Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.12.2017.1.MGO
z 5 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 marca 2017 r. (data wpływu 6 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat jest czynnym podatnikiem VAT scentralizowanym ze swoimi jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym od dnia 1 stycznia 2017 roku.

W związku z aplikowaniem przez Powiat o środki europejskie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Działanie 3.2 - Modernizacja Energetyczna budynków) uzyskał dofinansowanie dla przedmiotowego projektu o nazwie „…” tj. jednostki budżetowej powiatu (obiekt jest własnością powiatu oddanym w trwały nieodpłatny zarząd szkole).

Termomodernizacja ww. obiektu realizowana będzie przez Wydział Inwestycji Starostwa Powiatowego. Zakres projektu obejmuje:

  • Docieplenie elewacji i dachów budynku szkoły wraz z salą gimnastyczną,
  • Przebudowa instalacji ciepłej wody i cyrkulacji w całym budynku szkoły i internatu,
  • Przebudowa instalacji grzewczej w całym budynku szkoły i internatu,
  • Przebudowa wentylacji mechanicznej dla sali gimnastycznej i przebudowy układu wentylacji grawitacyjnej dla stołówki szkolnej,
  • przebudowa instalacji elektrycznej w całym budynku szkoły i internatu
  • Przebudowa oświetlenia wewnętrznego na energooszczędne typu led w całym budynku szkoły i internatu,
  • Wymiana drzwi zewnętrznych na wschodniej elewacji sali gimnastycznej.

Całkowita wartość projektu wynosi … zł brutto z czego dofinansowane z EFRR … zł, wkład własny … w tym wydatki niekwalifikowalne … zł.

Planowany okres rzeczowej realizacji projektu 2016 r. - 2017 r.

Przewidywany okres rozpoczęcia robót to drugi kwartał 2017, a zakończenia 31 grudnia 2017 r.

Ww. inwestycja będzie realizowana w budynku szkoły zawodowej, który służy przede wszystkim do wypełniania zadań publicznych Powiatu, nałożonych przepisami ustawy o samorządzie powiatowym, do realizacji których powiat jest powołany czyli przede wszystkim czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Celem głównym prowadzonej inwestycji jest poprawa stanu budynków użyteczności publicznej oraz poprawa warunków nauczania, w obiekcie w którym realizowane są zadania statutowe powiatu - działalność edukacyjna.

Działalność edukacyjna niepodlegająca opodatkowaniu jest głównym i podstawowym rodzajem działalności Zespołu Szkół Nr ....

Ponadto jednostka ta prowadzi następujące czynności zwolnione, opodatkowane VAT lub niepodlegające opodatkowaniu:

  • najem powierzchni mieszkalnych dla byłych pracowników pedagogicznych (stawka zw.) wraz z obciążeniem zużycia mediów, zgodnie ze wskazaniem podliczników (opodatkowane wg stawek VAT zgodnie z fakturami zakupowymi za media tj. 8% i 23%) - część budynku, której dotyczy wynajem została wyodrębniona z projektu i jej termomodernizacja będzie kosztem własnym Powiatu, niekwalifikowalnym. Powierzchnia mieszkań wynajmowanych ze stawką zw. wynosi 84.21 m kw. dochód ok. 6.000 zł brutto rocznie 
  • najem powierzchni na gabinet dentystyczny - część budynku, której dotyczy ten wynajem została wyodrębniona z projektu i jej termomodernizacja będzie kosztem własnym Powiatu, niekwalifikowalnym - dochód ok 3800 zł brutto rocznie (wynajem opodatkowany - stawka VAT 23%, obciążenie za media - opodatkowane wg stawek VAT 8 i 23% na podstawie podliczników). Powierzchnia wynajmowana wg stawki 23% - 45m kw. dochód około 3800 zł brutto rocznie,
  • wynajem gruntu pod garaże - opodatkowanie stawką 23% - wyłączone z projektu - nie obejmuje ich termomodernizacja - dochód ok. 24.100 zł brutto rocznie,
  • dochody z organizacji kursów zawodowych - zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 – ok. 95 000 zł rocznie
  • refundacja kosztu materiałów zakupionych do przeprowadzenia egzaminów zawodowych OKE - dochód ok 1800 zł rocznie - na zasadzie refaktury - opodatkowane różnymi stawkami VAT, w zależności od stawek na fakturach zakupowych,
  • usługa wyżywienia uczniów i pracowników pedagogicznych szkoły (zwolnione z VAT z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) – ok. … zł rocznie
  • usługa zakwaterowania w internacie świadczona na rzecz uczniów i wychowanków innych szkół (poza Powiatem) - od 01.01.2017r. zawarte umowy dotyczące zakwaterowania uczniów i wychowanków ze szkołami do których uczęszczają ci uczniowie (zwolnione z VAT z art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy o VAT)
  • przychody z tyt. refaktur za zużycie wody (na podstawie podlicznika) przez firmę …, podłączonego do wodociągu … nr … - wyłączone z projektu - termomodernizacja nie obejmuje, (opodatkowane taką samą stawką, jaką są opodatkowane media na fakturach zakupowych, czyli 8% )

Reasumując przedmiotem najmu podlegającego opodatkowaniu jest 45 m kw. z całkowitej powierzchni szkoły która wynosi 7 377,40 m kw., co stanowi udział 0,61%. Natomiast najem ze stawką zw. to 84,21 m kw., co stanowi udział 1,14%. Wskaźnik powierzchni wynajmowanej ze stawkami zw. i 23% do całkowitej powierzchni szkoły to 1,75%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiatowi będzie przysługiwało zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących przeprowadzenia modernizacji energetycznej budynku użyteczności publicznej jakim jest Zespół Szkół … w … przy ul. …?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Głównym celem dokonywanych zakupów w ramach realizowanego projektu jest wykonywanie zadań własnych powiatu do jakich należy działalność edukacyjna niepodlegająca opodatkowaniu. Niezbędnym wymogiem powstania prawa do odliczenia podatku jest istnienie bezpośredniego związku dokonywanych zakupów z transakcjami opodatkowanymi, co w tym przypadku jest znikome. Wynajmowane pomieszczenie, opodatkowane stawką VAT 23% stanowi bowiem jedynie 0,61% całkowitej powierzchni szkoły. Nie istnieje zatem związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupu. W związku z powyższym Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty na fakturach zakupu dotyczących realizacji inwestycji pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions ). Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc), TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto Trybunał w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta przesądził, że w sytuacji gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

W świetle powyższych regulacji, w ocenie tutejszego organu, nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz oczywistość oraz bezpośredniość tego powiązania z dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedażą opodatkowaną, może dopiero dawać uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy również zaakcentować, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podmiotowi działającemu w charakterze podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Jednostki te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W kontekście powołanych przepisów, odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy zauważyć, że z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie – towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (zob. np. wyrok z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24).

Potwierdzają to również postanowienia pkt 8–9 wyroku w sprawie C-97/90 Lennartz, w których TSUE stwierdził, że prawo do odliczeń powstaje w momencie, gdy podlegający odliczeniu podatek staje się wymagalny. W konsekwencji o istnieniu tego prawa do odliczeń może zadecydować jedynie charakter, w jakim osoba występuje w danym czasie. Zgodnie z art. 17 (2) szóstej dyrektywy, o ile podatnik, działający w tym charakterze, używa towarów dla celów czynności podlegających opodatkowaniu, jest on uprawniony do odliczania podatku należnego lub zapłaconego od takich towarów. Jeżeli towary nie są używane do celów działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu art. 4, lecz do celów prywatnej konsumpcji, nie powstaje żadne prawo do odliczeń.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Powiat jest czynnym podatnikiem VAT scentralizowanym ze swoimi jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym od dnia 1 stycznia 2017 roku. Powiat uzyskał dofinansowanie dla projektu o nazwie „…” tj. jednostki budżetowej powiatu.

Planowany okres rzeczowej realizacji projektu 2016 r. - 2017 r.

Ww. inwestycja będzie realizowana w budynku szkoły zawodowej, który służy przede wszystkim do wypełniania zadań publicznych Powiatu, nałożonych przepisami ustawy o samorządzie powiatowym, do realizacji których powiat jest powołany czyli przede wszystkim czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Celem głównym prowadzonej inwestycji jest poprawa stanu budynków użyteczności publicznej oraz poprawa warunków nauczania, w obiekcie w którym realizowane są zadania statutowe powiatu – działalność edukacyjna.

Działalność edukacyjna niepodlegająca opodatkowaniu jest głównym i podstawowym rodzajem działalności Zespołu Szkół .... Ponadto jednostka ta prowadzi czynności zwolnione i opodatkowane VAT.

  • Obrót zwolniony z opodatkowania to:
  • najem powierzchni mieszkalnych dla byłych pracowników pedagogicznych,
  • dochody z organizacji kursów zawodowych,
  • usługa wyżywienia uczniów i pracowników pedagogicznych szkoły,
  • usługa zakwaterowania w internacie świadczona na rzecz uczniów i wychowanków innych szkół.

Obrót opodatkowany to:

  • najem powierzchni na gabinet dentystyczny,
  • refundacja kosztu materiałów zakupionych do przeprowadzenia egzaminów zawodowych OKE.

Przedmiotem najmu podlegającego opodatkowaniu jest 45 m kw. z całkowitej powierzchni szkoły, która wynosi 7377,40 m kw., co stanowi udział 0,61%. Jest to najem gabinetu dentystycznego, opodatkowany stawką 23%. Ponadto Wnioskodawca osiąga obrót opodatkowany z tytułu refakturowania mediów. Należy jednak zauważyć, że refakturowane na najemców koszty dotyczą tylko zużycia przez te podmioty (mediów). Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół … nie wiąże się z zużyciem mediów przez najemców pomieszczeń. W takiej sytuacji nie dochodzi do przeniesienia na najemców w drodze refakturowania kosztów przeprowadzanej modernizacji.

Podatek należny z tytułu refakturowania mediów na najemców lokali nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w zakresie termomodernizacji budynku Zespołu Szkół ...

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy wskazać, że w odniesieniu do inwestycji dotyczącej ww. budynku Zespołu Szkół …, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony.

W przedmiotowej sprawie brak jest bezpośredniego powiązania i wyraźnego związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Celem przedmiotowej inwestycji jest bowiem wypełnianie zadań publicznych Powiatu nałożonych przepisami ustawy o samorządzie powiatowym. Z treści wniosku wynika, że celem przedmiotowej inwestycji jest realizacja zadań publicznych, do realizacji których powiat jest powołany czyli przede wszystkim czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Wnioskodawca wskazuje, że celem głównym prowadzonej inwestycji jest poprawa stanu budynków użyteczności publicznej oraz poprawa warunków nauczania, w obiekcie w którym realizowane są zadania statutowe powiatu – działalność edukacyjna. Działalność edukacyjna niepodlegająca opodatkowaniu jest głównym i podstawowym rodzajem działalności Zespołu Szkół ....

Z treści wniosku wynika ponadto, że przedmiotem najmu podlegającego opodatkowaniu jest 45 m kw. z całkowitej powierzchni szkoły, która wynosi 7 377,40 m kw., co stanowi 0,61%, natomiast najem ze stawką zw. to 84,21 m kw., co stanowi udział 1,14% a wskaźnik powierzchni wynajmowanej ze stawkami zw. i 23% do całkowitej powierzchni szkoły to 1,75%. Zatem wynajem powierzchni dotyczy jedynie niewielkiej części powierzchni budynku będącego przedmiotem projektu.

Należy podkreślić, że wprawdzie każdy wydatek ma wpływ na działalność gospodarczą danego podmiotu i każdy mógłby więc pośrednio podlegać odliczeniu, jednak jeżeli określone wydatki mają bezpośredni związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, to ewentualne doszukiwanie się pośredniego wpływu tych czynności na działalność opodatkowaną nie może prowadzić do zmiany ich kwalifikacji z punktu widzenia możliwości zastosowania odliczenia. Taki związek jest bowiem zbyt nieuchwytny i marginalny w porównaniu do wyraźnego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi VAT (zadanie polegające na termomodernizacji budynku Zespołu Szkół …). Nie ulega wątpliwości, że Powiat będzie realizował przedmiotowe zadanie celem realizacji zadania publicznego, a nie celem zwiększenia obrotów z wynajmu powierzchni. Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół … służy przede wszystkim poprawie warunków nauczania w obiekcie, w którym realizowane są zadania statutowe powiatu – działalność edukacyjna, a wykorzystanie części pomieszczeń w tym budynku na cele komercyjne – jak wynika z treści wniosku – w niewielkim zakresie, nie może przesądzić o uprawnieniu do odliczenia podatku naliczonego.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku Zespołu Szkół … w … gdyż zakupy dokonane w związku z realizacją inwestycji służą bezpośrednio czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj