Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB2.4511.716.2016.3.MK
z 17 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2016 r. (data wpływu do tut. organu) uzupełnionym pismem z dnia 16 grudnia 2016 r. (data wpływu do tut. Biura) na wezwanie Nr 1462-IPPB2.4511.716.2016.1.MK z dnia 29 listopada 2016 r. oraz pismem z dnia 28 października 2016 r. (data wpływu 11 stycznia 2016 r.) na wezwanie Nr 1462-IPPB2.4511.716.2016.2.MK z dnia 22 grudnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z dokonaniem sprzedaży akcji spółki akcyjnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z dokonaniem sprzedaży akcji spółki akcyjnej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca przez 25 lat, do 2012 roku był pracownikiem X S.A. W dniu 31 marca 2012 r. ustał stosunek pracy z powodu zwolnień grupowych. Wnioskodawca otrzymał wówczas warranty subskrypcyjne.


Jednocześnie Wnioskodawca otrzymał umowę nieodpłatnego zbycia akcji przez X S.A. Zgodnie z ww. umową Wnioskodawca nabył 7682 akcje o wartości nominalnej 10 zł każda. (Wnioskodawca załączył kserokopię dokumentu). Jednocześnie Wnioskodawca otrzymał dokument o nazwie „odcinek zbiorowy o numerze:..… imiennych warrantów subskrypcyjnych (załączony do wniosku), na podstawie którego akcje zostały zamienione na warranty subskrypcyjne. Warranty subskrypcyjne nie miały ceny emisyjnej, nie były zbywalne i objete blokadą, Wnioskodawca otrzymał je nieodpłatnie. Z ww. dokumentu wynika, że cena sprzedaży akcji wynosi 219.348,84 zł. Jest to kwota wynikająca z przemnożenia 4.172 sztuk akcji przez cenę emisyjną jednej akcji 52,579786046500 zł. Wnioskodawca wskazał, że nie wie skąd się wzięły te liczby,akcje X nigdy nie osiągnęły takiej wartości na giełdzie.

W 2015 roku Wnioskodawca zgodnie z przysługującym mu prawem zdematerializował warranty za pośrednictwem Domu Maklerskiego. Zdaniem Wnioskodawcy w 2015 roku Wnioskodawca nie uzyskał żadnego przychodu, ponieważ nie sprzedał akcji. Papierowo tylko wymienił warranty na akcje,żeby nie przepadły,akcje miały postać zdematerializowaną.


Wnioskodawca nie otrzymał od Domu maklerskiego żadnej informacji o uzyskanym przychodzie. Z powodu kłopotów rodzinnych Wnioskodawca do 2016 roku zapomniał o tym i nie dokonał z tego tytułu rozliczenia we właściwym urzędzie skarbowym.


W 2016 roku Wnioskodawca dokonał zbycia akcji na giełdzie papierów wartościowych za sumę około 67.000 zł


Wnioskodawca wskazał, że Akcje pracownicze, które otrzymał po zwolnieniach grupowych w związku z likwidacją części X S.A. miały wartość 76.820 zł (7.682 szt. x 10zł)


Wnioskodawca za 2015 rok powinien zapłacić podatek od kwoty wpisanej do pisma z X, czyli od 219.348,84 zł, to jest 41.676zł. Jest to kwota niewiele wyższa od zysku jaki Wnioskodawca otrzymał za akcje. Wnioskodawca wskazał, że nie może zapłacić podatku dochodowego od kwoty 219.348,84zł gdyż nie otrzymał takiej kwoty.


Wnioskodawca wskazał, że w zaistniałej sytuacji nie może odliczyć straty ponieważ nie osiąga przychodów ani kosztów kapitałowych.


Ponieważ złożony wniosek zawierał braki formalne, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 29 listopada 2016 r. Nr 1462-IPPB2.4511.716.2016.1.MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:


poprzez:

  • uzupełnienie złożonego wniosku o podpis (czytelny) Wnioskodawcy. Przedmiotowy wniosek został złożony bez podpisu Wnioskodawcy,
  • wskazanie nazwy i adresu organu podatkowego (Naczelnika Urzędu Skarbowego) właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej,
  • ponowne przedstawienie w sposób szczegółowy i chronologiczny stanu faktycznego mającego być przedmiotem interpretacji indywidualnej, ponadto organ podatkowy prosi m.in. o:
    • wskazanie czy przyznane Wnioskodawcy warranty subskrypcyjne stanowią papier wartościowy w rozumieniu art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz.622, Nr 131, poz. 763 i Nr 234, poz.1391).
    • czy otrzymane warranty subskrypcyjne były zbywalne, tzn, czy istniał rynek, na którym mogły być przedmiotem obrotu, czy też były niezbywalne czy w trakcie ich posiadania były objęte blokadą (zakaz sprzedaży)?
    • czy Wnioskodawca otrzymał warranty subskrypcyjne nieodpłatnie?
    • wyjaśnienie czy kwota 219.348,84 zł odpowiada cenie akcji za którą doszło do ich zamiany na warranty subskrypcyjne,
    • czy przychód jaki Wnioskodawca uzyskał w 2015 r. z tytułu zdematerializowania warrantów subskrypcyjnych na akcje wyniósł 219.348,84 zł?
  • przeformułowanie zadanego pytania, tak by wniosek dotyczył zapytania o wykładnię przepisów prawa materialnego i ich zastosowania w opisanym stanie faktycznym oraz by w konsekwencji możliwe było wydanie w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej interpretacji przepisów prawa podatkowego;
  • przedstawienie własnego stanowiska w sprawie, adekwatnego do przeformułowanego pytania;


Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie (data nadania 16 grudnia 2016 r.).


Po dokonaniu analizy przesłanej odpowiedzi na ww. wezwanie Organ podatkowy ponownie pismem z dnia 22 grudnia2016 r. Nr 1462-IPPB2.4511.716.2016.2.MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • ponowne złożenie wniosku w tym samym zakresie (zawierającego tę samą treść stanu faktycznego, zadanego pytania i stanowiska wnioskodawcy jak w pierwotnie złożonym przez Wnioskodawcę wniosku, który wpłynął w dniu 31 października 2016 r.) uzupełnionego o podpis (czytelny) Wnioskodawcy w Dziale J, poz. 85. formularza ORD-IN. Przedmiotowy wniosek został złożony bez podpisu Wnioskodawcy.
  • wskazanie czy przyznane Wnioskodawcy warranty subskrypcyjne stanowią papier wartościowy w rozumieniu art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz.622, Nr 131, poz. 763 i Nr 234, poz.1391).
  • Wskazanie do jakiej ilości objęcia akcji uprawniały warranty subskrypcyjne otrzymane przez Wnioskodawcę i ile wynosiła cena emisyjna tych akcji?

Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie (data nadania 16 grudnia 2016 r.). W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:


Przyznane Wnioskodawcy Warranty subskrypcyjne stanowią zdaniem Wnioskodawcy papier wartościowy w rozumieniu art. 5a pkt 11 ustawy pdof w związku z art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.


Jednakże w dniu 8 listopada 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę nieodpłatnego zbycia akcji pomiędzy Wnioskodawcą a Skarbem Państwa, na mocy której Wnioskodawca nabył 7682 akcje X S.A. serii A, każda o wartości nominalnej 10 zł. Przeniesienie własności akcji następuje nieodpłatnie na podstawie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji.


Akcje X S.A. zostały zamienione na 4172 warrantów subskrypcyjnych, które w związku z nieodpłatnym charakterem emisji, nie miały ceny emisyjnej.


Na każdy warrant subskrypcyjny przypada 1 akcja serii C Grupy Y SA, której cena emisyjna wynosi 52,579786046500zł. Jednak dla Wnioskodawcy nie stanowiło to żadnego przychodu, akcje te nie osiągnęły nigdy takiej ceny na Giełdzie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie(a).


Czy można zastosować rozwiązanie pozwalające zapłacić podatek dochodowy tylko od faktycznego zysku?


Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ Wnioskodawca nie osiąga dochodów ze zbycia papierów wartościowych nie może odliczyć straty.


Zgodnie z faktem, że przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia własności papierów wartościowych na kupującego Wnioskodawca uważa, że nie można brać do obliczeń podatku kwoty 219.348,84 zł.


Ponieważ Wnioskodawcy należało się 7.682 akcji X wycenionych na 10 zł każda, podstawa obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych powinna być kwota 76,820 zł,


Zdaniem Wnioskodawcy powinien zapłacić podatek dochodowy od kwoty jaką otrzymał za zbycie akcji, tj. 67.000 zł. Kwota 21.9348,84 zł była podana przy zamianie akcji o wartości 76.820 zł na warranty subskrybcyjne, które nie miały wartości emisyjnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2016 r., poz. 2032) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy – jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r.) – za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Papierami wartościowymi – w rozumieniu w rozumieniu art. 5a ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – są papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 131, poz. 763 i Nr 234, poz.1391).


Na podstawie przepisu art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 94 ze zm.) o obrocie instrumentami finansowymi – ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych rozumie się przez to:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1030 ze zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a), lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Z powyższych przepisów wynika, że warranty subskrypcyjne stanowią papiery wartościowe, o których mowa w cyt. art. 3 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Przy czym zgodnie z podaną definicją warranty subskrypcyjne, o których mowa są papierami zbywalnymi i mają być emitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.


Istotę warrantów subskrypcyjnych regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych.


W myśl art. 453 § 2 Kodeksu – w celu podwyższenia kapitału zakładowego zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału spółka może emitować papiery wartościowe imienne lub na okaziciela uprawniające ich posiadacza do zapisu lub objęcia akcji, z wyłączeniem prawa poboru (warranty subskrypcyjne).

Natomiast stosownie do art. 453 § 3 Kodeksu – uchwała o emisji warrantów subskrypcyjnych powinna określać:

  1. uprawnionych do objęcia warrantów subskrypcyjnych;
  2. cenę emisyjną lub sposób jej ustalenia, jeżeli warranty subskrypcyjne mają być emitowane odpłatnie;
  3. liczbę akcji przypadających na jeden warrant subskrypcyjny;
  4. termin wykonania prawa z warrantu, z tym że nie może on być dłuższy niż 10 lat

Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie wskazał, że wyemitowane warranty są papierami wartościowymi. Warranty subskrypcyjne nie miały ceny emisyjnej, nie były zbywalne i były objęte blokadą, Wnioskodawca otrzymał je nieodpłatnie.


Brak konkretnego wymiaru finansowego warrantów w momencie ich przyznania osobom uprawnionym uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 tejże ustawy. W związku z powyższym wyjaśnieniem uznać należy, że otrzymanie przez Wnioskodawcę warrantów było neutralne podatkowo, tzn. w chwili objęcia warrantów po stronie Wnioskodawcy nie powstał przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie natomiast kwestii dotyczącej objęcia akcji na podstawie posiadanych przez Wnioskodawcę warrantów subskrypcyjnych należy wskazać, że co do zasady powstanie z tego tytułu przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Na podstawie cytowanego już wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.


Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.


Przepisem, który odnosi się do ustalenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia akcji jest przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Z wniosku i jego uzupełnienia wynika, że w związku z wykonaniem praw z warrantów subskrypcyjnych na akcje serii C, ich wartość wzrosła do kwoty 219.348,84 zł. Ponieważ Wnioskodawca nie poniósł wydatków na nabycie akcji pracowniczych oraz warrantów subskrypcyjnych, koszty uzyskania przychodów nie wystąpiły. W konsekwencji opodatkowaniu podlegał przychód jaki Wnioskodawca uzyskał w 2015 r. z wykonania praw z warrantów subskrypcyjnych. Wykonanie praw z warrantów subskrypcyjnych nastąpiło za pośrednictwem Domu Maklerskiego, zatem na tej instytucji ciążył obowiązek sporządzenia stosownej informacji przewidziany w art. 39 ust. 3 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej są obowiązane w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 (m.in. dochody z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających), sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C).

Jednakże, jeżeli podmioty, za pośrednictwem których podatnik dokonuje transakcji nie przesyłają takich informacji lub podatnik będzie dokonywał zbycia instrumentów finansowych bez ich pośrednictwa to fakt ten nie zwalnia go jednak z obowiązku rozliczenia tychże dochodów w zeznaniu rocznym PIT-38. W tej sytuacji obliczenia uzyskanego przychodu, dochodu i podatku podatnik winien dokonać na podstawie dokumentu potwierdzającego w sposób niebudzący wątpliwości prawdziwość obliczeń (danych).

Zgodnie bowiem z art. 45 ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.


Z powyższego Wynika, że Wnioskodawca uzyskany w 2015 roku przychód powinien był wykazać w zeznaniu podatkowym składanym do 30 kwietnia 2016 roku i dokonać zapłaty podatku.


W dalszej kolejności odnosząc się do sposobu opodatkowania przychodu ze zbycia akcji serii C w roku 2016 r. oraz ustalenia podstawy tego opodatkowania należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. – za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

W świetle art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.). Papierami wartościowymi w rozumieniu tej ustawy są m.in. akcje.


Przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. c), pkt 6, 7 i 9-10, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 (art. 17 ust. 2 ww. ustawy).


Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Dochód ze zbycia akcji podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, że od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 4 – dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c – osiągnięta w roku podatkowym.


Przy czym art. 22 ust. 1f ww. ustawy reguluje sposób ustalania kosztów uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny.


Natomiast w przypadku odpłatnego zbycia akcji nabytych za wkład pieniężny należy stosować art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy.


Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy – za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.


Powyższy przepis konkretyzuje, że to co było faktycznym wydatkiem poniesionym przez podatnika na nabycie (objęcie) akcji, stanowi koszt uzyskania przychodów dopiero przy odpłatnym zbyciu tych akcji a nie w momencie poniesienia owego wydatku.


Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży), nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży akcji uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Wnioskodawca nabywając akcje serii C w wyniku realizacji praw z Warrantów Subskrypcyjnych, nie poniósł wydatków związanych ich nabyciem. W konsekwencji opodatkowaniu podlegał będzie przychód jaki Wnioskodawca uzyskał ze sprzedaży w 2016 r. akcji, który zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy, winien zostać wykazany w zeznaniu za 2016 r. o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, tj. na formularzu PIT-38, w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym Wnioskodawca dokonał odpłatnego zbycia akcji.


Z powyższego wynika, że ustawodawca przewidział odrębny tryb rozliczenia uzyskanego dochodu z tytułu realizacji praw z warrantów subskrypcyjnych oraz z tytułu odpłatnego zbycia akcji.


Podsumowując, realizacja praw z warrantów subskrypcyjnych skutkowała powstaniem u Wnioskodawcy przychodu z tego tytułu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, który Wnioskodawca powinien był wykazać w zeznaniu za 2015 r. na formularzu PIT-38, w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym Wnioskodawca nabył akcje. Opodatkowaniu podlega również dochód z kapitałów pieniężnych, jaki Wnioskodawca osiągnie z tytułu zbycia akcji serii C, który winien zostać wykazany w zeznaniu za 2016 r. o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, tj. na formularzu PIT-38, w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym Wnioskodawca dokonał odpłatnego zbycia akcji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016, poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj