Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1459/11-4/EN
z 16 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1459/11-4/EN
Data
2012.01.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów


Istota interpretacji
Czy czynność polegająca na nieodpłatnym przekazaniu przez Wnioskodawcę prezentów w postaci: kwiatów, sprzętu medycznego, książek lekarzom w ramach spotkań promocyjnych nie jest dostawą towarów w rozumieniu przepisów art. 7 ust. 2 i art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej zwana ustawą o VAT i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu VAT?



Wniosek ORD-IN 531 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania towarów. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi przedsiębiorstwo, którego przedmiotem działalności jest prowadzenie działań informacyjnych, edukacyjnych i promocyjnych w zakresie produktów farmaceutycznych i żywnościowych przeznaczonych na rynek dystrybucyjny apteczny. Przedsiębiorstwo reprezentuje w Polsce producenta leków i suplementów diety zarejestrowanego w Austrii.

Oferta Wnioskodawcy obejmuje prowadzenie działań w zakresie przedstawiania informacji naukowej oraz promocji produktów reprezentowanej Firmy w grupie polskich lekarzy, farmaceutów oraz hurtowników farmaceutycznych, jak również wśród polskich pacjentów, jeśli prawo farmaceutyczne nie zabrania prowadzenia takiej działalności (dalej: usługi). W celu przeprowadzenia sprzedaży usług (opodatkowanych podatkiem VAT) Wnioskodawca podejmuje ustawiczne działania zmierzające do zwiększenia rozpoznawalności firmy oraz marek produktów znajdujących się w ofercie reprezentowanego w Polsce podmiotu zagranicznego Działania reklamowe obejmują m.in. nieodpłatne rozdawanie gadżetów i materiałów reklamowych, spotkania informacyjne i promocyjne z klientami w ich siedzibach, siedzibie Wnioskodawcy oraz poza siedzibami obu firm (lokale ogólnodostępne). Materiały zawierają oznaczenia reklamowe w postaci logo marek znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy.

Do materiałów reklamowych należą w szczególności:

  • folder reklamowy;
  • zbiór badań – informacja naukowa o preparacie.

Ponadto, okresowo Wnioskodawca przygotowuje i przeprowadza akcje promocyjne mające na celu bezpośrednie wspieranie sprzedaży produktów reprezentowanego w Polsce podmiotu, a w efekcie, zwiększenie i podtrzymywanie popytu na jego towary. Adresatami akcji są zarówno dotychczasowi jak i potencjalni kontrahenci Wnioskodawcy.

Do przedmiotów przekazywanych w akcjach promocyjnych należą w szczególności:

  • drobny sprzęt medyczny,
  • medyczne publikacje naukowe, podręczniki,
  • kwiaty i inne prezenty okolicznościowe, których cena jednostkowa nie przekracza 100 PLN brutto.

Powyższe przedmioty Wnioskodawca przekazuje nieodpłatnie uczestnikom akcji promocyjnych jako materiały mające na celu wspieranie ich działalności statutowej oraz działań w zakresie edukacji kierunkowej. Prezenty okolicznościowe kupowane są w przypadkach organizowanych przez Wnioskodawcę lub klienta imprez okolicznościowych z okazji świąt lub jubileuszy. Nabywając omawiane wyżej materiały dla celów reklamowych oraz przedmioty stanowiące nagrody w akcjach promocyjnych (dalej zwane „materiałami”), Wnioskodawca otrzymuje faktury z wykazanym naliczonym podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż prowadzi ewidencję osób, którym przekazuje prezenty (kwiaty, sprzęt medyczny, książki), których cena jednostkowa nie przekracza kwoty 100 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność polegająca na nieodpłatnym przekazaniu przez Wnioskodawcę prezentów w postaci: kwiatów, sprzętu medycznego, książek lekarzom w ramach spotkań promocyjnych nie jest dostawą towarów w rozumieniu przepisów art. 7 ust. 2 i art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej zwana ustawą o VAT i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie, materiałów na potrzeby organizowanych spotkań promocyjnych, w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa, w świetle przepisów ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce (od dnia 1 czerwca 2005 r.). Ponadto, z uwagi na związek przedmiotowego przekazania z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (tj. z przychodem generowanym przez dostawy towarów), Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu materiałów przekazywanych nieodpłatnie.

Kwestia opodatkowania podatkiem VAT przekazania materiałów

Wnioskodawca zwrócił uwagę na fakt, iż przepisy obecnie obowiązującej ustawy o VAT nie zawierają żadnych odrębnych regulacji, odnoszących, się wprost do przekazania (lub zużycia) towarów przez podatników w ramach prowadzonej przez nich akcji wspierania sprzedaży oraz innych działań marketingowych. W celu określenia konsekwencji takiego przekazania w zakresie podatku VAT należy odnieść się do ogólnych zasad opodatkowania zawartych w ustawie o VAT.

Przepis art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy określa przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że przepisy ustawy znajdują zastosowanie w zasadzie jedynie do określonych tam wyczerpująco czynności i zdarzeń. Zdaniem Wnioskodawcy, warunkiem opodatkowania dostawy towarów lub świadczenia usług jest odpłatność za te czynności. Nieodpłatna dostawa towarów lub nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji wskazanych w przepisach ustawy. Wnioskodawca uważa, iż w odniesieniu do dostawy towarów taki wyjątek od zasady odpłatności wprowadza przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT: „Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności: 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osoby prawnie, członków stowarzyszeń 2) wszelkie inne darowizny – jeśli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów”.

Wnioskodawca wskazując ww. przepis podnosi, iż przekazanie towarów bez wynagrodzenia na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem jest dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Konsekwentnie należy uznać, że zgodnie z jego gramatyczną wykładnią bezpłatne przekazanie towarów na cele związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika nie jest dostawą towarów w rozumieniu ww. ustawy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Potwierdzeniem powyższego – zdaniem Wnioskodawcy – jest fakt zmiany przepisu art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, w wyniku nowelizacji ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. (Dz. U. Nr 90, poz. 756) z mocą obowiązującą od dnia 1 czerwca 2005 r. W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 czerwca 2005 r. przepis ten stanowił, że zasady określonej w art. 7 ust. 3 nie stosowało się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Usunięcie frazy: „Jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem” oznacza, zdaniem Wnioskodawcy, że ustawodawca jasno doprecyzował, iż art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie dotyczy przekazań na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Wnioskodawca twierdzi, iż przepis ten w jego przypadku nie ma zastosowania, ponieważ przekazywanie materiałów, o których mowa we wniosku, wiąże się z prowadzonym przedsiębiorstwem, a zatem z mocy powołanego przepisu, jako nieodpłatne przekazanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca uważa, iż zastosowanie wykładni językowej, przepisy art. 7 ust. 2 w powiązaniu z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, iż opodatkowaniu VAT podlegać mogą tylko przekazania towarów na cele nie związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem (o ile podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów przekazanych bez wynagrodzenia). Nieodpłatne przekazywanie przez Wnioskodawcę materiałów w ramach prowadzonych akcji marketingowych jest natomiast działaniem ściśle związanym z prowadzonym przedsiębiorstwem, ponieważ nakierowane jest na zwiększenie sprzedaży towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

   – jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zgodnie z powołanymi regulacjami, dla uznania nieodpłatnej dostawy towarów za odpłatną dostawę towarów, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj.:

  • podatnik przekazuje nieodpłatnie lub zużywa towary należącego do jego przedsiębiorstwa oraz
  • podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu ust. 2 – na mocy art. 7 ust. 3 ustawy – nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art. 7 ust. 7 ustawy).

Z analizy cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi przedsiębiorstwo, którego przedmiotem działalności jest prowadzenie działań informacyjnych, edukacyjnych i promocyjnych w zakresie produktów farmaceutycznych i żywnościowych przeznaczonych na rynek dystrybucyjny apteczny. Przedsiębiorstwo reprezentuje w Polsce producenta leków i suplementów diety zarejestrowanego w Austrii. Oferta Wnioskodawcy obejmuje prowadzenie działań w zakresie przedstawiania informacji naukowej oraz promocji produktów reprezentowanej Firmy w grupie polskich lekarzy, farmaceutów oraz hurtowników farmaceutycznych, jak również wśród polskich pacjentów, jeśli prawo farmaceutyczne nie zabrania prowadzenia takiej działalności (usługi). W celu przeprowadzenia sprzedaży usług (opodatkowanych podatkiem VAT) Wnioskodawca podejmuje ustawiczne działania zmierzające do zwiększenia rozpoznawalności firmy oraz marek produktów znajdujących się w ofercie reprezentowanego w Polsce podmiotu zagranicznego. Działania reklamowe obejmują m.in. nieodpłatne rozdawanie gadżetów i materiałów reklamowych, spotkania informacyjne i promocyjne z klientami w ich siedzibach, siedzibie Wnioskodawcy oraz poza siedzibami obu firm (lokale ogólnodostępne). Materiały zawierają oznaczenia reklamowe w postaci logo marek znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy.

Do materiałów reklamowych należą w szczególności:

  • folder reklamowy;
  • zbiór badań – informacja naukowa o preparacie.

Ponadto, okresowo Wnioskodawca przygotowuje i przeprowadza akcje promocyjne mające na celu bezpośrednie wspieranie sprzedaży produktów reprezentowanego w Polsce podmiotu, a w efekcie, zwiększenie i podtrzymywanie popytu na jego towary. Adresatami akcji są zarówno dotychczasowi jak i potencjalni kontrahenci Wnioskodawcy.

Do przedmiotów przekazywanych w akcjach promocyjnych należą w szczególności:

  • drobny sprzęt medyczny,
  • medyczne publikacje naukowe, podręczniki,
  • kwiaty i inne prezenty okolicznościowe, których cena jednostkowa nie przekracza 100 PLN brutto.

Powyższe przedmioty Wnioskodawca przekazuje nieodpłatnie uczestnikom akcji promocyjnych jako materiały mające na celu wspieranie ich działalności statutowej oraz działań w zakresie edukacji kierunkowej. Prezenty okolicznościowe kupowane są w przypadkach organizowanych przez Wnioskodawcę lub klienta imprez okolicznościowych z okazji świąt lub jubileuszy. Nabywając omawiane wyżej materiały dla celów reklamowych oraz przedmioty stanowiące nagrody w akcjach promocyjnych Wnioskodawca otrzymuje faktury z wykazanym naliczonym podatkiem VAT.

Zainteresowany wskazał, iż prowadzi ewidencję osób, którym przekazuje prezenty (kwiaty, sprzęt medyczny, książki), których cena jednostkowa nie przekracza kwoty 100 zł.

W świetle przytoczonych przepisów, nie jest opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia określony w momencie przekazywania towaru nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł, to podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Spełnienie zatem którejkolwiek z powyżej wskazanych przesłanek pozwala na nieopodatkowywanie nieodpłatnych wydań.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że wartość przekazywanych przez Wnioskodawcę prezentów w postaci: kwiatów, sprzętu medycznego, książek lekarzom (jednej osobie) w ramach spotkań promocyjnych nie będzie przekraczać w roku podatkowym kwoty 100 zł, a Zainteresowany będzie prowadził ewidencję osób, którym przekaże te prezenty, to ich nieodpłatne wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego oraz we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, iż w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego została wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj