Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPP1.4512.142.2017.2.AJ
z 28 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2017 r. (data wpływu 15 lutego 2017 r.), uzupełnionym w dniach 20 i 21 kwietnia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 20 i 21 kwietnia 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.


We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jest Pani polskim rezydentem podatkowym. W lutym 2017 r. założyła Pani działalność gospodarczą, w ramach której zamierza rozpocząć świadczenie następujących usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych:


  • usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach (PKWiU 81.30.10.0);
  • usługi związane z wyżywieniem, świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych – catering (PKWiU 56).


Wcześniej nie prowadziła Pani żadnej działalności gospodarczej, nie miała także kasy fiskalnej ani nie miała obowiązku jej posiadania.

Żadna z zamierzonych przez Panią usług związanych z utrzymaniem porządku w budynkach nie mieści się w katalogu usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 2) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (tj. takich, co do których nie stosuje się zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3).

Z kolei usługi związane z wyżywieniem zostały wymienione jako usługi, co do których nie stosuje się zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3 – § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i). Przy czym usługi związane z wyżywieniem nie będą przez Panią świadczone na pokładach samolotów lub w sposób określonych w poz. 46 załącznika do rozporządzenia (§ 4 ust. 3 pkt 4).

Okres wykonywania przez Panią powyższych czynności (tj. świadczenia usług) w roku podatkowym 2017 będzie krótszy niż sześć miesięcy.

Sporządzając swój biznesplan na rok podatkowy 2017 założyła Pani, że przewidywany przez Panią udział obrotu z tytułu usług związanych z utrzymaniem porządku w budynkach w całkowitym obrocie realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych („udział procentowy obrotu”) za okres do końca roku podatkowego będzie wyższy niż 80%.

To znaczy – skoro zamierza Pani świadczyć usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych i będą to dwie grupy usług (usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach oraz usługi związane z wyżywieniem), zakłada Pani przykładowo, że obrót z tytułu usług związanych z utrzymaniem porządku w budynkach wyniesie np. 36 tys. zł (90%), a obrót z tytułu usług związanych z wyżywieniem – 4 tys. zł (10%). Oczywiście liczby te są przykładowe i służą ilustracji rozumowania. Innych usług niż wyżej podane nie zamierza Pani świadczyć.


Z uzupełnienia wniosku wynika, że planowane usługi klasyfikuje Pani:


  • na podstawie PKD – 81.21.Z – niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych;
  • na podstawie PKWiU 2008 – 81.21.10 – Usługi niespecjalistycznego sprzątania budynków i obiektów przemysłowych;
  • na podstawie PKWiU 2015 – Usługi niespecjalistycznego sprzątania mieszkań i domów.


Jednocześnie wskazała Pani, że nie zamierza świadczyć usług związanych z zagospodarowywaniem terenów zieleni.

Usługi, które zamierza Pani świadczyć, polegać będą na niespecjalistycznym sprzątaniu budynków: mieszkań i domów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie Pani zobowiązana zarejestrować kasę fiskalną i ewidencjonować sprzedaż usług związanych z wyżywieniem (PKWiU 56) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych na tej kasie, czy też będzie korzystała ze zwolnienia, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 lit. b) ww. rozporządzenia?

Jeśli będzie Pani korzystała ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia, a udział procentowy obrotu z tytułu świadczenia usług związanych z utrzymaniem porządku w budynkach za okres do końca roku podatkowego 2017 będzie równy 80% lub niższy niż 80%, to kiedy nastąpi utrata zwolnienia?


Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, nie będzie Pani musiała zarejestrować kasy fiskalnej i ewidencjonować sprzedaży usług związanych z wyżywieniem (PKWiU 56) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, bowiem będzie korzystała ze zwolnienia, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia.

Jeśli udział procentowy obrotu za okres do końca roku podatkowego 2017 będzie równy 80% albo niższy niż 80%, zwolnienie to utraci moc po upływie dwóch miesięcy od zakończenia roku podatkowego 2017 (zakładając oczywiście, że okres wykonywania czynności w roku podatkowym 2017 będzie krótszy niż 6 miesięcy).

Uzasadnienie własnego stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, § 2 ust. 1 – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zamierzone przez Panią usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach (PKWilU 81.30.10.0) wymienione zostały w załączniku nr 1, w Części I, poz. 30. Świadczenie tych usług będzie zatem bezsprzecznie zwolnione z obowiązku ewidencjonowania.

Oprócz tych usług zamierza Pani jednak – jak wskazano wyżej – świadczyć usługi związane z wyżywieniem, objęte grupowaniem PKWiU, wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i) rozporządzenia. Zgodnie z § 4, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3 nie stosuje się w przypadku świadczenia tych usług.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym obrotu” był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.


Natomiast stosownie do § 3 ust. 1 pkt 4), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika udział procentowy obrotu


  1. za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności;
  2. za okres do końca roku w przypadku, gdy okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż 6 miesięcy

- będzie wyższy niż 80%.


Pani przypadek kwalifikuje się pod te przepisy – zamierzone przez Panią usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach (PKWiU 81.30.10.0) wymienione zostały w załączniku nr 1 w części I, poz. 30. Przewidywany udział obrotu z tytułu tych usług, zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (udział procentowy obrotu) będzie za okres do końca roku wyższy niż 80% (jak wskazano zmierza Pani wykonywać czynności krócej niż 6 miesięcy).

Zatem ma Pani prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, przy czym dotyczy to nie tylko świadczonych usług związanych z utrzymaniem porządku w budynkach, ale także usług związanych z wyżywieniem, skoro udział obrotu z tych usług jest niższy niż 20% (a reszta to czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania).

Zauważa Pani również, że fakt, iż obok usługi związanych z utrzymaniem porządku w budynkach świadczy Pani usługi związane z wyżywieniem, wymienione w § 4 nie pozbawia Pani prawa do korzystania ze zwolnienia.

Prawodawca precyzyjnie uregulował ten problem w § 5.

Bowiem w § 5 ust. 7 wprost wskazano, że w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4.

Dodatkowo, zgodnie z ust. 8 w przypadku, gdy przepisy ust. 1-7 przewidują różne terminy utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 zwolnienia te tracą moc w terminie najwcześniejszym.

Jednakże przepis te dotyczą tylko podatników korzystających ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 i 2.

Natomiast Pani – jak wskazano we wniosku – korzysta ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 4 lit. b).

I tutaj wprost prawodawca wskazał w § 5 ust. 6, że w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 lit. b), u których udział procentowy obrotu jest za okres do końca roku podatkowego równy albo niższy niż 80%, zwolnienie to traci moc po upływie 2 miesięcy od zakończenia tego roku podatkowego.

Przepisy są zatem jasne – w Pani przypadku – jeśli z jakichś powodów udział procentowy obrotu z czynności zwolnionych w całkowitym obrocie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie równy 80% lub niższy niż 80%, zwolnienie utraci Pani dopiero po upływie 2 miesięcy od zakończenia roku podatkowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powołany przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r. poz. 2177).

Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

Jak wynika z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2).

W poz. 30 tego załącznika wymieniono usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowywaniem terenów zieleni (PKWiU ex 81) z wyłączeniem usług związanych z zagospodarowywaniem terenów zieleni (PKWiU 81.30.10.0).

Oznaczenie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem wynikające z konkretnego załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z objaśnieniami do załącznika, zastosowane symbole grupowań odpowiadają Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, o której mowa w § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676).

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Z zapisu § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym obrotu”, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.


Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika udział procentowy obrotu:


  1. za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności,
  2. za okres do końca roku, w przypadku gdy okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy

- będzie wyższy niż 80%.


Jak wynika z zapisu § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i) ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:


  • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
  • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering).


Na podstawie § 4 ust. 3 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług:


  • zgodnie z warunkami określonymi w poz. 36 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy – § 4 ust. 3 pkt 1;
  • o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. i, na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 46 załącznika do rozporządzenia – § 4 ust. 3 pkt 4.


W poz. 36 załącznika wymieniono dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.

Natomiast w poz. 46 załącznika wymieniono usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł.

Natomiast w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 lit. a, u których udział procentowy obrotu w okresie pierwszych sześciu miesięcy jest równy 80% albo niższy niż 80%, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym upłynął ten okres – § 5 ust. 5.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 lit. b, u których udział procentowy obrotu jest za okres do końca roku podatkowego równy 80% albo niższy niż 80%, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy od zakończenia tego roku podatkowego – § 5 ust. 6.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 – stosownie do treści § 7 rozporządzenia – zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4.

Natomiast jak stanowi § 8 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy przepisy ust. 1-7 przewidują różne terminy utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienia te tracą moc w terminie najwcześniejszym.

Z opisu sprawy wynika, że w miesiącu lutym 2017 r. zamierzała Pani rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie usług niespecjalistycznego sprzątania mieszkań i domów (PKWiU 81.21.11) oraz usług związanych z wyżywieniem, świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych – catering (PKWiU 56).

Na tle przedstawionego opisu sprawy powzięła Pani wątpliwość co do prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Odnosząc się do powyższego należy przede wszystkim wskazać, że ustawodawca przewidział przedmiotowe (§ 2 ww. rozporządzenia), jak i zwolnienia podmiotowe (§ 3 ww. rozporządzenia) z tego obowiązku. Należy bowiem zauważyć, że podatnicy mogą różnie kształtować strukturę prowadzonej sprzedaży, a co za tym idzie – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – mogą prowadzić zarówno czynności objęte zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jak i czynności nieobjęte tym zwolnieniem.

Niemniej jednak należy podkreślić, że możliwość zastosowania powyższych zwolnień wyklucza dokonywanie przez podatnika dostaw lub świadczenie usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia.


Jak bowiem wynika z powołanego § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i) ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:


  • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
  • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering).


W świetle powyższego, skoro – jak wynika z wniosku – przedmiotem planowanej przez Panią działalności mają być ww. usługi, to stosownie do zapisu § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i) powołanego rozporządzenia, zwolnienie podmiotowe wynikające z § 3 w Pani przypadku nie może mieć zastosowania.

Tym samym, w zakresie świadczenia na rzecz osób fizycznych, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, usług związanych z wyżywieniem, jest Pani zobowiązana prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej od momentu rozpoczęcia tych usług.

Z wniosku wynika ponadto, że przedmiotem planowanej przez Panią działalności ma być również świadczenie usług niespecjalistycznego sprzątania mieszkań i domów (PKWiU 81.21.11). Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 30 załącznika do powołanego rozporządzenia, w zakresie tych usług może Pani korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r.

Mając powyższe na względzie, przedstawione we wniosku stanowisko, zgodnie z którym „w opisanym zdarzeniu przyszłym, nie będzie Pani musiała zarejestrować kasy fiskalnej i ewidencjonować sprzedaży usług związanych z wyżywieniem (PKWiU 56) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, bowiem będzie korzystała ze zwolnienia, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia” oceniając całościowo uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj