Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP3.4512.187.2017.1.BJ
z 20 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia z 22 lutego 2017 r. (data wpływu 24 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Firma Q. C. M. Z. jako czynny podatnik VAT wykonuje w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa projekt który jest realizowany w ramach Osi Priorytetowej IX Jakość: edukacji i kompetencji w regionie Działania 9.4. Poprawa jakości kształcenia zawodowego. Projekt ten jest skierowany dla Z. S. E. w zawodzie technik informatyk. W ramach tego projektu 24 uczniów tej szkoły odbędzie 150 godzinny płatny staż zawodowy czyli praktyczną naukę w środowisku pracy w firmie Wnioskodawcy oraz otrzymają indywidualnie 2 godziny spotkania z doradcą zawodowym.

Jednocześnie Wnioskodawca zorganizuje dla 2 nauczycieli zawodu technik informatyk, szkolenie doskonalące w zakresie tematyki związanej z nauczanym zawodem, poszerzone o elementy postprodukcji w związku z planowanym do wprowadzenia do oferty edukacyjnej szkoły nowego zawodu fototechnik. Ponadto Wnioskodawca doposaży pracownię dla kwalifikacji (E. 14) w 8 komputerów spełniających wymagania systemowe. Zakup wyposażenia w ramach projektu dokonywany jest na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkoły oraz jest zgodny z katalogiem wyposażenia pracowni lub warsztatów szkolnych dla 190 zawodów.

Zakup sprzętu dla szkoły zostanie udokumentowany fakturą zakupu a następnie sprzęt ten zostanie przekazany w ramach projektu nieodpłatnie szkole na podstawie protokołu odbioru sprzętu oraz oświadczenia w którym będzie zawarta lista przekazanego sprzętu. Komputery te będą stanowić środek trwały szkoły i będą wykorzystywane wyłącznie do celów edukacyjnych.

Ponadto w ramach projektu Wnioskodawca zapewnia promocję szkoły „na zewnątrz” poprzez wydruk plakatów i ulotek promujących nowy zawód – fototechnik, jak również zwiększenie zainteresowania ofertą edukacyjną szkoły wśród uczniów i uczennic szkół gimnazjalnych. Wydruk plakatów i ulotek promujących szkołę zostanie udokumentowany fakturami zakupu a następnie przekazany w ramach projektu nieodpłatnie szkole na podstawie protokołu odbioru ulotek i plakatów oraz oświadczenia, w którym będzie zawarta informacja o materiałach promujących.

Dofinansowanie (90%) ze środków EPS i budżetu państwa obejmuje zwrot poniesionych kosztów w ramach tego projektu. Całość projektu odbywa się na zasadzie non profit.

Sprawa dotyczy możliwości odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją ww. projektu.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Firma Wnioskodawcy jest wpisana do rejestru Kuratorium Oświaty jako niepubliczna placówka oświatowa – centrum szkoleniowe Q. C.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 7 lutego 2014 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania są zwolnione od podatku VAT. Ten projekt w całości jest realizowany w wyżej wymienionym zakresie.

Szkolenia przeprowadzone w ramach tego projektu przy sprzedaży (gdyby takowa była) korzystałyby więc ze zwolnienia jako usługi świadczone przez jednostkę która uzyskała akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Realizacja projektu pod nazwę: „…” nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Przedmiotem działalności gospodarczej firmy „Q. C.” jest m.in. prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi programów komputerowych a więc realizacja projektów szkoleniowych jest zgodna z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z realizacją projektu firma dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT, które są bezpośrednio związane z realizacją projektu m.in. wynajem sal, catering, materiały biurowe i szkoleniowe, zakup sprzętu komputerowego oraz wydruk plakatów promujących szkołę. Dokumenty te podlegają odrębnej rejestracji i są przypisane tylko do realizacji tego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji wyżej opisanego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Biorąc pod uwagę powyższe nie istnieje więc możliwość odliczenia podatku od zakupów związanych z realizacją tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT wykonuje w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa projekt jest skierowany dla Z.S.E. w zawodzie technik informatyk. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest m.in. prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi programów komputerowych a więc realizacja projektów szkoleniowych jest zgodna z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z realizacją projektu firma dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT, które są bezpośrednio związane z realizacją projektu m.in. wynajem sal, catering, materiały biurowe i szkoleniowe, zakup sprzętu komputerowego oraz wydruk plakatów promujących szkołę. Dokumenty te podlegają odrębnej rejestracji i są przypisane tylko do realizacji tego projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem realizowany projekt nie służy w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że realizacja projektu pod nazwą: „…” nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi związane z realizacją ww. projektu pn. „…”.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, że nie istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją tego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Informację tą przyjęto jako jeden z elementów opisu stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj