Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.149.2017.1.DS
z 30 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Rewitalizacja miasta (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Rewitalizacja miasta (…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie realizować projekt pn. „Rewitalizacja miasta (...)” finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 10.2 Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji. Beneficjentem, który otrzyma i rozliczy dotację będzie Gmina. Niniejsze przedsięwzięcie to inwestycja celu publicznego. W roku 2017 przygotowane zostanie Studium Wykonalności Inwestycji oraz wniosek. Realizacja zadania rozpocznie się w I kwartale 2018 roku i potrwa do IV kwartału 2019 roku.

Projekt dotyczyć będzie dwóch zadań:

  1. Rewitalizacji ulicy Z wraz z infrastrukturą rekreacyjną. Prace budowlane obejmować będą:
    • przebudowę drogi w celu przystosowania jej do funkcji promenady wiodącej z centrum Miasta nad Zalew; w tym:
      • budowę oświetlenia i odwodnienia drogi,
      • budowę ścieżki sportowo-rekreacyjnej wzdłuż promenady,
      • budowę placu zabaw nad Zalewem oraz ekstremalnej trasy rowerowej w parku.
  2. Zagospodarowania budynku szkoły przy ulicy K, które to zadanie swoim zakresem obejmuje przebudowę i adaptację nieużytkowanego budynku na:
    • dzienny dom pobytu dla seniora,
    • centrum integracji społecznej (CIS),
    • mieszkania chronione,
    • środowiskowy dom samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
    Budynek jest własnością Gminy.

Projekt zaspokajać będzie zbiorowe potrzeby wspólnoty; w szczególności zadania własne Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2, 5, 6, 9 i 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2016 r. Dz. U. poz. 446 ze zm.).

Realizacja pierwszego zadania, tj. Rewitalizacji ulicy M wraz z infrastrukturą rekreacyjną, nie będzie generować w przyszłości dodatkowych dochodów dla Beneficjenta. Środki trwałe powstałe w wyniku poniesionych nakładów inwestycyjnych będą udostępniane do korzystania nieodpłatnie i ogólnodostępnie.

W przypadku drugiego zadania tj. Zagospodarowania budynku szkoły przy ulicy K Beneficjent uzyska następujące dochody:

  • za pobyt w dziennym domu pobytu dla seniora oraz w mieszkaniach chronionych pobierana będzie opłata za pobyt jeżeli zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. z 2016 r. Dz. U. poz. 930 ze zm.) dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie przekracza kwoty kryterium dochodowego. Rada Miejska uchwali szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w dziennym domu pobytu i mieszkaniach chronionych. Usługi będą świadczone przez Ośrodek Pomocy Społecznej ‒ samorządową jednostkę budżetową. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2016 r. Dz. U. poz. 710 ze zm.), opłaty pobierane od osób kierowanych do domu pobytu dziennego oraz do mieszkań chronionych są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
  • za usługi świadczone w środowiskowym domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi opłaty będą pobierane zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. z 2016 r. Dz. U. poz. 930 ze zm.) wysokości 5% kwoty dochodu osoby samotnie gospodarującej lub kwoty dochodu na osobę w rodzinie, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie przekracza kwotę 300% odpowiedniego kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2. Usługi będą świadczone przez nowoutworzoną samorządową jednostkę budżetową. Opłaty pobierane przez tą jednostkę stanowić będą dochód budżetu państwa. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2016 r. Dz. U. poz. 710 ze zm.), odpłatność za usługi świadczone w ośrodkach wsparcia osobom z zaburzeniami psychicznymi korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
  • uczestnicy centrum integracji społecznej w ramach projektu świadczyć będą usługi takie jak: sprzątanie, malowanie, koszenie trawy, odśnieżanie, prace remontowe oraz inne na rzecz innych jednostek organizacyjnych Gminy. Ponadto planuje się utworzyć warsztat, w którym będą świadczone usługi na rzecz mieszkańców. Działalność centrum integracji społecznej zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zatrudnieniu socjalnym (t.j. z 2016 r. b Dz. U. poz. 1828 ze zm.) nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.). Usługi świadczone przez centrum integracji społecznej są usługami szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2016 r. Dz. U. poz. 710 ze zm.) oraz prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a więc korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur z tytułu nabycia towarów i usług otrzymanych w związku realizacją projektu pn. „Rewitalizacja miasta (…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur z tytułu nabycia towarów i usług otrzymanych w związku realizacją projektu pn. „Rewitalizacja miasta (…)”. Usługi i towary nabywane w trakcie realizacji inwestycji nie wykazują związku z czynnościami opodatkowanymi dającymi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku, w pierwszej kolejności należy wskazać na art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U., poz. 1454 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą z dnia 5 września 2016 r., zgodnie z którym jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie zaś do art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r., przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy ‒ nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  1. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust.1 powołanej ustawy ‒ do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2, 5 6, 9 i 10 ww. ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; ochrony zdrowia; pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych; kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „Rewitalizacja miasta (…)” finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 10.2 Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji. Beneficjentem, który otrzyma i rozliczy dotację będzie Gmina. Niniejsze przedsięwzięcie to inwestycja celu publicznego. W roku 2017 przygotowane zostanie Studium Wykonalności Inwestycji oraz wniosek. Realizacja zadania rozpocznie się w I kwartale 2018 roku i potrwa do IV kwartału 2019 roku. Projekt dotyczyć będzie dwóch zadań: rewitalizacji ulicy M wraz z infrastrukturą rekreacyjną oraz zagospodarowania budynku szkoły przy ulicy K, który to budynek jest własnością Gminy. Wnioskodawca wskazał na prace budowlane planowane do wykonania w ramach ww. zadania oraz na cele projektu.

Realizacja pierwszego zadania, tj. Rewitalizacji ulicy M wraz z infrastrukturą rekreacyjną, nie będzie generować w przyszłości dodatkowych dochodów dla Beneficjenta. Środki trwałe powstałe w wyniku poniesionych nakładów inwestycyjnych będą udostępniane do korzystania nieodpłatnie i ogólnodostępnie.

W przypadku drugiego zadania tj. Zagospodarowania budynku szkoły przy ulicy K Beneficjent uzyska następujące dochody:

  • za pobyt w dziennym domu pobytu dla seniora oraz w mieszkaniach chronionych pobierana będzie opłata za pobyt jeżeli zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie przekracza kwoty kryterium dochodowego. Rada Miejska uchwali szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w dziennym domu pobytu i mieszkaniach chronionych. Usługi będą świadczone przez Ośrodek Pomocy Społecznej ‒ samorządową jednostkę budżetową. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, opłaty pobierane od osób kierowanych do domu pobytu dziennego oraz do mieszkań chronionych są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
  • za usługi świadczone w środowiskowym domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi opłaty będą pobierane zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej wysokości 5% kwoty dochodu osoby samotnie gospodarującej lub kwoty dochodu na osobę w rodzinie, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie przekracza kwotę 300% odpowiedniego kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2. Usługi będą świadczone przez nowoutworzoną samorządową jednostkę budżetową. Opłaty pobierane przez tą jednostkę stanowić będą dochód budżetu państwa. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatność za usługi świadczone w ośrodkach wsparcia osobom z zaburzeniami psychicznymi korzystają z zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
  • uczestnicy centrum integracji społecznej w ramach projektu świadczyć będą usługi takie jak: sprzątanie, malowanie, koszenie trawy, odśnieżanie, prace remontowe oraz inne na rzecz innych jednostek organizacyjnych Gminy. Ponadto planuje się utworzyć warsztat, w którym będą świadczone usługi na rzecz mieszkańców. Działalność centrum integracji społecznej zgodnie z art. 9 ustawy o zatrudnieniu socjalnym nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Usługi świadczone przez centrum integracji społecznej są usługami szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a więc korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Na tle powyższego Wnioskodawca wniósł o potwierdzenie, że nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur z tytułu nabycia towarów i usług otrzymanych w związku realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, bowiem z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że nabycie tych towarów i usług w części nie będzie miało w ogóle związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (realizacja zadań własnych Gminy), a w pozostałej części będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą zwolnioną od podatku. Realizacja pierwszego zadania, tj. Rewitalizacji ulicy M wraz z infrastrukturą rekreacyjną, nie będzie generować w przyszłości dodatkowych dochodów dla Beneficjenta. Środki trwałe powstałe w wyniku poniesionych nakładów inwestycyjnych będą udostępniane do korzystania nieodpłatnie i ogólnodostępnie. Natomiast w budynku szkoły Gmina za pośrednictwem swoich jednostek budżetowych będzie świadczyć usługi podlegające ustawie, lecz korzystające ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 i 29 ustawy.

Zatem nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu pn. „Rewitalizacja miasta (…)”. Powyższe wynika z tego, że – jak wynika z wniosku – realizowany projekt nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż:

  • opłaty pobierane od osób kierowanych do domu pobytu dziennego oraz do mieszkań chronionych są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
  • odpłatność za usługi świadczone w ośrodkach wsparcia osobom z zaburzeniami psychicznymi korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
  • usługi świadczone przez centrum integracji społecznej korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj