Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.67.2017.1.HD
z 2 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendium szkoleniowego oraz zwrotu kosztów dojazdu jest:


  • nieprawidłowe – w części dotyczącej zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


W dniu 4 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendium szkoleniowego oraz zwrotu kosztów dojazdu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca uzyskuje dochody z tytułu składek związkowych oraz wynajmu pomieszczeń. Są one w całości przeznaczane są na cele działalności statutowej.

Dochody Wnioskodawcy zwolnione są z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca realizuje także projekty współfinansowane przez Unię Europejską.

W dniu 19 września 2016 r. pomiędzy Wnioskodawcą a Województwem podpisana została umowa o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Projekt skierowany jest do 150 bezrobotnych, mieszkańców województwa, w wieku powyżej 30 lat, znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy (kobiety, osoby 50+, niepełnosprawne, o niskich kwalifikacjach, długotrwale bezrobotne).

W ramach projektu uczestnicy zostają objęci kompleksowym wsparciem w postaci indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego, indywidualnego i grupowego wsparcia psychologicznego, treningu kompetencji kluczowych (ICT, kompetencje społeczne, warsztaty aktywnego poszukiwania pracy), szkoleń zawodowych i pośrednictwa pracy.

Zgodnie z załącznikiem do umowy o dofinansowanie projektu „Standardy realizacji wsparcia w zakresie Działania 5.2 „Aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy RPO ... 2014-2020”, osobom uczestniczącym w szkoleniach przysługuje stypendium w wysokości nie większej niż 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. l pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, pod warunkiem, że liczba godzin szkolenia lub kursu wynosi nie mniej niż 150 godzin miesięcznie (w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie).

Uczestnicy z tytułu pobierania stypendium szkoleniowego podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu, jeśli nie mają innych tytułów powodujących obowiązek ubezpieczeń społecznych (art. 6 ust. 1 pkt 9a w związku z art. 9 ust. 6a oraz art. 12 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych). Płatnikiem składek za te osoby jest beneficjent realizujący projekt, w którym uczestniczy dana osoba.


Uczestnikom projektu przysługują także zwroty kosztów dojazdu w ramach przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania szkolenia oraz powrotu do miejsca zamieszkania, a także w innych przypadkach wynikających z indywidualnej diagnozy sytuacji danego uczestnika projektu, jeżeli jest to niezbędne dla prawidłowej realizacji wsparcia w ramach aktywizacji zawodowej. Dokumenty potwierdzające wydatki poniesione na przejazd to bilety lub oświadczenie korzystania z własnego środka transportu (w uzasadnionych przypadkach), przy czym:


  • w przypadku korzystania z własnego środka transportu zwracana będzie kwota do wartości biletu najtańszego przewoźnika na danej trasie, po złożeniu przez uczestnika projektu wniosku o zwrot kosztów dojazdu z podaniem trasy dojazdu, kosztu, numeru rejestracyjnego własnego środka transportu, itp.;
  • uczestnik projektu może przedstawić komplet biletów przejazdowych (tam i z powrotem) za jeden dzień uczestniczenia w danej formie wsparcia (np. szkolenie, doradztwo). Powstały koszt powinien wówczas zostać pomnożony przez liczbę dni obecności uczestnika projektu w okresie trwania danej formy wsparcia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy kwotę wypłacanego stypendium szkoleniowego należy pomniejszyć o naliczony podatek dochodowy od osób fizycznych?
  2. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia do końca lutego następnego roku podatkowego informacji o wysokości przychodów uzyskanych z tytułu wypłacanych stypendiów szkoleniowych?
  3. Czy przedstawione zwroty kosztów dojazdu korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania pierwszego – stypendium wypłacane osobie odbywającej przedmiotowe szkolenia nie należy pomniejszać o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, z uwagi na objęcie kwoty stypendium zwolnieniem zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 i 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl bowiem przywołanego artykułu zwolnione z poboru podatku dochodowego są płatności przeznaczone na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców oraz środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania drugiego – w związku z faktem, że środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu taktowane są jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich i jako takie są wolne od podatku dochodowego (art. 21 ust. l pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawienia i przekazywania informacji o wysokości uzyskanych przychodów (art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania trzeciego – zwrot kosztów dojazdu jest objęty zwolnieniem z podatku dochodowego, gdyż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 i 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z poboru podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców oraz środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawienia informacji o wysokości przedmiotowych przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe – w części dotyczącej zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz prawidłowe – w pozostałym zakresie.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są wskazane w pkt 9 tego przepisu inne źródła.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 ustawy, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 i 1948).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich – na mocy w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych – zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 19 września 2016 r. pomiędzy Wnioskodawcą a Województwem podpisana została umowa o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt skierowany jest do 150 bezrobotnych, mieszkańców województwa pomorskiego, w wieku powyżej 30 lat, znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy (kobiety, osoby 50+, niepełnosprawne, o niskich kwalifikacjach, długotrwale bezrobotne). W ramach projektu uczestnicy zostają objęci kompleksowym wsparciem w postaci indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego, indywidualnego i grupowego wsparcia psychologicznego, treningu kompetencji kluczowych (ICT, kompetencje społeczne, warsztaty aktywnego poszukiwania pracy), szkoleń zawodowych i pośrednictwa pracy. Zgodnie z załącznikiem do umowy o dofinansowanie projektu „Standardy realizacji wsparcia w zakresie Działania 5.2 „Aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy RPO WP 2014-2020”, osobom uczestniczącym w szkoleniach przysługuje stypendium w wysokości nie większej niż 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. l pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, pod warunkiem, że liczba godzin szkolenia lub kursu wynosi nie mniej niż 150 godzin miesięcznie (w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie). Uczestnicy z tytułu pobierania stypendium szkoleniowego podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu, jeśli nie mają innych tytułów powodujących obowiązek ubezpieczeń społecznych (art. 6 ust. 1 pkt 9a w związku z art. 9 ust. 6a oraz art. 12 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych). Płatnikiem składek za te osoby jest beneficjent realizujący projekt, w którym uczestniczy dana osoba. Uczestnikom projektu przysługują także zwroty kosztów dojazdu w ramach przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania szkolenia oraz powrotu do miejsca zamieszkania, a także w innych przypadkach wynikających z indywidualnej diagnozy sytuacji danego uczestnika projektu, jeżeli jest to niezbędne dla prawidłowej realizacji wsparcia w ramach aktywizacji zawodowej. Dokumenty potwierdzające wydatki poniesione na przejazd to bilety lub oświadczenie korzystania z własnego środka transportu (w uzasadnionych przypadkach), przy czym: w przypadku korzystania z własnego środka transportu zwracana będzie kwota do wartości biletu najtańszego przewoźnika na danej trasie, po złożeniu przez uczestnika projektu wniosku o zwrot kosztów dojazdu z podaniem trasy dojazdu, kosztu, numeru rejestracyjnego własnego środka transportu, itp.; uczestnik projektu może przedstawić komplet biletów przejazdowych (tam i z powrotem) za jeden dzień uczestniczenia w danej formie wsparcia (np. szkolenie, doradztwo). Powstały koszt powinien wówczas zostać pomnożony przez liczbę dni obecności uczestnika projektu w okresie trwania danej formy wsparcia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zatem uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym środki wypłacane przez Wnioskodawcę wskazanym we wniosku bezrobotnym w ramach realizowanego projektu – w formie stypendiów szkoleniowych oraz na pokrycie kosztów dojazdu – jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są bowiem uczestnicy projektu – ostateczni odbiorcy świadczenia. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Oznacza to, że do świadczeń otrzymywanych przez uczestników projektu (bezrobotnych) nie ma zastosowania powołany przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z treści tego przepisu wynika bowiem, że zwolnienie to adresowane jest do podmiotów (beneficjentów), które otrzymują płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Ze złożonego wniosku wynika natomiast, iż projekt ten realizuje Wnioskodawca, natomiast bezrobotni są tylko uczestnikami tego projektu. Tym samym zwolnienie uregulowane art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy nie będzie miało zastosowania do świadczeń otrzymywanych przez bezrobotnych.

Ponadto, w przypadku wypłaty stypendiów szkoleniowych oraz zwrotu kosztów dojazdu korzystających ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek naliczania, pobierania i odprowadzania do urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, jak również nie ciąży obowiązek wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj