Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-45/12/PK
z 24 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-45/12/PK
Data
2012.04.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
węgiel
wyroby
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie od akcyzy wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku 16 stycznia 2012r. (data wpływu 24 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów węglowych .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 2 stycznia 2012r. Spółka nasza prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu węglem jako pośredniczący podmiot węglowy. Opisany stan faktyczny dotyczy dostawy wewnątrzwspólnotowej, w której ten sam węgiel jest przedmiotem kilku transakcji sprzedaży między kolejnymi firmami. W transakcji biorą udział następujące podmioty gospodarcze:

  • Producent wyrobów węglowych,
  • Pośrednik polski - spółka IKS, która ma status pośredniczącego podmiotu węglowego,
  • Wnioskodawca,
  • Pośrednik czeski, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego węgla i w dwustronnej umowie na dostawy, zawartej z wnioskodawcą wskazuje jako miejsce dostarczenia kupowanego węgla inny podmiot czeski, który jest nabywcą końcowym i węgiel na podstawie transakcji otrzymuje. Dostawy wewnątrzwspólnotowej (WDT) dla odbiorcy unijnego dokonuje wnioskodawca.
  • Nabywca czeski - końcowy podmiot nabywający węgiel.
  • Transport węgla odbywa się wagonami kolejowymi. Przewoźnik opłacany jest przez podmiot czeski.

Dokonana sprzedaż dokumentowana jest fakturami-od Producenta, poprzez spółkę IKS do Wnioskodawcy. Wnioskodawca fakturuje dostawę wewnątrzwspólnotową do podmiotu czeskiego, którym jest Pośrednik czeski.

Przemieszczanie wyrobów węglowych: Producent wydaje węgiel ze swojego składu i dostarcza do wagonów kolejowych. Wnioskodawca sprzedaje węgiel kontrahentowi czeskiemu na bocznicy. Wnioskodawca nie posiada umowy składu ani umowy dzierżawy bocznicy w miejscu wydania towaru. Wnioskodawca sprzedaje węgiel, gdy jest on zważony i załadowany na wagony. W tym momencie transakcji wystawiany jest również list przewozowy (CIM), gdzie nadawcą towaru (węgla) jest Wnioskodawca, odbiorcą- Nabywca czeski: końcowy podmiot nabywający węgiel.

Dla celów zwolnienia z akcyzy dostaw wyrobów węglowych wystawiane są dokumenty dostawy wyrobów węglowych.

Wnioskodawca otrzymał, wystawiony przez Pośrednika polskiego: spółkę IKS, dokument dostawy wyrobów węglowych, dokumentujący przemieszczenie wyrobów węglowych od Producenta ze składu do Wnioskodawcy na bocznicę kolejową. Wydającym węgiel był Producent a odbierającym-Wnioskodawca. Wnioskodawca na jednym egzemplarzu potwierdził odbiór węgla (gdy węgiel był zważony) na bocznicy a drugi egzemplarz zachował dla siebie jako nabywcy.

Dla celów dalszej dostawy wyrobów węglowych (czyli dla celów dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej – WDT - do spółki czeskiej), Wnioskodawca wystawił dokument dostawy wyrobów węglowych dla celów zwolnienia z akcyzy dostawy wewnątrzwspólnotowej w 2 egzemplarzach, z których pierwszy dołączony został do przemieszczanych wyrobów węglowych (wraz z listem przewozowym), a drugi pozostawiony u wystawcy (Wnioskodawcy) w celu potwierdzenia na nim WDT po dostarczeniu węgla do Nabywcy czeskiego.

Dokument dostawy wyrobów węglowych, wystawiony w 2 egz. przez Wnioskodawcę w celu udokumentowania dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych został wypełniony w następujący sposób:

  • rubryka nr 3 (Nazwa podmiotu wydającego wyroby węglowe do przemieszczenia): wpisano nazwę Wnioskodawcy,
  • rubryka nr 5 (Adres miejsca wydania do przemieszczenia wyrobów węglowych): wpisano adres bocznicy kolejowej i numer stacji kolejowej,
  • rubryki nr 9 i 10 (Podmiot odbierający wyroby węglowe i adres siedziby): nazwa i adres podmiotu wskazanego przez Pośrednika czeskiego, do którego wyroby węglowe zostają dostarczone, czyli końcowy (ostateczny) nabywca wyrobów węglowych, którm jest końcowy Nabywca czeski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedmiotowa transakcja jest prawidłowo dokumentowana wystawionymi dowodami dostawy wyrobów węglowych dla celów zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych, które są przemieszczane w ramach tej transakcji przez wystawienie przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy wyrobów węglowych na dostawę wewnątrzwspólnotową w 2 egzemplarzach...

Wnioskodawca uważa, że prawidłowo dokumentuje realizowaną dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych dla celów zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych będących przedmiotem dostawy.

Wnioskodawca działa jako pośredniczący podmiot węglowy. Na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy. Warunkiem tego zwolnienia, zgodnie z art. 31a ust. 3 cytowanej ustawy, jest: pkt 1 i 2 - które Wnioskodawca spełnił i działa jako pośredniczący podmiot węglowy oraz pkt 3: dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy, który Wnioskodawca załącza do wysyłki (wraz z listem przewozowym). Dokument dostawy wyrobów węglowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów (z dnia 30 sierpnia2010r. i z dnia 19 grudnia 2011r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy), § 2 ust. 1 pkt 5 lit. c - jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku: dostawy wewnątrzwspólnotowej przez niego wyrobów węglowych, (i zgodnie z § 2 ust. 6d tego rozporządzenia) - w dwóch egzemplarzach, z których pierwszy jest dołączony do przemieszczanych wyrobów węglowych, a drugi jest przeznaczony dla podmiotu dokonującego dostawy wewnątrzwspólnotowej. Po przemieszczeniu wyrobów węglowych do miejsca dostawy, zgodnie z punktem 2, Wnioskodawca, jako podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych, potwierdza przemieszczenie tych wyrobów do odbiorcy na posiadanym dokumencie dostawy, po ich przemieszczeniu do odbiorcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

  • węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,
  • węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,
  • koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 3 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 8 przez dostawę wewnątrzwspólnotową rozumie się przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  2. dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  4. import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  5. eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Przy czym zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Stosownie do art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W świetle powyższych przepisów ze zwolnienia z podatku akcyzowego korzysta wewnątrzwspólnotowa dostawa wyrobów węglowych dokonana przez pośredniczący podmiot węglowy pod warunkiem dołączenia do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.) wydanym na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, określono wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zwanych dalej wyrobami zwolnionymi.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 lit c ww. rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy – w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej przez niego wyrobów węglowych,

Stosownie zaś do § 2 ust. 6d ww. rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b i c oraz pkt 6, dokument dostawy jest wystawiany w dwóch egzemplarzach, z których pierwszy jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych, a drugi jest przeznaczony dla podmiotu dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego, dostawy wewnątrzwspólnotowej, importu lub eksportu wyrobów węglowych. Po przemieszczeniu wyrobów węglowych do miejsca ich odbioru albo dostawy:

  1. podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu wyrobów węglowych potwierdza odbiór tych wyrobów na dokumencie dostawy dołączonym do przemieszczanych wyrobów węglowych i dołącza go do drugiego egzemplarza dokumentu dostawy;
  2. podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu wyrobów węglowych potwierdza przemieszczenie tych wyrobów do odbiorcy na posiadanym dokumencie dostawy, po ich przemieszczeniu do odbiorcy.

Powyższy przepis, w ramach korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego dla wewnątrzwspólnotowej dostawy węgla, narzuca na pośredniczący podmiot węglowy obowiązek wystawienia dokumentu dostawy w dwóch egzemplarzach. Pierwszy egzemplarz dokumentu dostawy winien być dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych, a drugi egzemplarz pośredniczący podmiot węglowy zachowuje dla siebie, na którym podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych potwierdza przemieszczenie tych wyrobów do odbiorcy, po ich przemieszczeniu do odbiorcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj