Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPB3.4511.28.2017.3.JS
z 18 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2017 r. (data wpływu 21 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2017 r. (data wpływu 28 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością tzw. podatkiem liniowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością tzw. podatkiem liniowym. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 marca 2017 r. (data wpływu 28 marca 2017 r.).


We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny.


Wnioskodawca jest zatrudniony od 1 lutego 2006 na umowę o pracę na czas nieokreślony przez firmę X Sp. z o.o. na stanowisku Kierownika oddziału. Jako Kierownik Oddziału kieruje oddziałem biura i podległymi pracownikami oddziału. Dodatkowo koordynuje prace biura, zespołów projektowych oraz organizację pracy.

Do 8 grudnia 2016 r. Wnioskodawca pełnił funkcję Prokurenta Spółki, a od 8 grudnia 2016 r. pełni funkcję Prezesa Zarządu Spółki X Sp. z o.o. Jako Prezes Zarządu Wnioskodawca odpowiada za pozyskiwanie nowych zleceń oraz zamówień, reprezentuje Spółkę przed kontrahentami, zleceniodawcami oraz zamawiającymi, negocjuje i podpisuje wszystkie umowy zawierane przez spółkę a także zarządza jej majątkiem.

W związku z odbiegającymi od pełnionych w/w funkcji obowiązkami, godzinami pracy oraz miejscem ich wykonywania, Wnioskodawca otrzymuje dodatkowo zlecenia od Spółki X Sp. z o. o. W ramach zleceń Wnioskodawca wykonuje dokumentację projektową, którą podpisuje jako projektant zgodnie z prawem budowlanym. Prace wykonywane są w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej po godzinach pracy, w siedzibie prowadzenia działalności. Wnioskodawca posiada uprawnienia do projektowania w specjalności drogowej na podstawie których poświadcza zgodność opracowanej przez Niego dokumentacji z obowiązującym prawem budowlanym i przepisami prawa. Opracowane i podpisane przez Niego projekty stanowią podstawę do uzyskania pozwolenia na budowę lub pozwolenia ZRID.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w dniu ustanowienia go prezesem spółki X Sp. z o.o. był i nadal jest zatrudniony na umowę o pracę przez firmę X Sp. z o.o. na stanowisku Kierownika oddziału. Zajmując to stanowisko Wnioskodawca kieruje oddziałem spółki. Zadania, które wykonuje w ramach stosunku pracy mają charakter czysto organizacyjny i są związane z kierowaniem podległymi pracownikami oddziału i organizacją ich pracy.


Wnioskodawca w ramach pełnienia funkcji Prezesa Zarządu zajmuje się organizacją pracy całej spółki i związanymi z tym obowiązkami do których należy m.in.:


  • prowadzenie akwizycji - pozyskiwanie zleceń na wykonywanie opracowań projektowych, udział w przetargach publicznych na wykonanie usług projektowych oraz nadzorów inwestorskich, sporządzanie wycen, kalkulacji i ofert do przetargów publicznych oraz na potrzeby prywatnych przedsiębiorstw,
  • negocjacje wstępne i finalne umowne z partnerami i spółkami zlecającymi nam opracowania projektowe,
  • sprawowanie kontroli zarządczej nad całokształtem działalności spółki,
  • implementacja planów i strategii spółki,
  • koordynowanie i kontrolowanie pracy podległych mu kierowników oddziałów.
  • kontrola finansowa spółki, zarządzanie płynnością finansową, zatwierdzanie sprawozdań finansowych,
  • prawidłowe gospodarowanie majątkiem spółki,
  • współpraca z zarządem i właścicielami spółki,
  • reprezentowanie spółki na zewnątrz.


Ponadto Wnioskodawca jako Prezes Zarządu spółki posiada ubezpieczenie dla członków zarządu i kadry pełniącej funkcje zarządcze spółki. Charakter ubezpieczenia i jego zakres potwierdzają różnice pełnionych przez Wnioskodawcę funkcji i zakresu wykonywanych zadań. Ubezpieczenie obejmuje swym zakresem ubezpieczenie od szkód powstałych w następstwie roszczeń związanych z zarządzaniem, nadzorowaniem i podejmowaniem decyzji wynikających z pełnienia funkcji zarządczych w Spółce przez członków zarządu. Celem przedmiotowej umowy ubezpieczenia jest m.in. udzielenie ubezpieczonym ochrony ich osobistego majątku oraz zminimalizowanie potencjalnie negatywnych konsekwencji prawnych i materialnych wynikających z zaniechań lub błędnych decyzji na szczeblu zarządu.

Świadczone na rzecz pracodawcy usługi nie odpowiadały i nie odpowiadają czynnościom, jakie Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca sporządza dokumentacje projektowe, które podpisuje jako projektant. Zgodnie z prawem budowlanym do wykonywania dokumentacji projektowych w branży drogowej niezbędne jest posiadanie uprawnień do projektowania w specjalności drogowej. Spółka X Sp. z o.o. realizując wszystkie projekty, tj. sporządzając wszystkie dokumentacje projektowe bazuje na pojedynczych branżowych opracowaniach projektowych sporządzanych przez licznych wysoko wyspecjalizowanych projektantów branżowych np. branży drogowej, konstrukcyjnej, wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, gazowej, kolejowej ect. Opracowania te są podzlecane (jako podwykonawcy zgodnie z ustawą Prawo budowlane) różnym podmiotom gospodarczym (osobom fizycznym oraz prawnym) a następnie rozliczane zgodnie z podpisywanymi umowami.

Opracowanie projektowe branży drogowej są wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej po godzinach pracy w X Sp. z o.o. w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca posiada uprawnienia do projektowania w specjalności drogowej na podstawie których wykonuje dokumentacje projektowe i poświadcza ich zgodność z obowiązującym prawem budowlanym i przepisami prawa. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność (jako projektant) przed urzędem Nadzoru budowlanego. Sporządzone i podpisane przez Wnioskodawcę opracowania projektowe stanowią podstawę do uzyskania pozwolenia na budowę lub pozwolenia ZRID. Wraz z wykonaniem dokumentacji projektowej przekazuje spółce X Sp. z o.o. prawa autorskie do wykonanych projektów architektoniczno-budowlanych.

Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność karną i finansową za błędy w wykonanych przez Niego projektach (w ramach funkcji projektanta / weryfikatora) wynikającą z przepisów prawa budowlanego i pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w zakresie posiadanych uprawnień budowlanych. Zakres posiadanego przez Wnioskodawcę ubezpieczenia z tego tytułu obejmuje powstałe w następstwie działania lub zaniechania błędy w projektach.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy forma opodatkowania działalności gospodarczej podatkiem liniowym jest prawidłowa, pełniąc równocześnie funkcję Prezesa Zarządu w spółce, dla której wystawiane są faktury za sporządzanie dokumentacji projektowej?


Zdaniem Wnioskodawcy, ma On prawo rozliczać działalność gospodarczą w formie podatku liniowego 19%. Zlecenia, które Wnioskodawca realizuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz firmy X sp. z o.o. różnią się od obowiązków, które wykonuje jako Prezes Zarządu Spółki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późń. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:


  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.


Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy - w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy - uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


W myśl art. 5a pkt 6 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (...).

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Zgodnie z art. 9a ust. 4 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ww. ustawy jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, jeśli usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w świetle wyżej wskazanego przepisu wykonywanie przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jakiejkolwiek usługi, obejmującej swoim zakresem chociażby część czynności wykonywanych na rzecz pracodawcy w ramach stosunku pracy, wyklucza możliwość opodatkowania tzw. podatkiem liniowym. Istotnym na gruncie przedmiotowej sprawy jest zatem zdefiniowanie jakiego rodzaju czynności wykonuje podatnik w ramach stosunku pracy oraz w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, a także rozstrzygnięcie, czy istotnie dochody ze świadczenia usług należy kwalifikować do źródła - pozarolnicza działalność gospodarcza.

O kwalifikacji wykonywanej działalności - na gruncie prawa podatkowego - do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług).

Z powyższego wynika, iż wykonywane przez Wnioskodawcę czynności, jak wskazano we wniosku, nie będą tożsame, co oznacza że nie będzie zachodziła przesłanka określona w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stwierdzić zatem należy, iż dodatkowe zlecenia jakie Wnioskodawca wykonuje na rzecz Spółki w zakresie opisanym we wniosku należy zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy zakres czynności, dodatkowych zleceń wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej, nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z umowy o pracę, wykonywanymi w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy, to Wnioskodawca może opodatkować dochody uzyskane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem wg 19% stawki liniowej, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem wybrania tej formy opodatkowania w stosownym, a określonym w cytowanych powyżej przepisach prawa terminie.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku. Mając powyższe na uwadze, tutejszy organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę tego, czy określone przez Wnioskodawcę czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej nie pokrywają się z zakresem obowiązków świadczonych w ramach zawartej ze Spółką umowy o pracę. Jeżeli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5; 85- 035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj