Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPB4.4511.83.2017.2.JM
z 31 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 15 lutego 2017 r. (data nadania 15 lutego 2017 r., data wpływu 17 lutego 2017 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr 1462-IPPB4.4511. 83.2017.1.JM z dnia 7 lutego 2017 r. (data nadania 8 lutego 2017 r., data doręczenia 11 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym – jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu wydatkowanego na zakup i montaż instalacji kolektorów słonecznych oraz na spłatę kredytu zaciagniętego na ten cel,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu wydatkowanego na spłatę kredytu konsumpcyjnego.


UZASADNIENIE


W dniu 31 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym.


Z uwagi na braki formalne, pismem Nr 1462-IPPB4.4511.83.2017.1.JM z dnia 7 lutego 2017 r. (data nadania 8 lutego 2017 r., data doręczenia 11 lutego 2017 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez uzupełnienie danych o wysokości, sposobie uiszczenia i zwrotu opłaty oraz numer rachunku bankowego, określenie przedmiotu wniosku, wskazanie w zakresie przepisów jakiej ustawy ma być wydana interpretacja. Jeżeli interpretacja miała być wydana tylko w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to uzupełnienia należało dokonać w następujący sposób: przedstawienie w sposób wyczerpujący (szczegółowy) stanu faktycznego, który ma być przedmiotem rozpatrzenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, przeformułowanie pytań, które winny być sformułowane w sposób jasny i konkretny oraz powinny być związane z przepisami prawa podatkowego, a w szczególności z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będącymi przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz przyporządkowane do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, a także przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego odnośnie przeformułowanych pytań. Jeżeli interpretacja miała być wydana tylko w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wówczas należało uzupełnić wniosek poprzez przedstawienie w sposób wyczerpujący (szczegółowy) stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, który miał być przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, sformułowanie pytania, które powinno być związane z przepisami prawa podatkowego, a w szczególności podatkiem dochodowym od osób prawnych, będącymi przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz przyporządkowane do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego odnośnie sformułowanych pytań. Jeżeli interpretacja miała być wydana w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wówczas należało uzupełnić wszystkie elementy wskazane powyżej w punktach I oraz II, a także dokonać dodatkowej opłaty w kwocie 40 zł na wskazany rachunek bankowy.


Pismem z dnia 15 lutego 2017 r. (data nadania 15 lutego 2017 r., data wpływu 17 lutego 2017 r.) Wnioskodawczyni poinformowała że interpretacja ma dotyczyć przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz uzupełniła elementy wskazane w wezwaniu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W protokole z czynności sprawdzających z dnia 10 czerwca 2016 r. Urząd Skarbowy zakwestionował prawidłowość rozliczenia PIT-39 za 2011 rok, w tym wydatki (opłacone faktury) z tytułu ulg odpłatnego zbycia nieruchomości. Z ulg tych Wnioskodawczyni skorzystała, gdyż takie możliwości stworzył ustawodawca w zapisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21. Zakwestionowane w ww. protokole US zostały wydatki na zakup i instalacje kolektorów słonecznych, a także wydatki na opłacanie faktur za materiały i usługi zakupione z tytułu przebudowy i remontu budynku. Problem dotyczy faktu, że wydatki te były spłacane ratami kredytu konsumpcyjnego zaciągniętego przed datą sprzedaży lokalu mieszkalnego po zmarłej 9 czerwca 2009 r. mamie – Elżbiecie S. Z mężem - Andrzejem M. Wnioskodawczyni zawarła związek małżeński w 1988 roku i mieszkają w O.. Między małżonkami jest od początku trwania małżeństwa wspólność majątkowa. Aktem notarialnym teściowie Wnioskodawczyni Bronisława i Tadeusz M. przekazali nieruchomość w O. Wnioskodawczyni i Jej mężowi Andrzejowi M. Nieruchomość ta nabyta w drodze darowizny wchodzi w skład majątku wspólnego małżonków. Data aktu notarialnego 11 października 2002 r. Ten dom małżonkowie modernizowali i remontowali m.in. ze środków po sprzedaży lokalu mieszkalnego po zmarłej 9 czerwca 2009 r. - matce Elżbiecie S. Zmarła Elżbieta S. pozostawiła po sobie mieszkanie własnościowe w Z.. Lokal mieszkalny odziedziczyli dzieci zmarłej, a więc Wnioskodawczyni i Jej brat Roman S. Jako, że układając sobie życie każde z nich nie wiązało przyszłości z lokalem mieszkalnym w Z. postanowili odziedziczony, przedmiotowy lokal mieszkalny sprzedać i podzielić się kwotą ze sprzedaży po połowie. Przez długi czas, pomimo licznych ogłoszeń spadobiercy nie mogli znaleźć nabywcy. W końcu, po prawie dwóch latach znalazł się nabywca. Akt notarialny sprzedaży mieszkania po zmarłej Elżbiecie S. został zawarty 25 maja 2011 r. Jako sprzedający akt sprzedaży podpisała Wnioskodawczyni oraz Jej brat. Budynek w O. w którym małżonkowie mieszkali zbudowany został w 1873 r. i był zaniedbany. Wymagał gruntownego remontu. Przeciekał w wielu miejscach przerdzewiały dach, były zagrzybione fundamenty i ściany, nieszczelne okna i aby zatrzymać postępującą szybko dewastacje budynku niezbędne były natychmiastowe działania. I właśnie ze względu na gwałtownie postępującą jego degradację, małżonkowie postanowili nie czekać na przedłużający się proces zbycia lokalu mieszkalnego w Z. i na pieniądze z Jego sprzedaży i zaciągnęli kredyt w Banku Spółdzielczym. Małżonkowie nie sądzili, że takie znaczenie może mieć później nazwa tego kredytu. Ponieważ małżonkowie mieli zaciągnięte jeszcze dwa kredyty, to aby je spłacić i otrzymać nowy kredyt podpisali umowę o udzielenie kredytu konsumpcyjnego (umowa Nr 000/10/603 z dnia 31 maja 2010 r.) i kredytu na zakup kolektorów słonecznych (umowa Nr 000/11/677 z dnia 2 sierpnia 2011 r.). Stosowne zaświadczenia z banku w załączniku Nr 2. Aby obniżyć koszty ogrzewania wody małżonkowie zdecydowali się na zakup i instalacje kotektorów słonecznych, wymianę starej 40 – letniej instalacji grzewczej (zasilanej węglem) oraz na wymianę starego przerdzewiałego pokrycia dachowego. Dzięki temu, że małżonkowie zlikwidowali bardzo starą kotłownię i zastąpili ją nową instalacją grzewczą z piecem gazowym i solarami wygospodarowali jeszcze pomieszczenia mieszkalne i piwnicę.

Wnioskodawczyni wskazała, że urząd skarbowy ma wątpliwości czy zakup i instalacja kolektorów kwalifikuje się do kategorii remontu, przebudowy lub modernizacji i skłonny jest ten koszt zakwestionować. W myśl art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r., Nr 51) za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131 uważa się w pkt d) „rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego lub jego części lub własnego lokalu mieszkalnego”. Decydując się na zakup kolektorów słonecznych małżonkowie kierowali się przeświadczeniem, że jest ona integralną częścią instalacji grzewczej domu, bo jest ona wpięta w obieg instalacji grzewczej – gazowej i mieści się www. kategoriach. Wnioskodawczyni pomija tu względy środowiskowe. Zalecenia Unii Europejskiej przyjęte przez Polskę dobitnie wskazują na stopniowe odchodzenie od zanieczyszczającej środowisko technologii opartej na węglu. Preferowane są tzw. OZE Odnawialne Źródła Energii. Urząd Skarbowy kwestionuje również opłacone rachunki i faktury spłacane kredytami, jako że w tytule umów z Bankiem było użyte słowo: kredyt konsumencki. Wnioskodawczyni sądziła, że w powszechnie używanym określeniu konsumpcja mieszczą się i zakupy materiałów budowlanych. Jednak interpretacja Urzędu jest inna, gdyż w tytule umowy kredytowej – zdaniem Urzędu Skarbowego winno być zapisane „kredyt na cele mieszkaniowe”. Wnioskodawczyni sprawdzała w Wielkim Słowniku Języka Polskiego, który precyzuje pojęcie „Konsumpcja”, a mianowicie to „kupowanie i użytkowanie czegoś”. Wspomnianymi kredytami małżonkowie spłacali zakupione jeszcze w latach 2011-2013, a więc w kwalifikowanym, określonym w uregulowaniach prawnych przedziale czasowym – faktury na materiały i usługi budowlane związane z opisanym tutaj generalnym remontem tego starego domu. Zakup i montaż kotektorów słonecznych, spłata kredytów, remont, przebudowa, modernizacja, budynku mieszkalnego w O. były finansowane środkami z kredytów i środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania w Z.. Odliczenia w PIT-39 za rok 2011 z tego tytułu nie byty większe niż dozwolona prawem kwota. W sumie koszty na przebudowę, remont domu były znacznie większe niż kwota uzyskana z tytułu sprzedaży mieszkania w Z.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy środki uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego odziedziczonego po zmarłej 9 czerwca 2009 r. mamie podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w związku z wydatkowaniem ich na zakup i montaż instalacji kolektorów słonecznych i spłatę zaciągniętego na ten cel kredytu?
    Czy koszty zakupu i montażu instalacji kolektorów słonecznych są w świetle obowiązującego prawa (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) kosztami kwalifikującymi się do odliczeń w deklaracji PIT-39 za rok 2011, jeżeli wydatki z tego tytułu mieściły się w okresie od daty sprzedaży (25 maja 2011 r.) lokalu mieszkalnego zmarłej matki do końca 2013 r. i są udokumentowane fakturami? Akt notarialny sprzedaży mieszkania po zmarłej mamie Elżbiecie S. został zawarty 25 maja 2011 r., jako sprzedający akt sprzedaży podpisała Wnioskodawczyni i Jej brat Roman S..
  2. Czy raty kredytu konsumpcyjnego (załącznik Nr 2) zaciągniętego na spłacane fakturami za materiały i usługi budowlane użyte do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego małżonków (przekazanego aktem notarialnym przez teściów) od 25 maja 2011 r. (od daty sprzedaży lokalu mieszkalnego mamy) do grudnia 2013 r., a więc zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są kosztami modernizacji i remontu budynku kwalifikującymi je do odliczeń w PIT-39 za rok 2011 stosownie do zapisów ww. ustawy art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d)?
  3. Czy w pojęciu kategorii „Konsumpcja” w świetle obowiązującego prawa mieszczą się wydatki na remont i modernizację mieszkania?

Niniejsza interpretacja dotyczy odpowiedzi na pytania dotyczące zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym w przypadku wydatkowania na zakup i montaż instalacji kolektorów słonecznych (pyt. Nr 1) oraz na spłatę kredytu konsumpcyjnego (pyt. Nr 2). W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1 Kwestionowane przez Urząd Skarbowy wydatki na zakup (załącznik Nr 1) i instalacje kolektorów słonecznych są kosztami modernizacji instalacji grzewczej budynku i jako trwale wpięte w tą instalację są jej integralną, związaną z budynkiem częścią i kwalifikują się zgodnie z obowiązującym prawem w tym zakresie do odliczeń, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d). Właśnie stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego.

Instalacje solarowe są źródłem ciepłej wody użytkowej w miesiącach ciepłych, a w okresie zimowym wspomagają zarówno ogrzewanie – instalację ogrzewania (co) budynku, jak i instalację ciepłej wody użytkowej – grzewczą (gazową) i instalację ciepłej wody użytkowej (cpw). Elementy tej solarnej instalacji są na trwale związane z pokryciem dachowym i z istniejącą instalacją grzewczą i ich usunięcie wymagałoby nakładów związanych z naprawą dachu i remontem pomieszczenia, w którym zainstalowane są elementy instalacji kolektorów słonecznych. Zakupu tej instalacji Wnioskodawczyni dokonała w okresie kwalifikowanym, zgodnie z zapisami ww. ustawy od daty odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, tj. od dnia 25 maja 2011 r. nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, tj. do dnia 31 grudnia 2013 r. Raty kredytu spłacane od maja 2011 r. do grudnia 2013 r., a więc zgodne z obowiązującymi przepisami ustawy są kosztami modernizacji i remontu budynku (w załączniku Nr 2 zaświadczenia z Banku).

Ad. 2 W protokole z czynności sprawdzających US zakwestionował prawidłowość rozliczenia PIT-39 za 2011 rok, i wydatki (opłacone faktury) z tytułu ulg odpłatnego zbycia nieruchomości. Część zakupionych materiałów i usług budowlanych, zostały opłacane (i potwierdzone fakturami) z kredytu konsumpcyjnego, zaciągniętego przed datą 25 maja 2011 r., tj. datą sprzedaży mieszkania po zmarłej 9 czerwca 2009 r. mamie. Jednakże kredyt ten był spłacany ratami w okresie od daty sprzedaży 25 maja 2011 r. do końca okresu kwalifikowanego, tj. do 31 grudnia 2013 r. Małżonkowie zaciągnęli kredyty konsumpcyjne przyjmując, że zakupy materiałów i usług są zakupami z kategorii KONSUMPCJA. Wielki Słownik Języka Polskiego precyzuje, że pojęcie „Konsumpcja” to kupowanie i użytkowanie czegoś. Kredyty te w Polsce regulowane są przez ustawę z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. Nr 126, poz.715). Zgodnie z obowiązującą ustawą, kredyt konsumencki to taki kredyt, którego wysokość jest nie większa niż 255,550 zł. Nie ma znaczenia, jakiego kredytu dotyczy umowa. W związku z powyższym, każdy kredyt jest kredytem konsumenckim i można wykorzystać różnie, zależnie od potrzeb, również na potrzeby mieszkaniowe, a jak wynika z przedstawionych dokumentów (faktury zakupów i umowy) na takie cele został wykorzystany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu wydatkowanego na zakup i montaż instalacji kolektorów słonecznych oraz na spłatę kredytu zaciagniętego na ten cel natomiast w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu wydatkowanego na spłatę kredytu konsumpcyjnego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) , źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym. Jeżeli natomiast odpłatne zbycie nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z tego tytułu nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zatem z powyższego wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości bądź udziału w niej decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma data nabycia tej nieruchomości bądź udziału w niej i forma prawna jej nabycia.


Z treści wniosku i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawczyni wraz z bratem odziedziczyła lokal mieszkalny po zmarłej w dniu 9 czerwca 2009 r. mamie. Lokal został sprzedany aktem notarialnym zawartym w dniu 25 maja 2011 r.


Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r., poz. 380, z późn. zm.), spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jego następców prawnych. W myśl art. 924 ustawy Kodeks cywilny, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwila otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego).

Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotny zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku, czyli daty śmierci spadkodawcy.


Zatem w świetle powyższego stwierdzić należy, że nabycie przez Wnioskodawczynię udziału w nieruchomości będącej przedmiotem odpłatnego zbycia w 2011 r. nastąpiło w 2009 r. w spadku po zmarłej mamie.


W związku z powyższym, odpłatne zbycie udziału w lokalu mieszkalnym stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, albowiem jego zbycie zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie. Oznacza to, że dochód uzyskany ze sprzedaży tego udziału podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Do oceny skutków podatkowych jego sprzedaży zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.


Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316, z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W świetle art. 19 ust. 1 ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży udziału w nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Do wydatków takich można zaliczyć przykładowo koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, koszt uzyskania wypisu z ksiąg wieczystych itp. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy.


Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.


Natomiast za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ustawy).


Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.


Podstawą obliczenia podatku jest zatem dochód ze zbycia udziału w lokalu mieszkalnym stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód ten podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym.

W myśl art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do art. 45 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

Zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.


Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł – stosownie do art. 30e ust. 5 ww. ustawy.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.


Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy.


Zgodnie z art. 21 ust. 25 ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się m.in.


  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego.
    - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
  2. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
    - w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo – kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30,

Na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.


Natomiast stosownie do art. 21 ust. 28 za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.


Dodatkowo ustawodawca w art. 21 ust. 29 ww. ustawy wskazuje, że w przypadku, gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c), stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c) oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c).

Należy również wskazać, że przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30).

Powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych z faktem przeznaczenia (nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie) uzyskanego z tego tytułu przychodu na własne cele mieszkaniowe, wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy.


Nie ogranicza to jednakże do wydatkowania kwoty uzyskanej ze sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym wyłącznie na jeden z elementów powołanego katalogu zwolnień.


Dokonując zatem analizy powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy istotna będzie w pierwszej kolejności kwestia, czy kwota uzyskana ze sprzedaży udziału w nieruchomości nabytego przez Wnioskodawczynię w spadku i stanowiącego Jej majątek odrębny podlega zwolnieniu z opodatkowania, jeśli przeznaczona została na zakup kolektorów słonecznych oraz na spłatę kredytu stanowiącego współwłasność Wnioskodawczyni oraz Jej męża.

Zgodnie z art. 31 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015 r., poz. 2082), z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Do majątku osobistego każdego z małżonków należą m.in. przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił (art. 33 pkt 1 ww. ustawy). Innymi słowy sam fakt, że między małżonkami istnieje wspólność ustawowa nie czyni małżonków współwłaścicielami majątku osobistego jednego z nich. Co do zasady zatem przedmioty nabyte w spadku stanowią majątek odrębny małżonka. Natomiast ustrój wspólności ustawowej obejmujący dorobek obojga małżonków, ukształtowany został przez ustawodawcę jako wspólność łączna, bezudziałowa. Wspólność ta charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, nie mogą zatem rozporządzać udziałami, a także nie mogą żądać podziału majątku objętego wspólnością (art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego). Zgodnie natomiast z art. 43 § 1 tejże ustawy, oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Powyższe przepisy ww. ustawy określają charakter prawny majątkowej wspólności ustawowej małżonków jako współwłasności łącznej co znaczy, że udziały w tej wspólności nie są określone w okresie jej trwania. Inaczej mówiąc z bezudziałowego charakteru małżeńskiej wspólności ustawowej wynika bezudziałowy charakter współposiadania składników majątku wspólnego.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy, uznać należy, że skoro sprzedany udział w lokalu mieszkalnym stanowi majątek odrębny Wnioskodawczyni, a uzyskany ze sprzedaży tego udziału przychód zostanie wydatkowany na zakup kolektorów słonecznych oraz na spłatę kredytu zaciągniętego na ten zakup w odniesieniu do budynku mieszkalnego stanowiącego wspólny majątek dorobkowy małżonków, nie ma w tej sytuacji przeszkód prawnych, aby przychód ten, co do zasady, korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z treści wniosku, przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym Wnioskodawczyni wydatkowała na zakup kolektorów słonecznych, na spłatę kredytu zaciągniętego na ten zakup oraz na spłatę kredytu konsumpcyjnego. Zakupu tej instalacji Wnioskodawczyni dokonała w okresie kwalifikowanym, zgodnie z zapisami ww. ustawy od daty odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, tj. od dnia 25 maja 2011 r. nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, tj. do dnia 31 grudnia 2013 r. Raty kredytu były spłacane od maja 2011 r. do grudnia 2013 r. Część zakupionych materiałów i usług budowlanych, zostały opłacane (i potwierdzone fakturami) z kredytu konsumpcyjnego, zaciągniętego przed datą 25 maja 2011 r., tj. datą sprzedaży mieszkania po zmarłej 9 czerwca 2009 r. mamie. Jednakże kredyt ten był spłacany ratami w okresie od daty sprzedaży 25 maja 2011 r. do końca okresu kwalifikowanego, tj. do 31 grudnia 2013 r.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie jest wydatkowanie począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż środków uzyskanych z tej sprzedaży wyłącznie na cele mieszkaniowe podatnika określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z literalnej treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika zatem, że zwolnienie z opodatkowania dotyczy przychodu ze sprzedaży nieruchomości bądź udziału w niej, jeżeli ten właśnie przychód ze sprzedaży tej nieruchomości podatnik wydatkuje na warunkach określonych w ustawie. Nie chodzi zatem o to, aby na własne cele mieszkaniowe podatnik wydatkował jakiekolwiek środki, ale wydatkować ma środki uzyskane wyłącznie ze sprzedaży danej nieruchomości. Aby zaś mówić, że w dacie wydatkowania podatnik wydatkował środki ze sprzedaży, to do tej sprzedaży musi przecież dojść przed wydatkowaniem. Inaczej środki, którymi posługuje się podatnik w danym czasie nie są środkami ze sprzedaży skoro sprzedaży jeszcze nie było w momencie, kiedy było wydatkowanie na własne cele mieszkaniowe. Tym samym, za wydatek na cel mieszkaniowy mogą być uznane jedynie te wydatki, które zostały dokonane po zawarciu umowy sprzedaży udziału w nieruchomości, sfinansowane środkami uzyskanymi ze sprzedaży udziału w nieruchomości.

Ponadto, z treści art. 21 ust. 1 pkt 131 oraz ust. 25 pkt 1 lit. d) ww. ustawy wynika, że do analizowanego zwolnienia uprawnia wydatkowanie środków ze zbycia udziału w nieruchomości, począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, między innymi na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego.

Zaś z treści art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy wyraźnie wynika, że wydatkiem poniesionym na cel mieszkaniowy może być spłata kredytu oraz odsetek od kredytu zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia na cel określony w pkt 1, tj. m.in. na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego. Innymi słowy ważny jest moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku. Środki przeznaczone na ww. cele mieszkaniowe czyli m.in. na spłatę kredytu oraz odsetek od tego kredytu – muszą pochodzić ze sprzedaży lokalu mieszkalnego. Istotne jest również, aby spłacany kredyt zaciągnięty był przed dniem uzyskania przychodu ze sprzedaży aby kredyt ten zaciągnięty był przez osobę, która uzyskuje przychód ze sprzedaży, a także aby był to kredyt zaciągnięty na określony cel, który wynika z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy.

Podkreślić należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „remont”, zatem właściwym jest odwołanie się w tej kwestii do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290, z późn. zm.) W myśl art. 3 pkt 8 tej ustawy poprzez „remont” należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Za „remont” uważa się w szczególności wykonanie robót budowlanych w istniejącym budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym wraz z wymianą dotychczas użytkowanych, zużytych składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu (np. dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji.

Pojęcie remontu wyczerpująco wyjaśnił również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 1998 r., sygn. akt. I SA/Gd 886/96, stwierdzając, że „za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji.”

W związku z tym wskazać należy, że wydatek poniesiony przez Wnioskodawczynię obejmujący zakup i montaż kolektora słonecznego wykorzystywanego do podgrzewania wody mieści się w zakresie wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym może zostać uwzględniony przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania. Skoro wydatek na zakup i montaż kolektorów słonecznych mieści się w pojęciu remontu określonego w pkt 1 art. 21 ust. 25 ustawy, to spłata kredytu oraz odsetek od tego kredytu zaciagniętego na ten zakup również będzie uprawniała do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Przy czym, pamiętać należy, że przepis art. 21 ust. 30 ustawy, zapobiega sytuacji, kiedy podatnik dwukrotnie odliczałby ten sam wydatek – raz jako poniesiony np. na zakup kolektorów słonecznych, za drugim zaś razem jako wydatek na spłatę kredytu, który finansowałby ten właśnie zakup. W przepisie tym ustanowiono zatem zakaz dwukrotnego odliczania i korzystania z ulg w odniesieniu do tych samych wydatków.

W odniesieniu do wydatkowania przychodu na spłatę kredytu konsumpcyjnego, należy wskazać, że z treści art. 21 ust. 1 pkt 131 oraz ust. 25 pkt 2 ustawy wynika, że warunkiem koniecznym do zastosowania ww. zwolnienia jest przeznaczenie przychodu na zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych, które obejmują spłatę kredytu oraz odsetek od tego kredytu zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1.

Przy czym, jak wskazano powyżej skoro kredyt ten musi być zaciągnięty na cel mieszkaniowy, to powinien on wynikać z treści umowy kredytu. Spłata kredytu stanowi bowiem etap realizacji tego celu mieszkaniowego. Ponadto kredyt ten musi zostać zaciągnięty w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo – kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Tymczasem z analizy wniosku wynika, że Wnioskodawczyni zaciągnęła w Banku kredyt konsumpcyjny, którym sfinansowała m.in. materiały budowlane. Z wniosku nie wynika jednakże, aby kredyt ten był zaciągnięty na cele mieszkaniowe w postaci remontu budynku mieszkalnego. Zatem, spłata kredytu konsumpcyjnego nie spełnia warunków zwolnienia podatkowego.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że uzyskany przez Wnioskodawczynię dochód ze sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym nabytego w spadku po matce, w sytuacji gdy przychód przeznaczony został na spłatę kredytu konsumpcyjnego, nie może zostać uznany za podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać należy za Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie, że „czym innym jest zamierzenie polegające na wydatkowaniu środków na realizację szeroko postrzeganego celu mieszkaniowego (w tym działania na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych), czym innym jest natomiast kwestia spełnienia warunków do uzyskania ulgi podatkowej. Nie kwestionując faktu, że spłata kredytu (…) wpisuje się w realizację ogólnego celu polegającego na zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, wskazać jednakże wypada, że nie musi to jednocześnie oznaczać ziszczenia prawa podatnika do ulgi podatkowej” (zob. wyrok z dnia 4 grudnia 2012 r., sygn. akt II FPS 3/12).

Podsumowując, środki uzyskane ze sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym odziedziczonym po zmarłej mamie wydatkowane na zakup i montaż instalacji kolektorów słonecznych i spłatę zaciągniętego na ten cel kredytu stanowią podstawę do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy, pod warunkiem, że zostały one poniesione z przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w nieruchomości. Natomiast środki uzyskane ze sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym wydatkowane na spłatę kredytu konsumpcyjnego nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Część dochodu wydatkowana w ten sposób podlega opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj