Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.7.2017.2.PW
z 25 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2017 r. (data wpływu 3 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • podlegania opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym wynagrodzenia wypłacanego Zleceniobiorcy za usługi opisane we wniosku - jest prawidłowe;
  • obowiązków płatnika związanych z wypłatą wyżej wymienionych wynagrodzeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podlegania opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym wynagrodzenia wypłacanego Zleceniobiorcy za usługi opisane we wniosku oraz obowiązków płatnika związanych z wypłatą wyżej wymienionych wynagrodzeń.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


P. jest spółką akcyjną opodatkowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów. Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Spółka jest zarejestrowanym polskim podatnikiem VAT czynnym. Jedynym akcjonariuszem Spółki jest Skarb Państwa (100% udział w kapitale zakładowym).

Spółka powstała w wyniku komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowego na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego.


Zgodnie ze statutem P. wykonuje zadania związane z zarządzaniem holdingiem - Grupą P., w tym nadzoruje i koordynuje działania innych spółek, wyznacza im cele i dba o ich realizację. Dodatkowo koordynuje działania komunikacyjno-marketingowe całej Grupy. Oddzielną funkcją P. jest nadzór właścicielski oraz prywatyzacja spółek należących do Grupy. Ponadto, działalność Spółki obejmuje m.in. takie czynności jak: zarządzanie nieruchomościami, zagospodarowanie, wynajem, kupno i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, zarządzanie nieruchomościami na zlecenie, wykonywanie robót ogólnobudowlanych w zakresie obiektów inżynierskich i budowlanych, działalność geodezyjną i poligraficzną, działalność polegającą na pośrednictwie finansowym, zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi i zbiorczym portfelem papierów wartościowych i inną działalność według KRS.

W związku z pełnioną funkcją koordynatora działań spółek Grupy P., Spółka P. jest członkiem organizacji U. (...) zrzeszającej przedsiębiorstwa zajmujące się transportem kolejowym i reprezentująca je na arenie międzynarodowej. Organizacja ta prowadzi głównie działania polegające na koordynacji współpracy między przedsiębiorstwami kolejowymi w celu zwiększenia spójności poszczególnych systemów kolejowych w różnych krajach oraz promocji transportu kolejowego w kołach rządowych i międzynarodowych. W tym celu U. jest upoważniona do reprezentowania, ze statusem konsultanta, sektora transportu kolejowego na forum ONZ, a także wobec rządów poszczególnych krajów oraz licznych organizacji międzynarodowych.

P. należy do konsorcjum E., które jest członkiem stowarzyszonym wspólnego przedsięwzięcia Komisji Europejskiej i europejskiej branży kolejowej, zawiązanego pod nazwą „...”, dalej zwanego W. , które powołano w celu wspierania prac badawczo-rozwojowych ukierunkowanych na tworzenie opracowywanie wydajnych, efektywnych i zgodnych z wymogami zrównoważonego rozwoju innowacyjnych rozwiązań podnoszących konkurencyjność produktów oferowanych przez europejską branżę szynową. W skład konsorcjum E. wchodzi obecnie 10 przedsiębiorstw i organizacji kolejowych.

Podmioty tworzące konsorcjum zdecydowały, że usługi wsparcia administracyjno-organizacyjnego na rzecz E. będzie świadczyć U.. Ze względu na nieposiadanie przez E. osobowości prawnej, każdy z jego członków musi zawrzeć samodzielnie umowę z U. o świadczenie tego rodzaju usług.


Przedmiot umowy o usługi wsparcia administracyjno-organizacyjne E. to:

  1. Prowadzenie Umowy Konsorcjalnej E. na wniosek Lidera Konsorcjum.
  2. Działania pomocnicze na rzecz działalności Konsorcjum:
    • Przygotowanie posiedzeń Komitetu Sterującego E. ;
    • Przygotowanie i rozsyłanie porządku dnia, dokumentów, prezentacji i informacji na posiedzenia (na podstawie porządku dnia);
    • Wsparcie dla procesu podejmowania decyzji przez Konsorcjum:
      • zestawianie materiałów wejściowych od poszczególnych partnerów E. (korespondencja mailowa i z poprzednich posiedzeń) w celu ułatwienia podejmowania decyzji,
      • przygotowywanie podsumowania poszczególnych stanowisk, w tym ocen czynników za i przeciw, a jeśli to konieczne - stanowiska każdego z partnerów E. ,
      • przygotowywanie tekstów do uzgodnienia;
    • Dokumentowanie wyników posiedzeń E. oraz protokoły i podjęte decyzje;
    • Dokumentowanie i porządkowanie wszystkich materiałów wejściowych partnerów;
    • Zarządzanie „wykazem działań do zrobienia” włączając w to przypomnienia i terminy, w tym zalecenia w sprawie priorytetyzacji zadań według wskazań Lidera Konsorcjum;
    • Opracowywanie i okresowe aktualizowanie planu określonych działań, za które Konsorcjum jest odpowiedzialne, w tym informacji o istotnych etapach i harmonogramie wykorzystania zasobów;
    • Koordynowanie wersji roboczych wkładu Konsorcjum do propozycji projektowych odpowiadających na wezwania do formacji członków W. (C.) leżące w obszarze zainteresowania Konsorcjum;
    • Redagowanie komunikacji zewnętrznej i przygotowanie prezentacji oraz innych dokumentów w celu informowania podmiotów zewnętrznych;
    • Wspieranie Lidera Konsorcjum w zbieraniu i zestawianiu przedmiotowych sprawozdań i materiałów dostarczanych od partnerów (w tym sprawozdań finansowych i związanych z nimi świadectw), jeśli wymaga tego Konsorcjum i w razie wnioskowania o nie, zapewnianie ich złożenia do W. .
    • Zapewnienie centralnej koordynacji sprawozdań i materiałów dostarczanych Konsorcjum jako całości;
    • Koordynowanie materiałów wejściowych dla wszelkich grup roboczych powoływanych przez Konsorcjum;
    • Sporządzanie kwartalnych sprawozdań o postępie prac w celu instruowania partnerów (podsumowanie stanu zarządzania, podjęte decyzje, ryzyka, oś czasowa, następne kroki, decyzje do podjęcia itp.);
    • Założenie, aktualizacja i utrzymywanie strony internetowej dla Konsorcjum;
    • Organizowanie i opłacanie ograniczonej liczby podróży Lidera Konsorcjum, kiedy przy wielu okazjach reprezentuje on Konsorcjum.
    • Zapewnienie organizacji spotkań i pracy biurowej w oficjalnej siedzibie Konsorcjum w Brukseli.
  3. Administracja
    • Zapewnianie dostępności i bieżące aktualizowanie zestawienia danych kontaktowych do przedstawicieli partnerów Konsorcjum i innych osób, z którymi utrzymywane są kontakty;
    • Przekazywanie dokumentów i informacji związanych z W. do partnerów, wtedy, gdy jest to zasadne;
    • Opracowanie i prowadzenie Informatora o Zarządzaniu Programem.


U. nie będzie upoważnione do działania ani składania jakiegokolwiek rodzaju deklaracji w imieniu E. ani P. U. będzie wykonywać prace odnoszące się do świadczenia tych usług w swoich biurach w Brukseli i w Paryżu (Centrala U.). U. będzie organizować i wykonywać zadania opisane w niniejszej umowie wykorzystując swoją własną kadrę i/lub zwracając się do specjalistów lub organów zewnętrznych. Wszystkie prace pomocnicze podejmowane przez U. będą dla i w imieniu Konsorcjum. U. będzie wykonywać usługi jako niezależny organ. U., ani ktokolwiek z jego kadry nie będzie uważany za pracownika Konsorcjum. U. nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne błędy, zaniechania lub awarie wynikające z prac poszczególnych partnerów w Konsorcjum.

Własność wszelkich prac podejmowanych przez Konsorcjum w ramach W. będzie określana jako wynikająca z warunków członkostwa we W..


Za wykonanie usług P. zapłaci U. łączne ryczałtowe wynagrodzenie roczne.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Czy wypłata wynagrodzenia za wymienione w stanie faktycznym usługi dokonywana na rzecz Zleceniobiorcy przez Spółkę będzie podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2a UoPDOP?
  2. Czy wypłacając wynagrodzenie za wymienione w stanie faktycznym usługi P. będzie działać jako płatnik na podstawie art. 26 ust. 1 UoPDOP?

Zdaniem Wnioskodawcy.


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku realizacją w/w umowy z U. , spółka nie jest zobowiązana do pobrania podatku u źródła od wartości wypłaconych kwot wynagrodzenia prowizyjnego dla Kontrahenta zagranicznego (bez względu na ich rezydencję podatkową i niezależnie od okoliczności, czy przedstawią certyfikat rezydencji) - art. 26 ust. 1 UoPDOP nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do przedmiotowego stanu faktycznego, gdyż przedmiotowe dochody Kontrahenta zagranicznego nie mieszczą się w katalogu dochodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a UoPDOP.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2a UoPDOP opodatkowaniu w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 20% przychodu podlegają przychody osób zagranicznych uzyskane na terytorium Polski z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.


Umowa zawierana z U. szczegółowo precyzuje obowiązki i działania, jakie świadczy U..


Usługi wyszczególnione w umowie nie zostały wymienione w treści art. 21 ust. 1 pkt 2a UoPDOP, jak również nie mają podobnego charakteru do świadczeń tam wymienionych, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w tym przepisie.


Takie stanowisko zostało zaprezentowane przez Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 12 listopada 2014 r., nr IBPBI/2/423-1312/14/BG wyjaśnił, że: „W odniesieniu do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 2a updop zauważyć należy, że katalog usług w nim wskazanych jest katalogiem otwartym, na co wskazuje sformułowanie »oraz świadczeń o podobnym charakterze«. W ramach tego katalogu za świadczenia o podobnym charakterze należy jednakże uznać wyłącznie świadczenia równorzędne do wymienionych w ustawie. Oznacza to, że aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego powyżej, winno ono spełnić takie same przesłanki, albo winny wynikać z niego takie same prawa i obowiązki dla stron jak ze świadczeń wymienionych w cytowanym przepisie. Innymi słowy, lista ta obejmuje również świadczenia, które zasadniczo są podobne do wymienionych, lecz mogą być np. inaczej określane. Niemniej jednak sama nazwa umowy o świadczenie usługi nie może być wyłącznym czynnikiem, który kwalifikuje daną usługę jako należącą do katalogu świadczeń podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych. Decydujące znaczenie dla stwierdzenia, że dane usługi mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, ma treść postanowień umowy zawartej z kontrahentem zagranicznym, a przede wszystkim, charakter rzeczywiście wykonywanych świadczeń”.

W przedstawionej sytuacji nie ma również znaczenia rezydencja podatkowa Kontrahenta – art. 26 ust. 1 UoPDOP nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do przedmiotowego stanu faktycznego, gdyż przedmiotowe dochody Kontrahentów zagranicznych nie mieszczą się w katalogu dochodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a UoPDOP, jak również nie sposób uznać ich za przychody ze świadczeń o charakterze podobnym do świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń. Powyższe prowadzi do wniosku, iż Spółka nie jest zobowiązana do pobrania podatku u źródła od wartości wypłaconych kwot wynagrodzenia wypłacanego U..


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • podlegania opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym wynagrodzenia wypłacanego Zleceniobiorcy za usługi opisane we wniosku - jest prawidłowe;
  • obowiązków płatnika związanych z wypłatą wyżej wymienionych wynagrodzeń - jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm., dalej: updop), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przepisie tym, wyrażona jest tzw. zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.


Zgodnie z art. 3 ust. 3 updop, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  2. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  3. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  4. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym albo instytucji wspólnego inwestowania, w których co najmniej 50% wartości aktywów, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
  5. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4 (art. 3 ust. 5 updop).


Nie budzi zatem wątpliwości, że wszelkie wypłaty, o których mowa w art. 21 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 5 updop, implikują powstanie przychodu na terytorium Polski.


W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego przychodu. Takie rodzaje przychodów zostały określone w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 2a updop podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze ustala się w wysokości 20 % przychodów.

W odniesieniu do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 2a updop zauważyć należy, że katalog usług w nim wskazanych jest katalogiem otwartym, na co wskazuje sformułowanie „oraz świadczeń o podobnym charakterze”. W ramach tego katalogu za świadczenia o podobnym charakterze należy jednakże uznać wyłącznie świadczenia równorzędne do wymienionych w ustawie. Oznacza to, że aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego powyżej, winno ono spełnić takie same przesłanki, albo winny wynikać z niego takie same prawa i obowiązki dla stron jak ze świadczeń wymienionych w cytowanym przepisie. Innymi słowy, lista ta obejmuje również świadczenia, które zasadniczo są podobne do wymienionych, lecz mogą być np. inaczej nazwane. Niemniej jednak sama nazwa umowy o świadczenie usługi nie może być wyłącznym czynnikiem, który kwalifikuje lub dyskwalifikuje daną usługę jako należącą lub nie do katalogu świadczeń podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych. Decydujące znaczenie dla stwierdzenia, że dane usługi mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma treść postanowień umowy zawartej z kontrahentem zagranicznym, a przede wszystkim, charakter rzeczywiście wykonywanych świadczeń.

Usługi jakie U. świadczy na rzecz podmiotów z konsorcjum E., w tym na rzecz P. (Wnioskodawcy), to działania pomocnicze o charakterze techniczno-administracyjnym (gromadzenie dokumentacji, koordynacja, komunikacja z podmiotami zewnętrznymi, sporządzanie sprawozdań, organizacja spotkań, administrowanie stroną internetową, opracowywanie informatora, przekazywanie dokumentów).

Wśród przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 updop brak jest przychodów z tytułu usług o charakterze techniczno-administracyjnym. Nie sposób tego typu czynności zakwalifikować do świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz do świadczeń o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nabędzie od U. usługi wsparcia administracyjno-organizacyjnego.


W świetle powyższego należy stwierdzić, że uzyskiwane przez podmiot zagraniczny (U.) przychody osiągane z tytułu usług wsparcia administracyjno-organizacyjnego nie zostały literalnie wymienione jako podlegające opodatkowaniu „podatkiem u źródła”, jak również nie sposób uznać ich za przychody ze świadczeń o charakterze podobnym do świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń. Tym samym przychody uzyskane przez podmiot zagraniczny (U.) z tytułu świadczenia usług wsparcia administracyjno-organizacyjnego nie są objęte zakresem przedmiotowym art. 21 ust. 1 pkt 2a updop. Oznacza to, że Wnioskodawca dokonując wypłaty wynagrodzenia na rzecz podmiotu zagranicznego z tytułu usług wsparcia administracyjno-organizacyjnego nie jest obowiązany, na podstawie art. 26 ust. 1 updop, do pobrania od tego wynagrodzenia zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie ww. przepisów.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Zaznaczyć należy, że tut. Organ wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, tym samym dokonał wyłącznie analizy okoliczności faktycznych podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Wobec powyższego należy zaznaczyć, że jeżeli elementy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego będą różniły się od przedstawionych we wniosku (co może zostać ustalone w drodze postępowania dowodowego) to Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać z ochrony wynikającej z przepisów Ordynacji podatkowej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj