Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.116.2017.1.BS
z 27 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2017 r. (data wpływu 4 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. „T.” –jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Województwo _ jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną, zrealizuje ze środków publicznych w ramach Działania 10.2.1 Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne RPO Województwa _ 2014-2020 (RPO 2014-2020) projekt pn. „T.”. Projekt jest realizowany przy pomocy Urzędu Marszałkowskiego Województwa _. Celem ogólnym projektu jest uzyskanie oszczędności zużycia energii pierwotnej na poziomie ponad 30% zużycia bazowego oraz rozwinięcie produkcji energii cieplnej i elektrycznej wyłącznie na potrzeby własne z odnawialnych źródeł energii.

Obiekty objęte projektem to 11 budynków użyteczności publicznej, stanowiących własność Województwa _, użytkowanych przez 4 jednostki organizacyjne samorządu województwa posiadające osobowość prawną i będące odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług: Szpital dla Nerwowo i Psychicznie Chorych im _, Wojewódzki Szpital Psychiatryczny im. _, Stacja Pogotowia Ratunkowego w _ i Stacja Pogotowia Ratunkowego w _.

Beneficjentem jest Województwo _, które jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług Inwestorem jest Województwo _.

W ramach realizacji projektu wydatkami kwalifikowanymi, tj. podlegającymi refundacji w ramach RPO 2014-2020 są prace projektowe, roboty budowlane, nadzór inwestorski, usługi inżyniera kontraktu oraz promocja projektu realizowana jako obowiązek beneficjenta.

W przypadku realizacji projektu przez Województwo _ jako inwestora z uwagi na brak prawnej możliwości odliczenia przez Województwo _ podatku VAT naliczonego w fakturach, które będą wystawiane przez wykonawców i usługodawców na Województwo _ oraz na Urząd Marszałkowski Województwa _, wydatkiem kwalifikowanym będzie także podatek VAT.

W ramach dofinansowania projektu ze środków unijnych z kosztów kwalifikowanych wyłącza się, proporcjonalnie do udziału w powierzchni użytkowej budynku, powierzchnię przeznaczoną do świadczenia usług komercyjnych. Pomieszczenia, które są czasowo wynajmowane na działalność pomocniczą, zalicza się do powierzchni niekwalifikowanej stosując czas wynajmu jako wagę. Do powierzchni niekwalifikowanej zalicza się także powierzchnię przeznaczoną do świadczenia usług zdrowotnych, jeżeli usługi te są wykonywane głównie poza kontraktami z NFZ. Z jedenastu obiektów przeznaczonych do termomodernizacji w ramach projektu, powierzchnia niekwalifikowana występuje w dwóch w wymiarze 2,48% oraz 4,83%.

W projekcie pn. „T.” założono, że po zakończeniu inwestycji nie będą generowane dochody, natomiast będą osiągane oszczędności kosztów dzięki zmniejszeniu zużycia energii cieplnej i elektrycznej. Produkcja energii ze źródeł odnawialnych będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne poszczególnych obiektów, a więc nie będzie warunków do sprzedaży wytwarzanej energii. Faktury za realizację projektu nie będą więc związane bezpośrednio ani ze sprzedażą opodatkowaną ani ze zwolnioną. Tym samym nie powinny w ogóle być przedmiotem ewidencjonowania VAT naliczonego.

Inwestycja nie tworzy nowych obiektów natomiast przyczynia się do zwiększenia wartości księgowej istniejących obiektów ewidencjonowanych bilansowo w urządzeniach księgowych jednostek organizacyjnych i pozabilansowo w urządzeniach księgowych Województwa _.

Warunki określające wysokość przyznawanej dotacji z Europejskiego Funduszu Spójności wymagają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy beneficjent posiada prawną możliwość odliczenia VAT od wydatków kwalifikowanych


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Województwo _ posiada prawną możliwość odliczania od należnego podatku od towarów i usług wykazywanego w deklaracjach VAT 7 podatku naliczonego zawartego w fakturach wykonawców robót budowlanych objętych projektem, wystawionych na Województwo _?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opisanymi we wniosku czynnościami, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zakresem pytania objęte jest Województwo _, które jest osobą prawną, utworzoną z mocy ustawy zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 21 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 596 z póżn. zm.). Wnioskodawca stoi na stanowisku, że brak jest podstaw prawnych do odliczania podatku od towarów i usług naliczonego z faktur ponieważ:


  1. w myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przekazanie środków trwałych odbywa się na podstawie uchwał Sejmiku Województwa ..., a więc na podstawie decyzji organu władzy a nie na podstawie umowy cywilno-prawnej. Przekazanie służy wykonaniu zadania określonego w art. 14 ust. 1 pkt 1) i 8) Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j Dz. U. z 2016 r., poz. 486),
  2. zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124,


    Zatem, zgodnie z ww. przepisami, skoro nieruchomości znajdują się w użytkowaniu jednostek samorządowych, Województwu nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego, w związku z modernizacją tych budynków. Także jednostkom samorządowym takie prawo nie będzie przysługiwało z uwagi na fakt fakturowania świadczonych usług z oznaczeniem jako nabywcy Województwa _.


  3. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:


    1. odliczenie tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy
    2. towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych u tego podatnika.


Na marginesie Województwo _ podkreśla, że w przypadku oddania przedmiotowej inwestycji na rzecz jednostek samorządowych w trwały zarząd, Województwo nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług W konsekwencji, nabywane przez Województwo towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji są wykorzystywane przez Województwo do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W niniejszym stanie faktycznym nie są spełnione przesłanki z ww. art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, z których wynika, że efekty zrealizowanej inwestycji nie posłużą sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Końcowo zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto niniejsza interpretacja ocenia stanowisko Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie zadanego pytania tj. możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, natomiast nie ocenia innych kwestii przedstawionych we wniosku, gdyż nie były one przedmiotem zapytania.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj