Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP3.4512.889.2016.3.SR
z 6 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 8 grudnia 2016 r. (data wpływu 13 grudnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z 11 stycznia 2017 r. (data wpływu 11 stycznia 2017 r.) oraz pismem z 18 stycznia 2017 r. (data wpływu 18 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „Przebudowa drogi …” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „Przebudowa drogi …”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 stycznia 2017 r. (data wpływu 11 stycznia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 30 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPP3.4512.889.2016.1.SR oraz pismem z 18 stycznia 2017 r. (data wpływu 18 stycznia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 13 stycznia 2017 r. znak: 2461-IBPP3.4512.889.2016.2.SR.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 11 stycznia 2017 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina planuje realizację projektu pn. „Przebudowa drogi …”, celem operacji jest poprawa jakości parametrów drogi oraz skrócenie czasu dojazdu do kościoła oraz zwiększenie dostępności do usług publicznych i miejsc pracy. Celem jest również przebudowa polegająca na zmianie nawierzchni gruntowej na nawierzchnię bitumiczną. Odcinek ten otrzyma statut drogi gminnej. Odcinek ten ma dostęp do drogi powiatowej nr …. Na realizację projektu Gmina podpisała umowę o dofinansowanie zadania ze środków PROW 2014-2020 w wysokości 63,63% kosztów brutto inwestycji.

Planując przystąpienie do realizacji projektu, Gmina wypełnia swoje ustawowe zadania wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym obejmujące sprawy gminnych dróg.

W ramach projektu planuje się ponieść wydatki na:

  1. wykonanie dokumentacji technicznej,
  2. prace budowlano-drogowe w tym, roboty ziemne, podbudowa, nawierzchnia, regulacja urządzeń i rury osłonowe, przepust, inwentaryzacja geodezyjna,
  3. nadzór inwestorski nad pracami.

Gmina po przyznaniu środków pomocy wyłoni Wykonawców projektu zgodnie z zasadami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych: przetarg nieograniczony na roboty drogowe oraz zapytań ofertowych dla zamówień poniżej 30 tys. euro na wyłonienia wykonawcy: nadzór inwestorski, dokumentacja techniczna.

Inwestorem w przedmiotowym projekcie jest Gmina. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu będą wystawione i zapłacone przez Gminę, która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Planowany termin realizacji/wykonania: wykonanie dokumentacji technicznej styczeń 2016 –roboty drogowe lipiec 2017 rok.

Wniosek dotyczy tylko inwestycji pod nazwą: „Przebudowa drogi …”.

Przedmiotem projektu jest wyłącznie inwestycja pn.: „Przebudowa drogi …”.

Parking – według wcześniejszych planów miał być zlokalizowany poza pasem drogowym drogi gminnej, na odrębnej działce ewidencyjnej stanowiącej własność Gminy.

Parking nie wymaga dodatkowych nakładów budowlanych. Są to wytyczone i utwardzone działki przygotowane do ustawiania miejsc parkingowych. Na dzień dzisiejszy nakłady finansowe nie są konieczne.

Z uwagi na założenie do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy – na dzień dzisiejszy uznano, że za korzystanie z ww. parkingu Gmina nie będzie pobierała opłaty.

Nie będzie opłaty za parking.

Nie planuje się żadnych kosztów dotyczących budowy parkingu.

Nie przewiduje się żadnych przychodów do budżetu Gminy z tytułu opłat za parking.

Przebudowywana w ramach projektu droga gminna jest i będzie ogólnodostępna, jest i będzie również udostępniana nieodpłatnie.

W związku z powyższym Wnioskodawca odstępuje od budowy parkingu i pobierania opłat za miejsca parkingowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji Gmina będzie mogła odliczyć od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina będzie mogła odliczyć od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na roboty związane z realizacją projektu pn. „Przebudowa drogi …”. Przebudowana droga wpłynie znacząco na poprawę infrastruktury. Gmina w miejscowości … (w pobliżu przebudowywanej drogi) posiada działki z przeznaczeniem pod parking. Planuje się wprowadzenie opłat za miejsca parkingowe (miejscowość turystyczna z ruinami zamku …). Opłaty będą pobierane sezonowo w miesiącach tj. maj-październik. Od opłat parkingowych Gmina będzie odprowadzać podatek VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wobec planowanych czynności opodatkowanych podatkiem VAT Gmina znajdzie możliwość dokonania odliczeń od realizowanej inwestycji „Przebudowy drogi …”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Z okoliczności sprawy wynika, że celem realizacji projektu pn. „Przebudowa drogi …” jest poprawa jakości parametrów drogi oraz skrócenie czasu dojazdu do kościoła oraz zwiększenie dostępności do usług publicznych i miejsc pracy. Celem jest również przebudowa polegająca na zmianie nawierzchni gruntowej na nawierzchnię bitumiczną. Odcinek ten otrzyma statut drogi gminnej. Odcinek ten ma dostęp do drogi powiatowej nr …. Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że planując przystąpienie do realizacji projektu, Gmina wypełnia swoje ustawowe zadania wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym obejmujące sprawy gminnych dróg. Przebudowywana w ramach projektu droga gminna jest i będzie ogólnodostępna, jest i będzie również udostępniona nieodpłatnie.

Powyższe prowadzi do wniosku, że realizowany przez Gminę projekt należy do zakresu zadań publicznych. Należy zatem przyjąć, że realizacja projektu nie będzie miała charakteru, ani celu polegającego na prowadzeniu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.

Stosownie więc do zacytowanych przepisów art. 15 ustawy o VAT, należy stwierdzić, że Gmina nabywając towary i usługi w celu realizacji projektu, nie nabywa ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z projektem polegającym na przebudowie drogi gminnej. Brak prawa do odliczenia przez Gminę podatku VAT wynika z przeznaczenia powstałej drogi gminnej do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Zatem dokonane przez Gminę zakupy nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Gmina przedstawiając stanowisko własne argumentuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu przysługuje jej w związku z tym, że w pobliżu przebudowanej drogi posiada działki z przeznaczeniem pod parking, a planuje się wprowadzenie opłat za miejsca parkingowe. Odnosząc się do tej argumentacji należy wskazać, że Gmina w piśmie z 18 stycznia 2017 r. podała, że odstępuje od budowy parkingu i pobierania opłat za miejsca parkingowe. W tych okolicznościach prezentowana przez Gminę argumentacja nie znajduje odzwierciedlenia w opisie zdarzenia przyszłego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina będzie mogła odliczyć od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „Przebudowa drogi …” jest nieprawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że w związku ze wskazaniem Wnioskodawcy, że odstępuje od budowy parkingu i pobierania opłat za miejsca parkingowe, a przedmiotem projektu jest wyłącznie inwestycja pn. „Przebudowa drogi …”, w niniejszej interpretacji rozpatrzono wyłącznie kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z przebudową drogi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj