Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1061-IPTPB1.4511.20.2017.2.MAP
z 11 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2017 r. (data wpływu 17 stycznia 2017 r.), uzupełniony pismem z dnia 21 marca 2017 r. (data wpływu 29 marca 2017 r. ), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z czym pismem z dnia 20 marca 2017 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.20.2017.1.MAP, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 20 marca 2017 r. (data doręczenia 21 marca 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 21 marca 2017 r. (data wpływu 29 marca 2017 r.), nadanym za pośrednictwem …. w dniu 24 marca 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, której jednym z zadań własnych jest prowadzenie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Zadanie związane z odprowadzaniem ścieków Gmina realizuje w dwojaki sposób:

  • buduje sieć kanalizacji sanitarnej, bądź
  • stwarza warunki mieszkańcom do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Wybór formy uzależniony jest od analizy kosztowej opłacalności przedsięwzięcia. Wnioskodawca przymierza się do wybudowania przy współpracy mieszkańców przydomowych oczyszczalni ścieków. Na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zbierane były informacje od mieszkańców, czy są tym tematem zainteresowani, zakładając, że inwestycja będzie współfinansowana środkami unijnymi w wysokości 63,63% w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich (dalej: PROW) w latach 2014-2020 na operację typu „Gospodarka wodno-ściekowa” (pozostałą kwotę odpowiadającą udziałowi 36,37% wpłacają do Gminy mieszkańcy, jako udział własny). Na moment złożenia wniosku zostały podpisane z mieszkańcami wstępne umowy - deklaracje przystąpienia do programu.

Zgodnie z tymi umowami ustalono, że mieszkańcy:

  1. mają prawo do dysponowania nieruchomością,
  2. wyrażają zgodę na umiejscowienie przydomowej oczyszczalni ścieków na swojej nieruchomości,
  3. po wybudowaniu przydomowej oczyszczalni ścieków na własny koszt i we własnym zakresie mieszkańcy będą przeprowadzać przeglądy serwisowe oraz będą ponosić w tym czasie wszelkie koszty niezbędne do utrzymania oczyszczalni w prawidłowej eksploatacji,
  4. wyrażają zgodę, aby to Gmina była ich właścicielem przez okres trwałości projektu (np. 5 lat od wybudowania, według warunków dofinansowania przez PROW), a po tym czasie instalacja przechodzi na własność mieszkańca na bazie odrębnej umowy,
  5. mieszkaniec wpłaci do Gminy wartość instalacji po pomniejszeniu o dofinansowanie ze środków unijnych PROW, tj. 36,37% wkładu w charakterze darowizny na realizację zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, gdzie Gmina przeznaczy darowiznę na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.

Po uzyskaniu dofinansowania z PROW (w formie umowy zawartej z Wnioskodawcą) Gmina przeprowadzi postępowanie przetargowe i wybierze wykonawcę, który będzie budował przydomowe oczyszczalnie ścieków. Faktury na przydomowe oczyszczalnie wystawiane będą na Gminę, która będzie właścicielem przydomowych oczyszczalni przez okres trwałości projektu (wynikający z umowy o dofinansowanie w ramach PROW, np. 5 lat). Mieszkańcy wpłacą do Gminy środki będące udziałem własnym w budowanych przydomowych oczyszczalniach (darowiznę). Po zakończeniu trwałości projektu przydomowe oczyszczalnie przejdą na własność poszczególnych mieszkańców.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej zostanie wypłacone Wnioskodawcy. Przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną przekazane mieszkańcom nieodpłatnie po 5 lub 7 latach od zakończenia budowy. W zależności od umowy o dofinansowanie (mieszkańcy są wcześniej zobowiązani wpłacić do Gminy wartość instalacji po pomniejszeniu o dofinansowanie ze środków unijnych PROW, tj. 36,37% wkładu w charakterze darowizny na realizację zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, gdzie Gmina przeznaczy darowiznę na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków). Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie w postaci dofinansowania z PROW spełnia warunki uprawniające do zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy przekazane dofinansowanie, które osoby fizyczne będące właścicielami nieruchomości (indywidualni mieszkańcy Gminy) uzyskają od Gminy na wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków pochodzące z dotacji uzyskanej przez Gminę w ramach PROW, stanowi dla tych osób świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, skutkujące obowiązkiem wystawienia tym osobom przez Gminę informacji PIT-8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), w myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 powyższej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Reasumując, jeżeli podatnik otrzyma ww. świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków pochodzących od rządów państw obcych, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Wnioskodawca realizuje zadania polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków. Program realizowany jest przez Gminę samodzielnie, bez współudziału innych jednostek samorządu terytorialnego, zaś źródło jego finansowania stanowią środki PROW. Udzielenie beneficjentowi końcowemu (osobie fizycznej) właścicielowi budynku mieszkalnego dotacji celowej przez Gminę, która finansowana jest środkami PROW, stanowi nieodpłatne świadczenie rzeczowe współfinansowane z przeznaczonych na to zadanie środków pochodzących od rządów państw obcych i podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przywołanym przepisem, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Podatnik (osoba fizyczna) może skorzystać ze zwolnienia, z uwagi na fakt, że jest to inwestycja finansowana ze środków pochodzących od rządów państw obcych.

Wartość świadczeń, jakie otrzymują od Gminy beneficjenci, stanowi dla nich przychód podatkowy w rozumieniu ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako że finansowany jest środków pochodzących od rządów państw obcych, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT- 8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu − przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu. Zaprezentowana definicja, mająca swoje źródło w orzecznictwie sądów administracyjnych, znajduje odzwierciedlenie w definicji słownikowej omawianego pojęcia, zgodnie z którą „nieodpłatne świadczenie” oznacza wszelkie świadczenia niewymagające opłaty; takie za które się nie płaci, bezpłatne.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  1. nieodpłatne świadczenie, bądź
  2. świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  3. świadczenie rzeczowe (w naturze),
  4. świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  5. otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru o wysokości przychodów, i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, której jednym z zadań własnych jest prowadzenie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Wnioskodawca przymierza się do wybudowania przy współpracy mieszkańców przydomowych oczyszczalni ścieków. Inwestycja będzie współfinansowana środkami unijnymi w wysokości 63,63% objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2014-2020 na operację typu „Gospodarka wodno-ściekowa” (pozostałą kwotę odpowiadającą udziałowi 36,37% wpłacą do Gminy mieszkańcy, jako udział własny). Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej zostanie wypłacone Wnioskodawcy. Po uzyskaniu dofinansowania z PROW Gmina przeprowadzi postępowanie przetargowe i wybierze wykonawcę, który będzie budował przydomowe oczyszczalnie ścieków. Faktury na przydomowe oczyszczalnie wystawiane są na Gminę, która jest właścicielem przydomowych oczyszczalni przez okres trwałości projektu (wynikający z umowy o dofinansowanie w ramach PROW np. 5 lat). Mieszkańcy wpłacą do Gminy środki będące udziałem własnym w budowanych przydomowych oczyszczalniach. Po zakończeniu trwałości projektu przydomowe oczyszczalnie przejdą na własność poszczególnych mieszkańców.

Z powyższego wynika zatem, że dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej zostanie przekazane Gminie. A zatem, środki otrzymane przez Wnioskodawcę z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich stają się środkami Gminy, którymi zostaną sfinansowane przydomowe oczyszczalnie ścieków, przekazane następnie poszczególnym mieszkańcom Gminy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że mieszkańcy Gminy nie otrzymają środków finansowych, uzyskają natomiast nieodpłatne świadczenie w postaci usługi wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków. Zatem wartość otrzymanego przez mieszkańców Gminy nieodpłatnego świadczenia, stanowi dla nich przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, powyższe świadczenie korzystać może ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia mieszkańcom Gminy informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj