Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP2.4512.565.2016.1.MM
z 23 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2016 r. (data wpływu 5 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją projektu polegającego na budowie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz ujęcia wody - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości w związku z realizacją projektu polegającego na budowie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz ujęcia wody.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka … Przedsiębiorstwo Komunalne spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego - … Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w … - w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na mocy uchwały nr … Rady Miejskiej w … z dnia 20 kwietnia 2016 r. Akt założycielski sporządzono w dniu 23 czerwca 2016 r. Rep.A.Nr …. Wszystkie udziały w Spółce zostały objęte przez jednego wspólnika - Gminę …. Uchwała Rady Miejskiej w … została podjęta m.in. na podstawie art. 22 ust. 1 i art. 23 ustawy o gospodarce komunalnej (u.g.k.) oraz art. 16 ust. 1, ust. 3, ust. 5 i ust. 7 ustawy o finansach publicznych (u.f.p.). Spółka z mocy tych przepisów wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki zakładu budżetowego, zapewniając ciągłość działalności wykonywanej przez Zakład, tj. działalności zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy dotyczących głównie zaopatrzenia w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Opis zdarzenia przyszłego.

… Przedsiębiorstwo Komunalne spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka planuje realizację projektu z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla woj. … dla operacji typu gospodarka wodno-ściekowa, w ramach poddziałania pn. Wsparcie dla inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury. Wsparcie gospodarki wodno-ściekowej w ramach działania wpłynie na rozwój gospodarczy obszarów wiejskich oraz poprawę warunków życia mieszkańców. Beneficjentem projektu będzie Spółka. Przedmiotem wsparcia będzie:

  • budowa sieci wodociągowych, kanalizacyjnych oraz ujęcia wody na obszarach wiejskich;
  • zakup i montaż urządzeń kanalizacyjnych i urządzeń wodociągowych;
  • nadzór inwestorski;
  • studium wykonalności projektu.

Spółka będzie też inwestorem w przedmiotowym projekcie. Pomoc będzie formą refundacji części kosztów kwalifikowalnych operacji (do 63,63% kosztów kwalifikowalnych).

Celem projektu jest wybudowanie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz ujęcia wody.

Spółka będzie realizować ciągi główne i rozprowadzające do granicy nieruchomości lub ostatniej studzienki znajdującej się na przyłączonej nieruchomości, a przyłącza do budynków będą realizowane przez mieszkańców we własnym zakresie i na własny koszt.

Inwestycje stanowić będą przedmiot działalności gospodarczej.

Do kosztów kwalifikowalnych operacji zalicza się ww. koszty związane z budową sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz ujęć wody.

W ramach inwestycji Spółka nie uwzględni podatku od towarów i usług jako koszt kwalifikowalny i nie uwzględni go do objęcia dofinansowaniem.

Ponadto po zakończeniu realizacji projektu nowopowstały majątek stanowić będzie własność Spółki i będzie służyć wykonywaniu czynności wyłącznie opodatkowanych, tj. sprzedaży wody i odprowadzaniu ścieków. W przedmiotowej sytuacji zachodzić będzie związek inwestycji realizowanych w ramach projektu PROW 2014-2020 Gospodarka wodno-ściekowa pn. Inwestycje związane z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury na terenach wiejskich.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi czynnemu VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spółka będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT. Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika od zakupów związanych z realizacją inwestycji z tego Projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Spółka ma możliwość odliczania podatku VAT w całości?

Zdaniem Wnioskodawcy, analizując stan faktyczny i prawny przyszłego zdarzenia, Spółka jako beneficjent, w trakcie realizacji projektu będzie miała możliwość odliczania podatku VAT.

Spółka ujmuje w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług podatek naliczony z tytułu zakupów związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Będzie więc miała możliwość odzyskania podatku VAT na mocy prawodawstwa krajowego, ponieważ inwestycje te będą generowały sprzedaż opodatkowaną. Spółka będąc właścicielem sieci wodociągowych, kanalizacyjnych oraz ujęcia wody będzie dokonywała opodatkowanej sprzedaży wody i odbioru ścieków. Reasumując, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów i usług zużytych przy realizacji inwestycji w ramach ww. Programu, a co za tym idzie podatek VAT nie będzie stanowił wydatku kwalifikowalnego. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W opisanej we wniosku sytuacji występuje związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Spółka będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT. Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika od zakupów związanych z realizacją inwestycji z tego Projektu. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny jedynie wówczas, gdy został poniesiony przez beneficjenta w związku z kosztami kwalifikowalnymi, zaś beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT. Możliwość odzyskania podatku VAT rozpatruje się w świetle ustawy o VAT. Brak prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zachodzi, jeżeli beneficjentowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (związanego z opodatkowanymi czynnościami w projekcie) o kwotę podatku naliczonego (związanego z kosztami nabytych towarów i usług oraz środków trwałych). Zdaniem Spółki jako beneficjentowi przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego związanego z opodatkowanymi czynnościami w projekcie o kwotę podatku naliczonego związanego z kosztami nabytych towarów. Zakupione towary, usługi lub środki trwałe będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej. W projekcie występować będzie bezpośredni związek pomiędzy zakupionymi towarami, usługami lub środkami trwałymi a czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Spółka powstała w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego, w której wszystkie udziały zostały objęte przez Gminę … - planuje realizację projektu polegającego na wybudowaniu sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz ujęcia wody. Beneficjentem projektu będzie Spółka. Przedmiotowe inwestycje stanowić będą przedmiot działalności gospodarczej. Po zakończeniu realizacji projektu nowopowstały majątek stanowić będzie własność Spółki i będzie służyć wykonywaniu czynności wyłącznie opodatkowanych, tj. sprzedaży wody i odprowadzaniu ścieków.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na budowie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz ujęcia wody. Wnioskodawca wskazał bowiem, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a efekty przedmiotowego projektu będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Wskazać zatem należy, iż okoliczność, że wybudowane sieci wodociągowe i kanalizacyjne oraz ujęcia wody będą służyć wykonywaniu czynności wyłącznie opodatkowanych, tj. sprzedaży wody i odprowadzaniu ścieków, przyjęto za element zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj