Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-302/12-2/AW
z 16 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-302/12-2/AW
Data
2012.04.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
projekt


Istota interpretacji
prawo do odliczeni podatku VAT – projekt



Wniosek ORD-IN 443 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 04.04.2012 r. (data wpływu 05.04.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.04.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie prowadzi działalność charytatywną, której misją jest niesienie pomocy wszystkim dzieciom pozbawionym opieki rodzicielskiej oraz zagrożonym jej utratą. Podstawowym obszarem działalności Stowarzyszenia jest zapewnienie dzieciom rodzinnych form długoterminowej opieki zastępczej. Stowarzyszenie prowadzi również działalność charytatywną związaną m.in. z krótkoterminowymi formami opieki zastępczej, umacnianiem rodziny, ochroną praw dziecka. Jako że Stowarzyszenie jest organizacją charytatywną zasadniczo nie prowadzi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Niekiedy występują w Stowarzyszeniu czynności opodatkowane VAT nieodnoszące się do zasadniczej działalności Stowarzyszenia związane przede wszystkim ze sprzedażą niektórych darów otrzymywanych od sponsorów lub w związku ze świadczeniami wykonywanymi przez Stowarzyszenie na rzecz sponsorów. W związku z tym Stowarzyszenie jest zarejestrowane dla potrzeb VAT.

Stowarzyszenie uzyskało w 2010 r. od Komisji Europejskiej grant na przeprowadzenie projektu, którego celem jest w szczególności badanie sytuacji młodzieży opuszczającej różne placówki opiekuńcze, w tym podobne do tych prowadzonych przez Stowarzyszenie (Projekt). Projekt ma charakter międzynarodowy, uczestniczy w nim szereg podmiotów z różnych krajów, w tym Stowarzyszenie.

Projekt jest finansowany ze środków unijnych. W związku z tym działania Stowarzyszenia są również finansowane ze środków Komisji Europejskiej. Dla uwiarygodnienia uzyskanych danych, badania te prowadzić mają osoby, które same są wychowankami takich placówek. Efektem Projektu jest sporządzony przez Stowarzyszenie raport z badania w Polsce i upublicznienie go z adnotacją, że raport powstał dzięki finansowemu wsparciu Komisji Europejskiej.

W związku z prowadzonym Projektem Stowarzyszenie dokonuje zakupu szeregu typu towarów i usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w tym w szczególności:

  • usług gastronomicznych (związanych przede wszystkim z podróżami osób przeprowadzających badania),
  • usług hotelarskich, (związanych przede wszystkim z podróżami osób przeprowadzających badania)
  • materiałów szkoleniowych wykorzystywanych w ramach Projektu,
  • wyposażenia, niezbędnego do przeprowadzenia Projektu takiego jak dyktafony, sprzęt RTV używany do rejestrowania badań przeprowadzanych w ramach Projektu),
  • materiałów biurowych nabywanych na potrzeby realizacji Projektu,
  • innych usług niezbędnych przy wykonywaniu Projektu takich jak usługi pocztowe i kurierskie,
  • szkoleń oraz konsultacji specjalistów pracy z dziećmi opuszczającymi różne formy opieki zastępczej.

Część wyposażenia nabywanego na potrzeby Projektu może być wykorzystywana w przyszłości przy innych projektach w ramach działalności statutowej stowarzyszenia. W tym roku Stowarzyszenie musi dokonać rozliczenia Projektu, w związku ze wsparciem jakie Stowarzyszenie otrzymuje ze środków unijnych, a do prawidłowego rozliczenia Projektu niezbędne jest ustalenie, czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług wykorzystywanych na potrzeby Projektu

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za dostawę towarów i świadczenie usług wskazanych w opisie stanu faktycznego (usługi gastronomiczne, hotelarskie, wyposażenie, materiały szkoleniowe, materiały biurowe, inne usługi), wykorzystywanych na potrzeby Projektu lub do zwrotu tego podatku w jakiejkolwiek innej formie...

Stanowisko Wnioskodawcy

Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego ani zwrot VAT z faktur za dostawę towarów i świadczenie usług wskazanych w opisie stanu faktycznego (usługi gastronomiczne, hotelarskie, wyposażenie, materiały szkoleniowe, materiały biurowe, inne usługi), wykorzystywanych na potrzeby Projektu.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie podlega odliczeniu podatek naliczony od nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Z tych przyczyn VAT od nabywanych przez Stowarzyszenie usług hotelarskich i gastronomicznych związanych z realizacją Projektu nie będzie podlegał odliczeniu.

W pozostałym zakresie, w opinii Stowarzyszenia wydatki związane z Projektem nie będą służyć żadnym czynnościom opodatkowanym VAT. Dotyczą bowiem projektu finansowanego ze środków unijnych, w związku z którym Stowarzyszenie nie dokonuje żadnej odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług podlegających VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Stowarzyszenie jako organizacja charytatywna zasadniczo nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT, w szczególności w opinii Stowarzyszenia w związku z wykonywanym Projektem, nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Powyższe oznacza, że podatek naliczony od pozostałych wydatków, jako podatek od zakupu towarów i usług niewykorzystywanych do wykonania czynności opodatkowanych VAT, również nie będzie podlegał odliczeniu.

Powyższe stanowisko potwierdzają interpretacje wydane przez organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z 4 stycznia 2010 r., nr IPPP3/443-1l9l/09-2/LK Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że: „Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza, zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego. (…) Reasumując, ze względu na fakt, iż realizowany przez Wnioskodawcę projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych tym samym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.”

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji Indywidualnej z dnia 29 września 2010 r., nr IPPP3/443-667/10-4/MG: „Działania stowarzyszenia, zarówno dotyczące realizacji projektów finansowanych z dotacji otrzymywanych ze środków Unii Europejskiej, jak i z pozostałych dotacji przeznaczonych na pokrycie kosztów realizacji zadań projektów nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a co za tym idzie nie dają prawa do odliczenia VAT od zakupów dokonywanych w celu realizacji zadań projektów, ze środków tychże dotacji.”

Również w Interpretacji Indywidualnej z 20 stycznia 2012 r., IPPP2/443-1344/11-4/KG (dot. podmiotu niezarejestrowanego na VAT) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził niemożność odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych: „(…) dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach działania Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oś 4 LEADER.”

Tym samym podatek z faktur dotyczących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu nie będzie podlegał odliczeniu dla Stowarzyszenia.Podatek od wskazanych wydatków nie będzie również podlegał zwrotowi w trybie Rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Rozporządzenie) dotyczącego przypadków, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z § 22 Rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

Zgodnie z § 8 ust. 3 Rozporządzenia za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Natomiast w świetle § 8 ust. 4 Rozporządzenia za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  • umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  • jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jako że finansowanie otrzymane przez Stowarzyszenie nie mieści się we wskazanym wyżej pojęciu bezzwrotnej pomocy zagranicznej dla potrzeb przepisów dotyczących zwrotu VAT, taki zwrot nie będzie przysługiwał Stowarzyszeniu w związku z VAT od nabywanych towarów i usług od przedstawionych w opisie stanu faktycznego.

W związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług wskazanych we wniosku, a związanych z Projektem, nie przysługuje również prawo do zwrotu VAT wynikającego z tych faktur w jakiejkolwiek innej formie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowa zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. .

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego sprawy wynika, iż Stowarzyszenie prowadzi działalność charytatywną, której misją jest niesienie pomocy dzieciom. Stowarzyszenie uzyskało w 2010r. od Komisji Europejskiej grant na prowadzenie projektu. Celem tego projektu jest badanie sytuacji młodzieży opuszczającej różne placówki opiekuńcze w tym podobne do tych prowadzonych przez Wnioskodawcę. Projekt ma charakter międzynarodowy i uczestniczy w nim szereg podmiotów z różnych krajów w tym Wnioskodawca. Z opisu sprawy wynika, że projekt jest finansowany ze środków unijnych. W związku z tym działania Stowarzyszenia są również finansowane ze środków Komisji Europejskiej. W ramach prowadzonego projektu Wnioskodawca nabywa szereg towarów i usług. Formułując własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, iż jako organizacja charytatywna zasadniczo nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w szczególności w związku z wykonywanym projektem nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

W związku z tym, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj