handlowy zakupi (przez okres obowiązywania Kontraktu) u Dystrybutora towary za kwotę netto 2 900 000 zł netto.

Ad 3

Wnioskodawca kupuje produkty, które sprzedaje na podstawie Kontraktu Partnerowi Handlowemu u Importera - tylko i wyłącznie u Importera.


Ad 4

Wypłacane przez Wnioskodawcę „wsparcie finansowe" Partnerowi Handlowemu wiąże się z zobowiązaniem Partnera Handlowego do:

  • dokonania w okresie obowiązywania kontraktu zakupów o wartości 2 900 000 zł. netto
  • dokonywania płatności na rzecz Dystrybutora za każdy zakup u niego Produktów w terminie określonym w fakturze

Wnioskodawca (Dystrybutor) na podstawie omawianego kontraktu zobowiązany jest w stosunku do Partnera Handlowego do:

  • umożliwienia dokonywania zakupów oraz zapewnienia terminowych dostaw Produktów w ilościach umożliwiających Partnerowi Handlowemu wywiązanie się z obowiązku wykorzystywania na potrzeby prowadzenia przez siebie działalności gospodarczej związanej z renowacją i naprawą powypadkową powierzchni lakierniczych wyłącznie produkty, których zakupów dotyczy omawiany kontrakt,
  • bezpłatnego wdrożenia u Partnera Handlowego technologii w serwisie lakierniczym (wyjaśnienie: klient ma zamiar zmienić wykorzystywany u siebie do tej pory system lakierniczy na nowy: o nazwie, Wnioskodawca w razie potrzeby Partnera Handlowego będzie pomagał przy wdrożeniu nowego systemu lakierniczego),
  • odbioru od Partnera Handlowego zużytych opakowań po produktach, których zakup objęty jest omawianym kontraktem,
  • nieodpłatnej doraźnej opieki technicznej świadczonej przez Dystrybutora (Dystrybutora wraz z Importerem) w razie problemów związanych z wykorzystaniem produktów zakupionych w ramach omawianego kontraktu (wyjaśnienie: w razie problemów u Partnera Handlowego z wykorzystaniem poprawnym Produktów zakupionych w ramach kontraktu Dystrybutor służy fachową pomocą),
  • udzielenia Partnerowi Handlowemu rabatu handlowego w wysokości 17% od katalogowej ceny netto Produktów,
  • wypłacania Partnerowi Handlowemu miesięcznej prowizji w równych miesięcznych ratach w wysokości 12 500 zł. netto za zawarcie kontraktu, tj za dokonywanie m.in. zakupów u Dystrybutora produktów marki za kwotę 2 900 000 zł. netto w ciągu 5 lat,
  • przekazania pakietu startowego Produktów w łącznej wartości 50 000 zł. netto (w związku z tym, że Partner Handlowy ma zamiar wdrożyć nowy system lakierniczy otrzyma od Dystrybutora pakiet potrzebnych do wdrożenia materiałów o wskazanej w kontakcie wartości tj 50 000 zł).

Ad 5

Wsparcie w tymże kontrakcie jest comiesięczną prowizją wypłacaną Partnerowi Handlowemu. Jest to prowizja w stałej kwocie miesięcznej 12 500 zł. (z czego 50% refunduje Wnioskodawcy Importer) Partner Handlowy wystawia każdy miesiąc fakturę obciążając Wnioskodawcę ową prowizją. Wnioskodawca dokonuje zapłaty (przelewem bankowym) za fakturę i w ten sposób Partner Handlowy otrzymuje od Wnioskodawcy prowizję (wsparcie). Dalej: na podstawie faktury otrzymanej od Partnera Handlowego Wnioskodawca wystawia miesięcznie fakturę na Importera, gdzie obciąża go 50% zwrotem (refundacją) wypłacanej Partnerowi Handlowemu prowizji.

Ad 6

(Odpowiedź z punktu 5)

Wsparcie w tymże kontrakcie jest comiesięczną prowizją wypłacaną Partnerowi Handlowemu. Jest to prowizja w stałej kwocie miesięcznej 12 500 zł. (z czego 50% refunduje Wnioskodawcy Importer) Partner Handlowy wystawia każdego miesiąca fakturę obciążając Wnioskodawcę ową prowizją. Wnioskodawca dokonuje zapłaty (przelewem bankowym) za fakturę i w ten sposób Partner Handlowy otrzymuje od Wnioskodawcy prowizję (wsparcie). Dalej: na podstawie faktury otrzymanej od Partnera Handlowego Wnioskodawca wystawia miesięcznie fakturę na Importera, gdzie obciąża go 50% zwrotem (refundacją) wypłacanej Partnerowi Handlowemu prowizji, tj w wysokości 6 250 zł. netto.

Ad 7

Przez cały okres obowiązywania kontraktu Partner Handlowy jest zobowiązany do nabywania produktów od Dystrybutora (Wnioskodawcy) z wyłączeniem innych podmiotów będących dystrybutorami. Nie ma więc możliwości nabywania tychże produktów u innych dostawców. Partner Handlowy uzyskuje dobrą cenę, dostępność do produktów, które wykorzystuje w swojej działalności gospodarczej oraz uzyskuje uprawnienia wymienione w ad 4.

Ad 8

Prowizja/wsparcie dla Partnera Handlowego za podpisanie omawianego kontraktu wypłacana jest w stałej kwocie w każdym miesiącu obowiązywania kontraktu (na podstawie faktury wystawionej przez Partnera Handlowego obciążającej Dystrybutora prowizją) - w związku z tym, gdyby w określonym czasie Partner Handlowy nie wywiązał się z określonego progu zakupów u Wnioskodawcy i umowa zostałaby rozwiązana to od tego dnia Partner Handlowy nie obciąża już Wnioskodawcy prowizją. Prowizje wypłacone w miesiącach poprzednich (kiedy strony wywiązywały się z umowy) nie podlegają zwrotowi.

Ad 9

Na podstawie faktury otrzymanej od Partnera Handlowego Wnioskodawca wystawia miesięcznie fakturę na Importera, gdzie obciąża go 50% zwrotem (refundacją) wypłacanej Partnerowi Handlowemu prowizji, tj w wysokości 6 250 zł. netto. Importer dokonuje zapłaty faktury za rzecz Wnioskodawcy - w ten sposób Wnioskodawca otrzymuje refundację.

Ad 10

Importer refunduje Wnioskodawcy 50% prowizji w celu uzyskania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej - w celu dokonywania dostaw towarów zdefiniowanych w art. 7 Ustawy o podatku od towarów i usług - albowiem po podpisaniu trójstronnego omawianego kontraktu Partner Handlowy kupuje towar za łącznie 2 900 000. u Dystrybutora (Wnioskodawcy) - Wnioskodawca jest firmą jedynie handlową, nie jest producentem owych towarów, jest jak opisano wcześniej autoryzowanym dystrybutorem Produktów Importera - zakupuje więc Produkty u Importera - w więc po podpisaniu Kontraktu Importer również dokonuje sprzedaży (sprzedaży produktów, które ostatecznie trafiają do Partnera Handlowego, ale za pośrednictwem autoryzowanego Dystrybutora czyli wnioskodawcy). Dystrybutor i Importer po podpisaniu kontraktu pozyskują klienta z określonym poziomem zobowiązania zakupowego.

Ad 11

Importer jak opisano w ad 10 oczekuje od Wnioskodawcy (zgodnie z kontraktem) zakupu u siebie Produktów. Dokonuje refundacji celem uzyskanie przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej - w celu dokonywanie dostaw towarów zdefiniowanych w art. 7 Ustawy o podatku od towarów i usług. Ścieżka sprzedaży towarów wygląda następująco: Importer sprzedaje Produkty Dystrybutorowi, a Dystrybutor sprzedaje dalej to towary Partnerowi Handlowemu na podstawie zawartego trójstronnego Kontraktu Handlowego. Wnioskodawca w związku z obowiązującym kontraktem ma zakupić Produkty u Importera oraz zapewnić Partnerowi Handlowemu możliwość dokonywania zakupów oraz zapewnienia terminowych dostaw Produktów w ilościach umożliwiających Partnerowi Handlowemu wywiązanie się z obowiązku wykorzystywania na potrzeby prowadzenia przez siebie działalności gospodarczej związanej z renowacją i naprawą powypadkową powierzchni lakierniczych wyłącznie produkty, których zakupów dotyczy omawiany kontrakt.

Ad 12

Wnioskodawca jest zobowiązany zakupić Produkty (które potem sprzeda Partnerowi Handlowemu) u Importera, Wnioskodawca jest zobowiązany do zapewnienia terminowych dostaw Produktów Importera do Partnera Handlowego - tego oczekuje Importer m.in. w związku z zawartym kontraktem.

Ad 13

Jeżeli chodzi o produkty, które są przedmiotem omawianego kontraktu to Dystrybutor (Wnioskodawca) zakupuje je wyłącznie u Importera. Tą markę produktów Wnioskodawca kupuje jedynie u Importera.

Należy dodać, że Wnioskodawca oferuje ogólnie szeroki wachlarz towarów związanych z lakiernictwem samochodowym i sprzedaje również towary innych marek, które nie dotyczą omawianego kontraktu. Inne marki towarów Wnioskodawca zakupuje u różnych innych dostawców. Sam jest jedynie firmą handlową, nie produkuje żadnej marki.

Ad 14

Importer zawsze refunduje Dystrybutorowi przekazaną przez niego prowizję na rzecz Partnera Handlowego.

Ad 15

Prowizja w przypadku tego kontraktu jest wypłacana miesięcznie, w stałej miesięcznej wartości (kiedy strony wykonują warunki kontraktu). Wypłacona prowizja miesięczna nie podlega zwrotowi. W razie rozwiązania kontraktu z winy jednej ze stron kolejne prowizje (w kolejnych miesiącach) nie będą wypłacane, nie będzie również ich refundacji, którą należałoby zwrócić.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 15 grudnia 2016r.):

  1. Czy w związku z tym, iż Partner Handlowy obciąża miesięcznie Dystrybutora fakturą za „prowizję zgodnie z kontraktem handlowym" Dystrybutor ma prawo do odliczenia z tej faktury podatku VAT 23% naliczonego przez dostawcę oraz zgodnie z art. 86 Ustawy o podatku od towarów i usług czy ma Wnioskodawca prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wypłacanej Partnerowi Handlowemu Prowizji? Dodać należy, że Wnioskodawca sprzedaje towary i usługi tylko i wyłącznie opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a obciążenie przez „Partnera Handlowego" prowizją ma związek ze sprzedażą/czynnościami opodatkowanymi VAT.
  2. Czy „Dystrybutor” w związku z tym, iż połowę wypłacanej „Partnerowi Handlowemu” kwoty finansuje Importer powinien „refakturować" na rzecz Importera faktury otrzymane co miesiąc od „Partnera Handlowego” do wysokości 50% ?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 15 grudnia 2016r.):

Odp.1

„Partner Handlowy" obciąża Wnioskodawcę miesięcznie fakturą za „prowizję zgodnie z kontraktem handlowym"; jest to prowizja należna „Partnerowi Handlowemu" za zawarcie kontraktu, który gwarantuje Wnioskodawcy oraz Importerowi wysokie obroty/sprzedaż na rzecz „Partnera Handlowego" w przypadku Wnioskodawcy (i wysokie obroty/sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy w przypadku Importera). 

Zakupy u Wnioskodawcy, do których zobowiązuje się „Partner Handlowy" są ustalone w kontrakcie na poziomie 2 900 000 zł. netto w ciągu 5 lat. Wnioskodawca w związku z tak wysokim poziomem zobowiązania zakupowego i za podpisanie kontraktu jest obciążany prowizją (prowizją za zobowiązania w postaci zakupów Produktów u Wnioskodawcy); prowizja jest w stałej kwocie miesięcznej 12 500 zł. netto. W związku z tym, że kontrakt podpisały 3 strony (Wnioskodawca, Partner Handlowy i Importer) - a Importer również będzie miał dodatnie korzyści w postaci sprzedaży/obrotu/dostaw towarów - 50% prowizji, którą obciążony jest Wnioskodawca refunduje mu właśnie Importer.

Encyklopedyczna definicja „PROWIZJI" brzmi „Prowizja - to forma wynagrodzenia podmiotu z tytułu dokonanej czynności prawnej. Może być wynagrodzeniem za pośrednictwo w zawarciu danej umowy na polecenie innej strony lub albo też wynagrodzeniem tegoż podmiotu za świadczone operacje lub usługi". Jest to czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 w powiązaniu z art. 8 Ustawy o podatku od towarów i usług. U Wnioskodawcy zapłata tejże prowizji na rzecz „Partnera Handlowego" jest związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, kosztem, który służy osiągnięciu przychody (dokonaniu dostawy) z tytułu sprzedaży Partnerowi Handlowemu towarów na poziomie 2 900 000 zł. netto w ciągu 5 lat. W związku z powyższym Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego przez „Partnera Handlowego" w fakturze obciążającej prowizją Wnioskodawcę oraz zgodnie z art. 86 przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tejże prowizji, bowiem prowizja związana jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych u Wnioskodawcy.

Odp. 2

Zdaniem Wnioskodawcy - zgodnie z ustaleniami Kontraktu Handlowego „Dystrybutor” powinien co miesiąc otrzymaną od „Partnera Handlowego” fakturę za prowizję zgodnie z Kontraktem „zferakturować” w wysokości 50% na Importera, który tą część wypłaconej przez „Partnera Handlowego” prowizji finansuje/pokrywa. Jak w odpowiedzi 1 jest to czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 w powiązaniu z art. 8 Ustawy o podatku od towarów i usług - objęta podstawową stawką podatku VAT. Z ustaleń kontraktu wynika, że PROWIZJĘ na rzecz "Partnera Handlowego" wypłata "Dystrybutor" - zaś "Dystrybutorowi" połowę wartości prowizji finansuje Importer produktów - w takiej sytuacji "Dystrybutor" zdaniem wnioskodawcy winien wystawić refakturę dla Importera na ową połowę wartości prowizji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z kolei art. 88 ustawy, określa przypadki, w których nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

  1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
  2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
  3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności.

Należy podkreślić, że jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą. Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Analiza powołanego art. 88 ustawy prowadzi do wniosku, że w dyspozycji tego przepisu, jako przesłanki wyłączającej prawo nabywcy (podatnika) do odliczenia podatku naliczonego, nie ujęto przypadku, gdy podatek naliczony wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które podlegają opodatkowaniu inną niż przyjęta przez sprzedawcę stawką podatku od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu materiałami, towarami stanowiącymi wyposażenie lakierni samochodowych. Są to czynności opodatkowane podstawową stawką VAT 23%.

Wnioskodawca podpisał „Kontrakt Handlowy”, w którym występuje jako „Dystrybutor”. Kontrakt jest podpisany pomiędzy 3 podmiotami tj, Importerem produktów, Dystrybutorem oraz „Partnerem Handlowym”, czyli podmiotem, który kupuje produkty od „Dystrybutora”.

Strony kontraktu są w szczególności zainteresowane: stałym rozwojem i poszerzaniem rynku na oferowane przez siebie produkty, zwiększeniem sprzedaży.

„Partner Handlowy” na podstawie podpisanego kontraktu zobowiązuje się do dokonania zakupu produktów u „Dystrybutora” w wartości 2 900 000 zł. netto w ciągu 5 lat (tj. 580 000 zł. netto w ciągu każdego roku obowiązywania kontraktu).

W związku z zobowiązaniem „Partnera Handlowego” do w/w zakupów u „Dystrybutora” „Partner Handlowy” uzyskuje od Dystrybutora wsparcie finansowe.

Wymieniona wyżej prowizja będąca wsparciem finansowym wypłacana będzie w okresach miesięcznych przez okres obowiązywania Kontraktu Handlowego w stałej miesięcznej wartości, w wysokości 12 500 zł netto w każdym miesiącu. Połowę prowizji będzie w efekcie finansował Importer Produktów (główny dostawca, u którego zakupów dokonuje „Dystrybutor”).

Wnioskodawca, Importer oraz „Partner Handlowy" są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT.

Kontrakt Handlowy zapewnia, iż Partner Handlowy zobowiązuje się do wykorzystania na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności wykorzystywać Towary, które sprzedaje mu Dystrybutor (a Dystrybutor kupuje owe Towary u Importera i jest jego autoryzowanym dystrybutorem).

Wnioskodawca kupuje produkty, które sprzedaje na podstawie Kontraktu Partnerowi Handlowemu u Importera - tylko i wyłącznie u Importera.

Wypłacane przez Wnioskodawcę „wsparcie finansowe" Partnerowi Handlowemu wiąże się z zobowiązaniem Partnera Handlowego do dokonania w okresie obowiązywania kontraktu zakupów o wartości 2 900 000 zł. netto oraz dokonywania płatności na rzecz Dystrybutora za każdy zakup u niego Produktów w terminie określonym w fakturze.

Wnioskodawca na podstawie omawianego kontraktu zobowiązany jest w stosunku do Partnera Handlowego do:

  • umożliwienia dokonywania zakupów oraz zapewnienia terminowych dostaw Produktów,
  • bezpłatnego wdrożenia u Partnera Handlowego technologii w serwisie lakierniczym,
  • odbioru od Partnera Handlowego zużytych opakowań po produktach,
  • nieodpłatnej doraźnej opieki technicznej świadczonej przez Dystrybutora,
  • udzielenia Partnerowi Handlowemu rabatu handlowego w wysokości 17% od katalogowej ceny netto Produktów,
  • wypłacania Partnerowi Handlowemu miesięcznej prowizji w równych miesięcznych ratach w wysokości 12 500 zł. netto za zawarcie kontraktu,
  • przekazania pakietu startowego Produktów w łącznej wartości 50 000 zł. netto.

Wsparcie w tymże kontrakcie jest comiesięczną prowizją wypłacaną Partnerowi Handlowemu. Jest to prowizja w stałej kwocie miesięcznej 12 500 zł. (z czego 50% refunduje Wnioskodawcy Importer) Partner Handlowy wystawia każdy miesiąc fakturę obciążając Wnioskodawcę ową prowizją. Wnioskodawca dokonuje zapłaty (przelewem bankowym) za fakturę i w ten sposób Partner Handlowy otrzymuje od Wnioskodawcy prowizję (wsparcie). Dalej: na podstawie faktury otrzymanej od Partnera Handlowego Wnioskodawca wystawia miesięcznie fakturę na Importera, gdzie obciąża go 50% zwrotem (refundacją) wypłacanej Partnerowi Handlowemu prowizji.

Na podstawie faktury otrzymanej od Partnera Handlowego Wnioskodawca wystawia miesięcznie fakturę na Importera, gdzie obciąża go 50% zwrotem (refundacją) wypłacanej Partnerowi Handlowemu prowizji, tj w wysokości 6 250 zł. netto. Importer dokonuje zapłaty faktury za rzecz Wnioskodawcy - w ten sposób Wnioskodawca otrzymuje refundację.

Importer refunduje Wnioskodawcy 50% prowizji w celu uzyskania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej - w celu dokonywania dostaw towarów. Dystrybutor i Importer po podpisaniu kontraktu pozyskują klienta z określonym poziomem zobowiązania zakupowego.

Importer oczekuje od Wnioskodawcy zakupu u siebie Produktów. Wnioskodawca w związku z obowiązującym kontraktem ma zakupić Produkty u Importera oraz zapewnić Partnerowi Handlowemu możliwość dokonywania zakupów oraz zapewnienia terminowych dostaw Produktów w ilościach umożliwiających Partnerowi Handlowemu wywiązanie się z obowiązku wykorzystywania na potrzeby prowadzenia przez siebie działalności gospodarczej wyłącznie produkty, których zakupów dotyczy omawiany kontrakt.

Rozstrzygnięcie, będącej przedmiotem zapytania (pytania oznaczonego nr 1) kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłatę Partnerowi Handlowemu prowizji związanej ze sprzedażą, z uwagi na wskazane wcześniej przepisy, wymaga uprzedniej ich identyfikacji, w celu ustalenia czy czynności te podlegają opodatkowaniu pozytywną stawką podatku (inaczej mówiąc koniecznym jest wykluczenie faktu, iż czynność ta korzysta ze zwolnienia od podatku VAT lub w ogóle nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2a w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zapis art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). W przypadku uznania danego świadczenia za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, winien istnieć bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia, odnoszący wymierną korzyść.

Z powyższego wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą lub świadczeniem i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 7, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne (prowizje) nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29a ust. 7 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii (prowizji) ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna (prowizja) związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Zatem jeżeli wypłacona premia pieniężna (prowizja) jest związana z konkretną dostawą, jednakże wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie etc.), to w tej sytuacji należy stwierdzić, iż otrzymana premia stanowi zapłatę za świadczenie usług w związku z wykonywaniem ww. świadczeń.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, w myśl art. 146a ustawy w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że nabywanie przez Partnera Handlowego produktów o określonej wartości, których Wnioskodawca jest autoryzowanym Dystrybutorem Importera lub terminowa płatność nie są jedynymi zobowiązaniami Partnera wynikającymi z trójstronnego kontraktu. Parter Handlowy zobowiązuje się przede wszystkim do wykorzystywania na potrzeby swojej działalności gospodarczej produktów zakupywanych wyłącznie u Wnioskodawcy (Dystrybutora). Zatem, w ocenie tut. organu, wypłacane przez Dystrybutora kwoty (niezależnie od sposobu ich wyliczenia) stanowią rodzaj wynagrodzenia Partnera Handlowego za jego określone zachowanie się na rzecz Dystrybutora na podstawie umowy trójstronnej, polegające na zobowiązaniu się do wykorzystania w swojej działalności oraz do nabywania określonej wartości produktów wyłącznie u Dystrybutora (Wnioskodawcy).

W przedmiotowej sprawie istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność będzie wynagrodzeniem za świadczoną usługę, czyli za określone zachowanie, polegające na nabywaniu produktów wyłącznie u Dystrybutora (Wnioskodawcy).

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z przypadkiem, gdy Partner Handlowy został związany trójstronną umową, w której stroną jest również Wnioskodawca, w taki sposób, że zrezygnował, zaniechał nabywania produktów (oferowanych przez Dystrybutora) u innych dostawców (m.in. z uwagi na korzystne ceny towarów). Jeżeli zatem otrzymane przez Partnera Handlowego kwoty związane są właśnie z tym, aby nie dokonywał on zakupów u innych dostawców, czyli na rzecz produktów nabywanych od Wnioskodawcy zrezygnował z wyboru innych konkurentów, to stanowią one niewątpliwie zapłatę za świadczenie przez Partnera Handlowego usług.

W myśl art. 106b ust.1 podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W świetle powyższego zachowanie Partnera Handlowego otrzymującego wynagrodzenie, obejmujące wykonanie określonych we wniosku czynności polegających na dokonywaniu zakupów wyłącznie u Dystrybutora, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – Partnera Handlowego faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Dystrybutora wypłacającego wynagrodzenie.

W takiej sytuacji, ze względu na przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących świadczone przez Partnera Handlowego na rzecz Wnioskodawcy usługi, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca we wniosku, Wnioskodawca sprzedaje towary i usługi tylko i wyłącznie opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a obciążenie przez Partnera Handlowego prowizją ma związek ze sprzedażą/czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, uznające że Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego przez „Partnera Handlowego" w fakturze obciążającej prowizją Wnioskodawcę oraz zgodnie z art. 86 przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tejże prowizji, bowiem prowizja związana jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych u Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Ponadto z wniosku wynika, że zarówno Dystrybutorowi jak i Importerowi zależy na zwiększeniu sprzedaży Produktów. Ich wspólnym celem jest zapewnienie Partnerowi Handlowemu jak najkorzystniejszych warunków współpracy. W związku z powyższym Importer decyduje się zrefundować Dystrybutorowi część wypłaconej przez niego na rzecz Partnera Handlowego prowizji i wsparcia finansowego przeznaczonego do wykorzystania w działalności gospodarczej Partnera Handlowego.

Ponadto stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie, w relacji pomiędzy Wnioskodawcą (Dystrybutorem) a Importerem, wynikającej z porozumienia trójstronnego, w odniesieniu do wypłacanej prowizji za określone zachowanie się Partnera Handlowego, mamy do czynienia z odsprzedażą usług w trybie art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Importer decyduje się bowiem na refundację części kwot wypłacanych przez Dystrybutora Partnerowi Handlowemu, gdyż jest zainteresowany sprzedażą przez Dystrybutora produktów Importera i płaci za to, że Partner Handlowy zobowiązał się do wykorzystania w swojej działalności produktów Importera nabywanych wyłącznie u Dystrybutora. Importer partycypuje zatem w części wynagrodzenia za świadczenie usług, które dotyczy nabywanych Produktów przez Partnera Handlowego.

Wnioskodawca stwierdził we wniosku, że Dystrybutor jest zobowiązany do zakupu produktów u Importera (które potem odsprzeda Partnerowi Handlowemu), Wnioskodawca jest także zobowiązany do terminowych dostaw produktów Importera do Partnera Handlowego. Produkty, które są przedmiotem omawianego trójstronnego kontraktu, są kupowane przez Wnioskodawcę (Dystrybutora) wyłącznie u Importera. Tą markę produktów Wnioskodawca kupuje jedynie u Importera. Należy zatem stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z odsprzedażą usług w trybie art. 8 ust. 2a ustawy o VAT. Dystrybutor dokonuje bowiem na podstawie porozumienia trójstronnego odsprzedaży na rzecz Importera usług świadczonych przez Partnera Handlowego w postaci zobowiązania się do zakupu przedmiotowych produktów wyłącznie u Dystrybutora handlującego produktami Importera.

Jak już wcześniej wskazano, takie zobowiązanie się do powstrzymania się od zakupu tych samych produktów u innych dostawców spełnia definicję świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznające, że Dystrybutor powinien wystawić refakturę dla Importera na połowę wartości prowizji wypłacanej Partnerowi Handlowemu przez Dystrybutora, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiana stanu prawnego powoduje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność, a Wnioskodawca nie może korzystać z ochrony wynikającej z tej interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj