Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.963.2016.2.BM
z 17 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 grudnia 2016 r. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 6 lutego 2017 r. (data wpływu 9 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania sieci wodociągowej i sanitarnej oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją tej sieci - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania sieci wodociągowej i sanitarnej oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją tej sieci.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 lutego 2017 r. (data wpływu 9 lutego 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 25 stycznia 2017 r. znak: 2461-IBPP1.4512.963.2016.1.BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca dokonał zakupu nieruchomości gruntowej, położonej w S (gmina M,). Pierwotnie stanowiła ona działki o numerach od 210/6 do 210/18. Dla terenu obejmującego te działki Wnioskodawca uzyskał decyzję Wójta Gminy z dnia 29 czerwca 2010 r., o warunkach zabudowy dla inwestycji w postaci budowy zespołu do czterdziestu czterech budynków mieszkalnych jednorodzinnych wolnostojących wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Następnie ww. działki uległy scaleniu w działkę nr 440, która z kolei uległa podziałowi na działki o numerach od 440/1 do 410/45. Działka 440/45 została zaplanowana pod drogę.

Teren, na którym położone są ww. działki nie posiadał uzbrojenia w postaci sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej.

Z informacji uzyskanych przez Wnioskodawcę wynikało, że w planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2014-2018, zatwierdzonym uchwałą Rady Gminny z dnia 30 czerwca 2014 r., nie przewidziano budowy nowej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, na terenie obejmującym ww. działki.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca w dniu 11 czerwca 2015 r. podpisał umowę z Zakładem Wodociągowo-Kanalizacyjnym Sp. z o.o. , z siedzibą w U, w sprawie wybudowania i przekazania do eksploatacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, celem umożliwienia przyłączenia do tych urządzeń działek nr: 440/1 oraz od 440/4 do 440/44.

Owe urządzenia to: sieć wodociągowa fi 110 mm o długości ca. 610,0 mb od istniejącego wodociągu na dz. 210/5 poprzez działki ewid. 210/5 i 440/45 oraz sieć kanalizacji sanitarnej PCV fi 200 mm o długości 560 mb i tłocznej PE o śr. 63-90 mm o długości 40 mb (tj. o łącznej długości 600 mb), przebiegającej przez działki nr 440/45 i 210/5 z przyłączeniami kanalizacyjnymi do działek ew. od 440/1 do 440/44, z wyłączeniem działek 440/2 i 440/3.

W ramach tej umowy Wnioskodawca, jako Inwestor, zobowiązał się wykonać na własny koszt ww. sieci oraz przekazać je nieodpłatnie na rzecz Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o.

Wnioskodawca zobowiązał się również do ustanowienia nieodpłatnie na działce nr 440/45 służebności przesyłu na rzecz Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o.

Z § 8 omawianej umowy wynika, że przyłączenie odcinków sieci wybudowanych przez Wnioskodawcę do urządzeń Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o. nastąpi z dniem przekazania przez Wnioskodawcę temu Zakładowi prawomocnej decyzji pozwolenia na użytkowanie wybudowanych sieci wraz z kompletem dokumentacji odbiorowej oraz po wykonaniu przez Wnioskodawcę pozostałych zobowiązań wynikających z umowy.

Po podpisaniu ww. umowy Wnioskodawca w 2016 r. wykonał omawiane sieci, tj. wodociągową, sanitarną i tłoczną i zamierza przystąpić do ich nieodpłatnego przekazania na rzecz Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o.

Wnioskodawca obniżył podatek należny o podatek naliczony, wynikający z faktur zakupów związanych z realizacją ww. sieci.

Sukcesywnie od 2015 r., jeszcze przed podpisaniem umowy z Zakładem Wodociągowo-Kanalizacyjnym Sp. z o.o., z siedzibą w U, do dnia sporządzenia niniejszego wniosku Wnioskodawca, w ramach czynności opodatkowanych, dokonał sprzedaży, w stanie niezabudowanym, przedmiotowych działek.

Na rzecz nabywców działek Wnioskodawca zobowiązał się do sprzedaży udziału w działce numer 440/45 oraz do wybudowania i przekazania do eksploatacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych zlokalizowanych na tej działce. Z kolei nabywcy przyjęli do wiadomości, że działka numer 440/45 będzie obciążona służebnościami przesyłu.

Wybudowane przez Wnioskodawcę sieci nie mogą funkcjonować bez przyłączenia do istniejących już sieci będących w posiadaniu Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w szczególności z tytułu handlu nieruchomościami i wynajmu powierzchni.
  2. Wnioskodawca powstał w 2009 r. w wyniku przekształcenia Przedsiębiorstwa OPAL Sp. z o.o., które rozliczało podatek od towarów od 1993 r.
  3. Faktury dotyczące realizacji przedmiotowych sieci były wystawione na Wnioskodawcę.
  4. Na pytanie tut. organu „W jaki sposób budowa przez Wnioskodawcę sieci wodociągowej i sanitarnej ma związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą”, Wnioskodawca odpowiedział, że gdyby Wnioskodawca nie zagwarantował realizacji inwestycji w postaci omawianych sieci, stanowiących element infrastruktury technicznej, to nie znalazłby nabywców działek, które powstały po scaleniu nabytych przez Wnioskodawcę działek w działkę nr 440, która następnie uległa podziałowi na działki o numerach od 440/1 do 440/45.
  5. Budowa omawianych sieci stanowiła realizację postanowień wynikających z decyzji Wójta Gminy z dnia 29 czerwca 2010 r., o warunkach zabudowy dla inwestycji w postaci budowy zespołu do czterdziestu czterech budynków mieszkalnych jednorodzinnych wolnostojących wraz z niezbędną infrastruktura techniczną.
  6. Teren, na którym położone są przedmiotowe działki nie był objęty planem zagospodarowania przestrzennego i nie przewidziano na nim budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne funkcjonujące na terenie Gminy ....


W związku z powyższym realizacja planowanego przedsięwzięcia musiała przebiegać ściśle z warunkami ustalonymi w decyzji Wójta Gminy z dnia 29 czerwca 2010 r., o warunkach zabudowy dla inwestycji w postaci budowy zespołu do czterdziestu czterech budynków mieszkalnych jednorodzinnych wolnostojących wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną.

Owa infrastruktura techniczna obejmuje w szczególności sieć wodociągową i kanalizacyjną.

Gdyby Wnioskodawca nie zapewnił realizacji omawianych sieci, to nie znalazłby nabywców na przedmiotowe działki z przeznaczeniem na budowę domów jednorodzinnych.

Wnioskodawca sprzedając poszczególne działki zobowiązał się do wykonania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne przekazanie przez Niego sieci wodociągowej i sanitarnej na rzez Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o. należy rozpoznać jako nieodpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy VAT, które nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne przekazanie przez Niego sieci wodociągowej i sanitarnej na rzez Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o. nie pozbawia Go prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur zakupów związanych z realizacją tych w sieci?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Stanowisko w zakresie pytania pierwszego:

  1. W sytuacji jak opisana w pozycji 80 wniosku, z chwilą połączenia wybudowanych przez Wnioskodawcę sieci z siecią będącą w posiadaniu Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o., a więc jeszcze przed ich nieodpłatnym przekazaniem, utraci on władztwo ekonomiczne na wybudowanymi przez siebie urządzeniami. Władztwo to przejdzie na Zakład Wodociągowo-Kanalizacyjny Sp. z o.o.
  2. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a przez świadczenie usług, rozumie się, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy VAT.

Mając na uwadze spostrzeżenia poczynione w pkt 1 należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie sieci, wzniesionych przez Wnioskodawcę, na rzecz Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o., nie może być zakwalifikowane jako nieodpłatna dostawa towarów, bowiem z chwilą ich przyłączenia do już funkcjonujących sieci Wnioskodawca traci nad nimi władztwo ekonomiczne.

Przekazanie omawianych sieci nie będzie zatem czynnością przenoszącą na rzecz Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o. prawo do rozporządzania nimi jak właściciel.

Do rozważenie pozostaje zatem, czy nieodpłatne przekazanie sieci, wzniesionych przez Wnioskodawcę na rzecz Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o. będzie odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy VAT, zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Dokonując oceny planowanego, nieodpłatnego przekazania sieci na rzecz Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o., przez pryzmat przytoczonego art. 8 ust. 2 ustawy VAT, należy stwierdzić że nie będzie to czynność objęta tym przepisem.

Nie będzie to bowiem użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika, bo po przyłączeniu do sieci posiadanej przez Zakład Wodociągowo-Kanalizacyjny Sp. z o.o. Wnioskodawca utraci władztwo ekonomiczne nad wybudowaną przez siebie siecią.

Nie będzie to również nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Będzie to bowiem nieodpłatne świadczenie usług do celów związanych z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, której przedmiotem jest m.in. sprzedaż nieruchomości.

Gdyby Wnioskodawca nie zrealizował inwestycji w postaci omawianych sieci, stanowiących element infrastruktury technicznej, to nie znalazłby nabywców działek, które powstały po scaleniu nabytych przez Wnioskodawcę działek w działkę nr 440, która następnie uległa podziałowi na działki o numerach od 440/1 do 410/45.

Budowa omawianych sieci była również realizacją postanowień wynikających z decyzji Wójta Gminy ... z dnia 29 czerwca 2010 r., znak RG.I. 3.7331-82/10 o warunkach zabudowy dla inwestycji w postaci budowy zespołu do czterdziestu czterech budynków mieszkalnych jednorodzinnych wolnostojących, o warunkach zabudowy dla inwestycji w postaci budowy zespołu do czterdziestu czterech budynków.

Taki stan rzeczy w pełni uzasadnia pogląd, że nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę omawianych sieci na rzecz Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o., co prawda będzie nieodpłatnym świadczeniem usług na rzez tego Zakładu, lecz nie będzie stanowić świadczenia do celów innych niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy.

Zaprezentowane stanowisko znajduje wsparcie w interpretacjach indywidualnych, udzielonych w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 10 maja 2013 r., znak IPPP1/443-184/13-4/JL oraz przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 21 sierpnia 2013 r., znak ITPP2/443-499/13/RS.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2:

Zgonie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zastrzeżenia, o których mowa w tym przepisie nie będą miały zastosowania do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego.


Jak już wyżej wskazano budowa sieci była warunkiem niezbędnym do tego, aby Wnioskodawca mógł dokonać sprzedaży, w ramach czynności opodatkowanych, działek gruntu przeznaczonych pod zabudowę jednorodzinną, na warunkach ustalonych w decyzji Wójta Gminy ... z dnia 29 czerwca 2010 r., znak RG.I. 3.7331-82/10 o warunkach zabudowy.

Powyższe oznacza, że warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy VAT został spełniony, a tym samym Wnioskodawcy nadal przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych z realizacją przedmiotowych sieci.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 22 cyt. ustawy o VAT, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT definiuje pojęcie dostawy towarów. W myśl tego przepisu przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę owego faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług „dostawa” oznacza więc wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego).

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT oraz - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega każde nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika, jego pracowników, wspólników i innych wymienionych w tym przepisie osób oraz każde nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza.

Uwzględniając przywołane przepisy prawa wskazać należy, że opodatkowaniu podlega nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wobec powyższego, dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywać się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a tym samym za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca, czynny podatnik podatku VAT z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w szczególności z tytułu handlu nieruchomościami i wynajmu powierzchni, dokonał zakupu nieruchomości gruntowej. Teren, na którym położone są działki, o których mowa we wniosku nie posiadał uzbrojenia w postaci sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej.

W planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2014-2018 z dnia 30 czerwca 2014 r., nie przewidziano budowy nowej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, na terenie obejmującym działki.

Wnioskodawca w dniu 11 czerwca 2015 r. podpisał umowę z Zakładem Wodociągowo-Kanalizacyjnym Sp. z o.o. w sprawie wybudowania i przekazania do eksploatacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, celem umożliwienia przyłączenia do tych urządzeń działek nr: 440/1 oraz od 440/4 do 440/44.

Z umowy wynika, że przyłączenie odcinków sieci wybudowanych przez Wnioskodawcę do urządzeń Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o. nastąpi z dniem przekazania przez Wnioskodawcę Zakładowi prawomocnej decyzji pozwolenia na użytkowanie wybudowanych sieci wraz z kompletem dokumentacji odbiorowej oraz po wykonaniu przez Wnioskodawcę pozostałych zobowiązań wynikających z umowy.

Po podpisaniu ww. umowy Wnioskodawca w 2016 r. wykonał omawiane sieci i zamierza przystąpić do ich nieodpłatnego przekazania na rzecz Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o.

Budowa sieci stanowiła realizację postanowień wynikających z decyzji Wójta Gminy z dnia 29 czerwca 2010 r. o warunkach zabudowy dla inwestycji w postaci budowy zespołu do czterdziestu czterech budynków mieszkalnych jednorodzinnych wolnostojących wraz z niezbędną infrastruktura techniczną, która obejmuje w szczególności sieć wodociągową i kanalizacyjną.

Sukcesywnie od 2015 r., jeszcze przed podpisaniem umowy z Zakładem Wodociągowo-Kanalizacyjnym Sp. z o.o. Wnioskodawca, w ramach czynności opodatkowanych, dokonał sprzedaży, w stanie niezabudowanym, przedmiotowych działek.

Faktury dotyczące realizacji przedmiotowych sieci były wystawione na Wnioskodawcę.

Na pytanie tut. organu „W jaki sposób budowa przez Wnioskodawcę sieci wodociągowej i sanitarnej ma związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą”, Wnioskodawca odpowiedział, że gdyby Wnioskodawca nie zagwarantował realizacji inwestycji w postaci omawianych sieci, stanowiących element infrastruktury technicznej, to nie znalazłby nabywców działek, które powstały po scaleniu nabytych przez Wnioskodawcę działek w działkę nr 440, która następnie uległa podziałowi na działki o numerach od 440/1 do 440/45.

Wnioskodawca wskazał, że gdyby nie zapewnił realizacji omawianych sieci, to nie znalazłby nabywców na przedmiotowe działki z przeznaczeniem na budowę domów jednorodzinnych.

Wnioskodawca sprzedając poszczególne działki zobowiązał się do wykonania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę wybudowanej przez niego sieci wodociągowej i sanitarnej na rzez Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o.

Stosownie do treści art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 380 ze zm.), rzeczami są tylko przedmioty materialne. W myśl natomiast art. 47 § 1 ww. ustawy, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Jak stanowi art. 47 § 2 K.c., częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych (art. 47 § 3 k.c.).

W art. 48 Kodeksu cywilnego postanowiono, że z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Ponadto, stosownie do art. 49 § 1 ww. ustawy Kodeks cywilny, urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 49 § 2 K.c., osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1, i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń może wystąpić także przedsiębiorca.

Należy zaznaczyć, że przesłanka wynikająca z powołanego wyżej art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego jest spełniona z chwilą podłączenia wymienionych w tym przepisie urządzeń do sieci należących do przedsiębiorstwa lub zakładu.


W świetle powołanych przepisów Kodeksu cywilnego należy wskazać, że Wnioskodawca w momencie nieodpłatnego przekazania wybudowanych przez niego urządzeń sieci wodociągowej i sanitarnej zlokalizowanych na terenie objętym inwestycją nie jest właścicielem przedmiotowej inwestycji, bowiem są one włączone do sieci i stanowiąc część istniejącej sieci należącej do podmiotu zarządzającego tą siecią, stanowią jedną całość. Tym samym, nieodpłatne przekazanie urządzeń sieci wodociągowej i sanitarnej do podmiotu zarządzającego daną siecią należy traktować jako świadczenie usług, ponieważ jest to w istocie jedynie przekazanie poniesionych nakładów.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonał budowy urządzeń sieci wodociągowej i sanitarnej w celu zabezpieczenia możliwości wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy tj. handlem nieruchomościami (sprzedaż działek pod zabudowę opodatkowana podatkiem VAT). Wnioskodawca wskazał we wniosku, że działki będące przedmiotem sprzedaży nie posiadały uzbrojenia w postaci sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej a w planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2014-2018, nie przewidziano budowy nowej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, na terenie obejmującym ww. działki, zatem gdyby Wnioskodawca nie zapewnił realizacji omawianych sieci, to nie znalazłby nabywców na działki z przeznaczeniem na budowę domów jednorodzinnych. Wnioskodawca sprzedając poszczególne działki zobowiązał się do wykonania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zgodnie z umową zawartą z Zakładem Wodociągowo-Kanalizacyjnym Sp. z o.o. oraz realizując postanowienia wynikające z decyzji Wójta Gminy o warunkach zabudowy dla inwestycji w postaci budowy zespołu do czterdziestu czterech budynków mieszkalnych jednorodzinnych wolnostojących wraz z niezbędną infrastruktura techniczną, która obejmuje w szczególności sieć wodociągową i kanalizacyjną.

Z powyższego wynika, że budowa przedmiotowych urządzeń sieci wodociągowej i sanitarnej związana jest z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Zatem przekazanie przez Wnioskodawcę nakładów poniesionych w związku z budową ww. urządzeń sieci wodociągowej i sanitarnej, stanowi na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług świadczenie usług – w przedstawionej sytuacji nieodpłatne.

W świetle obowiązujących przepisów oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie jednej z przesłanek warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług – z uwagi na istnienie związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy – nieodpłatne przekazanie na rzecz właściciela sieci wodociągowej i sanitarnej nakładów poniesionych w związku z budową przedmiotowych urządzeń sieci wodociągowej i sanitarnej, jako świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt. Nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją tej sieci należy zauważyć, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podmiotowi działającemu w charakterze podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dotyczących zakupów towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji (budowy urządzeń sieci wodociągowej i sanitarnej), ponieważ - jak wynika z treści wniosku - nabycie tych towarów i usług ma związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT tj. opodatkowaną sprzedażą działek.

Dla terenu, na którym wydzielano działki do sprzedaży nie była przewidziana w najbliższych latach budowa sieci wodociągowej i sanitarnej. Uzyskana przez Wnioskodawcę decyzja dla budowy zespołu do 44 budynków mieszkalnych przewidywała również budowę niezbędnej infrastruktury technicznej. Zatem Wnioskodawca nie znalazłby nabywców na przedmiotowe działki gdyby nie zapewnił im omawianych sieci. Wnioskodawca sprzedając poszczególne działki zobowiązał się do wykonania tych sieci.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt. nr 2 tj. prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupów związanych z realizacją tych w sieci, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zmiana któregokolwiek elementu opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku lub zmiana stanu prawnego powoduje, że interpretacja traci ważność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj