Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPB1.4511.1009.2016.1.MPŁ
z 9 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2016 r. (data wpływu 8 grudnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 2 lutego 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników majątkowych i niemajątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników majątkowych i niemajątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Wniosek uzupełniono w dniu 2 lutego 2017 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca działa w formie jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej pod i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca funkcjonuje na rynku od 15 grudnia 1990 r. i prowadzi działalność gospodarczą w szerokim zakresie. Na przestrzeni lat jej charakter, skala i przedmiot zmieniały się wielokrotnie w zależności od sytuacji gospodarczej i bieżących potrzeb. W chwili obecnej zasadnicza działalność sprowadza się jednak do opisanego w CEIDG jako przeważająca działalność gospodarcza pod nr PKD 68.20 Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Ponadto z istotnych działań podejmowanych przez Wnioskodawcę wskazać można PKD 69.20.Z Działalność rachunkowo-księgowa.


W zakresie zasadniczej działalności Wnioskodawcy związanej z wynajmem nieruchomości wyróżnić można cztery centra zysku. Wnioskodawca działa również w ramach następujących lokalizacji:


  1. siedziba
  2. biuro zarządu i centrum rozliczeniowo-księgowe
  3. lokal użytkowy z przeznaczeniem pod wynajem.


W celu optymalizacji procesów zarządzania przedsiębiorstwem Wnioskodawcy wyodrębniono z istniejącego przedsiębiorstwa Oddział, Centrum Logistyczne w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”, „Centrum Logistyczne”).

Wnioskodawca planuje w najbliższym czasie zbycie w formie aportu ZCP na rzecz kapitałowej (tj. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna podlegającej opodatkowaniu od całości swoich przychodów/dochodów, w Polsce na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych) spółki polskiej prawa handlowego.

Do Centrum Logistycznego został przypisany zespół składników materialnych i niematerialnych niezbędnych do samodzielnego prowadzenia działalności. W szczególności, do Centrum Logistycznego zostały przypisane niezbędne z punktu widzenia prowadzonej przez nie działalności środki trwałe (w tym budynki, budowle, urządzenia tj. prawo użytkowania wieczystego działki wraz z budynkiem i jego wyposażeniem, o powierzchni 1.6446 ha zabudowanej budynkiem magazynowo-produkcyjnym i usługowym, oraz udział wynoszący 193/1000 części prawa użytkowania wieczystego działki gruntu stanowiącej drogę.


Do Centrum Logistycznego przypisano także następujące wartości niematerialne:


  1. reputacja,
  2. ustalone procesy biznesowe,
  3. kontakty w branży nieruchomości,
  4. wiedza i umiejętności wyszkolonych dla potrzeb prowadzenia Oddziału pracowników,
  5. cenniki,
  6. bazy danych,
  7. informacje dotyczące rynku,
  8. sposób organizacji działalności.


Ponadto, do Centrum Logistycznego przypisane zostały umowy związane z zakresem jego działalności, a także wynikające z tych umów należności i zobowiązania oraz przychody i koszty.

Wyżej wymienione składniki materialne i niematerialne są ze sobą funkcjonalnie powiązane i będą służyć do realizacji zadań gospodarczych określonych jako przedmiot działalności Centrum Logistycznego, tj. przede wszystkim wynajem powierzchni komercyjnych. Składniki te pozostaną w takich relacjach, że umożliwią prowadzenie założonej działalności gospodarczej przez Centrum Logistyczne.

Wyodrębnienie Centrum Logistycznego nastąpiło w formie zarządzenia z dnia 18 kwietnia 2016 r. Zarządzenie zawiera w szczególności zestawienie przypisanych do ZCP składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wykaz praw i obowiązków wynikających z umów, wykaz pracowników i należności przyporządkowanych do Centrum Logistycznego, osoby odpowiedzialne za zarządzanie ZCP, schemat organizacyjny, przypisany do ZCP rachunek bankowy itp. Wyodrębnienie ma więc charakter formalnej decyzji Wnioskodawcy.

Centrum Logistyczne posiada przypisany do ZCP odrębny rachunek bankowy, sporządza comiesięczny rachunek zysków i strat oraz odrębny coroczny budżet. Ewidencja zdarzeń gospodarczych Centrum Logistycznego jest prowadzona na kontach przy zastosowaniu odpowiedniej alokacji do ZCP (w tym tzw. kosztów ogólnego zarządu). Faktury sprzedaży oraz zakupu są odpowiednio alokowane do Centrum Logistycznego oraz umieszczane w osobnych segregatorach z odpowiednim ich oznaczeniem przypisującym (identyfikującym) je do ZCP.

Ponadto, prowadzona obecnie przez Wnioskodawcę ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych pozwala na identyfikację środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przyporządkowanych do Centrum Logistycznego poprzez odpowiednie oznaczenia w systemie księgowym Wnioskodawcy. Centrum Logistyczne posiada także niezależne źródło przychodów z tytułu wynajmu powierzchni komercyjnych. W konsekwencji, istnieje możliwość przyporządkowania do Centrum Logistycznego przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych funkcjonalnie z działalnością gospodarczą prowadzoną przez tę jednostkę.

Jak to już powyżej opisano, do Centrum Logistycznego została alokowana działalność związana z wynajmem powierzchni komercyjnych. W tym celu do ZCP zostały alokowane składniki majątkowe konieczne do kontynuacji tej działalności w zakresie prowadzonym wcześniej przez Wnioskodawcę, w szczególności aktywa związane z Centrum Logistycznym oraz umowy wynajmu powierzchni komercyjnych w tym centrum, umowa kredytu nieodnawialnego i umowy na dostawę mediów i usług serwisowych) oraz przyporządkowany pracownik. Centrum Logistyczne posiadać będzie niezależne źródło przychodów z tytułu wynajmu powierzchni komercyjnych.

Przedstawiony powyżej zespół składników, przypisanych do ZCP, będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania przez ZCP działalności operacyjnej, prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę. ZCP będzie mógł co prawda korzystać z określonych usług świadczonych przez struktury Wnioskodawcy (lub osób trzecich) nieprzypisane do ZCP, niemniej jednak nie będą to usługi niezbędne dla prowadzenia działalności operacyjnej przez ZCP, w tym zakresie chodzi tu przede wszystkim o obsługę księgową i prawną.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Centrum Logistyczne utworzone przez Wnioskodawcę, wyodrębnione w sposób przedstawiony w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym planowana transakcja aportu Centrum Logistycznego będzie wolna od przychodu dla Wnioskodawcy na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, Centrum Logistyczne utworzone przez Wnioskodawcę i wyodrębnione w sposób przedstawiony w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym planowana transakcja aportu Centrum Logistycznego będzie wolna od przychodu dla Wnioskodawcy na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. w Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm. dalej: „ustawa o PIT”), ilekroć w ustawie jest mowa o „zorganizowanej części przedsiębiorstwa” oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Z powyższej definicji wynika, iż aby zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:


  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych;
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.


W związku z powyższym, dla uznania Centrum Logistycznego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy konieczne jest wyodrębnienie składników materialnych i niematerialnych zarówno na płaszczyznach organizacyjnej, finansowej jak i funkcjonalnej.

Zarówno w doktrynie prawa podatkowego, jak w praktyce organów podatkowych przyjmuje się, że w celu uznania określonego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zespół ten powinien obejmować co najmniej jeden składnik materialny oraz niematerialny. Podkreśla się również, że: „w kontekście uregulowań wspólnotowych oraz orzecznictwa TSUE, nie ma podstaw’ do przyjęcia, że tylko przeniesienie wszystkich składników materialnych i niematerialnych jest okolicznością decydującą o uznaniu danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa” (tak np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 lutego 2013 r. sygn. ILPP2/443-1186/12-3/MR).

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest jednak sumą poszczególnych składników, przy pomocy których można prowadzić odrębną działalność, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, dzięki którym ma ona potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Przykładowo w interpretacji indywidualnej nr IPPB5/423-790/11-2/AS z dnia 26 października 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że „(...) zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić (zorganizować) odrębny zakład czy oddział, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)”.

Do Centrum Logistycznego został przypisany zespół składników materialnych i niematerialnych niezbędnych do samodzielnego prowadzenia działalności. W szczególności, do Centrum Logistycznego zostały przypisane niezbędne z punktu widzenia prowadzonej przez nie działalności środki trwałe (w tym budynki, budowle urządzenia tj. prawo użytkowania wieczystego działki wraz z budynkiem i jego wyposażeniem, o powierzchni 1.6446 ha zabudowanej budynkiem magazynowo-produkcyjnym i usługowym, oraz udział wynoszący 193/1000 części prawa użytkowania wieczystego działki gruntu.


Do Centrum Logistycznego przypisano także następujące wartości niematerialne:


  1. reputacja,
  2. ustalone procesy biznesowe,
  3. kontakty w branży nieruchomości,
  4. wiedza i umiejętności wyszkolonych dla potrzeb prowadzenia Oddziału pracowników,
  5. cenniki,
  6. bazy danych,
  7. informacje dotyczące rynku,
  8. sposób organizacji działalności.


Ponadto, do Centrum Logistycznego przypisane zostały umowy związane z zakresem jego działalności, a także wynikające z tych umów należności i zobowiązania oraz przychody i koszty. Wyżej wymienione składniki materialne i niematerialne są ze sobą funkcjonalnie powiązane i będą służyć do realizacji zadań gospodarczych określonych jako przedmiot działalności Centrum Logistycznego, tj. przede wszystkim wynajem powierzchni komercyjnych. Składniki te pozostaną w takich relacjach, że umożliwią prowadzenie założonej działalności gospodarczej przez Centrum Logistyczne.

Powyższe konkluzje znajdują potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z 27 marca 2013 r. (sygn. 11 FSK 1896/11) stwierdził że: „W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, a Naczelny Sąd Administracyjny w składzie orzekającym w tej sprawie poglądy te podziela, że możliwość uznania danej czynności prawnej za mającą za przedmiot zorganizowaną część przedsiębiorstwa zależna jest właśnie od tego, czy zespół ten pozwala na realizację działań gospodarczych, do których zorganizowana część przedsiębiorstwa została powołana.”

Zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części przedsiębiorstwa ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 lipca 2014 r., sygn. IBPP4/443-171/14/LG). Dodatkowo „wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.” – tak interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 9 czerwca 2015 r. (sygn. IPTPB3/4510-109/15-2/KC).

Wyodrębnienie Centrum Logistycznego nastąpiło w formie zarządzenia z dnia 18 kwietnia 2016 r. Zarządzenie zawiera w szczególności zestawienie przypisanych do ZCP składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wykaz praw i obowiązków wynikających z umów, wykaz pracowników i należności przyporządkowanych do Centrum Logistycznego. osoby odpowiedzialne za zarządzanie ZCP, schemat organizacyjny, przypisany do ZCP rachunek bankowy itp. Wyodrębnienie ma więc charakter formalnej decyzji Wnioskodawcy.

Centrum Logistyczne posiada przypisany do ZCP odrębny rachunek bankowy, sporządza comiesięczny rachunek zysków i strat oraz odrębny coroczny budżet. Ewidencja zdarzeń gospodarczych Centrum Logistycznego jest prowadzona na kontach przy zastosowaniu odpowiedniej alokacji do ZCP (w tym tzw. kosztów ogólnego zarządu). Faktury sprzedaży oraz zakupu są odpowiednio alokowane do Centrum Logistycznego oraz umieszczane w osobnych segregatorach z odpowiednim ich oznaczeniem przypisującym (identyfikującym) je do ZCP.

Ponadto, prowadzona obecnie przez Wnioskodawcę ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych pozwala na identyfikację środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przyporządkowanych do Centrum Logistycznego poprzez odpowiednie oznaczenia w systemie księgowym Wnioskodawcy. Centrum Logistyczne posiada także niezależne źródło przychodów z tytułu wynajmu powierzchni komercyjnych. W konsekwencji, istnieje możliwość przyporządkowania do Centrum Logistycznego przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych funkcjonalnie z działalnością gospodarczą prowadzoną przez tę jednostkę.

W orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, iż „wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa” (J. Marciniuk „Podatek dochodowy od osób prawnych. Rok 2008” Komentarz; Wydawnictwo C.H. Beck; Warszawa 2008; por. także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2015 roku, sygn. IPTPP1/4512-388/15- 2/ŻR). Ponadto, jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 29 czerwca 2011 roku (sygn. IPPP1/443-702/11-2/MP) „wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak, aby można było przejąć funkcje gospodarcze).”

Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ustawie o PIT, wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) oznacza przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Zespół składników majątkowych tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie tylko musi spełniać określone funkcje gospodarcze w istniejącym przedsiębiorstwie, ale powinien również być w stanie prowadzić działalność samodzielnie, jak gdyby został wydzielony z istniejącego przedsiębiorstwa. Niezwykle istotne jest zatem wystąpienie elementu organizacyjnego spajającego niejako składniki majątkowe w pewną organizacyjną całość zdolną samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą.

Jak to już powyżej opisano, do Centrum Logistycznego została alokowana działalność związana głównie z wynajmem powierzchni komercyjnych. W tym celu do Jednostki zostały alokowane składniki majątkowe konieczne do kontynuacji tej działalności w zakresie prowadzonym wcześniej przez Wnioskodawcę, w szczególności aktywa związane z Centrum Logistycznym oraz umowy wynajmu powierzchni komercyjnych w tym centrum, umowa kredytu nieodnawialnego i umowy na dostawę mediów i usług serwisowych). Konsekwentnie, Centrum Logistyczne posiadać będzie niezależne źródło przychodów z tytułu wynajmu powierzchni komercyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, na funkcjonalne wyodrębnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Centrum Logistycznego nie powinien mieć wpływu fakt, że w ramach wyodrębnienia Centrum Logistycznego ze struktur Wnioskodawcy nie dojdzie do przeniesienia wszystkich funkcji wspierających działalność Centrum Logistycznego w postaci np. obsługi księgowej, prawnej.

Brak jest przesłanek do powielania takich funkcji w Centrum Logistycznym bowiem (i) funkcje te nie są kluczowe z perspektywy możliwości prowadzenia zamierzonej działalności i nie pozbawiają składników majątku przyporządkowanych do Centrum Logistycznego przymiotu samodzielności, (ii) funkcje te po zbyciu ZCP będą zapewnione przez Wnioskodawcę lub nabywcę ZCP lub inny podmiot na podstawie stosownych umów (co jest standardem na rynku nieruchomości).

Powyższe stwierdzenie jest zgodne ze stanowiskiem prezentowanym przez Naczelny Sąd Administracyjny, przykładowo w wyroku z 23 marca 2012 r. (sygn. II FSK 1643/10), w którym Sąd wskazał, że: „zawarto w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT definicja nie wymaga, aby zespół składników, o którym w niej mowa, obejmował wszelkie elementy obsługi funkcjonowania przedsiębiorstwa, gdyż zawęża ona pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do składników materialnych i niematerialnych pozwalających na realizację określonych zadań gospodarczych, jako niezależne przedsiębiorstwo. Brak w przedsiębiorstwie wewnętrznych działów obsługujących jego zadania kadrowe, informatyczne i finansowe nie pozbawia tegoż przedsiębiorstwa możliwości realizacji określonych zadań gospodarczych. (...) istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest prowadzenie działalności gospodarczej poprzez realizację określonych zadań gospodarczych. Mogą być one wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania, jak trafnie podniósł Sąd I Instancji, mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne /outsourcing/. Usługi te, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowanie jako podmiotu gospodarczego. Przyjęcie stanowiska organu prowadziłoby do wniosku, że podmiot gospodarczy, który realizując swoje zadania gospodarcze korzysta z zewnętrznych usług niematerialnych, na przykład w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, nie stanowi przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 K.c. Praktyka gospodarcza pokazuje natomiast coś przeciwnego - wiele przedsiębiorstw realizujących zadania gospodarcze, dla których zostały powołane, korzysta w powyższych zakresach z usług outsourcingowych, co nie wyklucza uznawania ich za przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 K.c.”

Analogiczne stanowisko przyjął również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 września 2011 r. (I FSK 1383/10) w którym wskazał, że: „istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest bowiem prowadzenie działalności gospodarczej, poprzez realizację określonych zadań gospodarczych, które mogą być wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing). Usługi te bowiem, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowania jako podmiotu gospodarczego. (...) Reasumując: dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa (...) konieczny jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespól składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, co oznacza, że zespół ten nie musi obejmować działów obsługujących przedsiębiorstwo pod względem niematerialnym, w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, które nie są niezbędne do realizacji, przez zespół tak wyodrębnionych składników majątkowych, jego określonych zadań gospodarczych.”


Centrum Logistyczne zostało wyodrębnione pod względem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym w rozumieniu przepisów ustawy o P1T:


  • wyodrębnienie organizacyjne – formalne wyodrębnienie w strukturach Wnioskodawcy w formie zarządzenia oraz wyodrębnienie faktyczne (odrębna jednostka organizacyjna funkcjonująca w strukturach Wnioskodawcy),
  • wyodrębnienie finansowe – istnieje możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań do Centrum Logistycznego,
  • wyodrębnienie funkcjonalne – Centrum Logistyczne może oraz będzie mogło samodzielnie realizować zadania związane z wynajmem powierzchni komercyjnych, Jednostka będzie wyposażona we wszystkie niezbędne aktywa (w tym środki pieniężne), konieczne do realizowania zakładanych celów biznesowych.


Podsumowując, organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie Centrum Logistycznego pozwala na uznanie go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumieniu ustawy o PIT i w związku z tym planowana transakcja aportu Centrum Logistycznego będzie wolna od przychodu dla Wnioskodawcy na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Końcowo wskazać należy, że zakres żądania wnioskodawcy wyznacza:


  1. stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,
  2. stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez wnioskodawcę oraz
  3. zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) wnioskodawcy w kontekście jego wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego oraz własne stanowisko wnioskodawcy.


Tut. organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalenie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli zatem zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej będzie różniło się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja indywidualna nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, że dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym czy zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Ponadto, zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj