Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP3.4512.85.2017.2.ASz
z 4 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 grudnia 2016 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 30 marca 2017 r. (data wpływu 11 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku oraz dokumentowania świadczonych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku oraz dokumentowania świadczonych usług. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 marca 2017 r. (data wpływu 11 kwietnia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 24 marca 2017 r. znak: 2461-IBPP3.4512.85.2017.1.ASz.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione pismem z 30 marca 2017 r.):

Powiatowy Ośrodek Edukacji Nauczycieli w J. (zwany dalej POEN) jest jednostką organizacyjną (jednostką budżetową) jednostki samorządu terytorialnego (Powiatu J.), niemającą osobowości prawnej, działającą na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r, poz. 2156 ze zm.) w związku z paragrafem 2 ust.2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dania 19 listopada 2009 r w sprawie doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2014r., poz1041 ze zm.) Podstawowym celem działania POEN jako placówki doskonalenia zawodowego nauczycieli jest organizowanie i prowadzenie działalności podnoszącej poziom zawodowy nauczycieli szkół i placówek, prowadzenie doradztwa metodycznego, inicjowanie i popieranie wszelkich nowoczesnych form, metod i środków nauczania. Do zadań Ośrodka należy w szczególności: organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wynikającym z kierunków polityki oświatowej państwa oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty, organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą. Ośrodek organizuje i prowadzi kursy kwalifikacyjne oraz inne formy kształcenia ustawicznego nauczycieli w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Organizatorem POEN jest Powiat. POEN za poszczególne formy doskonalenia: konferencje, wykłady, warsztaty, szkolenia, studia pobiera odpłatność. Ośrodek prowadzi działalność szkoleniową dla osób fizycznych i prawnych. W realizacji swoich zadań statutowych POEN współpracuje z organem prowadzącym, ze szkołami wyższymi, placówkami doskonalenia, bibliotekami, towarzystwami naukowymi. Jednostki oraz osoby fizyczne (nauczyciele) z którymi zostały zawarte umowy na prowadzenie szkoleń zobowiązane są do zapłaty ustalonej kwoty.

Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz.1454) zwaną dalej „ustawą centralizacyjną”, od 1 stycznia 2017 r. sprzedawcą usługi będzie Powiat J., a POEN wystawcą faktur. Faktury wystawiane będą za każde przeprowadzone szkolenie, konferencję lub kurs. Za prowadzone studia podyplomowe faktury wystawiane będą każdy semestr.

POEN korzystał dotychczas ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust .1 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle „ustawy centralizacyjnej” od 1 stycznia 2017 r. podatnikiem zostaje Powiat J. a POEN zostaje wyłącznie stroną umowy i wystawcą faktur, dlatego też wystawiając faktury VAT dokumentujące świadczenie usług w ramach obsługi POEN, które są elementem usługi świadczonej przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania Wnioskodawca będzie powoływać się na art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług i zwalniać ww. usługi z podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca (Powiatowy Ośrodek Edukacji Nauczycieli w J.) jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca świadczy usługi, które są usługami w zakresie kształcenia i wychowania lub są czynnościami stanowiącymi dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Powiatowy Ośrodek Szkolenia Nauczycieli w J. wystawiając faktury VAT w imieniu Powiatu J. z siedzibą w J. dokumentując świadczenie usług dla osób fizycznych i prawnych prawidłowo będzie się powoływać na art. 43 ust.1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług i zwolnić ww. usługi z podatku od towarów i usług?

Czy wystawiając fakturę VAT za prowadzenie studiów podyplomowych za każdy semestr będzie prawidłowe?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Do dnia 31 grudnia 2016 Powiatowy Ośrodek Edukacji Nauczycieli korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle „ustawy centralizacyjnej” od 1 stycznia 2017 r. POEN przestaje być podatnikiem. Podatnikiem zostaje Powiat a POEN zostaje wyłącznie stroną umowy i wystawcą faktur, dlatego też wystawiając faktury VAT dokumentujące świadczenie usług w ramach obsługi POEN, które są usługami świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, Wnioskodawca będzie korzystać z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług i zwalniać ww. usługi z podatku od towarów i usług. Faktury VAT za studia podyplomowe wystawiane będą w każdym semestrze. Wnioskodawca uważa swoje stanowisko za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14 samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

Zauważyć należy, że z dniem 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotów środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1454), w której – zgodnie z art. 2 pkt 1 – ilekroć jest mowa o jednostce organizacyjnej – rozumie się przez to:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Natomiast w myśl z art. 3 ww. ustawy, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie jednak do art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się z podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jak wynika z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Oznacza to, że zarówno status podatnika, jak i zakres świadczonych usług musza spełniać warunki w nim określone.

Dla oceny tego, czy świadczone usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  • czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz
  • czy są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Przy czym kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.

Nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie ww. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i w zakresie wychowania.

Podkreślić należy, że powyższy przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, odnoszący się do zastosowania zwolnienia od podatku, odsyła bezpośrednio do przepisów ustawy o systemie oświaty.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty (Dz. U z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

W świetle art. 2 pkt 9 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki doskonalenia nauczycieli. Zgodnie z art. 5 ust. 6a ustawy o systemie oświaty, powiat i gmina mogą zakładać i prowadzić w ramach zadań własnych publiczne placówki doskonalenia nauczycieli i biblioteki pedagogiczne (…).

Z opisu sprawy wynika, że POEN jest jednostką budżetową Powiatu, działającą na podstawie ustawy o systemie oświaty. Podstawowym celem działania POEN jako placówki doskonalenia zawodowego nauczycieli jest organizowanie i prowadzenie działalności podnoszącej poziom zawodowy nauczycieli szkół i placówek, prowadzenie doradztwa metodycznego, inicjowanie i popieranie wszelkich nowoczesnych form, metod i środków nauczania. Do zadań Ośrodka należy w szczególności: organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wynikającym z kierunków polityki oświatowej państwa oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty, organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą. Ośrodek organizuje i prowadzi kursy kwalifikacyjne oraz inne formy kształcenia ustawicznego nauczycieli w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Organizatorem POEN jest Powiat. POEN za poszczególne formy doskonalenia: konferencje, wykłady, warsztaty, szkolenia, studia pobiera odpłatność. Ośrodek prowadzi działalność szkoleniową dla osób fizycznych i prawnych. W realizacji swoich zadań statutowych POEN współpracuje z organem prowadzącym, ze szkołami wyższymi, placówkami doskonalenia, bibliotekami, towarzystwami naukowymi. Jednostki oraz osoby fizyczne (nauczyciele) z którymi zostały zawarte umowy na prowadzenie szkoleń zobowiązane są do zapłaty ustalonej kwoty.

Od 1 stycznia 2017 r. sprzedawcą usługi będzie Powiat, a POEN wystawcą faktur. Faktury wystawiane będą za każde przeprowadzone szkolenie, konferencję lub kurs. Za prowadzone studia podyplomowe faktury wystawiane będą każdy semestr. POEN korzystał dotychczas ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle „ustawy centralizacyjnej” od 1 stycznia 2017 r. podatnikiem zostaje Powiat, a POEN zostaje wyłącznie stroną umowy i wystawcą faktur. Powiatowy Ośrodek Edukacji Nauczycieli, za pośrednictwem którego Wnioskodawca świadczy usługi, jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca podał, że świadczy usługi, które są usługami w zakresie kształcenia i wychowania lub są czynnościami stanowiącymi dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu należy jeszcze raz podkreślić, że z dniem podjęcia wspólnego rozliczania w zakresie podatku od towarów i usług, Powiat wstąpił we wszystkie, przewidziane w przepisach prawa podatkowego, prawa i obowiązki swojej jednostki organizacyjnej (POEN), która przestała być wyodrębnionym podatnikiem w zakresie podatku VAT. Wobec powyższego, należy stwierdzić, że podatnikiem podatku VAT dla wszelkich czynności wykonywanych przez POEN stał się Powiat. W konsekwencji, od 1 stycznia 2017 r. Powiat jest stroną zawieranych umów oraz wystawcą faktur dla świadczonych przez POEN usług.

Jak wynika, z przedstawionego opisu sprawy, zostają spełnione warunki do zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę usług, ponieważ:

  • są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz
  • usługi są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Zatem Powiat, świadcząc wyżej opisane usługi za pośrednictwem POEN, które są usługami świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, będzie miał prawo do zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Kolejną kwestią będącą przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy jest prawidłowość wystawiania faktury VAT za prowadzenie studiów podyplomowych za każdy semestr.

Odnosząc się natomiast do kwestii dokumentowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług fakturami VAT, należy przytoczyć przepis art. 106a pkt 1 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów.

W myśl art. 106b ust. 1 ww. ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Na podstawie art. 106b ust. 2 ww. ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Natomiast w myśl art. 106b ust. 3 ww. ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w sytuacji gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, Wnioskodawca zgodnie z przepisem art. 106b ust. 2 ustawy nie będzie zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej te usługi, chyba że żądanie ich wystawienia zostanie zgłoszone przez nabywcę ww. usług w terminie określonym w przepisie art. 106b ust. 3 ww. ustawy tj. w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Zatem w świetle ww. przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT za świadczone usługi, które są zwolnione z podatku. Może jednak takie faktury wystawiać.

W konsekwencji Wnioskodawca ma prawo do wystawiania faktur VAT za studia podyplomowe w każdym semestrze.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dokumentowania świadczonych usług jest prawidłowe.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj